الستیکس یک نرم افزار سروری کد باز برای ایجاد ارتباطات یکپارچه میباشد که قابلیت های زیر را یکجا داراست.
سانترال تلفنی تحت شبکه (IP-PBX)
ایمیل سرور
چت سرور
فکس سرور
و ارتباط با انواع مرکز تماس ها، سوییچ ها و نرم افزاری ها متداول مانند :
Mitel,Alcatel,Ericson,Panasonic,Router,Tenor,Lync, SharePoint,Oracle,MYSQL,MSSQL
که آخرین ورژن ثابت آن ورژن 2.4 میباشد.

کارکرد الستیکس در واقع بر اساس پروژه های کدبازی صورت گرفته است که شامل موارد زیر میباشد:
CentOS : به عنوان سیستم عامل مرکز تماس الستیکس که از خانواده RedHat بوده که علاوه بر تنظیم بخش هایی چون تنظیمات شبکه و بک اپ گیری از سرور گزارشگیری سرور و شناسایی سخت افزار و مدیریت کاربران از طریق این نرم افزار شما میتوانید مستقیما از خود سیستم عامل cnetos نیز استفاده کنید.
Asterisk : هسته مرکز تماس الستیکس و به عنوان یک PBX که از طرف شرکت دیجیوم ارایه شده است.
HylaFax : سرور فکس نرم افزاری
OpenFire : چت سرور مرکز تماس الستیکس
Postfix : میل سرور مرکز تماس الستیکس
OSLEC : برنامه ای نرم افزاری برای حذف اکوی کارت های سخت افزاری ویپ
VTigerCRM : برنامه ای برای مدیریت ارتباطات مشتری در مرکز تماس الستیکس
SugarCRM : برنامه ای برای مدیریت ارتباطات مشتری در مرکز تماس الستیکس
A2Billing : سیستم صدور صورت حساب برای تماس های مرکز تماس الستیکس
الستیکس در سال 2006 توسط شرکت اکوادری Palosanto طراحی گردید. ورژن اولیه این نرم افزار در حقیقت به عنوان یک راه کار ارتباطی یکپارچه به حساب نمیآمد و تنها اینترفیسی برای نمایش لاگ تماس های روی استریسک بود. با افزایش درخواست های مشتری روشن بود که Palosanto نیاز به استاندار سازی این اینترفیس به منظور ایجاد یک IP Telephony (سیستم تلفنی مبتی بر شبکه) بود.
شرکت پالوسانتو با این دید تصمیم به گسترش راه کاری شد که قادر به نصب استریسک هم زمان با نصب یک سیستم عامل بر روی یک سرور و اضافه کردن سایر ابزارها از طریق یک اینترفیس گرافیکی برای مدیر و حتی تنظیمات ابتدایی باشد. در ابتدا این طرح روی چند کلاینت اجرا شد و با موفقیت بالایی روبه رو گشت در نتیجه شرکت پالوسانتو تصمیم گرفت که این راه کار را تحت لایسنز GPLv2 (General Public License GNU) در آورد، که شرکت مدل تجاری کدباز را پذیرفت.
اگر چه دانلود های اولیه کافی نبودند، کارکرد و سایر اجزای این اینترفیس با توجه به تولید هر کدام از محصولات جدید در زمینه ویپ پیشرفت و رشد کرد الستیکس در April 2014 یک میلیون و نیم دانلود را تجربه کرد و در حال حاضر شامل شرکای فنی گوناگون و سخت افزارهای تلفنی سازگار با خود را داراست.
شرکت پالو سانتو در سال 2010 شروع به کار روی الستیکس ورژن 2 روی استریسک 1.6 به همراه یکسری ماژول های اضافی (Add-ons) در کنار سایر پیشرفت ها و گسترش هایی که همچنان در الستیکس 2.4 هم ادامه دارد و به یک کتاب خانه Add-ons رو به رشد تبدیل شده نموده است. که برخی از این موارد در زیر بیان شده :
Elastix Operator Panel : پنل منشی
Web Based Faxing : فکس مبتنی بر وب
Call Center : مرکز تماس
Anti-Hacker : جلوگیری از حملات هکرها
EasyVPN : ایجاد تانل برای ارتباطی امن
Elastix WebShell : دسترسی به شل لینوکس از طریق وب الستیکس
SugarCRM : مدیریت ارتباطات مشتری
VtigerCRM : مدیریت ارتباطات مشتری
VoIP Provider : مدیریت ارتباط با پروایدرهای ویپ
Web Conference : کنفرانس تحت وب
A2Biling : صدور قبض تلفنی
در این سال الستیکس یک مراسمی را با نام ElastixWorld ثبت نمود و در پایتخت اکوادر شهر Quito این مراسم را برپا نمود و از آن زمان به بعد این مراسم با موفقیت هر چه بیشتر هر سال برپا شده و جزء یکی از اتفاقات خاص در تقویم الستیکس ثبت گردید. در این مراسم که حکم سالگردی برای تاسیس الستیکس میباشد از سرتاسر جهان علاقه مندان به این زمینه دعوت میشوند تا در این مراسم شرکت کنند. آخرین مراسم در تاریخ تقریبی 29و30 اکتبر سال 2014 در هتل دبلیو (W) این شهر برگزار خواهد شد.
الستیکس در قالب یک ISO Image منتشر شد و در حال حاضر میتوان آن را از سایت elastix.org و یا سایت SourceForge دانلود نمود.
قابلیت های الستیکس :
با پیشرفت ورژن ها قابلیت هایی نیز به الستیکس اضافه شدند از جمله ماژول call center که با یک کنسول Agent از طریق یک پروتکل خاص به نام ECCP (Elastix Call Center Protocol) ارتباط برقرار میکند.
این پروتکل کد باز بوده و اجازه برقراری ارتباط با کنسول هایی که طراحی شدند تا همانند یک agent یا سوپروایزر عمل کنند.
پیشرفت های مهم دیگر شامل انتشار سرویس های وب الستیکس، برنامه های مجوز سخت افزار و بازاریابی جهانی الستیکس میباشد. و بعدها شامل راه کارهای دیگری بود که از طریق ماژول addons الستیکس طراحی گردید که یک کاربر Administrator از طریق اینترفیس قادر به نصب این برنامه ها خواهد بود.
به منظور اطمینان از اینکه هر راه کار در ثابت ترین ورژن الستیکس کاملا کاربردی هستند توسط دپارتمان QA شرکت پالوسانتو مجوز داده شده است.
لیست قابلیت های الستیکس بیشمار هستند ولی مهمترین آنها به شرح زیر میباشد:
PBX
Call recording
Conference center with virtual rooms
Voicemail
SIP and IAX support, among others
Voicemail-to-Email functionality
Supported codecs: ADPCM, G.711 (A-Law & μ-Law), G.722, G.723.1 (pass through), G.726, G.728, G.729, GSM, iLBC (optional) among others.
Flexible and configurable IVR
Support for analog interfaces as FXS/FXO (PSTN/POTS)
Voice synthesis support
Support for digital interfaces (E1/T1/J1) through PRI/BRI/R2 protocols
IP terminal batch configuration tool
Caller ID
Integrated echo canceller by software
Multiple trunk support
End Point Configurator
Incoming and outgoing routes with support for dial pattern matching
Support for video-phones
Support for follow-me
Hardware detection interface
Support for ring groups
DHCP server for dynamic IP
Support for paging and intercom
Web-based operator panel
Support for time conditions
Call parking
Support for PIN sets
Call detail record (CDR) report
Direct Inward System Access (DISA)
Billing and consumption report
Callback support
Channel usage reports
Support for bluetooth interfaces through cell phones (chan_mobile)
Support for call queues
Elastix Operator Panel (EOP)
Distributed Dial Plan with dundi
Voip Provider configuration
Asterisk Real Time
FAX
Fax server based on HylaFax
Fax to email customization
Fax visor with downloaded PDFs
Access control for fax clients
Fax to email application
Can be integrated with Winprint Hylafax
SendFax Module
Fax send through Web Interface
General
Online embedded help
Centralized updates management
System resources monitor
Backup/restore support via Web
Network configurator
Support for skin
Server shutdown from the web
Configurable server date, time and timezone
Access control to the interface based on ACLs
Backups on an FTP server
Heartbeat Module
Elastix Modules at RPMs
DHCP Client List Module
Automatic Backup Restore
Backup Restore Validation
DHCP by MAC
Elastixwave
New Dashboard
Elastix News Applet
Hardware detector enhancement
Telephony Hardware Info
Communication activity applet
Process Status Applet
Collaboration
PBX-integrated calendar with support for voice notifications
Phone Book with click-to-dial capabilities
Two CRM products integrated to the interface (vTigerCRM and SugarCRM)
Web Conference
New Features in Calendar Module
Extras
Billing support with A2Billing
Integrated CRM: vTigerCRM and SugarCRM
Addons Module
Instant messaging
Openfire instant messaging server
Report of user sessions
IM client initiated calls
Jabber support
Web based management for IM server
Plugins support
IM groups support
LDAP support
Support for other IM gateways like MSN, Yahoo Messenger, GTalk and ICQ
Server-to-server support
Email
Mail server with multi-domain support
Support for quotas
Web based management
Antispam support
Support for mail relay
Based in Postfix for high email volume
Web based email client
Email List management
Remote SMTP Module
پشیبانی از سخت افزارهای تلفنی :
الستیکس پشتیبانی خوبی برای سخت افزارهای تلفنی دارد و شامل درایورهایی از اکثر کارخانه جات این سخت افزارها میباشد لیست سخت افزارهای سازگار با الستیکس به قرار زیر میباشد و همانطور که گفته شد الستیکس شامل برنامه مجوز سخت افزار الستیکس EHCP میباشد.
ماژول مرکز تماس :
الستیکس اولین نرم افزاریست که شامل یک ماژول مرکز تماس به همراه یک تماس گیر اتوماتیک میباشد که به صورت یک پک کامل رایگان منتشر شده است. این ماژول میتواند از طریق اینترفیس وب الستیکس و از طریق یک ماژول لودر نصب گردد. ماژول کال سنتر کمپین های خروجی و ورودی را کنترل مینماید. بعضی از قابلیت ها به شرح زیر میباشد:
پشتیبانی از شماره های لیست نشده برای تماس (Do-Not-Call List)
پشتیبانی از کمپین های ورودی و خروجی
فرم های ارتباط با کمپین
ارتباط با اسکریپت کمپین
کنسول agent
پشتیبانی از وقفه های تماس و از این قبیل تنظیمات
تماس گیر خودکار کدباز
گزارشهای پیشرفته
سانترال تلفنی تحت شبکه (IP-PBX)
ایمیل سرور
چت سرور
فکس سرور
و ارتباط با انواع مرکز تماس ها، سوییچ ها و نرم افزاری ها متداول مانند :
Mitel,Alcatel,Ericson,Panasonic,Router,Tenor,Lync, SharePoint,Oracle,MYSQL,MSSQL
که آخرین ورژن ثابت آن ورژن 2.4 میباشد.
کارکرد الستیکس در واقع بر اساس پروژه های کدبازی صورت گرفته است که شامل موارد زیر میباشد:
CentOS : به عنوان سیستم عامل مرکز تماس الستیکس که از خانواده RedHat بوده که علاوه بر تنظیم بخش هایی چون تنظیمات شبکه و بک اپ گیری از سرور گزارشگیری سرور و شناسایی سخت افزار و مدیریت کاربران از طریق این نرم افزار شما میتوانید مستقیما از خود سیستم عامل cnetos نیز استفاده کنید.
Asterisk : هسته مرکز تماس الستیکس و به عنوان یک PBX که از طرف شرکت دیجیوم ارایه شده است.
HylaFax : سرور فکس نرم افزاری
OpenFire : چت سرور مرکز تماس الستیکس
Postfix : میل سرور مرکز تماس الستیکس
OSLEC : برنامه ای نرم افزاری برای حذف اکوی کارت های سخت افزاری ویپ
VTigerCRM : برنامه ای برای مدیریت ارتباطات مشتری در مرکز تماس الستیکس
SugarCRM : برنامه ای برای مدیریت ارتباطات مشتری در مرکز تماس الستیکس
A2Billing : سیستم صدور صورت حساب برای تماس های مرکز تماس الستیکس
الستیکس در سال 2006 توسط شرکت اکوادری Palosanto طراحی گردید. ورژن اولیه این نرم افزار در حقیقت به عنوان یک راه کار ارتباطی یکپارچه به حساب نمیآمد و تنها اینترفیسی برای نمایش لاگ تماس های روی استریسک بود. با افزایش درخواست های مشتری روشن بود که Palosanto نیاز به استاندار سازی این اینترفیس به منظور ایجاد یک IP Telephony (سیستم تلفنی مبتی بر شبکه) بود.
شرکت پالوسانتو با این دید تصمیم به گسترش راه کاری شد که قادر به نصب استریسک هم زمان با نصب یک سیستم عامل بر روی یک سرور و اضافه کردن سایر ابزارها از طریق یک اینترفیس گرافیکی برای مدیر و حتی تنظیمات ابتدایی باشد. در ابتدا این طرح روی چند کلاینت اجرا شد و با موفقیت بالایی روبه رو گشت در نتیجه شرکت پالوسانتو تصمیم گرفت که این راه کار را تحت لایسنز GPLv2 (General Public License GNU) در آورد، که شرکت مدل تجاری کدباز را پذیرفت.
اگر چه دانلود های اولیه کافی نبودند، کارکرد و سایر اجزای این اینترفیس با توجه به تولید هر کدام از محصولات جدید در زمینه ویپ پیشرفت و رشد کرد الستیکس در April 2014 یک میلیون و نیم دانلود را تجربه کرد و در حال حاضر شامل شرکای فنی گوناگون و سخت افزارهای تلفنی سازگار با خود را داراست.
شرکت پالو سانتو در سال 2010 شروع به کار روی الستیکس ورژن 2 روی استریسک 1.6 به همراه یکسری ماژول های اضافی (Add-ons) در کنار سایر پیشرفت ها و گسترش هایی که همچنان در الستیکس 2.4 هم ادامه دارد و به یک کتاب خانه Add-ons رو به رشد تبدیل شده نموده است. که برخی از این موارد در زیر بیان شده :
Elastix Operator Panel : پنل منشی
Web Based Faxing : فکس مبتنی بر وب
Call Center : مرکز تماس
Anti-Hacker : جلوگیری از حملات هکرها
EasyVPN : ایجاد تانل برای ارتباطی امن
Elastix WebShell : دسترسی به شل لینوکس از طریق وب الستیکس
SugarCRM : مدیریت ارتباطات مشتری
VtigerCRM : مدیریت ارتباطات مشتری
VoIP Provider : مدیریت ارتباط با پروایدرهای ویپ
Web Conference : کنفرانس تحت وب
A2Biling : صدور قبض تلفنی
در این سال الستیکس یک مراسمی را با نام ElastixWorld ثبت نمود و در پایتخت اکوادر شهر Quito این مراسم را برپا نمود و از آن زمان به بعد این مراسم با موفقیت هر چه بیشتر هر سال برپا شده و جزء یکی از اتفاقات خاص در تقویم الستیکس ثبت گردید. در این مراسم که حکم سالگردی برای تاسیس الستیکس میباشد از سرتاسر جهان علاقه مندان به این زمینه دعوت میشوند تا در این مراسم شرکت کنند. آخرین مراسم در تاریخ تقریبی 29و30 اکتبر سال 2014 در هتل دبلیو (W) این شهر برگزار خواهد شد.
الستیکس در قالب یک ISO Image منتشر شد و در حال حاضر میتوان آن را از سایت elastix.org و یا سایت SourceForge دانلود نمود.
قابلیت های الستیکس :
با پیشرفت ورژن ها قابلیت هایی نیز به الستیکس اضافه شدند از جمله ماژول call center که با یک کنسول Agent از طریق یک پروتکل خاص به نام ECCP (Elastix Call Center Protocol) ارتباط برقرار میکند.
این پروتکل کد باز بوده و اجازه برقراری ارتباط با کنسول هایی که طراحی شدند تا همانند یک agent یا سوپروایزر عمل کنند.
پیشرفت های مهم دیگر شامل انتشار سرویس های وب الستیکس، برنامه های مجوز سخت افزار و بازاریابی جهانی الستیکس میباشد. و بعدها شامل راه کارهای دیگری بود که از طریق ماژول addons الستیکس طراحی گردید که یک کاربر Administrator از طریق اینترفیس قادر به نصب این برنامه ها خواهد بود.
به منظور اطمینان از اینکه هر راه کار در ثابت ترین ورژن الستیکس کاملا کاربردی هستند توسط دپارتمان QA شرکت پالوسانتو مجوز داده شده است.
لیست قابلیت های الستیکس بیشمار هستند ولی مهمترین آنها به شرح زیر میباشد:
PBX
Call recording
Conference center with virtual rooms
Voicemail
SIP and IAX support, among others
Voicemail-to-Email functionality
Supported codecs: ADPCM, G.711 (A-Law & μ-Law), G.722, G.723.1 (pass through), G.726, G.728, G.729, GSM, iLBC (optional) among others.
Flexible and configurable IVR
Support for analog interfaces as FXS/FXO (PSTN/POTS)
Voice synthesis support
Support for digital interfaces (E1/T1/J1) through PRI/BRI/R2 protocols
IP terminal batch configuration tool
Caller ID
Integrated echo canceller by software
Multiple trunk support
End Point Configurator
Incoming and outgoing routes with support for dial pattern matching
Support for video-phones
Support for follow-me
Hardware detection interface
Support for ring groups
DHCP server for dynamic IP
Support for paging and intercom
Web-based operator panel
Support for time conditions
Call parking
Support for PIN sets
Call detail record (CDR) report
Direct Inward System Access (DISA)
Billing and consumption report
Callback support
Channel usage reports
Support for bluetooth interfaces through cell phones (chan_mobile)
Support for call queues
Elastix Operator Panel (EOP)
Distributed Dial Plan with dundi
Voip Provider configuration
Asterisk Real Time
FAX
Fax server based on HylaFax
Fax to email customization
Fax visor with downloaded PDFs
Access control for fax clients
Fax to email application
Can be integrated with Winprint Hylafax
SendFax Module
Fax send through Web Interface
General
Online embedded help
Centralized updates management
System resources monitor
Backup/restore support via Web
Network configurator
Support for skin
Server shutdown from the web
Configurable server date, time and timezone
Access control to the interface based on ACLs
Backups on an FTP server
Heartbeat Module
Elastix Modules at RPMs
DHCP Client List Module
Automatic Backup Restore
Backup Restore Validation
DHCP by MAC
Elastixwave
New Dashboard
Elastix News Applet
Hardware detector enhancement
Telephony Hardware Info
Communication activity applet
Process Status Applet
Collaboration
PBX-integrated calendar with support for voice notifications
Phone Book with click-to-dial capabilities
Two CRM products integrated to the interface (vTigerCRM and SugarCRM)
Web Conference
New Features in Calendar Module
Extras
Billing support with A2Billing
Integrated CRM: vTigerCRM and SugarCRM
Addons Module
Instant messaging
Openfire instant messaging server
Report of user sessions
IM client initiated calls
Jabber support
Web based management for IM server
Plugins support
IM groups support
LDAP support
Support for other IM gateways like MSN, Yahoo Messenger, GTalk and ICQ
Server-to-server support
Mail server with multi-domain support
Support for quotas
Web based management
Antispam support
Support for mail relay
Based in Postfix for high email volume
Web based email client
Email List management
Remote SMTP Module
پشیبانی از سخت افزارهای تلفنی :
الستیکس پشتیبانی خوبی برای سخت افزارهای تلفنی دارد و شامل درایورهایی از اکثر کارخانه جات این سخت افزارها میباشد لیست سخت افزارهای سازگار با الستیکس به قرار زیر میباشد و همانطور که گفته شد الستیکس شامل برنامه مجوز سخت افزار الستیکس EHCP میباشد.
کد HTML:
http://www.elastix.org/index.php/en/product-information/certified-hardware.html
الستیکس اولین نرم افزاریست که شامل یک ماژول مرکز تماس به همراه یک تماس گیر اتوماتیک میباشد که به صورت یک پک کامل رایگان منتشر شده است. این ماژول میتواند از طریق اینترفیس وب الستیکس و از طریق یک ماژول لودر نصب گردد. ماژول کال سنتر کمپین های خروجی و ورودی را کنترل مینماید. بعضی از قابلیت ها به شرح زیر میباشد:
پشتیبانی از شماره های لیست نشده برای تماس (Do-Not-Call List)
پشتیبانی از کمپین های ورودی و خروجی
فرم های ارتباط با کمپین
ارتباط با اسکریپت کمپین
کنسول agent
پشتیبانی از وقفه های تماس و از این قبیل تنظیمات
تماس گیر خودکار کدباز
گزارشهای پیشرفته