اطلاعیه

بستن
هنوز اطلاعیه ای در دست نیست.

آموزش نصب 6.7 vCenter Server Appliance (یا VCSA 6.7)

بستن
X
 
  • فیلتر کردن
  • زمان
  • نمایش
Clear All
پست های جدید

    آموزش نصب 6.7 vCenter Server Appliance (یا VCSA 6.7)

    در این مقاله قصد دارم شما را با نحوه نصب و راه اندازی vcenter نسخه لینوکسی آشنا کنم و مراحل نصب را با هم بررسی کنیم. قبل از هر چیزی بهتر است در ابتدا نگاهی به خود vcenter و اینکه چرا ما باید از vcenter استفاده کنیم بیندازیم و بعد نحوه نصب را با هم انجام خواهیم داد.


    چرا از vCenter استفاده میکنیم؟

    vCenter کاری که برای ما انجام میدهد این است که چندین سرور را در pool قرار میدهد و به شما این امکان را میدهد که از ویژگی های پیشرفته مانند HA(High Availability) و ِDRS( Distributed Resource Scheduler) و خیلی امکانات دیگر استفاده کنید. امکان بعدی این بوده که شما برا مدیریت هر Host نیازی به متصل شده به هر Host بصورت مجزا نبوده بلکه شما میتوانید از طریق vCenter به تمام Host ها متصل شده و تنظیمات مورد نیاز را انجام دهید.

    شما میتوانید vCenter را به دو صورت نصب و استفاده کنید روش اول نصب بر روی یک سرور ویندوزی و دیگری استفاده از Appliance که در ادامه بیشتر این Appliance را بررسی خواهیم کرد.

    نکته مهم نسخه 6.7 اخرین ورژن است که شما میتوانید از vCenter ویندوزی استفاده کنید پس نسخه بعدی تنها روش نصب ویسنتر استفاده از نسخه Appliance بوده و گزینه پیشنهادی خود شرکت VMware بوده البته نگرانی خاصی نیست چون شما میتوانید خیلی راحت از نسخه ویندوزی به نسخه لینوکیس که همان VCSA بوده عمل Migrate را انجام بدهید. در ادامه در مورد VCSA بیشتر صحبت خواهیم کرد.


    vCenter Server Appliance یا VCSA

    VCSA یک ماشین از پیش ساخته شده بوده که از سیستم عامل Photon استفاده کرده و چون این سیستم عامل ساخته شده خود VMware بوده پس از لحاظ Performance بسیار بسیار optimize شده و زمان Boot بسیار کاهش پیدا میدهد، نکته بسیار مهم استفاده از vPostgres به عنوان یک Database Server بوده که بصورت embedded نصب میشود. VCSA در این ورژن بسیار بسیار از لحاظ Scale پیشرفت کرده به شکلی که در این ورژن ماکزیمم 2000 تا Host و 35000 تا ماشین مجازی را میتوانید از طریق ویسنتر مدیریت کنید.

    نکته مهم این است که شما میتوانید VCSA را بر روی سرورهای ESXI 5.5 به بالا نصب کنید البته نکته مهم این بوده که شما نمیتوانید سرور های esxi با ورژن کمتر از 6 را از طریق VCSA مدیریت کنید


    در ادامه نحوه نصب vCenter را با هم بررسی میکنیم.

    در اولین قدم ایجاد یک رکورد A و PTR در سرور DNS میباشد. من از قبل یک رکورد A برای ویسنتر خودم از قبل ایجاد کرده با نام VCSA. اگر شما تنظیمات DNS را بدرستی انجام نداده باشید در مراحل نصب به مشکل خواهید خورد پس حتما از درست بودن تنظیمات اطمینان حاصل کنید.

    در مرحله بعد حتما یک NTP Server برای نصب vCenter مشخص کنید چون Sync بودن زمان بین سرور ها و تمام اجزای شبکه بسیار مهم بوده که من در این سناریو از DC خودم به عنوان NTP Server استفاده میکنم.

    من از قبل فایل مربوط به VCSA را دانلود کرده و بر روی سیستم خودم Mount کردم و وارد پوشه vcsa-ui-installer شدم.

    (برای مشاهده لینک های دانلود کلیک کنید)برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: 1.png مشاهده: 1 حجم: 106.2 کیلو بایت





    بعد از وارد شدن به پوشه vcsa-ui-installer شما بسته به نوع سیستم عاملتون وارد پوشه مورد نظر خودتون شده چون من از ویندوز استفاده میکنم وارد پوشه win32 و در این پوشه یک فایل با نام installer.exe بوده که برای نصب از این فایل استفاده خواهیم کرد.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: 1.png مشاهده: 1 حجم: 115.9 کیلو بایت









    بر روی فایل installe.exe دابل کلیک کرده تا پنجره نصب VCSA باز شود. بر روی Install کلیک کرده. البته غیر از Install گزینه های دیگر موجود بوده که حتما در مقالات بعدی توضیح خواهم داد.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: 1.png مشاهده: 1 حجم: 67.2 کیلو بایت









    در صفحه Introduction بر روی Next کلیک کرده تا وارد صفحه User user license agreement شویم که در ان صفحه تیک Accept را زده و باز هم Next را برای رفتن به مراحل بعدی فشار دهید.​برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: 1.png مشاهده: 2 حجم: 134.5 کیلو بایت
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: 1.png مشاهده: 2 حجم: 134.5 کیلو بایت





    در این صفحه شما انتخاب میکنید که PSC (Platform Services Controller) و vCenter سرور هر دو بر روی یک سرور نصب شوند یا بصورت جدا که در ادامه با هم بررسی خواهیم کرد.
    از ورژن 6 به بعد این گزینه در اختیار شما قرار گرفت و PSC معرفی شد که به شما این امکان را میدهد تا یک سری سرویس های مربوط به infrastructure شامل SSO, Licensing service, certificate manager و inventory service را بر عهده بگیرید شاید یکی از مهمترین دلایل بخاطر بحث مربوط به SSO بوده که یک احراز هویت متمرکز را پیاده سازی میکند و به شما این امکان را میدهد تا برای استفاده از سرویس هایی که از ویسنتر استفاده میکنند نیاز به Authentication مجزا نباشد. شما هم میتوانید PSC و vCenter را بر روی یک سرور نصب کنید و یا میتوانید بصورت جدا نصب کنید که در سناریو های بزرگ نصب به صورت جداگانه پیشنهاد میشود و همچنین سازمان هایی که دارای چند ویسنتر بوده بهتر است که یک PSC نصب کرده و تمام ویسنتر ها را به این PSC متصل کرده تا بصورت مترکز با استفاده از یک SSO بحث مدیریت را انجام داده. من در این سناریو چون در محیط LAB بوده گزینه embadded را انتخاب و روی دکمه Next کلیک کنید.

    نکته مهم : برای بار اول شما باید PSC را نصب کرده، سپس اقدام به نصب vCenter کنید.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: 1.png مشاهده: 1 حجم: 100.4 کیلو بایت









    در ادامه شما اطلاعات مربوط به سرور esxi که قرار است این VCSA بر روی ان Deploy شود را وارد کرده و Next را زده. بلافاصله بعد از زدن Next یک اخطار ظاهر میشود که میگوید Certificate این سرور Trusted نبوده بر روی Ok کلیک کنید.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: 1.png مشاهده: 1 حجم: 73.4 کیلو بایت
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: 1.png مشاهده: 1 حجم: 82.4 کیلو بایت








    در ادامه یک نام برای ماشین مجازی vcenter وارد کرده این نامی که شما وارد میکنید نام خود سیستم عامل vcenter نبوده بلکه نامی است که شما در کنسول Host مشاهده خواهید کرد و همچنین یک پسورد برای یوزر Root سرور VCSA وارد کرده نکته مهم این پسورد برای وارد شدن به vsphere web client نبوده بلکه پسور یوزر Root بوده که شما میتوانید به کنسول خود سرور VCSA که یک لینوکس photon بوده متصل بشوید.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: 1.png مشاهده: 1 حجم: 66.1 کیلو بایت








    در این صفحه با توجه به Scale سازمان خودتون Deployment size را انتخاب کنید که نکته مهم با بالا رفتن Size منابع مورد نیاز برای VCSA بیشتر خواهد شد. من چون در محیط LAB هستم پس Tiny را انتخاب و Next را کلیک میکنم.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: 1.png مشاهده: 1 حجم: 95.4 کیلو بایت








    در ادامه Datastore که قرار است فایل های نصب VCSA بر روی ان ذخیره شود را انتخاب کنید. در پایین یک گزینه است که به مفهوم Thin بودن دیسک بر میگردد. این گزینه به این منظور بوده که کل فضای مورد نیاز برای نصب VCSA را یک جا از Datastore کم نکند بلکه بسته به نیاز از حجم Datastore کم کنید که این گزینه قطعا برای محیط های عملیاتی پیشنهاد نمیشود.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: 1.png مشاهده: 1 حجم: 88.1 کیلو بایت








    در ادامه نتورکی که این VCSA باید متصل شود را انتخاب و همچنین اطلاعات مربوط به Host name منظور همان رکورد A که در DNS ایجاد کردیم و همچنین اطلاعات مربوط به شبکه را وارد میکنیم و بر روی Next و در اخر finish کلیک میکنیم. این مرحله مربوط به نصب PSC بود که بعد از نصب PSC در مرحله بعد اقدام به نصب vcenter خواهیم کرد.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: 1.png مشاهده: 1 حجم: 82.3 کیلو بایت
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: 1.png مشاهده: 2 حجم: 97.9 کیلو بایت
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: 1.png مشاهده: 1 حجم: 48.8 کیلو بایت








    بعد از نصب بلافاصله وارد پروسه نصب vcenter خواهیم شد.بر روی Continue کلیک کرده.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: 2.png مشاهده: 1 حجم: 68.0 کیلو بایت
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: vcsa_111.png مشاهده: 2 حجم: 99.9 کیلو بایت







    یک NTP Server را برای vcenter خودتون وارد کنید. نکته مهم اگر زمان بر روی سرور های esxi تنظیم بوده میتوانید NTP را بر روی خود سرور esxi که این vcenter نصب خواهد شد تنظیم کنید.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: vcsa_121.png مشاهده: 2 حجم: 81.0 کیلو بایت








    در این بخش یک نام دامین برای SSO انتخاب کنید. این نام مانند نام دامین مربوط به اکتیو دایرکتوری بوده که برای SSO در ویسنتر استفاده خواهد شد. بصورت پیش فرض این نام vsphere.local بوده پس من همین را به عنوان دامین وارد کرده و در مرحله بعد پسور administrator این دامین را وارد میکنم و در اخر برروی Finish کلیک میکنم تا نصب vcenter آغاز شود.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: vcsa_131.png مشاهده: 1 حجم: 98.8 کیلو بایت
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: vcsa_141.png مشاهده: 1 حجم: 177.6 کیلو بایت







    بعد از نصب به شما یک لینک میدهد که میتوانید از طریق این لینک به vcenter خودتون متصل شده و با یوزر administrator عمل لاگین را انجام داده
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: 7.png مشاهده: 1 حجم: 59.3 کیلو بایت
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: 8.png مشاهده: 1 حجم: 74.8 کیلو بایت







    امیدوارم مفید واقع شده باشد.
    فایل های پیوست شده
    آخرین ویرایش توسط Habili; در تاریخ/ساعت 07-14-2018, 01:19 PM.
    اینستاگرام انجمن لینوکس ایران : https://www.instagram.com/iranlinuxforum

درباره انجمن منطقه لینوکسی ها

انجمن منطقه لینوکسی ها با هدف ارتقاء سطح علمی کاربران در سطح جهانی و همچنین کمک به بالا بردن سطح علمی عمومی در زمینه های تخصصی فوق پایه گذاری شده است. انجمن منطقه لینوکسی ها از طریق کارشناسان و متخصصان پاسخگوی سوالات گوناگون کاربران مبتدی یا پیشرفته میباشد تا حد امکان تلاش شده که محیطی متنوع و کاربر پسند و به دور از هرگونه حاشیه جهت فعالیت کاربران در این انجمن ایجاد شود. لذا ما به صورت مستمر برای پیشرفت کمی و کیفی محتوی و اطلاعات انجمنمان میکوشیم که این برای ما ارزشمند و حائز اهمیت است. کلیه حقوق،اطلاعات و مقالات در این انجمن متعلق به سایت منطقه لینوکسی ها میباشد، و هرگونه نسخه برداری بدون ذکر منبع مورد پیگرد قانونی خواهد شد.

شبکه های اجتماعی
در حال انجام ...
X