اطلاعیه

بستن
هنوز اطلاعیه ای در دست نیست.

نحوه مانیتور کردن دیتابیس MySQL/MariaDB با استفاده از Netdata در CentOS 7

بستن
X
 
  • فیلتر کردن
  • زمان
  • نمایش
Clear All
پست های جدید

    نحوه مانیتور کردن دیتابیس MySQL/MariaDB با استفاده از Netdata در CentOS 7

    Netdata یک سیستم real-time قابل scale، ساده و open source برای بررسی performance و در حقیقت اپلیکیشن monitoring برای سلامت و صحت عملکرد برای سیستم های شبیه UNIX همانند Linux, FreeBSD و MAC میباشد. این ابزار متریک های گوناگونی را جمع آوری کرده و آنها را visuali نمایش میدهد، و به شما امکان مشاهده عملیات هایی روی سیستم تان را میدهد. این ابزار پلاگین های گوناگونی را برای مانیتور کردن وضعیت جاری سیستم، اپلیکیشن و سرویس های در حال اجرا همانند سرور دیتابیس MySQL/MariaDB و موارد بیشمار دیگری را پشتیبانی میکند.


    همچنین توصیه میشود مطالعه کنید.

    آموزش دستورات پایه ای MySQL (بخش اول)

    آموزش دستورات Select در MySQL

    15 ترفند برای بالا بردن Performance سرورهای دیتابیس MySQL/MariaDB در Linux



    در این پست، ما به شما نحوه مانیتور کردن کارایی سرور دیتابیس MySQL/MariaDB روی توزیع CentOS 7 یا RHEL 7 را شرح خواهیم داد. در پایان این پست شما قادر به مشاهده آمارهای تصویری و گراف های مربوط به bandwidth, queries, handlers, locks, issues, temporaries, connections, binlog, threads metrics روی سرور دیتابیس MySQL/MariaDB خود از طریق واسط تحت وب ابزار مانیتورینگ Netdata خواهید بود.


    تجهیزات مورد نیاز :

    مرحله 1 : نصب سرور دیتابیس MariaDB روی CentOS 7

    1 - ابتدا کار را با اضافه کردن ریپازیتوری YUM مربوط به MariaDB روی سیستم خود آغاز میکنیم.
    کد PHP:
    # vim /etc/yum.repos.d/MariaDB.repo 
    اکنون خط های زیر را به این فایل اضافه میکنیم.
    کد PHP:
    [mariadb]
    name MariaDB
    baseurl 
    http://yum.mariadb.org/10.1/centos7-amd64
    gpgkey=https://yum.mariadb.org/RPM-GPG-KEY-MariaDB
    gpgcheck=
    2 - سپس پکیج MariaDB را همانند زیر نصب میکنیم.
    کد PHP:
    # yum install MariaDB-server MariaDB-client -y 
    3 - به محض اینکه دیتابیس MariaDB نصب شد، سرویس دیتابیس را start میکنیم و به منظور start شدن اتوماتیک آن به هنگام boot سیستم آن را enable میکنیم و با استفاده از دستورات زیر از up و در حال اجرا بودن آن مطمئن میشویم.
    کد PHP:
    # systemctl start mariadb
    # systemctl enable mariadb
    # systemctl status mariadb 
    4 - به صورت پیش فرض، نصب MySQL امن نیست و شما مجبورید با اجرا کردن اسکریپت امنیتی زیر که به همراه پکیج باینری میباشد آنرا امن کنید. از شما خواسته میشود پسورد root را تعریف کنید. آنرا تعریف و ادامه دهید.
    کد PHP:
    # mysql_secure_installation 
    بعد از تعریف پسورد root برای ادامه سوالات همانند حذف کاربران ناشناس، غیرفعال کردن لاگین ریموت کاربر root، حذف دیتابیس test و دسترسی به آن عبارت yes/y را وارد کنید و جدول سطوح دسترسی را reload کنید.


    5 - برای جمع آوری آمارهای performance از سرور دیتابیس MySQL/MariaDB خود netdata نیاز به متصل شدن به سرور دیتابیس دارد بنابراین دیتابیسی با نام netdata ایجاد کنید تا توانایی اتصال به سرور دیتابیس روی localhost را بدون پسورد به آن بدهید.
    کد PHP:
    # mysql -u root -p
    MariaDB [(none)]> CREATE USER 'netdata'@'localhost';
    MariaDB [(none)]> GRANT USAGE on *.* to 'netdata'@'localhost';
    MariaDB [(none)]> FLUSH PRIVILEGES;
    MariaDB [(none)]> exit 


    مرحله 2 : نصب Netdata برای مانیتور کردن کارایی MySQL

    6 - خوشبختانه، ما از قبل یک اسکریپت یک خطه که توسط برنامه نویسان netdata تهیه شده داریم که بدون زحمت آنرا از سورس روی ریپازیتوری github نصب کنید.

    اسکریپت kickstarter اسکریپت دیگری را برای تشخیص توزیع لینوکسی شما دانلود میکند. پکیج های مورد نیاز سیستم برای build کردن netdata را نصب میکند سپس آخرین سورس netdata را دانلود و آنرا روی سیستم شما build و نصب میکند.

    این دستور به شما کمک میکند که اسکریپت kickstarter را اجرا کنید، آپشن all امکان نصب پکیج های پیش نیاز برای همه پلاگین های netdata شامل موارد مورد نیاز برای MySQL/MariaDB را فراهم میکند.
    کد PHP:
    # bash <(curl -Ss https://my-netdata.io/kickstart.sh) all 
    اگر شما با یوزر root نباشید از شما خواسته میشود که پسورد user تان را برای دستور sudo وارد کنید. همچنین از شما تاییدیه تعداد فانکشن ها را با فشردن Enter درخواست میکند.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Install-Netdata-on-CentOS-7.png مشاهده: 1 حجم: 34.2 کیلو بایت



    7 - به محض اینکه اسکریپت مراحل build و نصب netdata را کامل کرد، به صورت اتوماتیک سرویس netdata استارت میشود و همچنین آنرا برای start شدن به هنگام boot سیستم enable میکند.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Netdata-Installation-Summary.png مشاهده: 1 حجم: 29.2 کیلو بایت



    8 - netdata به صورت پیش فرض روی پورت 19999 در حال listen کردن میباشد، شما این پورت را برای دسترسی به اینترفیس وب آن استفاده خواهید کرد. در نتیجه این پورت را روی فایروال تان باز کنید.
    کد PHP:
    # firewall-cmd --permanent --add-port=19999/tcp
    # firewall-cmd --reload 


    مرحله 2 : Netdata برای مانیتور کردن MySQL/MariaDB تنظیم کنید.

    9 - کانفیگ netdata برای پلاگین MySQL/MariaDB فایل /etc/netdata/python.d/mysql.conf میباشد که به فرمت YuML نوشته شده است.
    کد PHP:
    # vim /etc/netdata/python.d/mysql.conf 
    تنظیمات پیش فرض تنها برای آغاز مانیتورینگ سرور MySQL/MariaDB کافیست. در صورتی که هر گونه تغییری در فایل بالا ایجاد کردید نیاز دارید که سرویس netdata را به منظور اعمال تغییرات restart کنید.
    کد PHP:
    # systemctl restart netdata 
    10 - اکنون یک مرورگر وب باز کنید و یکی از url های زیر را به منظور دسترسی به اینترفیس وب netdata استفاده کنید.
    کد PHP:
    http://domain_name:19999
    OR
    http://SERVER_IP:19999 
    از داشبرد netdata عبارت MySQL local را در لیست سمت راست پلاگین ها سرچ کنید و برای آغاز مانیتورینگ سرور MySQL/MariaDB روی آن کلیک کنید. شما قادر خواهید بود که نمودارهای تصویری از bandwidth, queries, handlers, locks, و galera همانند تصویر زیر را مشاهده کنید.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Monitor-MySQL-MariaDB-Database-Using-Netdata.png مشاهده: 1 حجم: 160.1 کیلو بایت




    ریپازیتوری Github برای Netdata :



    در این پست ما نحوه مانیتور کردن کارایی سرورهای دیتابیس MySQL/MariaDB را با استفاده از Netdata روی CentOS 7 آموزش دادیم. اگر سوال یا نظری و یا حتی اطلاعات بیشتری در رابطه با موضوع دارید میتوانید آنرا با ما به اشتراک بگذارید.
    آخرین ویرایش توسط Habili; در تاریخ/ساعت 08-25-2018, 05:52 PM.

درباره انجمن منطقه لینوکسی ها

انجمن منطقه لینوکسی ها با هدف ارتقاء سطح علمی کاربران در سطح جهانی و همچنین کمک به بالا بردن سطح علمی عمومی در زمینه های تخصصی فوق پایه گذاری شده است. انجمن منطقه لینوکسی ها از طریق کارشناسان و متخصصان پاسخگوی سوالات گوناگون کاربران مبتدی یا پیشرفته میباشد تا حد امکان تلاش شده که محیطی متنوع و کاربر پسند و به دور از هرگونه حاشیه جهت فعالیت کاربران در این انجمن ایجاد شود. لذا ما به صورت مستمر برای پیشرفت کمی و کیفی محتوی و اطلاعات انجمنمان میکوشیم که این برای ما ارزشمند و حائز اهمیت است. کلیه حقوق،اطلاعات و مقالات در این انجمن متعلق به سایت منطقه لینوکسی ها میباشد، و هرگونه نسخه برداری بدون ذکر منبع مورد پیگرد قانونی خواهد شد.

شبکه های اجتماعی
در حال انجام ...
X