اطلاعیه

بستن
هنوز اطلاعیه ای در دست نیست.

Debian در مقابل CentOS

بستن
X
 
  • فیلتر کردن
  • زمان
  • نمایش
Clear All
پست های جدید

    Debian در مقابل CentOS

    انتخاب نهایی توزیع لینوکس برای هر سازمانی تسک مهم و بزرگی است. حتی برای یک فرد هم بسیار مهم است که در نهایت کدام نسخه Linux را روی سیستم خود نصب و اجرا می کند. Debian و CentOS دو نسخه های متفاوت لینوکس هستند که شباهت ها و تفاوت هایی با هم دارند. در این پست قصد داریم آنها را با هم مقایسه کنیم تا تصمیم بگیریم که کدام یک برایمان بهتر عمل می کند.



    علاوه بر بررسی شباهت‌ها، به تفاوت‌های ساختاری Debian و CentOS، ابزارهای مدیریتی، پشتیبانی از community، ارتقاء سیستم و چند ویژگی مهم دیگر که یک سیستم‌ عامل را تعریف می‌کنند، نگاه خواهیم کرد. بنابراین اجازه دهید ابتدا به این موضوع بپردازیم که این سیستم عامل ها از چه المان هایی تشکیل شده اند.

    تفاوت debian و centos







    همچنین توصیه میشود مطالعه کنید :

    خودکشی CentOS یا به بازی گرفتن صنعت IT و DevOPS





    شباهت های Debian و CentOS


    Debian و همچنین CentOS هر دو بر پایه هسته لینوکس (linux kernel) هستند. هر دو توزیع لینوکسی از معماری ARM64 پشتیبانی می کنند.
    هر دو تمام عملکردها و ویژگی های اساسی یک سیستم عامل مانند مدیریت پراسس ها (process)، مدیریت حافظه و دیسک، عملیات ورودی/خروجی (Input/Output)، مدیریت دستگاه (Device Management)، و پردازش عملیات اجرای دستورات را پوشش می دهند.
    هر دو رایگان هستند.
    هر دو از حمایت community برخوردار هستند. (منظور از community در حقیقت این است که یک انجمن فعال در حال توسعه و رفع باگ روی یک توزیع خاص هستند و درحقیقت یک شرکت commercial پشت آن توزیع وجود ندارد)








    تفاوت ها Debian و CentOS


    دبیان از معماری های MIPSel، MIPS64el و s390x پشتیبانی می کند، در حالی که CentOS از این معماری ها پشتیبانی نمی کند.
    از سوی دیگر، CentOS 7 از POWER9 و armhf/armhfp پشتیبانی می‌کند در حالی که دبیان از آنها پشتیبانی نمی‌کند.
    به طور کلی، CentOS از معماری های زیادی مانند Debian پشتیبانی نمی کند.



    CentOS دارای انجمن (community) بزرگ‌تری است که برای این سیستم عامل پشتیبانی ارائه می‌دهد و همچنین به دلیل پشتیبانی اضافه‌شده توسط شرکت Red Hat Limited، پایدارتر از Debian است.



    ​برای مدیریت پکیج (Package management) ، RPM به عنوان فرمت package و YUM/DNF به عنوان مدیر بسته توسط CentOS پشتیبانی می شود، در حالی که دبیان دارای DEB به عنوان قالب بسته و dpkg/APT به عنوان مدیر بسته است.




    همچنین توصیه میشود مطالعه کنید :

    دستور yum در لینوکس (به همراه مثالهای عملی)

    دستور apt در لینوکس (به همراه مثال های عملی)





    هر دو توزیع Debian و CentOS از فایل سیستم های مختلف پشتیبانی می کنند، اما به طور پیش فرض، CentOS با XFS ارائه می شود، در حالی که دبیان دارای EXT4 است. با این حال، ذکر این نکته مهم است که برخی از فایل سیستم ها فقط توسط Debian پشتیبانی می شوند، نه CentOS، به عنوان مثال ZFS.



    هر دو توزیع Debian و CentOS به طور مرتب به نسخه های جدیدتر ارتقا می یابند، اما تفاوت در چرخه عمر آنها است. CentOS از به‌روزرسانی‌های اصلی معمولی پشتیبانی نمی‌کند، اما ممکن است هر از گاهی برخی تغییرات جزئی و رفع باگ‌ها رخ دهد. نسخه‌های CentOS حدود یک دهه دوام می‌آورند و تغییر به نسخه جدیدتر آسان نیست. در مقابل، دبیان به‌روزرسانی‌های نسخه معمولی را هر 2 تا 3 سال یکبار پشتیبانی می‌کند و فرآیند انتقال برای دبیان نیز بسیار روان و عمدتاً بدون خطا است.



    از نظر پشتیبانی، هم Debian و هم CentOS توسط انجمن (community) پشتیبانی می‌شوند زیرا هر دو بر اساس هسته منبع باز (open source) لینوکس هستند. با این حال، کاربران CentOS می‌توانند گزارش‌های خرابی و خطا را به Red Hat ارسال کنند تا آن‌ها را در یک نسخه رفع باگ کوچک (minor upstream release) اصلاح کنند.











    مزایا و معایب Debian


    دبیان دارای مزایای زیر است :

    دبیان یک رابط کاربر پسند (user-friendly interface) دارد و به سرعت در حال رشد است.
    دبیان از بسیاری از کتابخانه ها، فایل سیستم ها و معماری پشتیبانی می کند. (libraries, filesystems, architecture)
    دبیان نسخه‌های معمولی را در مدت زمان نسبتاً کوتاه‌تری منتشر می‌کند، و البته همین مدت زمان برای آزمایش باگ‌ها کافی است، و از این رو آنها بسیار پایدار هستند.
    دبیان گزینه های زیادی برای سفارشی سازی (customizations) دارد. به همین دلیل است که بیشتر توسط کاربران دسکتاپ انتخاب میشود.
    ارتقاء دبیان از یک نسخه پایدار به نسخه دیگر دشوار نیست.











    معایب Debian

    شرکت ها و فروشندگان CentOS را به دبیان ترجیح می دهند زیرا ویژگی های Enterprise friendly در دبیان وجود ندارد.
    هر نسخه جدید دبیان به اندازه نسخه CentOS آزمایش نشده است و از این رو آنقدر پایدار نیست.

    پشتیبانی از دبیان عمدتاً توسط یک انجمن فعال (community) است. هیچ سازمانی مانند Red Hat Enterprise Limited (که CentOS یکی از فالورهای آن است) مسئول پشتیبانی از Debian نیست. با این حال، دبیان لیستی از افرادی را ارائه می دهد که به صورت جداگانه روی این توزیع فعالیت می کنند تا پشتیبانی ارائه دهند.
    نسخه های پایین دستی دبیان مانند اوبونتو نیز وجود دارند که پشتیبانی سازمانی را ارائه می دهند، که تنها یک توزیع تجاری از دبیان است.











    مزایا و معایب CentOS


    CentOS دارای مزایای زیر است :

    نسخه های اصلی CentOS پس از حدود یک دهه منتشر می شوند، اما این نسخه ها بسیار محکم هستند. Red Hat همچنین گزارش‌های باگ را می‌پذیرد و اغلب patche های کوچک را منتشر می‌کند تا نسخه فعلی را ایمن و محکم نگه دارد.

    همچنین پشتیبانی عالی از نرم افزار Enterprise در CentOS وجود دارد. به همین دلیل است که ترجیح داده می شود برنامه ها و سرورهای مهم را تحت سنت او اس اجرا شوند.
    CentOS پشتیبانی بسیار خوبی از برنامه های دسکتاپ دارد.
    CentOS از پشتیبانی انجمن (community) بسیار بزرگ تری برخوردار است و توسط Red Hat Enterprise نیز پشتیبانی می شود.










    معایب CentOS

    یکی از مهمترین ایرادات CentOS این است که هر زمان که یک نسخه جدید پس از مدت ها منتشر می شود، ارتقاء به نسخه جدیدتر دست و پا گیر است و حتی مسئولان انجمن پشتیبانی (community) توصیه می کنند به جای آپگرید و ارتقاء به نسخه جدید برای جلوگیری از هر گونه خطا و از دست دادن داده ها، یک نصب جدید (fresh install) انجام دهید.


    از آنجایی که نسخه‌های اصلی CentOS پس از مدت‌های طولانی منتشر می‌شوند، برخی از برنامه‌های به‌روزرسانی شده و در اجرا بر روی CentOS با مشکل رو به رو میشوند. در عوض، کاربران از نسخه‌های قدیمی‌تر آن برنامه‌ها برای اجرای درست روی سنت او اس استفاده می‌کنند.

    CentOS به اندازه دبیان از معماری و فایل سیستم پشتیبانی نمی کند.










    حال شما باید کدام یک را انتخاب کنید؟

    خوب، این سؤالی است که فقط کاربر می تواند به آن پاسخ دهد زیرا بستگی به مورد استفاده آن شخص دارد. اگر به دنبال چیزی برای اجرای برنامه‌های Enterprise خود هستید یا نیاز به راه‌اندازی سرورها دارید، نیازی به بروزرسانی منظم سیستم‌های خود ندارید و یک سیستم عامل پایدار می‌خواهید، CentOS یکی از مواردی است که باید به دنبال آن بروید.

    اما از طرف دیگر، اگر به دنبال نصب یک سیستم عامل بر روی دسکتاپ خود هستید و می خواهید یک درایور روزانه، آسان برای استفاده، ارتقاء آسان و مهمتر از همه، یک سیستم عامل به روز داشته باشید، دبیان برای شما بهترین گزینه است.


    امیدوارم این مقاله تصویر واضحی از مقایسه Debian و CentOS به شما ارائه کرده باشد و متوجه شده باشید که این سیستم عامل ها هر کدام چه هستند و کدام یک، کدام وظیفه را بهتر از دیگری انجام می دهد. این دانش به شما در انتخاب سیستم عامل انتخابی خود کمک می کند.

    امیدواریم این مقاله واقعاً به شما کمک کرده باشد. اگر پیشنهاد، نظر و یا مطلب مرتبط با مقاله دارید، باعث خوشحالیست که آنرا با ما به اشتراک بگذارید.​​
    آخرین ویرایش توسط Habili; در تاریخ/ساعت 08-24-2023, 11:16 PM.
    Instagram : https://www.instagram.com/iranlinuxforum

    Voip Trainer - Asterisk - Elastix - Agi Programming- NewRock

    Voip Expert :ASTERISK-ELASTIX-NewRock Certified-With Experience of Working With
    Sangoma-Digium-Openvox-Synway-Atcom-Quintum Tenor-Polycom-Yealink-Rtx-Snom
    Cisco Collaboration - CME-CUCM-CUPs-CUC-WEBEX
    LPI ( Fundamental - LPI1 and LPI2 ) - Monitoring: ZABBIX-VOIPMONITOR-NAGIOS - CCNA

    Linkedin Profile : https://www.linkedin.com/in/masuma-vahid-26b17b66/

درباره انجمن منطقه لینوکسی ها

انجمن منطقه لینوکسی ها با هدف ارتقاء سطح علمی کاربران در سطح جهانی و همچنین کمک به بالا بردن سطح علمی عمومی در زمینه های تخصصی فوق پایه گذاری شده است. انجمن منطقه لینوکسی ها از طریق کارشناسان و متخصصان پاسخگوی سوالات گوناگون کاربران مبتدی یا پیشرفته میباشد تا حد امکان تلاش شده که محیطی متنوع و کاربر پسند و به دور از هرگونه حاشیه جهت فعالیت کاربران در این انجمن ایجاد شود. لذا ما به صورت مستمر برای پیشرفت کمی و کیفی محتوی و اطلاعات انجمنمان میکوشیم که این برای ما ارزشمند و حائز اهمیت است. کلیه حقوق،اطلاعات و مقالات در این انجمن متعلق به سایت منطقه لینوکسی ها میباشد، و هرگونه نسخه برداری بدون ذکر منبع مورد پیگرد قانونی خواهد شد.

شبکه های اجتماعی
در حال انجام ...
X