اطلاعیه

بستن
هنوز اطلاعیه ای در دست نیست.

نحوه عوض کردن پورت 80 و 443 آپاچی در لینوکس

بستن
X
 
  • فیلتر کردن
  • زمان
  • نمایش
Clear All
پست های جدید

    نحوه عوض کردن پورت 80 و 443 آپاچی در لینوکس

    امروزه وب سرور Apache به خاطر انعطاف پذیری، ثابت و تنوع قابلیت های آن یکی از بیشترین استفاده را در وب سرورهای اینترنت دارد،‌ بعضی از آنها در حال حاضر روی وب سرورهای رقیب دیگر، همانند Nginx وجود ندارند.

    برخی از مهمترین قابلیت ها آپاچی عبارتند از توانایی load و اجرای انواع مختلف از ماژول ها و تنظیمات ویژه در زمان اجرا، در واقع بدون متوقف کردن سرور یا بدتر اینکه، کامپایل کردن نرم افزار هر بار یک ماژول جدیدی اضافه میشود و اجرای رول های ویژه توسط فایل .htaccess که میتوانید تنظیمات خاص وب سرور در دایرکتوری webroot را تغییر دهد.

    به صورت پیش فرض، وب سرور آپاچی طوری شده که کانکشن های ورودی را listen کند و روی پورت 80 بایند شود. اگر شما بخواهید که تنظیمات TLS را انجام دهید سرور برای ارتباطات امن روی پورت 443 لیسن (listen) خواهد کرد.

    به منظور کانفیگ کردن وب سرور آپاچی به نحوی که ترافیک وب را روی پورت های دیگری (به جز پورت های استاندارد وب)‌ bind و listen کند شما نیاز دارید که یک عبارت جدید شامل پورت جدید برای بایند کردن اضافه کنید.

    در سیستم های برپایه Debian/Ubuntu،‌ فایل تنظیماتی که احتیاج هست تغییر کند فایل /etc/apache2/ports.conf میباشد و در توزیع های برپایه RHEL/CentOS فایل /etc/httpd/conf/httpd.conf باید ویرایش شود.

    با استفاده از ادیتور متن مورد علاقه خود، و بر اساس توزیعی که دارید فایل مورد نظر خود را باز کنید و پورت جدید را همانطور که در زیر توضیح داده شده اضافه کنید.
    کد PHP:
    # nano /etc/apache2/ports.conf     [On Debian/Ubuntu]
    # nano /etc/httpd/conf/httpd.conf  [On RHEL/CentOS] 
    در این مثال ما میخواهیم سرور Apache HTTP را برای گوش دادن به کانکشن ها روی پورت 8081 کانفیگ کنیم. مطمئن شوید همانند تصویر زیر خط زیر را بعد از خط "Listen 80" به فایل تان اضافه کرده اید.
    کد PHP:
    Listen 8081 
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Change-Apache-Port-on-Debian-Ubuntu-1.png مشاهده: 1 حجم: 11.1 کیلو بایت




    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Change-Apache-Port-on-CentOS-RHEL-2.png مشاهده: 1 حجم: 8.4 کیلو بایت




    بعد از اینکه خط بالا را اضافه کردید،‌ به منظور شروع کردن پروسه Binding و خصوصا برای تجهیزات ویرچوال هاست خودتان، شما نیاز دارید که یک ویرچوال هاست آپاچی در توزیع های بر پایه Debian/Ubuntu ایجاد و یا تغییر دهید.

    در توزیع های CentOS/RHEL تغییرات مستقیما درون ویرچوال هاست پیش فرض اعمال میشود. در مثال زیر ما ویرچوال هاست پیش فرض وب سرور را تغییر خواهیم داد و تعریف میکنیم که آپاچی برای ترافیک وب به جای پورت 80 به پورت 8081 گوش کند. (listen کند)

    فایل 000-default.conf را باز و ویرایش کنید و پورت را به 8081 همانند زیر تغییر دهید.
    کد PHP:
    # nano /etc/apache2/sites-enabled/000-default.conf 
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Change-Apache-Port-on-Virtualhost-3.png مشاهده: 1 حجم: 20.0 کیلو بایت




    در نهایت برای اعمال تغییرات و بایند کردن آپاچی روی پورت جدید سرویس را ریستارت کنید و جدول سوکت های شبکه لوکال را با استفاده از دستور netstat یا دستور ss بررسی کنید. پورت در حال لیسن 8081 باید در جدول شبکه سرورتان نمایش داده شود.
    کد PHP:
    # systemctl restart apache2
    # netstat -tlpn| grep apache
    # ss -tlpn| grep apache 
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Verify-Apache-Port-4.png مشاهده: 1 حجم: 23.2 کیلو بایت




    شما همچنین میتوانید یک مرورگر باز کنید و ip سرور یا domain name آنرا روی پورت 8081 در مرورگر وارد کنید. صفحه پیش فرض آپاچی باید در مرورگر نمایش داده شود. به هر حال اگر شما نتوانید این صفحه را ببینید به کنسول سرور برگردید و از تنظیمات درست فایروال مطمئن شوید به نحوی که ترافیک پورت مورد نظر را نبسته باشد.
    کد PHP:
    http://server.ip:8081 
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Apache-Default-Page-on-Debian-Ubuntu-5.png مشاهده: 1 حجم: 30.2 کیلو بایت




    روی توزیع های لینوکسی بر پایه CentOS پکیج policycoreutils را به منظور اضافه کردن رول های مورد نیاز selinux برای آپاچی (به منظور بایند شدن روی پورت جدید)‌ نصب کنید و سرور Apache را برای اعمال تغییرات ریستارت کنید.
    کد PHP:
    # yum install policycoreutils 
    رول های selinux را برای پورت 8081 اضافه کنید.
    کد PHP:
    # semanage port -a -t http_port_t -p tcp 8081
    # semanage port -m -t http_port_t -p tcp 8081 
    وب سرور آپاچی را ریستارت کنید.
    کد PHP:
    # systemctl restart httpd.service 
    دستور netstat یا ss را برای بررسی اینکه آیا پورت جدید با موفقیت برای ترافیک ورودی بایند و در حال listen باشد را اجرا کنید.
    کد PHP:
    # netstat -tlpn| grep httpd
    # ss -tlpn| grep httpd 
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Check-Apache-Port-on-CentOS-RHEL-6.png مشاهده: 1 حجم: 25.0 کیلو بایت




    یک مرورگر باز کنید و ip یا domain name سرور خود را با پورت 8081 وارد کنید و بررسی کنید که آیا پورت وب جدید در شبکه شما در دسترس باشد. در اینجا باید صفحه پیش فرض آپاچی در مرورگرتان باید نمایش داده شود.
    کد PHP:
    http://server.ip:8081 
    در صورتیکه صفحه پیش فرض نمایش داده نشد،‌ مطمئن شوید که رول های فایروال درست را در جدول فایروال سرورتان اضافه کرده باشید.
    آخرین ویرایش توسط Habili; در تاریخ/ساعت 01-04-2019, 07:24 PM.

درباره انجمن منطقه لینوکسی ها

انجمن منطقه لینوکسی ها با هدف ارتقاء سطح علمی کاربران در سطح جهانی و همچنین کمک به بالا بردن سطح علمی عمومی در زمینه های تخصصی فوق پایه گذاری شده است. انجمن منطقه لینوکسی ها از طریق کارشناسان و متخصصان پاسخگوی سوالات گوناگون کاربران مبتدی یا پیشرفته میباشد تا حد امکان تلاش شده که محیطی متنوع و کاربر پسند و به دور از هرگونه حاشیه جهت فعالیت کاربران در این انجمن ایجاد شود. لذا ما به صورت مستمر برای پیشرفت کمی و کیفی محتوی و اطلاعات انجمنمان میکوشیم که این برای ما ارزشمند و حائز اهمیت است. کلیه حقوق،اطلاعات و مقالات در این انجمن متعلق به سایت منطقه لینوکسی ها میباشد، و هرگونه نسخه برداری بدون ذکر منبع مورد پیگرد قانونی خواهد شد.

شبکه های اجتماعی
در حال انجام ...
X