اطلاعیه

بستن
هنوز اطلاعیه ای در دست نیست.

چرا کاربران گنو/لینوکس کم اند؟

بستن
X
 
  • فیلتر کردن
  • زمان
  • نمایش
Clear All
پست های جدید

    چرا کاربران گنو/لینوکس کم اند؟

    مقدمه :
    گنو/لینوکس سیستم عاملی است که کم و بیش با آن آشنایی دارید و از نقاط ضعف آن نیز باخبر هستید. معمولا نظرات زیادی در مورد برتری های این سیستم عامل و یا کمبودهای آن مطرح شده است. همانطور که در اکثر مقالات مرتبط با گنو/لینوکس خوانده اید امنیت بالا و همچنین پایداری این سیستم عامل یکی از دلایل استفاده ی کاربران از این سیستم عامل عنوان می شود، عده ای از کاربران نیز بنا به این دلیل که گنو/لینوکس را به عنوان یک نرم افزار آزاد قبول دارند و از آن استفاده می کنند.

    برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید  نام:	simple_gnu_linux_wallpaper_by_dablim-d5kdma2-300x187.jpg نمایش ها:	1 اندازه:	8.9 KB شناسه:	18237

    مدت ها قبل وقتی گنو/لینوکس در حال شکل گیری بود ویندوز و مک کاربران خاص خود را داشتند، اپل که با فروش سخت افزار و نرم افزار به همراه هم، فروش خود را داشت و مایکروسافت که با سیستم عامل داس و ویندوز 3.1 شروع به تسخیر کامپیوترهای شخصی کرده بود. سپس عده ای از کاربران که علاقه ی زیادی به نرم افزارهای متن باز و آزاد داشتند شروع به استفاده و یادگیری این سیستم عامل بر روی دسکتاپ کردند و با وجود آنکه گنو/لینوکس به لطف آپاچی در حال قدرت نمایی در دنیای سرور ها بود، در دنیای دسکتاپ ها و کامپیوتر های شخصی وضعیت (از لحاظ تعداد کاربران) کاملا به نفع مایکروسافت بود.

    این وضعیت کما پیش تا امروز ادامه داشته است و با وجود آنکه توزیع های فراوانی برای راحتی کار کاربران کامپیوتر های شخصی عرضه شده اند ولی نتوانسته اند تا کاربران زیادی را همانند آنچه در ویندوز شاهد هستیم به سمت گنو/لینوکس بکشانند. بنا براین در این مقاله سعی می کنیم به دلایل ناکامی گنو/لینوکس در جذب کاربران خانگی و اداری بپردازیم.

    بعد از معرفی iPad توسط استیو جابز عصر جدیدی از دنیای کامپیوتر تحت عنوان عصر پست - پی سی ها شروع شد. در این عصر از دنیای رایانه ها دیگر خبری از Drag and Drop و GUI سنتی نبود و Touch Screen و ساختار منویی سیستم عامل جای ساختار سنتی گذشته را گرفتند. برنامه های کوچک و کاربردی اکثر نیاز های کاربران را برآورده کرده و تبلت ها و اسمارت فون ها روز به روز جای بیشتری در دنیای ما باز کردند.

    برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید  نام:	jobs_ipad-300x207.jpg نمایش ها:	1 اندازه:	13.6 KB شناسه:	18238

    برخلاف دنیای دسکتاپ ها که پیروز مطلق همچنان با ویندوز است، فرصت مناسبی برای لینوکس به عنوان هسته ای قابل انعطاف و متن باز به وجود آمد. در این زمان بود که اندروید، موفق ترین پلتفرم مبتنی بر سیستم عامل لینوکس - که توسط گوگل خریداری و عرضه شد - توانست به یکی از سیستم عامل های محبوب دستگاه های قابل حمل تبدیل گردد.

    با این حال همانطور که اشاره شد، گنو/لینوکس و توزیع های گسترده ی آن نتوانسته اند تا کاربران زیادی را به این سمت جلب کنند و کاربران آنان عدد ناچیزی را در مقابل کاربران ویندوز و مک تشکیل می دهند. در این بررسی به دلایل عدم تمایل کاربران در استفاده از گنو/لینوکس و نرم افزارهای وابسته به آن در دنیای دسکتا پ ها خواهیم پرداخت.

    نبود استاندارد های مشخص :
    یکی از دلایل عدم موفقیت گنو/لینوکس در دنیای دسکتاپ ها نبود استانداردهایی مشخص است. به عنوان مثال در جلوه های بصری و گرافیکی برنامه ها، هر یکی از میز کار ها از استاندارد خود تبعیت می کند. به این شکل که هر میز کار Decoration و مدیر پنجره های مختص به خود دارد که برنامه باید خود را با آنها تطبیق دهند. به عنوان مثال ما در ویندوز و مک شاهد هستیم مرورگرها از Windows Decoration جهت درج زبانه ها و منوی برنامه بهره می جویند با این حال در گنو/لینوکس به دلیل تعدد استانداردها این عمر محقق نشده است.

    برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید  نام:	unnamed-300x187.jpg نمایش ها:	1 اندازه:	20.1 KB شناسه:	18239

    همچنین هر میز کار دارای سبک خاصی برای نمایش منو است که ظاهر میز کار را از یکنواختی خارج کرده است. به عنوان مثال Global Menu که در یونیتی استفاده می شود، در برخی از نرم افزارها وجود ندارد و یا این که اکثر نرم افزارها منوها را به سبک دیگری نمایش می دهند که گلوبال منو کارایی لازم را در این برنامه ها دارا نمی باشد.
    نبود نرم افزارهای تجاری و یا حرفه ای مورد نیاز :

    یکی از دلایلی که تاثیر زیادی در در عدم جذب کاربران به گنو/لینوکس دارد، کمبود نرم افزارهای تجاری معروف از جمله گرافیکی، حرفه ای، ویرایش متن و مهندسی است که باعث می شود کاربران حرفه ای توانایی استفاده از گنو/لینوکس را نداشته باشند. به عنوان مثال دانشجویان مهندسی و یا طراحان و گرافیست ها به شدت به نرم افزارهای تجاری وابسته هستند که این نرم افزارها می توانند تاثیر زیادی بر تصمیم کاربر در استفاده از این سیستم عامل داشته باشند.

    با وجود آنکه نرم افزارهای خوبی همچون LibreOffice و Gimp و برخی دیگر از نرم افزارهای آزاد، قابلیتهای خوبی را در خود جا داده اند. هنوز نرم افزارهای آزاد با نرم افزارهای مشابه تجاری دارای عقب ماندگی ها و کمبود امکانات هستند. به طوری که در برخی زمینه ها یا برنامه ای مناسب وجود ندارد یا برنامه های موجود جواب گوی نیاز کاربران نیستند.

    برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید  نام:	screen-shot-2010-10-18-at-3-16-16-pm-300x187.png نمایش ها:	1 اندازه:	70.2 KB شناسه:	18240

    سختی برنامه نویسی و توسعه برنامه در گنو/لینوکس برای کاربران مبتدی :
    اکثر برنامه نویسان مبتدی و دانشجویان و دانش آموزان رشته های مرتبط با کامپیوتر، از برنامه ی ویژوال استودیو برای برنامه نویسی استفاده می کنند که ابزارهای مناسبی را برای کاربران مبتدی فراهم آورده است، همچنین اکثر اساتید دانشگاه نیز از این ابزار برای آموزش زبانهای برنامه نویسی در درسها بهره می برند که دانشجویان را مجبور به استفاده از این ابزار می کند و اکثر دانشجویان رشته های کامپیوتر بر خلاف تصور ، دانش استفاده از ابزارهای دیگر را نداشته و کاملا وابسته به مواردی هستند که از موسسات خصوصی و اساتید دانشگاه آموخته اند.

    برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید  نام:	vs2010_5d3e834e-b243-4c9b-9c01-8f17f0498ea2-300x202.png نمایش ها:	1 اندازه:	57.1 KB شناسه:	18241

    همچنین اکثر آموزشها ی موجود در اینترنت و تقاضای بازار کار مبتنی بر زبان C# بوده و دانشجویان برای وررود به کار معمولا به یادگیری این زبان به همراه SQL Server می پردازند. وضعیت در سیستم عامل مک نیز به این شکل بوده و اکثر کاربران با استفاده از X-code قادر به طراحی برنامه های مک خواهند بود. همچنین برای نوشتن برنامه های کاربردی برای سیستم عامل iOS کاربران به شدت وابسته به سیستم عامل مک و نرم افزار X-Code هستند.

    برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید  نام:	whats-new_debug-300x187.png نمایش ها:	1 اندازه:	70.9 KB شناسه:	18242

    نبود تنظیمات فراگیر سیستمی به صورت گرافیکی :
    در سیستم عامل ویندوز اکثر تنظیمات پیکربندی سیستم و شبکه را می توان به راحتی و به صورت گرافیکی انجام داد، که استفاده از آن برای کاربران مبتدی بسیار راحت تر از تنظیمات متنی خواهد بود. با این وجود اکثر این تنظیمات سیستم و شبکه در گنو/لینوکس یا معادل گرافیکی ندارند. برخی توزیع های گنو/لینوکس اقدام به ایجاد ابزارهای گرافیکی برای این تنظیمات گرفته اند که در برخی مواقع یا قدیمی اند و یا کارایی کافی را ندارند. با این حال این نقیصه برای کاربران حرفه ای و مخصوصا کاربران سرور،آنچنان تفاوتی را ایجاد نمی کند. اما برای کاربران عادی دسکتاپ مشکلاتی را به وجود می آورد.

    برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید  نام:	Microsoft-Windows-7-Computer-Management-300x246.jpg نمایش ها:	1 اندازه:	11.5 KB شناسه:	18243

    با وجود موارد گفته شده و تجربه های شخصی شما از استفاده از سیستم عامل های مختلف، به نظر شما تا چه حد نکات بالا در این مورد موثر بوده اند و به نظر شما چرا کاربران گنو/لینوکس در دسکتاپ پایین تر از سیستم عامل ویندوز و مک می باشند.
    آخرین ویرایش توسط Habili; در تاریخ/ساعت 01-12-2020, 01:04 AM.

درباره انجمن منطقه لینوکسی ها

انجمن منطقه لینوکسی ها با هدف ارتقاء سطح علمی کاربران در سطح جهانی و همچنین کمک به بالا بردن سطح علمی عمومی در زمینه های تخصصی فوق پایه گذاری شده است. انجمن منطقه لینوکسی ها از طریق کارشناسان و متخصصان پاسخگوی سوالات گوناگون کاربران مبتدی یا پیشرفته میباشد تا حد امکان تلاش شده که محیطی متنوع و کاربر پسند و به دور از هرگونه حاشیه جهت فعالیت کاربران در این انجمن ایجاد شود. لذا ما به صورت مستمر برای پیشرفت کمی و کیفی محتوی و اطلاعات انجمنمان میکوشیم که این برای ما ارزشمند و حائز اهمیت است. کلیه حقوق،اطلاعات و مقالات در این انجمن متعلق به سایت منطقه لینوکسی ها میباشد، و هرگونه نسخه برداری بدون ذکر منبع مورد پیگرد قانونی خواهد شد.

شبکه های اجتماعی
در حال انجام ...
X