اطلاعیه

بستن
هنوز اطلاعیه ای در دست نیست.

تفاوت دقیق میان یک terminal یک shell یک tty و یک console چیست؟

بستن
X
 
  • فیلتر کردن
  • زمان
  • نمایش
Clear All
پست های جدید

    تفاوت دقیق میان یک terminal یک shell یک tty و یک console چیست؟

    من فکر میکنم این عبارات همه به یک چیز یکسانی اشاره میکنند (ترمینال شل tty کنسول) دقیقا هر کدوم به چه چیزی برمیگردند؟
    اینستاگرام انجمن لینوکس ایران : https://www.instagram.com/iranlinuxforum

    #2
    معانی اصلی این کلمات به شرح زیر است :
    terminal : ته یا آخر یک سیم الکترونیکی
    shell : یک خانه از پوست لاک پشت
    tty : یک مخفف عجیب و غریب از یک کلمه
    consol : یک نوعی از کابینت
    معانی بالا در حقیقت پاسخی از لحاظ ریشه یابی کلمات بود و اما پاسخی کوتاه با توجه به ریشه یابی یونیکسی :
    terminal = tty = محیط ورود و خروج txt
    consol = ترمینال فیزیکی
    shell = مفسر کامندلاینی

    کنسول ترمینال و tty به هم نزدیک هستند. کلا به معنای بخشی از تجهیزات مورد نیاز برای ارتباط با یک کامپیوتر هستند. کلمه ترمینال از دیدگاه الکترونیکی نشات گرفته و نام کنسول از دیدگاه اسباب و وسایل خانگی.
    به سرعت کیبورد و صفحه نمایش های الکترونیکی یکی از قواعد ترمینال ها در تاریخچه نونیکس شدند در ریشه یابی یونیکسی یک tty در حقیقت یک نوع اینترفیس (device file) برای اجرای تعداد کامندهای اضافی (ioctls) میباشد. در معنای خیلی رایجش ترمینال مترادفی برای tty میباشد بعضی از tty ها توسط کرنل و به نفع یکسری دیوایس های سخت افزاری ایجاد میشوند. برای مثال ورودی هایی که از یک کیبرد آمده و خروجی هایی که از طریق صفحه text mode خارج میشوند و یا ورودی و خروجی که از طریق یک serial line جابه جا میشوند. tty های دیگر گاهی اوقات pseudo-ttys نامیده میشوند که توسط برنامه هایی با نام terminal emulators ایجاد میشوند همانند Xterm (که روی X Windwos System در حال اجرا میباشد) و یا Screen (که یک لایه ایزولیشن بین یک برنامه و ترمینال دیگر ایجاد میکند) , Ssh (که یک ترمینال روی یک ماشین با برنامه هایش را به ماشین دیگر متصل میکند) , Expect (برای اسکریپتینگ) و غیره ....
    کلمه ترمینال همچنین میتواند معنی سنتی از یک دیوایس به همراه بیاورد که با یک کامپیوتر در حال کنش و واکنش بوده عموما از طریق یک کیبرد و صفحه نمایش برای مثال یک ترمینال x نوعی از یک کلاینت کوچک میباشد.
    یک کنسول در حقیقت یک ترمینال در مفهوم فیزیکی بوده که به یک ماشین متصل هست. کنسول برای یک سیستم عامل به عنوان یک tty (که توسط کرنل اجرا شده) میباشد در بعضی سیستم ها مانند Linux و FreeBSD کنسول شامل چندین tty (با یک کلید ترکیبی که بین این ttyها سوییچ میکند) میباشد. فقط برای پیشگیری از مشکلات گیج شدن کاربران هر کدوم از اسم هایی که به هر کدام از این tty ها داده میشود میتواند یکی از اسامی زیر باشد:
    console , virtual console , virtual terminal
    یک شل در حقیقت اینترفیسی ابتدایی ست که کاربران به محض لاگین میبیند که هدف اولیه آن استارت برنامه های دیگر است. در چرخه یونیکس در حقیقت شل به معنای شل کامند لاین میباشد. که با وارد کردن نام اپلیکیشنی که میخواهیم استارت کنیم و به همراه آن نام فایل یا دیگر objects هایی که آن اپلیکیشن داراست و سپس فشار دادن کلید inter شل کار خود را آغاز میکند.
    دیگر انواع محیط هابرای مثال سیستم های ویندوز شامل window manager و desktop environments از شل استفاده نمیکنند.
    شل های یونیکسی متفاوتی وجود دارند همانند bash (شل دیفالت اکثر لینوکس ها) zsh و fish
    در شل های کامند لاین میتوان از کامندهای ترکیبی استفاده کرد و علاوه بر تایپ کردن کامندها در command prompt شما میتوانید یک اسکریپت هم بنویسید. در سیستم یونیکس شل یک یوزر در حقیقت برنامه ایست که هنگامی که کاربران لاگین میکنند مورد استفاده قرار میگیرد. اکانت هایی کاربر نرمال یک شل کامند لاین دارند اما یوزرهای دیگه با دسترسی محدود ممکن است یک شل محدود شده و تنها با یکسری کامندهای خاص داشته باشند.(مثلا برای اکانت های صرفا با پرمیژن فایل ترنسفر)
    Instagram : https://www.instagram.com/iranlinuxforum

    Voip Trainer - Asterisk - Elastix - Agi Programming- NewRock

    Voip Expert :ASTERISK-ELASTIX-NewRock Certified-With Experience of Working With
    Sangoma-Digium-Openvox-Synway-Atcom-Quintum Tenor-Polycom-Yealink-Rtx-Snom
    Cisco Collaboration - CME-CUCM-CUPs-CUC-WEBEX
    LPI ( Fundamental - LPI1 and LPI2 ) - Monitoring: ZABBIX-VOIPMONITOR-NAGIOS - CCNA

    Linkedin Profile : https://www.linkedin.com/in/masuma-vahid-26b17b66/

    کامنت

    درباره انجمن منطقه لینوکسی ها

    انجمن منطقه لینوکسی ها با هدف ارتقاء سطح علمی کاربران در سطح جهانی و همچنین کمک به بالا بردن سطح علمی عمومی در زمینه های تخصصی فوق پایه گذاری شده است. انجمن منطقه لینوکسی ها از طریق کارشناسان و متخصصان پاسخگوی سوالات گوناگون کاربران مبتدی یا پیشرفته میباشد تا حد امکان تلاش شده که محیطی متنوع و کاربر پسند و به دور از هرگونه حاشیه جهت فعالیت کاربران در این انجمن ایجاد شود. لذا ما به صورت مستمر برای پیشرفت کمی و کیفی محتوی و اطلاعات انجمنمان میکوشیم که این برای ما ارزشمند و حائز اهمیت است. کلیه حقوق،اطلاعات و مقالات در این انجمن متعلق به سایت منطقه لینوکسی ها میباشد، و هرگونه نسخه برداری بدون ذکر منبع مورد پیگرد قانونی خواهد شد.

    شبکه های اجتماعی
    در حال انجام ...
    X