اطلاعیه

بستن
هنوز اطلاعیه ای در دست نیست.

ساختار فایل سیستم لینوکس

بستن
X
 
  • فیلتر کردن
  • زمان
  • نمایش
Clear All
پست های جدید

    ساختار فایل سیستم لینوکس

    هر سیستم عامل دارای نوعی فایل سیستم است که در ویندوز اون رو به صورت Computer و درایو های C , D و …. میبینیم. اما در لینوکس کاملا متفاوت است. فایل سیستم اصلی لینوکس رو / روت یا ریشه نام داره و درایو هاواجزای سیستم زیر مجموعه ی اون قرار دارند :
    برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید

نام:	image_550.png
نمایش ها:	1294
اندازه:	23.6 KB
شناسه:	17833



    در ادامه :

    آشنایی با فایل سیستم لینوکس دبیان ( مادر اوبونتو ) مطابق دوره ی LPI

    فایل سیستم لینوکس رو با مشخصه ی / روت یا ریشه می شناسیم.

    سیستم فایل لینوکس دبیان ساختاریه که اطلاعات شما رو در کامپیتور را ذخیره می کنه و فایل ها در یک ساختار درختی وارونه از دایرکتوری ها ذخیره می شوند و هر دایرکتوری می تونه حاوی فایل ها و دایرکتوری های دیگه ای باشه. ساختار فایل سیستم لینوکس شبیه یک درخت وارونه است که / ریشه در بالاترین نقطه قرار داره و در زیر اون دایرکتوری های عمومی و سیستمی سیستم عامل قرار میگیره.

    و اما دایرکتوری های بعد از ریشه :

    bin/ : فرامین عمومی سیستم عامل لینوکس در این دایرکتوری قرار دارن , مانند ls

    dev/ : حاوی نقاط دسترسی به ابزار های سخت افزاری کامپیوتر شماست .مانند ترمینال ها , دیسک های فلاپی , دیسک های سخت و … کاربران به طور معمول برای دستیابی به این دستگاه ها از نام های آنها استفاده می کنند.

    etc/ : حاوی برخی فایل های پیکره بندی سیستم است.

    home/ : دایرکتوری های کاربران یک سیستم لینوکس در این دایرکتوری قرار میگیره.

    tmp/ : محل قرار گیری فایل های موقت.

    mnt/ : محلی را برای متصل کردن ابزار ها , دیسک های سخت , دیسک های usb و درایوهای شبکه ایجاد می کنه.

    root/ : دایرکتوری خانگی کاربر ریشه است.

    sbin/ : دستورات مدیریتی سیستم در این دایرکتوری قرار میگیره.

    usr/ : محل قرارگیری مستندات سیستم , بازی ها , فایل های گرافیکی , کتابخانه ها و چیزهای دیگر.

    var/ : این شاخه که معمولا در کامپیوترهای سرویس دهنده در یک پارتیشن جداگانه قرار می گیره، مخصوص برنامه های سرویس دهنده ای مانند وب و FTP و بانکهای اطلاعاتی است. مثلا فایل های مربوط به یک وب سایت می توانند در var/www قرار گیرند. به دلیل اینکه در برخی از حملات DOS دیسک سخت سیستم با فایل های آشغال پر می شود، این شاخه رو در یک پارتیشن جداگانه قرار می دهند که در صورت قرارگیری تحت حمله و پرشدن احتمالی دیسک سخت، کل سیستم عامل دچار وقفه نگرده و آسیب به همان قسمت محدود بشه.
    آخرین ویرایش توسط Habili; در تاریخ/ساعت 01-13-2020, 04:42 AM.

درباره انجمن منطقه لینوکسی ها

انجمن منطقه لینوکسی ها با هدف ارتقاء سطح علمی کاربران در سطح جهانی و همچنین کمک به بالا بردن سطح علمی عمومی در زمینه های تخصصی فوق پایه گذاری شده است. انجمن منطقه لینوکسی ها از طریق کارشناسان و متخصصان پاسخگوی سوالات گوناگون کاربران مبتدی یا پیشرفته میباشد تا حد امکان تلاش شده که محیطی متنوع و کاربر پسند و به دور از هرگونه حاشیه جهت فعالیت کاربران در این انجمن ایجاد شود. لذا ما به صورت مستمر برای پیشرفت کمی و کیفی محتوی و اطلاعات انجمنمان میکوشیم که این برای ما ارزشمند و حائز اهمیت است. کلیه حقوق،اطلاعات و مقالات در این انجمن متعلق به سایت منطقه لینوکسی ها میباشد، و هرگونه نسخه برداری بدون ذکر منبع مورد پیگرد قانونی خواهد شد.

شبکه های اجتماعی
در حال انجام ...
X