اطلاعیه

بستن
هنوز اطلاعیه ای در دست نیست.

لیکوریکس، کرنلی که باید امتحانش کنید

بستن
X
 
  • فیلتر کردن
  • زمان
  • نمایش
Clear All
پست های جدید

    لیکوریکس، کرنلی که باید امتحانش کنید

    برای بسیاری از افرادی که از لینوکس استفاده می کنن، ممکنه هیچ وقت دلیلی برای این که از کرنلی به جز کرنل پیش فرض توزیعشون استفاده کنند، پیش نیاد. معمولاً توزیع های مختلف به صورت مداوم کرنل رو آپدیت می کنن و به خوبی از کرنلشون پشتیبانی می کنن. اما دونستن این که گزینه های دیگری هم برای استفاده وجود داره، یا حتی امتحان کردن سایر کرنل ها خالی از لطف نیست و حتی در بعضی مواقع باعث کارایی بهتر سیستم می شه.

    کرنل لیکوریکس که در اینجا می خوام به معرفی اون بپردازم، یکی از جایگزین های خوب برای توزیع های مختلف، به خصوص توزیع های مشتق شده از دبیانه. این کرنل بر اساس کرنل Zen نوشته شده که عده ی بسیار زیادی از اون استفاده می کنن.

    چه فرقی داره؟
    شاید بد نباشه قبل از اینکه سراغ این کرنل برم، توضیحی درباره ی کرنل های مختلف و این که چرا یک کرنل می تونه روی کارایی و سرعت سیستم شما تأثیر بذاره بدم.
    اساس تمام کرنل های لینوکس، کرنلیه که توسط پدر سیستم عامل لینوکس، لینوس توروالدز منتشر و به روز رسانی می شه. این کرنل که به اون کرنل وانیل (Vanilla Kernel) یا mainline هم گفته می شه، توسط توزیع ها یا افراد متفاوت به شکل های مختلف سفارشی می شه و پس از کامپایل مورد استفاده قرار می گیره. تفاوت کرنل های مختلف در نحوه ی سفارشی کردن و کامپایل اون هاست. در واقع کرنل رو می شه به شکلی کاملاً شخصی و فقط برای سخت افزارهای یک سیستم خاص کامپایل کرد و یا به شکلی کامپایل کرد که برای اکثر سخت افزارها قابل استفاده باشه. به همین دلیله که بعضی کرنل ها ممکنه برای کسی که از سخت افزاری خاص استفاده می کنه مناسب تر باشه و کارایی بهتری رو از خودش نشون بده و گاهی اوقات ممکنه یک کرنل برای کسی اصلاً قابل استفاده نباشه.

    چرا لیکوریکس رو نصب کنم؟
    همون طور که گفتم، لیکوریکس بر اساس کرنل Zen نوشته شده، کرنلی که به سورس کرنل وانیل، کدهای زیادی رو اضافه می کنه و ادعا می کنه که از جدیدترین سخت افزارها پشتیبانی می کنه و همیشه به روزتر از کرنل توزیع شماست. همچنین این مساله که افراد زیادی شاهد بهبود کارایی سیستمشون با لیکوریکس بودن نشون می ده که این کرنل امتحان خودش رو پس داده و حالا زمان اون رسیده که شما هم امتحانش کنید.

    اگر شما با کارت صدا یا گرافیک خودتون مشکل دارید، یا سخت افزاری دارید که کرنل توزیعتون خوب ازش پشتیبانی نمی کنه، بد نیست این کرنل رو امتحان کنید. بسیاری از کسانی که از کارت گرافیک ATI استفاده می کنن، به خاطر پشتیبانی خوب این کرنل از fglrx به لیکوریکس روی آوردن. همین طور بسیاری گزارش دادن که کارت صداشون با استفاده از کرنل لیکوریکس عمل کرد بهتری نشون داده. همچنین سخت افزارهای جدیدتر معمولا با این کرنل کارایی بهتری از خودشون نشون می دن.

    چرا لیکوریکس رو نصب نکنم؟
    یکی از مهم ترین دلایلی که ممکنه روی تصمیم شما برای نصب کرنل لیکوریکس تأثیر منفی بذاره، عدم پشتیبانی از PAE توسط این کرنله. بنابراین اگر رم سیستم شما زیاده و از نسخه ی ۳۲ بیتی سیستم عامل لینوکس استفاده می کنید، لیکوریکس گزینه ی مناسبی برای شما نیست. اما اگر نیازی به کرنل PAE ندارید و یا نمی دونید PAE چیه، احتمالاً می تونید این مساله رو نادیده بگیرید.

    مساله ی دیگه می تونه این باشه که به صورت کامل از عمل کرد کرنل پیش فرض توزیعتون رضایت دارید. از اونجایی که من از کارت گرافیک و کارت صدای اینتل استفاده می کنم که به خوبی پشتیبانی می شن و سخت افزار خاص و چندان جدید دیگری هم ندارم، جزو این دسته محسوب می شم. ضمن اینکه بعد از نصب این کرنل تفاوتی توی کارایی سیستمم ندیدم. بنابراین ترجیح دادم به کرنل قبلی برگردم که توسط تیم توزیع، پشتیبانی می شه.

    مشکل بعدی اینه که این کرنل (و کرنل Zen) روی لینوکس های مبتنی بر RPM مثل فدورا، سوزی و CentOS پشتیبانی نمی شه. البته می شه اون رو از طریق سورس کامپایل و نصب کرد، اما در صورتی که به اشکال برخورد کنید، کسی نیست که کمک به حل کردن مشکل کنه. بنابراین اگر از این یکی از این توزیع ها استفاده می کنید، شاید استفاده از کرنل پیش فرض گزینه ی بهتری باشه.

    چگونه لیکوریکس رو نصب کنم؟
    قبل از نصب این کرنل لازمه این احتمال رو که سیستم عاملتون دچار مشکل بشه و یا بالا نیاد رو در نظر بگیرید، و اگر می دونید که نمی تونید از پس رفع اشکالات احتمالی بر بیاید از نصب اون صرف نظر کنید. همچنین بهتره این کار رو زمانی انجام بدید که زمان کافی برای حل مشکلات احتمالی داشته باشید.

    برای نصب کرنل روی اوبونتو و سایر توزیع های مبتنی بر دبیان باید ابتدا با استفاده از دستورهای زیر مخرن اون رو نصب و آماده کنید :

    کد PHP:
    $ echo “deb http://liquorix.net/debian sid main” | sudo tee /etc/apt/sources.list.d/liquorix.list
    $ echo “deb-src http://liquorix.net/debian sid main” | sudo tee -a /etc/apt/sources.list.d/liquorix.list
    sudo apt-get update
    sudo apt-get install ‘^liquorix-([^-]+-)?keyring.? 
    بعد از نصب مخرن، می تونید با یکی از دستورات زیر کرنل رو نصب کنید :

    برای سیستم های ۳۲ بیتی :

    کد PHP:
     sudo apt-get install linux-headers-2.6-liquorix-686 linux-image-2.6-liquorix-686 
    و برای سیستم های ۶۴ بیتی :

    کد PHP:
     sudo apt-get install linux-headers-2.6-liquorix-amd64 linux-image-2.6-liquorix-amd64 
    برای نصب لیکوریکس بر روی آرچ لینوکس هم این بسته توی AUR وجود داره. (کامپایل و نصب از این طریق برای من حدود ۳ ساعت طول کشید، سعی کنید قبل از نصب زمان کافی داشته باشید.) :

    امیدوارم اگر تصمیم به نصب لیکوریکس گرفتین، به مشکلی برخورد نکنین و اگر نصبش کردید، حتماً تجربیات خودتون رو اینجا مطرح کنید.
    آخرین ویرایش توسط Habili; در تاریخ/ساعت 11-01-2021, 10:38 AM.

درباره انجمن منطقه لینوکسی ها

انجمن منطقه لینوکسی ها با هدف ارتقاء سطح علمی کاربران در سطح جهانی و همچنین کمک به بالا بردن سطح علمی عمومی در زمینه های تخصصی فوق پایه گذاری شده است. انجمن منطقه لینوکسی ها از طریق کارشناسان و متخصصان پاسخگوی سوالات گوناگون کاربران مبتدی یا پیشرفته میباشد تا حد امکان تلاش شده که محیطی متنوع و کاربر پسند و به دور از هرگونه حاشیه جهت فعالیت کاربران در این انجمن ایجاد شود. لذا ما به صورت مستمر برای پیشرفت کمی و کیفی محتوی و اطلاعات انجمنمان میکوشیم که این برای ما ارزشمند و حائز اهمیت است. کلیه حقوق،اطلاعات و مقالات در این انجمن متعلق به سایت منطقه لینوکسی ها میباشد، و هرگونه نسخه برداری بدون ذکر منبع مورد پیگرد قانونی خواهد شد.

شبکه های اجتماعی
در حال انجام ...
X