اطلاعیه

بستن
هنوز اطلاعیه ای در دست نیست.

آموزش راه اندازی hotspot در mikrotik

بستن
X
 
  • فیلتر کردن
  • زمان
  • نمایش
Clear All
پست های جدید

    آموزش راه اندازی hotspot در mikrotik

    قبل از راه اندازی سرویس هات اسپات (HotSpot) در میکروتیک، به صورت خلاصه نحوه عملکرد این سرویس و موارد نیاز به این سرویس را توضیح خواهیم داد. برای اتصال به اینترنت راه کارهای مختلفی از جمله VPN ,Hotspot,PPPoe و ... وجود دارد که معمولا نحوه استفاده از اینترنت توسط کاربران را براساس یکی از سرویس های موجود سرویسی انتخاب می کنیم. مزیت این روش به بقیه ی روش ها این است که نیاز به تنظیمات خاصی در سمت کاربر ندارد.

    hotspot ها معمولاً در رستوران ها, ایستگاه های راه آهن, فرودگاه ها، مراکز تجاری, فروشگاه های بزرگ و سایر مکان های عمومی که مجهز به شبکه های بی سیم است استفاده می شوند. استفاده از این سرویس در بسیاری از دانشگاه ها و مدارس نیز رایج است.

    در این حالت, hotspot مسیری است که کاربر را به wifi متصل کرده و در طی این فرآیند کاربر می تواند به وسیله لپ تاپ, موبایل, تبلت و... به اینترنت دسترسی پیدا کنند.

    برخی از نکات امنیتی در سرویس هات اسپات که لازم است تمام کاربران از آن مطلع باشند، به شرح زیر است:

    اغلب هات اسپات ها نا امن هستند برخی از hotspot ها به کاربران حساب کاربری (username و password) خاصی نمی دهند و در شرایطی نیز که به کاربران حساب کاربری داده می شود دلیل بر بستر انتقال اطلاعات امن نیست و packet snifferها از نمایش عمومی جریان اطلاعات جلوگیری نمی کنند.

    هات اسپات های رایگان عمومی بسیار خطرناک هستند و در این شبکه ها سارقان, اطلاعات ارسالی از سمت یک کاربر خاص را می توانند شنود کرده و از آن ها سوء استفاده کنند.


    روش راه اندازی هات اسپات (Hot Spot) در mikrotik :

    قبل از راه اندازی هات اسپات ابتدا تنظیمات اولیه میکروتیک رو طبق این آموزش انجام دهید:



    برای تنظیمات سرور hotspot به منوی IP و سپس زیر منوی hotspot را انتخاب میکنیم و در تب سرور شما کلیدی به نام hotspot setup خواهید دید که باید روی آن کلیک کنید و سپس پنجره جدیدی باز خواهد شد که از شما میپرسد روی کدام اینترفیس میخواهید هات اسپات را راه اندازی کنید. در این قسمت شما باید interface که به شبکه local شما متصل است را انتخاب کنید. (که در این آموزش اینترفیس wlan میباشد) و سپس روی next کلیک کنید.
    برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید  نام:	linux-zone-org-forums-hotspot-1.png نمایش ها:	1 اندازه:	50.5 KB شناسه:	18953

    در مرحله دوم ip سرور هات اسپات پرسیده خواهد شد که به صورت پیش فرض ip ست شده روی اینترفیسی که در مرحله قبل انتخاب میکنیم شناسایی میشود پس فقط کافیست روی next کلیک کنید
    نکته: گاهی اوقات روی اینترفیس ها چندین رنج ip تعریف میشود, شما رنج مورد نظر خود را وارد کنید.

    گزینه ی Masquerade Network به صورت پیش فرض فعال است و بعد از تکمیل شدن مراحل نصب Hotspot، یک رول NAT با اکشن Masquerede برروی رنج IP های ether ای که هات اسپات برروی آن فعال شده است، ایجاد می کند. در صورتی که قبلا با استفاده از مسیر (IP Firewall NAT) یک NAT رول تعریف کرده باشید، می توانید چک مارک گزینه Masquerade Network را غیر فعال کنید.
    برروی کلید Next کلیک کنید.
    برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید  نام:	linux-zone-org-forums-hotspot-2.png نمایش ها:	1 اندازه:	17.2 KB شناسه:	18954

    در مرحله سوم رنج ip که توسط سرور dhcp برای فراهم کردن ip کلاینت ها استفاده میشود از شما پرسیده خواهد شد. در اینجا شما میتوانید رنج ip را تغییر دهید فقط مطمین شوید که این رنج توسط سرور hotspot مورد قبول باشد. شما میتوانید این رنج ip را افزایش و یا کاهش دهید بعد از انجام این مرحله روی next کلیک کنید.
    برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید  نام:	linux-zone-org-forums-hotspot-3.png نمایش ها:	1 اندازه:	16.3 KB شناسه:	18960

    در مرحله چهارم از شما میخواهد که هر گونه certificate که توسط سرور مورد استفاده قرار خواهد گرفت را انتخاب کنید. (Secure Sockets Layer یا SSL پرتكلی است كه به وسيله Netscape برای انتقال پرونده های خصوصی روی اينترنت به وجود آمده است بسیاری از سايت ها از اين پروتكل استفاده مي كنند، تا از اطلاعات محرمانه كاربران مانند اطلاعات كارت اعتباري نگهداري كنند SSL يک ارتباط مطمئن بين يک كاربر و سرور ايجاد مي كند) با استفاده از SSL تمامی مراحل لاگین کاربر, از احراز هویت در شبکه ی هات اسپات تا استفاده از سایت های مختلف در اینترنت با استفاده از پروتکل https صورت گیرد. اگر ssl ندارید none را انتخاب کرده و روی next کلیک کنید.
    برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید  نام:	linux-zone-org-forums-hotspot-4.png نمایش ها:	1 اندازه:	15.7 KB شناسه:	18955

    در مرحله پنجم در صورت وجود mail server در شبکه خود میتوانید ip آنرا وارد نموده و بدین صورت شما ابزاری فراهم میکنید تا کاربرانی که از طریق hotspot به شبکه متصل شدند به mail server دسترسی داشته باشند. من میل سروری ندارم در نتیجه بدون هیچ تغییری روی next کلیک میکنم.
    برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید  نام:	linux-zone-org-forums-hotspot-5.png نمایش ها:	1 اندازه:	15.6 KB شناسه:	18956

    در مرحله ششم ip address سرور dns از شما پرسیده میشود این اولین تسکی هست که ما تمام میکنیم در نتیجه اینجا نیاز به تغییری نیست فقط روی next کلیک کنید.
    برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید  نام:	linux-zone-org-forums-hotspot-6.png نمایش ها:	1 اندازه:	16.6 KB شناسه:	18957

    مرحله هفتم از شما خواسته میشود تا یک نام با فرمت FQDN (به صورت اسم.اسم)برای سرور hotspot خود تعریف کنید که از طریق این نام کلاینت ها بتوانن به صفحه اطلاعات/لاگین سرور هات اسپات از طریق بروزر وب دسترسی داشته باشند.
    هر نامی که میخواهید قرار دهید و سپس روی next کلیک کنید.
    توجه داشته باشید که این نام دامنه نباید قبلا برروی دامین سرورها یا هاست های اینترنتی تعریف شده باشد.
    برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید  نام:	linux-zone-org-forums-hotspot-7.png نمایش ها:	1 اندازه:	16.7 KB شناسه:	18958

    در اینجا نام دامین linux-zone.mikrotik را در نظر گرفته ایم. پس از اتمام مراحل نصب hotspot با مشخص کردن این نام در address bar مرورگر صفحه لاگین هات اسپات نمایش داده می شود.
    برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید  نام:	linux-zone-org-forums-hotspot-9.png نمایش ها:	1 اندازه:	29.8 KB شناسه:	18961

    و اکنون مرحله آخر در این مرحله یک یوزر ایجاد میکنیم که به صورت پیش فرض خودش یوزر ادمین را بدون پسورد ایجاد کرده که شما میتوانید برای آن پسوردی تنظیم کنید و حتی username هم برای یوزر پیش فرض تعریف کنید.
    در صورت تمایل تغییرات را اعمال کنید و سپس روی next کلیک کنید.
    برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید  نام:	linux-zone-org-forums-hotspot-8.png نمایش ها:	1 اندازه:	17.2 KB شناسه:	18959

    اکنون سرور hotspot شما آماده و به صورت کامل کانفیگ شده است. حالا اگر پیامی با عنوان router disconected دریافت کردید نگران نباشید زیر این پیغام فقط به خاطر امنیت hotspot میباشد:
    برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید  نام:	linux-zone-org-forums-hotspot-15.png نمایش ها:	1 اندازه:	13.6 KB شناسه:	18977

    ابتدا با یوزر و پسوردی که در مرحله قبل ایجاد کردید به سرور hotspot لاگین کنید در اینجا دوباره winbox را باز کرده و مجدد به منوی ip و زیر منوی hotspot بروید. اکنون ما تغییراتی را در تنظیمات پیش فرض ایجاد میکنیم تا کارایی هات اسپات رو بهینه کنیم.
    برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید  نام:	linux-zone-org-forums-hotspot-10.jpg نمایش ها:	1 اندازه:	72.7 KB شناسه:	18972

    اکنون در تب server شما یک سرور مشاهده میکنید با نام hotspot1 روی آن دابل کلیک کنید و مقدار address per MAC را به 1 تغییر دهید. (برای امنیت بیشتر)
    برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید  نام:	linux-zone-org-forums-hotspot-11.jpg نمایش ها:	1 اندازه:	88.5 KB شناسه:	18973

    شما یک تب لاگین در همان پنجره مشاهده خواهید کرد و مطمین شوید که فقط httpchap در لاگین انتخاب شده باشد اکنون apply و سپس ok را انتخاب کنید.
    برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید  نام:	linux-zone-org-forums-hotspot-12.jpg نمایش ها:	1 اندازه:	86.5 KB شناسه:	18974

    اکنون پروفایل یک کاربر جدید را ایجاد خواهیم کرد برای این منظور به تب user profile رفته و روی علامت + (مثبت) کلیک کرده سپس مطابق تمایل خود یک نام برای ان قرار دهید ip pool را انتخاب نمایید سرور هات اسپات به صورت پیش فرض یک pool با رنج ip که ما در طول نصب سرور hotspot تنظیم کردیم را ایجاد میکند. اکنون ما محدودیت پهنای باند upload و download را تنظیم میکنیم. در قسمت rate limit (TX/RX) شما میتوانید محدودیت ها را تعریف کنید. (من 512k برای up/down تعریف کردم) سپس روی apply و ok کلیک کنید.
    برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید  نام:	linux-zone-org-forums-hotspot-13.jpg نمایش ها:	1 اندازه:	88.6 KB شناسه:	18975

    اکنون یک یوزر جدید ایجاد میکنیم که پروفایلی که درمرحله قبل ایجاد کردیم را استفاده خواهد. در همان پنجره به تب users رفته روی علامت + (مثبت) کلیک کنید سرور مورد نظر را انتخاب نموده و یا all را انتخاب کنید یوزر و پسورد را برای این کاربر تعریف کنید سپس در فیلد profile که در مرحله قبل ساختیم را انتخاب میکنیم و نهایتا apply و ok میکنیم.
    برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید  نام:	linux-zone-org-forums-hotspot-14.jpg نمایش ها:	1 اندازه:	96.5 KB شناسه:	18976

    پس از نصب هات اسپات، می توانید با توجه به level لایسنس میکروتیک خود، کاربران هات اسپاتی تعریف کنید. ( تعداد کاربران هات اسپاتی با توجه به level لایسنس ها متفاوت می باشند) برای این کار به تب users رفته ابتدا سروری که هات اسپات را بر روی آن راه اندازی کردید را انتخاب و سپس یک نام کاربری و رمز عبور برای کاربر انتخاب کنید. به تعداد کاربران مورد نظر این مرحله را تکرار کنید.


    موفق باشید
    نویسنده: امیر :)
    آخرین ویرایش توسط Habili; در تاریخ/ساعت 07-18-2021, 07:06 PM.

    من قلبی بزرگ با رویاهایی بزرگ دارم. دانسته هایمان را با هم به اشتراک بگذاریم.

    #2
    توی اون قسمتی که میل سرور وارد می کنیم ... چه کاربردی خواهد داشت؟

    کامنت


      #3
      سلام. خوب در اون قسمت اگه میل سروری دارید باید ipش رو وارد کنید تا کاربرایی که از طریق hotspot هم به شبکه وصل میشن به میل سرور دسترسی داشته باشن و در صورت ارسال ریکوست smtp به سمت اون آی پی (آی پی میل سرور) ارسال بشن.
      Instagram : https://www.instagram.com/iranlinuxforum

      Voip Trainer - Asterisk - Elastix - Agi Programming- NewRock

      Voip Expert :ASTERISK-ELASTIX-NewRock Certified-With Experience of Working With
      Sangoma-Digium-Openvox-Synway-Atcom-Quintum Tenor-Polycom-Yealink-Rtx-Snom
      Cisco Collaboration - CME-CUCM-CUPs-CUC-WEBEX
      LPI ( Fundamental - LPI1 and LPI2 ) - Monitoring: ZABBIX-VOIPMONITOR-NAGIOS - CCNA

      Linkedin Profile : https://www.linkedin.com/in/masuma-vahid-26b17b66/

      کامنت


        #4
        سوال

        درود
        درسته که معنی کلمه "هات اسپات" در اصل برای شبکه های بی سیم هست اما ایجاد هات اسپات برای شبکه های غیر وایرلسی هم وجود داره؟
        مثلا برای مدیریت یوزر ها توی محیط هایی مثل کافی نت های با سیم.
        ممنون :280:

        کامنت


          #5
          hotspot بیشتر به درد public area میخوره جاهایی مثله فرودگاه و یا هتل و ... حالا چه با سیم چه بی سیم فرقی نمیکنه ، اما چون با وایرلس بهتر میشه این کار رو انجام داد ، این سروریس رو روی وایرلس راه اندازی میکنند .
          او به من آموخت ، من به تو می آموزم و تو هم به او ...
          نگذار این چرخه قطع شود:279:

          کامنت


            #6
            بنده hotspot رو راه اندازی کردم و usermanger هم کامل انجام دادم ولی هنوز سیستم هایی ک به switch و اکسس پوینت متصل هستن به راحتی میتونن از اینترنت استفاده کنن بدون اینکه صفحه لاگین واسشون بالا بیاد یا بخوان یوزر و پسورد وارد کنن!
            آخرین ویرایش توسط Habili; در تاریخ/ساعت 07-18-2021, 07:07 PM.

            کامنت

            درباره انجمن منطقه لینوکسی ها

            انجمن منطقه لینوکسی ها با هدف ارتقاء سطح علمی کاربران در سطح جهانی و همچنین کمک به بالا بردن سطح علمی عمومی در زمینه های تخصصی فوق پایه گذاری شده است. انجمن منطقه لینوکسی ها از طریق کارشناسان و متخصصان پاسخگوی سوالات گوناگون کاربران مبتدی یا پیشرفته میباشد تا حد امکان تلاش شده که محیطی متنوع و کاربر پسند و به دور از هرگونه حاشیه جهت فعالیت کاربران در این انجمن ایجاد شود. لذا ما به صورت مستمر برای پیشرفت کمی و کیفی محتوی و اطلاعات انجمنمان میکوشیم که این برای ما ارزشمند و حائز اهمیت است. کلیه حقوق،اطلاعات و مقالات در این انجمن متعلق به سایت منطقه لینوکسی ها میباشد، و هرگونه نسخه برداری بدون ذکر منبع مورد پیگرد قانونی خواهد شد.

            شبکه های اجتماعی
            در حال انجام ...
            X