اطلاعیه

بستن
هنوز اطلاعیه ای در دست نیست.

بررسی مفاهیم HA در vSphere (بخش هشتم) بررسی مفاهیم Admission control و VM override

بستن
X
 
  • فیلتر کردن
  • زمان
  • نمایش
Clear All
پست های جدید

    بررسی مفاهیم HA در vSphere (بخش هشتم) بررسی مفاهیم Admission control و VM override

    با سلام در این مقاله به بررسی آخرین مطلب از مباحث HA در vSphere خواهیم پرداخت.

    VMware HA Admission Control

    Admission Control این اطمبنان را به شما میدهد که در زمان Failure برای یکی از سرور های شما، تمام ماشین های مجازی آن سرور قادر به ریستارت شدن بر روی سرور های دیگر باشند. نحوه کار به این شکل بوده که مقداری از منابع در Cluster شما رزرو خواهد شد به شکلی که Cluster شما جوابگوی Failure باشد. بطور مثال فرض کنید که شما تنظیم کرده اید که 25 درصد کل منابع Cluster برای HA رزرو شود، در اینصورت اتفاقی که خواهد افتاد این بوده که 25 درصد منابع Cluster استفاده نخواهد شد، حتی بطور مثال فرض کنید که 75 درصد منابع استفاده شده است و شما نیاز دارید که یک ماشین مجازی دیگر ایجاد کنید، اما به شما خطا میدهد که منابع کافی ندارید در حالی که فقط 75 درصد کل منابع Cluster استفاده شده است. علت این خطا این بوده که شما 25 درصد منابع Cluster را برای HA رزرو کرده اید و اجازه استفاده از این منابع نبوده.

    HA از چندین روش برای رزرو کردن منابع استفاده میکند که در ادامه بررسی خواهیم کرد.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Untitled.png مشاهده: 1 حجم: 74.6 کیلو بایت
    Host failures cluster tolerates

    در این بخش شما تنظیم خواهید کرد که Cluster شما ماکزیمم چندعدد fail شدن سرور esxi را میتواند تحمل کند. نکته مهم این بوده که مقدار منابع مورد نیاز برای رزرو در Cluster هم میتواند بصورت دستی و هم بصورت اتوماتیک انتخاب شود. بطور مثال اگر در کلاستر خودتان شما 3 عدد سرور داشته باشد و tolerate را برابر دو قرار دهید بصورت اتوماتیک 66 درصد منابع را رزرو خواهد کرد. البته تنظیمات میتواند بصورت دستی هم تنظیم شود که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

    همانطور که در بالا اشاره کردم شما از چند روش برای مشخص کردن مقدار منابع رزرو شده در کلاستر میتوانید استفاده کنید.

    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Untitled.png مشاهده: 1 حجم: 76.8 کیلو بایت
    Slot policy

    روش کار Slot policy به این صورت بوده که در تمام Cluster مقدار Reservation برای ماشین های مجازی هم برای CPU و هم RAM را بررسی خواهد کرد. و بزرگترین مقدار Reservation برای CPU و RAM را مشخص کرده و به عنوان Slot Size مشخص میکند.

    نکته : Slot policy فقط Reservation ماشین های مجازی روشن را بررسی خواهد.

    نکته : برای محاصبه مقدار RAM در Slot policy، مقدار Reservation رو اضافه خواهد شد به VM overhead consumed و مقدار RAM برای Slot policy مشخص خواهد شد.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Untitled.png مشاهده: 1 حجم: 148.1 کیلو بایت
    بعد از مشخص کردن بیشترین Reservation مربوط به RAM و CPU، اتفاق بعدی این بوده که این مقادیر بصورت جداگانه بر روی کل مقدار RAM و CPU سرور های Host تقسیم میشود تا کل Slot ها مشخص شود.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Untitled.png مشاهده: 1 حجم: 101.3 کیلو بایت
    همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید ما 5 عدد VM داریم که موارد زیر برای این ماشین های مجازی Reserve شده است. Slot Size برای CPU برابر 2GHZ و 2GB برای RAM مشخص خواهد شد. مرحله بعد این بوده که Slot Size های تعیین شده تقسیم بر کل منابع CPU و RAM کل سرور ها میشود و مقدار Slot برای هر Host مشخص میشود. ESXI3 چهار عدد Slot دارد، اگر ما در بخش tolerate عدد 1 را قرار دهم، اتفاقی که میوفتد این بوده که Host با بیشترین Slot را تشخیص میدهد و به اندازه Slot آن سرور منابه رزرو خواهد کرد. مثلا در این مثال بیشترین slot برابر چهار بوده پس 4 slot از کل slot های کل Cluster که 10 عدد بوده را در حالت رزرو برای HA قرار خواهد داد.

    در این مثال 4 عدد Slot رزرو خواهد شد به این مفهوم که 8 گیگ RAM و 8 GHZ هم CPU برای این کلاستر رزرو خواهد شد.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Understanding-VMware-HA-Admission-Control-Host-Failures-Cluster-Tolerates.jpg مشاهده: 3 حجم: 43.8 کیلو بایت

    همانطور که گفتم شما میتوانید Slot sizeها را بصورت دستی تنظیم کنید، که البته پبشنهاد شده که این اجازه دهید بصورت اتوماتیک Slot Size مشخص شود.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Untitled.png مشاهده: 1 حجم: 75.7 کیلو بایت
    نکته : همانطور که مشاهده کردید Slot size ها بر اساس بزرگترین Reservation برای CPU و RAM ماشین های مجازی شما مشخص میشوند، پس به هیچ عنوان مقدار Reservation ملاشین های مجازی خودتان را بدون دلیل زیاد نکنید یا حتی ماشین های مجازی با Reservation زیاد را بر روی کلاستر یا هاست دیگر قرار دهید.


    Cluster Resource percentage


    مورد یعدی این بوده که شما میتوانید بر اساس درصد مشخص کنیم که چند درصد از کل منابع Cluster برای HA رزرو شود. این گزینه هم مانند Slot Size هم میتواند بصورت اتوماتیک و هم بصورت دستی تنظیم شود.

    در سناریوی من، 4 عدد Host قرار دارد که عدد tolerate را برابر 1 قرار دهده ام. اتفاقی که خواهد افتاد این بوده که 1/4 منابع کل کلاستر را رزرو خواهد کرد به زبان دیگر 25 درصد، اما همانطور که مشاهده میکنید 33 درصد بوده. دلیل این موضوع این بوده که چون یکی از Host ها در حالت fail بوده پس 1/3 منابع را رزرو خواهد کرد.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Untitled.png مشاهده: 1 حجم: 67.0 کیلو بایت
    نکته : با اضافه و حذف شدن Host مقدار درصد امکان دارد متفاوت شود.

    همانطور که گفته بودم شما میتوانید بصورت دستی هم این تنظیم را انجام دهید.

    نکته : اگر بصورت دستی اقدام به تنظیم Resource کنید، گزینه tolerate در حالت غیر فعال قرار خواهد گرفت.

    نکته : گزینه Slot و Resource percentage زمانی کارا خواهد بود که سرور های تمام Cluster مشخصه سخت افزاری یکسان داشته باشند.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Untitled.png مشاهده: 1 حجم: 64.7 کیلو بایت
    Dedicated Failure host

    انتخاب بعدی این بوده که یک سرور را بصورت اختصاصی برای Recovery قرار دهید به این مفهوم که هر Failure که پیش خواهد آمد، تمام ماشین های مجازی بر روی این سرور خاص ریستارت خواهند شد.

    نکته : این گزینه در سناریویی که منابع سخت افزار سرور های تفاوت زیادی داشته باشند میتواند استفاده شود.

    نکته : سروری که شما به عنوان Recovery انتخاب خواهید کرد هیچ ماشین مجازی بر روی آن اجرا نخواهد شد مگر اینکه HA این درخواست را داشته باشد.

    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Untitled.png مشاهده: 1 حجم: 71.6 کیلو بایت
    نکته : شما میتوانید Admission control را در حالت Disable قرار دهید، در نتیجه هیچگونه رزرو برای HA مشخص نخواهد شد و امکان دارد در زمان Failure ماشین های مجازی بر روی Host که Fail شده بر روی سرورهای دیگر در Cluster بدلیل نبود منابع کافی ریستارت نشوند.

    در بخش Admission Control یک بخش دیگر با نام Performance degradation VMs tolerate که در ادامه توضیح خواهم داد.

    Performance degradation VMs tolerate

    اگر بعد از ریستارت شدن ماشین مجازی بر روی سرور دیگر، ماشین مجازی شما از لحاظ Performance دچار مشگل شود و آن Capacity و performance قبل از ریستارت را نداشه باشد، HA میتواند شما را از این موضوع با خبر کند. هر چقدر درصد کمتر باشد حساسیت بیشتر خواهد شد.

    نکته : برای Disable کردن این امکان کافی است که درصد را بر روی 100 قرار دهید.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Untitled.png مشاهده: 1 حجم: 64.6 کیلو بایت
    VM Override

    همنطور که در مقالات قبل اشاره کردم تمام تنظیماتی که شما در بخش HA انجام میدهید به اصطلاح Global بوده و بر روی کل Cluster اعمال میشود. شما میتوانید یک سری تنظیمات HA را اختصاصی بر روی ماشین های مجازی تنظیم کرده و به اصطلاح تنظیمات کلی HA را override کنید.

    برای انجام VM Override کافی است کلاستر خور را انتخاب کرده و در تب Configure وارد بخش VM override شوید.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Untitled.png مشاهده: 1 حجم: 98.4 کیلو بایت
    بر روی ADD کرده تا پنجره زیر برای شما ظاهر شود. در پنجره باز شده بر روی علامت + کلیک کرده، در صفحه بعد شما باید ماشین های مجازی که قرار است به صورت اختصاصی تنظیمات HA برایشان تنظیم کنید را انتخاب کنید.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Untitled.png مشاهده: 1 حجم: 80.7 کیلو بایت
    بعد از انتخاب ماشین مجازی شما میتوانید تنظیمات مربوط به HA را در سطح VM انجام دهید.
    برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید

نام:	Untitled.png
نمایش ها:	857
اندازه:	73.5 KB
شناسه:	24970

    امیدوارم مفید واقع شده باشد.

    فایل های پیوست شده
    آخرین ویرایش توسط Sinamcp; در تاریخ/ساعت 09-11-2018, 04:18 PM.
    اینستاگرام انجمن لینوکس ایران : https://www.instagram.com/iranlinuxforum

درباره انجمن منطقه لینوکسی ها

انجمن منطقه لینوکسی ها با هدف ارتقاء سطح علمی کاربران در سطح جهانی و همچنین کمک به بالا بردن سطح علمی عمومی در زمینه های تخصصی فوق پایه گذاری شده است. انجمن منطقه لینوکسی ها از طریق کارشناسان و متخصصان پاسخگوی سوالات گوناگون کاربران مبتدی یا پیشرفته میباشد تا حد امکان تلاش شده که محیطی متنوع و کاربر پسند و به دور از هرگونه حاشیه جهت فعالیت کاربران در این انجمن ایجاد شود. لذا ما به صورت مستمر برای پیشرفت کمی و کیفی محتوی و اطلاعات انجمنمان میکوشیم که این برای ما ارزشمند و حائز اهمیت است. کلیه حقوق،اطلاعات و مقالات در این انجمن متعلق به سایت منطقه لینوکسی ها میباشد، و هرگونه نسخه برداری بدون ذکر منبع مورد پیگرد قانونی خواهد شد.

شبکه های اجتماعی
در حال انجام ...
X