اطلاعیه

بستن
هنوز اطلاعیه ای در دست نیست.

آیا سیستم عامل Linux بدون Virus است؟

بستن
X
 
  • فیلتر کردن
  • زمان
  • نمایش
Clear All
پست های جدید

    آیا سیستم عامل Linux بدون Virus است؟

    سیستم عامل لینوکس به عنوان سیستم عاملی عاری از Virus و Malware (بدافزار) شناخته میشود. حقیقت پشت این نکته چیست و آیا در چه حد صحت دارد؟ در این پست درباره این موضوع بحث خواهیم کرد.
    آیا سیستم عامل لینوکس بدون ویروس است






    همچنین توصیه میشود مطالعه کنید.

    شناسایی و بررسی rootkit ها در لینوکس با استفاده از rkhunter و chkrootkit

    نحوه نصب LMD (مخفف Linux Malware Detect) به همراه آنتی ویروس ClamAV

    آموزش نصب rkhunter در لینوکس

    Malware (بدافزار) چیست ؟




    آیا سیستم عامل لینوکس در برابر Malware (بدافزار)‌ مصون است؟

    اگر بخواهیم صادق باشیم باید بگوییم نه هیچ سیستم عاملی روی این زمین نمیتواند 100 درصد در مقابل ویروس ها و بدافزارها مصون و ایمن باشد اما همچنان لینوکس در مقایسه با ویندوز هیچ گاه گرفتار بدافزاری نشده است. چرا؟ و اما دلیل این مطلب...

    بعضي افراد معتقدند كه لينوكس منابع كمي براي اشتراك و استفاده بد افزارها دارد (بدافزارها تنها ميتوانند قسمت هاي كوچكي از لينوكس را تحت تاثير قرار دهند) و يك بدافزار به منظور تخريب هاي در سطح زياد، طراحي و هدف گذاري ميشوند، هیچ برنامه نویسی زمان ارزشمندش را برای کد نویسی در طول روز و شب برای این چنین گروهی صرف نخواهد کرد و در نتیجه لینوکس به عنوان سیستم بدون ویروس یا با ویروس خیلی کم شناخته شده است. آیا این درست است، باید هدف اولیه بدافزارنویس ها باید لینوکس باشد زیرا امروزه بالغ بر 90 درصد از انواع سرورهای نهایی تحت لینوکس راه اندازی میشوند.

    تخریب یا درگیر کردن یک سرور به معنای مجموعه ای از هزاران کامپیوتر میباشد و در نتیجه لینوکس هدف نرم افزاری هکرهاست. در نتیجه تنها نسبت یا درصد میزان استفاده از share برای حقیقت بالا مورد بررسی قرار نمیگیرد.

    لینوکس به لحاظ معماری قوی میباشد و در نتیجه در مقابل تهدیدات امنیتی بسیار مصون (نه به صورت کامل) میباشد. Linux کرنل است و GNU Linux یک سیستم عامل میباشد. صدها توزیع از لینوکس موجود است. در سطح کرنل همه آنها کم و بیش یکسان میباشند اما در سطح سیستم عامل با هم متفاوتند.

    اکنون یک اسکریپت مخرب را در نظر بگیرید که برای یک سیستم RPM بیس همانند RedHat, Fedora, CentOs نوشته شده است که نمیتواند روی سیستم های مبتنی بر Debian تاثیر بگذارد و همینطور یک اسکریپت مخرب نوشته شده برای سیستم های Debian نمیتواند روی سیستم عامل های مبتنی بر RPM تاثیر بگذارد همچنین یک اسکریپت به منظور اجرا شدن برای تغییرات اصلی سیستم نیاز به پسورد root دارد.

    اگر پسورد root به اندازه کافی قوی و سخت باشد OS تا حد زیادی امن میباشد. یک Virus ویندوزی نمی تواند روی Linux تاثیر بگذارد مگر اینکه Wine روی آن نصب شده باشد و همچنین به عنوان root اجرا شده باشد (برای تاثیر ویروس ویندوزی روی لینوکس نرم افزار wine باید تحت یوزر root اجرا شده باشد) به همین دلیل پیشنهاد نمیشود Wine تحت root اجرا شود.

    شما نمیتوانید سیستم عامل لینوکس را بدون تعریف پسورد root و پسورد user تنظیم کنید این به این معناست که هر یوزر در سیستم عامل Linux به غیر از یوزر ‘Guest‘ باید یک پسورد داشته باشد این در حالیست که در ویندوز شما امکان تعریف User و حتی اکانت root را بدون پسورد دارید. یک یوزر نمی تواند برنامه ای را نصب/حذف کند مگر پرمیژن مورد نظر (Sudo) یا پسورد root را داشته باشد.

    اما این مورد در ویندوز وجود ندارد تمام برنامه های ویندوزی میتواند بدون اجازه روت (Administrator) نصب یا حذف گردد. آیا شما میتوانید ویندوز را بدون گرافیک (GUI) بالا بیاورید؟ خیر! اما شما میتوانید سیستم عامل لینوکس را بدون گرافیک اجرا کنید و حتی محیطی عملی و مفیدتر از GUI داشته باشید. اکثر مدیران سیستم گرافیک لینوکس (GUI) را به دلیل اهداف امنیتی غیرفعال میکنند.

    لینوکس به لحاظ معماری بسیار امن است تا جایی که حتی اگر شما روی شبکه نباشید نیاز به تعریف فایروال هم نمیباشد، کنترل دسترسی به لینوکس (Security Policy-سیاست امنیت) در حقیقت Security-Enhanced Linux یا SELinux نامیده میشود که مجموعه ای از تنظیمات Kernel و ابزارهای user-space میباشد که سیاست های امنیتی را در یک سیستم لینوکسی اجرا میکند. اگر چه SELinux ضرورتی برای کاربران عادی نمیباشد اما برای یوزرهای روی شبکه و همچنین Admin ها بسیار مهم است.

    یک آنتی ویروس Open Source با نام ‘Clam AV‘ به صورت رایگان برای دانلود موجود است و اگر سیستم عامل شما روی شبکه است به منظور اعمال تمهیدات امنیتی و محافظتی بیشتر شما باید آن را نصب کنید.

    ClamAV را از این لینک دانلود کنید :
    کد PHP:
    http://www.clamav.net 



    جدای از این به منظور امنیت بیشتر در لینوکس تان میتوانید موارد زیر را انجام دهید :
    • Disk تان را Encrypt کنید
    • از یک boot loader password استفاده کنید
    • یک boot اختصاصی شده برای خودتان تعریف و اجرا کنید
    • از رول های مربوط به یوزر ها برای اعمال محدودیت و ... بهره ببرید
    • و ...


    به هر حال تهدیدات مشخصی روی سیستم های لینوکس وجود دارند که در ادامه درباره آنها بحث خواهیم کرد.

    در سال 2005 تعداد تهدیدات شناخته شده لینوکس همچون Viruses, Trojans, Worms و Malware به بیشتر از 422 مورد رسید. و در سال های اخیر این عدد به 863 مورد (دو برابر) رسید که به عنوان نشانه ای از افزایش عمومیت و همگانی شدن Linux توسط کارشناسان فنی گزارش شد.

    بعضی از تهدیدات شناخته شده Linux :
    • Virues
    • Tron horses
    • Local Scripts
    • Web Scripts
    • Worms
    • Targeted Attacks
    • Rootkits


    امروزه یک طیف جدیدی از ویروس های چند Platform رایج شده اند یکسری ابزارهایی که برای محافظت از سیستم های لینوکسی باید انجام شود به شرح زیر میباشند :
    • محافظت از Bootloader
    • Encrypt دیسک
    • چک کردن Rootkit ها بر یک اساس منظم
    • محافظت از root به وسیله پسورد قوی
    • اعمال پرمیژن های درست به فایل ها
    • اعمال قوانین مناسب به یوزرها
    • اجرای SELinux
    • استفاده از Antivirus
    • قرار گرفتن پشت یک Firewall
    • برنامه ها و پکیج های غیرضروری را روی سیستم نگه ندارید (ممکن است به شکاف های امنیتی منجر شود)


    استفاده از Linux به وضوح به میزان کافی امن است. اکنون سوالی که ایجاد میشود این است که آیا معماری Linux بیشتر از معماری Android (که از کرنل لینوکس تغییر یافته برای گوشی های موبایل استفاده میشود و باگ های زیاد امنیتی دارد) امنیت دارد، چرا؟

    آندرویید با زبان برنامه نویسی جاوا نوشته شده است و جاوا به خودی خود به عنوان یک زبان دارای تعداد زیادی شکاف های امنیتی شناخته میشود. علاوه بر این آندریید هنوز در مرحله ابتدایی (بچگی) و اولیه خود میباشد و بسیار زمان میبرد تا به طور کامل بالغ شود.

    این مقاله به منظور آشنا کردن شما با اطلاعات درست درباره تصورات نادرست و غلطی که درباره لینوکس رایج شده است فراهم آمد. در آینده سعی خواهیم کرد مقالات جالب دیگر مربوط به لینوکس و تکنولوژی های FOSS برای شما کاربران گرامی تهیه کنیم.

    همچنان با ما همراه بمانید

    موفق باشید
    محمد هابیلی
    آخرین ویرایش توسط Habili; در تاریخ/ساعت 10-31-2021, 10:18 PM.

    #2
    سلام،
    مرسی که این موضوع و بررسی کردی، من با هماهنگی بچه ها میخوام یکم تاپیکتو نقد کنم، اگه مشکلی هست تاپیک دیگه ای ایجاد کنم...

    اینکه شما تصور میکنید برای لینوکس بدافزار کمتری نوشته شده طبیعی است چرا؟
    خودت به این موضوع اشاره کردی:
    بعضي افراد معتقدند كه لينوكس منابع كمي براي اشتراك و استفاده بد افزارها دارد
    دقیقا این جمله صحیح هست، پس بدافزارهای نوشته شده برای سیستم عامل لینوکس اکثرا سرورهای لینوکس و هدف قرار میدن نه کلاینت، شما میتونید با مطالعه تحلیل بدافزارهای نوشته شده ی لینوکسی متوجه بشید که تقریبا 99% برای آلوده کردن سرورها نوشته شدند نه کلاینت همین دلیلی میتونه باشه که بدافزارهای لینوکسی کمتر از بدافزارهای ویندوزی باشند .

    شما چندجا اشاره کردی که امنیت لینوکس نسبت به ویندوز وضعیت بهتری داره. باید بگم کاملا در اشتباه هستی!!!
    برای مثال به یکی از حیاطیترین امکان برای نوشتن بدافزار (Rootkit) روی لینوکس و ویندوز مقایسه میکنیم:
    از نسخه ی 2.6 کرنل ماژول های کرنل (LKM) بدون بارگذاری دوباره سیستم عامل به راحتی البته با سطح دسترسی root میتونن به سیستم عامل اضافه بشه و حتی مکانیزم درست حسابی برای ساین کردن (چک کردن اینکه این ماژول معتبر هست یا نه؟ ) این ماژول ها وجود نداره ولی تو ویندوز درایور شما حتما باید امضای دیجیتالی معتبر داشته باشه، درسته که خیلی مواقع این امضاها تقلبی هستند اما کار هرکسی نیست!
    خب شما تصور کن از یه سرور لینوکسی دسترسی داری میتونی با افزایش سطح دسترسی (privilege escalation) به یوزر root دست پیدا کنی و میای یه ماژول آلوده به کرنل اضافه میکنی حالا این ماژول امکانات خیلی خوبی داره مثلا تو لیست ماژول های نصب شده (lsmod) خودشو پنهان میکنه، یا کامندهای دیگه مثل ps، top یا.. هوک میکنه. خب شما به عنوان یه sysadmin خیلی طول میکشه تا متوجه فعالیت های مشکوک روی سرورتون بشید؟
    اما در ویندوز چی؟ شما وقتی میخوای بدافزار تو پنهان کنی حتما باید از توابعی استفاده کنی که اکثر آنتی ویروس ها بهش حساس یا خیلی مکانیزم های دیگه ای وجود داره که این احتمال کمتر میکنه..

    در آخر:
    در لینوکس همه چیز فایل هست یعنی با استفاده از توابع IO شما میتونی هر بخشی از لینوکس بخونی یا حتی بنویسی از نظر من این ساختار از لحاظ امنیتی خیلی میتونه مشکل ساز باشه. (این فقط نظر منه و حتما اشتباه هست :-D )

    کامنت


      #3
      با کمال احترام باید بگم که با نظر شما کاملا مخالفم.
      ببینید مشخصه که نرم افزارهای opensource ی خیلی خیلی سریعتر پیشرفت می کنند ودر مورد لینوکس در سرتاسر دنیا هزاران هزار نفر دارن روی سورس اون کار میکنن
      و همیشه یه قدم از ویروس نویسان جلوترن. میشه گفت پلیس همیشه یه قدم از دزد جلوتره . هنوز نوشتن ویروس کامل نشده، باگ مورد نظر رو کشف کردن و حتی پچ مربوط به رفع اون باگ رو نوشتن و ریلیز هم کردن. کلی آدم دارن به توسعه ی اون کمک میکنن.


      اصلا ماهیت ویروس یک فایله که روی سیستم اجرا میشه و خودش رو با هدفی خاص تکثیر میکنه و سیستم رو تحت کنترل خودش میگیره
      اول سیستم عامل نگاه میکنه که آیا این فایل یک فایل اجرایی هست یا خیر
      بعد آیا کاربر موردنظر پرمیژن اجرای این فایل رو دارد یا ندارد
      و در آخر اینکه اگر فایل اجرایی باشه و کاربر هم پرمیژن اجرای اون رو داشته ، برنامه اجرا بشه


      در ویندوز فایلها به واسطه ی پسوندشون شناسایی میشن یعنی مثلا اگر پسوندش exe باشه بعنوان یه فایل اجرایی شناخته میشه و اجراش میکنه.


      اما در لینوکس فایل ها از روی پسوندشون شناسایی نمیشن بلکه از محتویات داخلشون شناسایی میشن. در لینوکس حتی اگه پسوند فایل هم پاک بشه و یا تغییر داده بشه باز لینوکس متوجه میشه که فایل مورد نظر از چه نوعیه مثلا عکسه یا فایل صوتی و یا ... درحالیکه در ویندوز با پاک کردن پسوند دیگه فایل اجرا نمیشه




      در ویندوز (به شرطی که از فایل سیستم های امن استفاده نشه)به صورت پیشفرض همه یوزرها پرمیژن اجرا کردن همه فایل ها رو دارن، یعنی هر کس هر کاری میتواند بکند


      در لینوکس تنها کاربر روت است که می تواند فایلهای اجرایی را اجرا کند مگر اینکه پرمیژن اجرایی آن فایل به یوزر دیگری هم داده شود. نکته دیگر اینکه در صورت کپی از فایلها پٰمیژن اجرایی از فایل حذف میشود. در حقیقت در لینوکس امکان access list controll برای کاربران در سطح بالایی قابل پیاده سازی است.




      در ویندوز اگر فایل اجرایی باشد و اجرا شود میتواند تمام سیستم (سخت افزار-نرم افزار و...) را به کنترل بگیرد. درواقع ویندوز هر چه مورد نیاز برنامه باشد در اختیارش قرار خواهد داد، بهمین دلیلامکان از کار افتادن سیستم نیز زیاد است.


      در لینوکس اگر فایل اجرایی باشد و یوزر موردنظر پرمیژن اجرایی آن را داشته باشد سیستم تنها امکان استفاده از سخت افزار یا نرم افزار هایی را به یوزر میدهد که پرمیژن دسترسی به آنها را داشته باشد
      درسته که در لینوکس همه چیز به صورت فایله اما برای هر کدوم از این فایلها مجوز و ضوابط خاصی وجود داره و حتی کاربران سیستم هم برای دسترسی به این فایلها باید سطوح دسترسی مجاز رو داشته باشن.
      اطلاعات مربوط به پروسس های سیستم در پوشه ی /proc و فایل های مربوط به سخت افزارها در پوشه /dev دخیره میشوند و برای همه حق دسترسی تعریف میشود.


      در نتیجه در ویندوز شما می تونید هر برنامه اجرایی رو به سیستم وارد کنید تا اجرا شود .برای ایجاد مشکل در ویندوز حتی نیاز به ویروس هم نیست و شما می تونید با اجرای کدهای نامفهوم سیستم رو به حالت هنگی و توقف ببرید.
      اما در لینوکس یک فایل امکان اینکه به صورت خودکار اجرا و تکثیر بشه وجود نداره.


      در حال حاضر در سرتاسر دنیا لینوکس قدرت شناخته شده و ثابت شده ای داره و در سطح خیلی بالایی نسبت به ویندوز داره استفاده میشه
      برای اکثر سرور های قدرتمند در دنیا از لینوکس استفاده میکنن شما با یه سرچ کوچیک می تونین متوجه امنیت بالای لینوکس نسبت به ویندوز بشین.
      Instagram : https://www.instagram.com/iranlinuxforum

      Voip Trainer - Asterisk - Elastix - Agi Programming- NewRock

      Voip Expert :ASTERISK-ELASTIX-NewRock Certified-With Experience of Working With
      Sangoma-Digium-Openvox-Synway-Atcom-Quintum Tenor-Polycom-Yealink-Rtx-Snom
      Cisco Collaboration - CME-CUCM-CUPs-CUC-WEBEX
      LPI ( Fundamental - LPI1 and LPI2 ) - Monitoring: ZABBIX-VOIPMONITOR-NAGIOS - CCNA

      Linkedin Profile : https://www.linkedin.com/in/masuma-vahid-26b17b66/

      کامنت


        #4
        اصلا ماهیت ویروس یک فایله که روی سیستم اجرا میشه و خودش رو با هدفی خاص تکثیر میکنه و سیستم رو تحت کنترل خودش میگیره
        اول سیستم عامل نگاه میکنه که آیا این فایل یک فایل اجرایی هست یا خیر
        ویروس؟ کسی حرف از ویروس زد؟ شما یه مطالعه درباره انواع بدافزار ها بکن...

        در ویندوز فایلها به واسطه ی پسوندشون شناسایی میشن یعنی مثلا اگر پسوندش exe باشه بعنوان یه فایل اجرایی شناخته میشه و اجراش میکنه.
        جهت اطلاع به فایل های اجرای تو ویندوز میگن PE

        اما در لینوکس فایل ها از روی پسوندشون شناسایی نمیشن بلکه از محتویات داخلشون شناسایی میشن. در لینوکس حتی اگه پسوند فایل هم پاک بشه و یا تغییر داده بشه باز لینوکس متوجه میشه که فایل مورد نظر از چه نوعیه مثلا عکسه یا فایل صوتی و یا ... درحالیکه در ویندوز با پاک کردن پسوند دیگه فایل اجرا نمیشه
        جهت اطلاع بعدی به فایل های اجرای تو ویندوز میگن ELF !
        چون هدر فایل اول چک میکنه، پیاده سازیش کار سختی نیست..

        در لینوکس تنها کاربر روت است که می تواند فایلهای اجرایی را اجرا کند مگر اینکه پرمیژن اجرایی آن فایل به یوزر دیگری هم داده شود. نکته دیگر اینکه در صورت کپی از فایلها پٰمیژن اجرایی از فایل حذف میشود. در حقیقت در لینوکس امکان access list controll برای کاربران در سطح بالایی قابل پیاده سازی است.
        من اشاره کردم که از حملات افزایش دسترسی استفاده میشه (privilege escalation)

        در ویندوز اگر فایل اجرایی باشد و اجرا شود میتواند تمام سیستم (سخت افزار-نرم افزار و...) را به کنترل بگیرد. درواقع ویندوز هر چه مورد نیاز برنامه باشد در اختیارش قرار خواهد داد، بهمین دلیلامکان از کار افتادن سیستم نیز زیاد است.
        روی چه حسابی این حرف و میزنید آخه ؟!
        سیستم عامل ویندوز برای استفاده از هسته به شما Object یا شی میده ولی تو لینوکس اینطوری نیست میشه مستقیم با کرنل در ارتباط بود


        شما سطح شناختتون از سیستم عامل (Internal) خیلی پایینه و همچنین از برنامه نویسی سیستمی چیزی نمیدونید، پیشنهادم اینه که بیشتر مطالعه کنید
        موفق باشید

        کامنت


          #5
          عرض ادب و احترام
          دوست عزیز یا معنی نقد کردن عوض شده یا شما روش نقد کردن رو بلد نیستید. نحوه صحبت کردن تون بیشتر به جبهه گرفتن میخوره تا نقد کردن. شما احتمالا از این مایکروسافت کارهایی هستید که به هیچ صراطی مستقیم نمیشید. امن تر و استیبل تر بودن لینوکس نسبت به مایکروسافت یه چیز اثبات شده توی کل دنیاست، در حدی که جدیدا خود مایکروسافت هم داره میاد به سمت لینوکس ... دلیلی نمیبینیم وقت مون رو جهت اثبات اینکه لینوکس امن تر هست یا ویندوز برای شما بذاریم. با کمی مطالعه بیشتر در این زمینه طرز تفکرتون حتما عوض میشه.

          ما که همیشه در حال مطالعه و به روز رسانی خودمان هستیم و ادعایی نداریم قصدمون هم تخریب کردن نیست، ولی لطفا اگر در مورد سیستم عامل لینوکس اطلاعاتی ندارید بدون تعصب به مایکروسافت صحبت نکنید.

          من قلبی بزرگ با رویاهایی بزرگ دارم. دانسته هایمان را با هم به اشتراک بگذاریم.

          کامنت


            #6
            پست اول من نقد بود،
            من هم به لینوکس مهاجرت کردم و برنامه نویسی سیستمی، ماژول نویسی کار کردم و همه ی صحبت های پست اول و در طی مطالعاتم و تجربیاتم بود.

            دلیلی نمیبینیم وقت مون رو جهت اثبات اینکه لینوکس امن تر هست یا ویندوز برای شما بذاریم
            کسی از شما نخواست حرفی بزنید.. بحث امن بودن هم نیست مقایسه عملکرد بدافزارها تو ویندوز و لینوکس بود

            تاپیک داره میره تو حاشیه.. من مثال علمی، عملی زدم اگه میخواید بحث کنیم شما هم باید با مثال صحبت کنید، یا حداقل یه کتاب خونده باشید نه اینکه شنیده هاتونو بیاین تعریف کنید

            کامنت

            درباره انجمن منطقه لینوکسی ها

            انجمن منطقه لینوکسی ها با هدف ارتقاء سطح علمی کاربران در سطح جهانی و همچنین کمک به بالا بردن سطح علمی عمومی در زمینه های تخصصی فوق پایه گذاری شده است. انجمن منطقه لینوکسی ها از طریق کارشناسان و متخصصان پاسخگوی سوالات گوناگون کاربران مبتدی یا پیشرفته میباشد تا حد امکان تلاش شده که محیطی متنوع و کاربر پسند و به دور از هرگونه حاشیه جهت فعالیت کاربران در این انجمن ایجاد شود. لذا ما به صورت مستمر برای پیشرفت کمی و کیفی محتوی و اطلاعات انجمنمان میکوشیم که این برای ما ارزشمند و حائز اهمیت است. کلیه حقوق،اطلاعات و مقالات در این انجمن متعلق به سایت منطقه لینوکسی ها میباشد، و هرگونه نسخه برداری بدون ذکر منبع مورد پیگرد قانونی خواهد شد.

            شبکه های اجتماعی
            در حال انجام ...
            X