اطلاعیه

بستن
هنوز اطلاعیه ای در دست نیست.

کدهای مخابراتی ملی و اختصاصی

بستن
X
 
  • فیلتر کردن
  • زمان
  • نمایش
Clear All
پست های جدید

    کدهای مخابراتی ملی و اختصاصی

    با عرض سلام خدمت همه دوستان
    این مطلب رو تو اینترنت دیدم و به نظرم جالب اومد و سعی می کنم با کمک شما یه سری مطالب تکمیلی بهش اضافه کنم .


    کدهای خدماتی به 4 دسته تقسیم می شوند كه تعداد ارقام آنها براساس اهمیت و نوع كاربرد متفاوت است و با ارقام 0 و 1 شروع می شوند.
    علاوه بر كدهای خدماتی دسته دیگری از كدها نیز در شبكه وجود دارند كه با هدف تامین خطوط داخلی متقاضیان و یا ایجاد امكان شماره گیری سریع و آسان برای سیستم های پاسخگویی واگذار می شوند.


    * كدهای خدماتی سه رقمی عادی و اضطراری 1xx

    دسته اول كدهای خدماتی سه رقمی است كه به یك سری از سازمان ها و نهادهای پر تماس یا سازمان های امدادی اختصاص داده می شود. در حال حاضر تعداد 6 كد سه رقمی تحت عنوان كد خدماتی اضطراری، از جمله كدهای 110 (پلیس)، 115 (اورژانس)، 125 (آتش نشانی)، 121 (امداد برق)، 122 (امداد آب) و 194 (امداد گاز) وجود دارد كه برای استفاده مردم در شرایط اضطراری تعریف شده است.
    كدهای اضطراری روی تمامی خطوط تلفن باز است و حتی در زمان های قطع خطوط نیز امكان تماس با این كدها فراهم است؛ ضمن اینكه تماس با آنها نیز برای تماس گیرندگان رایگان است.
    مابقی كدهای خدماتی سه رقمی نظیر 119 (ساعت گویا) كه در حال حاضر جزو دسته اول كدهای خدماتی هستند، بنابر تصمیم سازمان تنظیم مقررات باید تغییر كنند. فقط 6 كد اضطراری باقی می مانند و باقی به كدهای خدماتی 4 رقمی تبدیل می شوند. این كدها دیگر برای موارد غیر ضروری واگذار نمی شوند، مگر اینكه سازمان كدی را ضروری تشخیص دهد.


    * كدهای خدماتی عمومی (ملی)؛ كدهای سراسری 15xx

    دسته دوم كدهای خدماتی عمومی (ملی) است. این كدها با 15xx نشان داده می شود و در سطح كشور تعریف شده است، اما راهیابی آنها شهری است. به این معنی كه برای مثال سازمانی شماره 1510 را اخذ می كند، در شهر تهران مردم می توانند با این شماره تماس بگیرند و علاوه بر این در شهر اصفهان نیز مشتركان می توانند با این شماره تماس بگیرند و این شماره در سراسر كشور تنها به آن یك متقاضی تعلق دارد، اما شعبه پاسخگویی تهران برای مردم تهران و شعبه پاسخگویی شهر اصفهان برای مردم اصفهان است و امكان راهیابی بین شهری فراهم نیست.
    به این ترتیب متقاضی دریافت كد باید برای هر شهری یك مركز پاسخگویی داشته باشد و در شهری كه مركز پاسخگویی نداشته باشد امكان پاسخگویی وجود ندارد.
    هزینه تماس مشتركان با این كد بر حسب تعرفه جاری محاسبه می شود ( اگر مشترك با تلفن ثابت تماس گرفته باشند هزینه تماس ثابت به ثابت و اگر با تلفن همراه تماس گرفته باشند هزینه تماس همراه به ثابت را پرداخت می كنند).
    واگذاری این دسته از كدها در اختیار سازمان تنظیم مقررات است و در اختیار مخابرات استان ها نیست.
    متقاضیان باید مبلغی را برای دریافت كد پرداخت كنند و شركتهای مخابرات استان ها نیز تنها وظیفه اتصال تجهیزات متقاضی به شبكه خود، اخذ هزینه های مربوطه و راهیابی كد مورد نظر در شبكه را برعهده دارند.
    لازم بذکر است اخیراً رنج های 14xx 16XX 17XX 19XX نیز به این دسته اضافه گردیده اند.

    * كدهای خدماتی عمومی (استانی)؛ كدهای داخل استانی 18xx

    دسته سوم كدهای خدماتی عمومی (استانی) قرار دارد كه پیش شماره این كدها با 18xx تعریف شده و در محدوده 1800 تا 1899، دقیقا صد كد تعریف شده است.
    این كد در سطح استان تعریف می شود. راهیابی این كد نیز مانند كدهای ملی به صورت شهری است و راهیابی بین استانی ممكن نیست. متقاضی كه این كد را اخذ می كند در هر شهری كه بخواهد پاسخگویی داشته باشد باید دفتر داشته باشد.
    تفاوت كدهای "استانی " با كدهای "ملی " این است كه كدهای ملی ماهیت ملی دارند و یك شماره واحد در سراسر كشور تنها به یك متقاضی اختصاص دارد اما در كدهای خدماتی عمومی (استانی) یك شماره واحد ممكن است در چند استان به چند متقاضی مختلف واگذار شود و تضمینی به یكسان بودن آن وجود ندارد.
    در این كدها تماس گیرنده با كد تنها تعرفه جاری را پرداخت می کند.

    * كدهای خدماتی بین شهری؛ كدهای كشوری 096xx

    دسته چهارم كدهای خدماتی بین شهری است كه بصورت 096xx تعریف می شوند. راهیابی آنها به شكل كشوری است؛ به این معنی كه از سراسر كشور می توان با این شماره تماس گرفت.
    تماس با این كدها در گذشته رایگان بوده و دارنده كد مبلغ را به صورت ثابت و بدون توجه به تعداد و مدت تماس ها پرداخت می كرد.
    اما اخیرا با تصویب آیین نامه جدید كدهای خدماتی، مصوب شده كه تماس گیرنده هزینه ای را برای تماس با این شماره ها بپردازد كه تعرفه آن خارج از تعرفه شهری است و بسته به اینكه از ثابت یا موبایل با این شماره تماس گرفته شود هزینه متفاوت است.
    البته در آیین نامه جدید این امكان دیده شده كه اگر متقاضی، پرداخت صورت حساب را تقبل كند، هزینه تماس برای تماس گیرنده رایگان شود.
    همچنین این امكان برای كدهای ملی و استانی نیز در نظر گرفته شده است، البته در كدهای خدماتی عمومی ملی و استانی مشترك برای تماس با كدهای خدماتی تعرفه جاری را پرداخت می كند.

    * كدهای 4 و 5 رقمی شركت مخابرات

    به غیر از 4 دسته كد نام برده شده، دسته پنجمی نیز وجود دارد كه این كدها در سطح شركت مخابرات واگذار می شود و به آنها كدهای 4 رقمی و كدهای 5 رقمی گفته می شود. این كدها شهری هستند و در دو نوع یك طرفه و دو طرفه و با توجه به منطقه مخابراتی مربوطه با ارقام آغازین 2 تا 8 واگذار می شوند. كد یك طرفه برای متقاضیانی كه دارای سیستم اپراتوری یا گویا (سیستم پاسخگویی) هستند كاربرد دارد و برقراری تماس با متقاضی تنها بصورت یك طرفه امكان پذیر است و امكان تماس خروجی برای او میسر نیست.
    اما كد دو طرفه برای متقاضیانی كه دارای سیستم مركز تلفن خصوصی با تعدادی خطوط داخلی است مورد استفاده قرار می گیرد كه در این حالت تماس هم از طرف مشتركان با خطوط داخلی امكان پذیر است و هم از خطوط داخلی موجود امكان برقراری تماس با خارج از مجموعه فراهم است.
    بدین ترتیب كدهای 5 رقمی به 2 نوع یك طرفه و 2 طرفه تقسیم می شوند. در نوع یك طرفه حداكثر و حداقل 5 رقم تعریف می شود و در اصطلاح به آن پنج- پنج (5-5) گفته می شود و با شماره گیری 5 رقم تماس بر قرار می شود.
    در نوع دو طرفه حداقل و حداكثر هشت رقم تعربف شده و در اصطلاح به آن هشت- هشت (8-8) گفته می شود و در این حالت با اختصاص 5 رقم از طرف شركت مخابرات ، متقاضی با در اختیار داشتن سه رقم بعدی به عنوان شماره های داخلی عملا تا 1000 خط داخلی قابلیت مانور دارد و مردم با گرفتن شماره های 8 رقمی مربوطه با خطوط داخلی ارتباط برقرار می كنند.
    كدهای 4 رقمی نیز به همین ترتیب به دو نوع یك طرفه و دو طرفه تقسیم می شوند. به كد یك طرفه در اصطلاح چهار- چهار (4-4) گفته می شود به این معنی كه حداقل و حداكثر شماره 4 رقم است.
    در نوع دو طرفه كمترین رقم 5 و بیشترین رقم هشت است. اصطلاحا به آن پنج - هشت (8-5) گفته می شود و با توجه به اینكه در این حالت 4 رقم از طرف مخابرات تعیین می شود با در اختیار داشتن 4 رقم بعدی توسط متقاضی عملا 10000 خط داخلی قابل تامین خواهد بود كه بر اساس نیاز، متقاضی می تواند علاوه بر خطوط داخلی 8 رقمی شماره های 5 رقمی جهت اپراتور نیز مورد استفاده قرار دهد كه در این صورت با اختصاص شماره به اپراتور از تعداد شماره های فابل استفاده در خطوط داخلی كاسته خواهد شد.
    بنابراین كدهایی كه در شبكه به شكل 5 رقم تنها یا 4 رقم تنها می بینیم یك طرفه اند و تنها به عنوان سیستم پاسخگویی تعریف می شوند.

    * مزایای كدهای 4 و 5 رقمی
    از محاسن اخذ كدهای 4 و 5 رقمی دو طرفه برای متقاضیان این است كه تماس های بین خطوط داخلی آنها وارد شبكه مخابرات نمی شود، بنابراین هزینه ای برای آنها ندارد، اما هزینه هر تماسی كه از مجموعه آنها خارج شود متناسب با تعرفه جاری از طرف مخابرت محاسبه شده و در صورتحساب آنها لحاظ می شود.
    كدهای یك طرفه نیز با توجه به كوتاه بودن طول ارقام به نسبت شماره تلفن های 8 رقمی از نظر انجام تبلیغات توسط متقاضیان و به یاد سپاری شماره آنها توسط مردم مورد استقبال قرار می گیرد از سوی دیگر هزینه واگذاری كد 4 و 5 رقمی داخل استان به نسبت كدهای خدماتی بسیار پایین است.
    از معایب موجود می توان به پایین بودن هزینه كدها اشاره كرد كه به همین علت متقاضیان زیادی گاها بدون نیاز كد می گیرند و پاسخگویی مناسبی به تماس ها ندارند.
    در حالی یك متقاضی باید برای اخذ كد اقدام كند كه اولاً حجم تماس ها به سمتش بسیار و ایجاد یك سیستم پاسخگویی برایش ضروری باشد، تا مردم با 4 یا 5 رقم به راحتی شماره شركت مورد نظر را بگیرند؛ و یا اینكه شركت تصمیم برای ایجاد یك سیستم تلفن داخلی داشته باشد.
    حسن شماره های كوتاه این است كه شماره گیری برای مردم سریع و به خاطر سپردن آنها آسان است. به همین دلیل بهتر است برای فعالیت های خاص استفاده شود. البته هم اكنون نیز هر فرد حقوقی برای اخذ كد به مخابرات مراجعه كند اگر شرایط را داشته باشد به وی واگذار خواهد شد.

    #2
    ممنون یاری جان استفاده کردیم. :280:

    کامنت

    درباره انجمن منطقه لینوکسی ها

    انجمن منطقه لینوکسی ها با هدف ارتقاء سطح علمی کاربران در سطح جهانی و همچنین کمک به بالا بردن سطح علمی عمومی در زمینه های تخصصی فوق پایه گذاری شده است. انجمن منطقه لینوکسی ها از طریق کارشناسان و متخصصان پاسخگوی سوالات گوناگون کاربران مبتدی یا پیشرفته میباشد تا حد امکان تلاش شده که محیطی متنوع و کاربر پسند و به دور از هرگونه حاشیه جهت فعالیت کاربران در این انجمن ایجاد شود. لذا ما به صورت مستمر برای پیشرفت کمی و کیفی محتوی و اطلاعات انجمنمان میکوشیم که این برای ما ارزشمند و حائز اهمیت است. کلیه حقوق،اطلاعات و مقالات در این انجمن متعلق به سایت منطقه لینوکسی ها میباشد، و هرگونه نسخه برداری بدون ذکر منبع مورد پیگرد قانونی خواهد شد.

    شبکه های اجتماعی
    در حال انجام ...
    X