در صورتی که اولین بار است از انجمن منطقه لینوکسی ها بازدید میکنید به شما خوش آمد میگوییم. اگر قصد دارید به پرسش و پاسخ و بحث و گفتگو درباره مباحث مطرح شده انجمن بپردازید، لازم است در مدت کوتاهی و به صورت رایگان ثبت نام کنید.
جهت اطلاع از آخرین اخبار فناوری اطلاعات در زمینه مهندسی کامپیوتر، در کانال تلگرام مهندسین منطقه لینوکسی ها عضو شوید.
اطلاعیه مهم: شروع ثبت نام دوره های Voip - استریسک مقدماتی و پیشرفته - مهندسی ایزابل (آنلاین و حضوری)
سوالتون خیلی خیلی کلیه اگه امکانش هست یه کم وقت بذارید سوالتون رو دقیق مطرح کنید ،
قراره جایی راه اندازی کنید یا واسه تست تو محیط آزمایشگاهی ؟
اطلاعاتتون محدوده یعنی تا چه حد بلدید ؟
او به من آموخت ، من به تو می آموزم و تو هم به او ... نگذار این چرخه قطع شود:279:
سلام ، من قصد دارم یک سیستم voip راه اندازی کنم ،اما اطلاعات خیلی محدودی دارم .
برای راه اندازی یک سیستم Voip کلا پیشنهاد میکنید از کجا شروع کنم ؟
سلام و احترام همانطور که دوستمون گفتند اطلاعات بیشتری در اختیار بگذارید. مثلا اطلاعات زیر جهت راهنمایی نیاز میباشد.
تعداد خطوط تلفن
تعداد یوزرها
سرور ویپ تون روی vm میخواید راه بندازید یا سرور اختصاصی هست؟
رکورد مکالمات فعال باشه ؟
چت نیاز میباشد؟
و ...
سوالتون خیلی خیلی کلیه اگه امکانش هست یه کم وقت بذارید سوالتون رو دقیق مطرح کنید ،
قراره جایی راه اندازی کنید یا واسه تست تو محیط آزمایشگاهی ؟
اطلاعاتتون محدوده یعنی تا چه حد بلدید ؟
من یکسری اطلاعات دست و پا شکسته جمع کردم ولی خوب شما تصور کنید که اصلا هیچی از voip نمیدونم و میخواهم یک بستر voip راه اندازی کنم .
هدفم از voip هم این هست که ما یک مرکز تعمیرات لپ تاپ داریم ، و خوب الان مشکلاتی توی حوزه تماس تلفنی داریم از جمله این که ما چند تا خط تلفن داریم مثال :
شماره : 11223344 برای بخش فروش قطعات
شماره : 55667788 برای بخش تعمیرات و پذیرش سفارش
شماره : 99101112 برای بخش پیگیری
شماره : 13141516 برای بخش مالی
خوب ما الا مجبوریم به هر مشتری 4 تا شماره تلفن بدهیم + گاهی مجبوریم شماره موبایل برخی از دوستان رو هم بدهیم یعنی یک مشتری برای این که با مرکز ما در ارتباط باشه و کارش اوکی بشه ، گاهی باید 10 تا شماره داشته باشه که این اصلا جالب نیست .
ما میخواهیم با voip کاری کنیم که یکی از این شماره ها رو تنظیم کنیم که وقتی مشتری تماس میگیره با اون : مثلا اپراطور بگه :
- برای بخش فروش قطعات عدد 1 رو بزنید - برای بخش پیگیری عدد 2 و... همچنین وقتی عدد 2 رو میزنه وصل بشه به شماره بخش تعمیرات که مثلا 55667788 هست .
موضوع بعدی این که ما بتوانیم قابلیت صف انتظار رو هم بعدا اضافه کنیم .
قراره جایی راه اندازی کنید یا واسه تست تو محیط آزمایشگاهی ؟
فعلا برای ازمایش و بعد از این که موفق شدم ، برای همین جا میخواهم راه اندازی کنم .
اطلاعاتتون محدوده یعنی تا چه حد بلدید ؟
یه چیزایی در حوزه شبکه / لینوکس / مجازی سازی و از این جور چیزا میدونم ، توی اینترنت درباره voip یک مدتی هست سرچ میکنم و در این حوزه هم اطلاعاتی دارم ولی خوب اطلاعاتم پراکنده هست . و از دوستان ممنون میشم هر چیزی لازم هست بدونم رو بگند .
تعداد خطوط تلفن => 3 تا خط اصلی داریم ولی اگر تا 5 خط هم بشه که عالی چون 5 تا خط داریم .
تعداد یوزرها => 5 تا اصلی ولی اگر محدودیتی نباشه 30 تا
سرور ویپ تون روی vm میخواید راه بندازید یا سرور اختصاصی هست؟
کدوم بهتره ؟ و برای هر کدوم چه چیز هایی نیاز درایم ؟
سلام برای سناریویی که شما دارید روش های مختلفی رو میشه پیاده سازی کرد. سرور شما اگر روی ماشین مجازی باشه برای ارتباط با خطوط شهری باید از گیت وی استفاده کنید ولی اگر سرور مجزا داشته باشید میتوانید روی سرور کارت استریسک نصب کنید و خطوط رو به کارت بزنید. البته روی سرور مجازی هم میشه کارت نصب کرد ولی سرورتون باید قابلیت pathtrue داشته باشه.
شما میتونید شماره هایی که دارید را در مخابرات روتاری کنید (یعنی هر کسی با شماره اول تماس بگیره در صورتی که مشغول باشه مخابرات تماس رو به خط دوم یا سوم و ... انتقال میده) و مشتری راحت تماس بگیره. البته با توجه شرایطی که توضیح دادید و گاها مجبور میشید تعداد زیادی شماره به مشتری بدهید پیشنهاد من این هست که از مخابرات یک خط سیب ترانک خریداری کنید هم مدیریتش راحتتر هست هم مانور زیادی میشه روی خط ها داد. اینطوری یک شماره به مشتری میدید (مثلا 82163000) بعد مشتری که زنگ میزنه به این شماره تماس میره روی IVR و پیغامی که میخواهید پخش میشه و با توجه به نیازی که مشتری دارد میتوانید یکی از کلید های ivr را جهت اتصال به بخش های مختلف (فروش، پشتیبانی، تعمیرات و...) وصل بشه یا حتی اگر بخواید شماره ها را هم میتوانید تفکیک کنید، سه تا صفر آخر شماره تون رو مخابرات در اختیار خودتون میذاره که روش مانور بدید مثلا برای بخش فروش 82163100 رو بدید برای پشتیبانی 82163200 و تعمیرات 82163500 و الی آخر با 000 آخر شماره شما میتونید خودتون بازی کنید، اینطور مشتری هم سردرگم نمیشه و فقط با یک شماره طرف هست.
اگر قصد دارید همین خطوط شهری که دارید را فعلا نگه دارید باید از کارت استفاده کنید ترجیحا از مدل های سنگوما، اوپن وکس یا دیجیوم به همراه اکوکنسلر استفاده کنید. (اکوکنسلر آپشنال هستش میتونید نذارید اگر خطوط تون نویز و اکو داشته باشه جلوی اونا رو میگیره)
اگر هم از گیت وی میخواید استفاده کنید میتونید از سیسکو یا سنگوما یا نیوراک استفاده کنید. فرق گیت وی با کارت اینه که کارت رو توی سرور نصب میکنید ولی گیت وی بیرون سرور هستش و از طریق شبکه به سرور تماس ها را انتقال میدهد که اصطلاحا ترانک گفته میشود.
صف انتظار هم روی منوهای ivr به راحتی میتونید پیاده سازی کنید.
دوست عزیز الستیکس مثله ویندوز یک سیستم عامل لینوکسی هست که توسط یک شرکت تولید شده و به صورت رایگان در اختیار همه قرار گرفته ،
حالا هم میتونید به صورت مجازی و هم اینکه به صورت مستقل روی یک کامپیوتر جدا نصب کنید .
هیچ فرقی نداره از کدومشون استفاده کنی ، به نظر من اگه روی یک کامپیوتر (سخت افزار ) جدا نصب کنی میتونی دید و درک بهتری نسبت به ویپ داشته باشی .
بعد از نصب الستیکس شما میتونید یا از گیتوی یا از کارت ویپ استفاده کنید ، انتخاب با شماست .
او به من آموخت ، من به تو می آموزم و تو هم به او ... نگذار این چرخه قطع شود:279:
یک جایی رو من متوجه نمیشم ، ایا باید Voip رو روی سرور مجازی و اختصاصی راه اندازی کرد ؟
یا مشکلی نداره اگر روی یک کامیپوتر استاندارد ان را راه اندازی کرد ؟
روی هر دوشون میتونید راه اندازی کنید، فقط اگر روی سرور مجازی (vmware, virtualbox, ESX, Hyper , ....) بیارید بالا برای اتصال خطوط شهری به سرور از گیت وی باید استفاده کرد. اگر هم از یک pc معمولی میخواید استفاده کنید اون هم مشکلی نداره و برای اتصال خطوط شهری به سرور باید یک عدد کارت استریسک (مدل هایی که در بالاتر ذکر شد) تهیه کنید و روی کیس تون نصب کنید. (البته این نکته رو بگم که خوبی گیت وی اینه که هم روی محیط مجازی میتونید استفاده کنید و هم روی pc معمولی که مد نظرتون هست، ولی شما اگر فعلا قصد ندارید خط هاتون رو دست بزنید به قول دوستمون یک عدد کارت استریسک 8 پورت FXO تهیه کنید و روی سرور نصب کنید.
کدومشون برای شروع به نظر شما بهتره که روی اون کار کنم ؟
شرکت 3CX یک از رقبا در زمینه ویپ چند وقت پیش الستیکس را خرید و نسخه 4 به بعد الستیکس پولی شده و رایگان نیست. ولی شما میتونید از نسخه های زیر 4 به صورت رایگان استفاده کنید. نسخه 2.4 و 4 بهتر از بقیه هستند.
در صورتی هم که قصد شرکت در دوره های ویپ (استریسک، الستیکس، فری سوئیچ، AGI نویسی) داشتید هم میتوانید از طریق آموزشگاه در دوره ثبت نام کنید.
کامنت