اطلاعیه

بستن
هنوز اطلاعیه ای در دست نیست.

monitor و بررسی log ها در asterisk

بستن
X
 
  • فیلتر کردن
  • زمان
  • نمایش
Clear All
پست های جدید

    monitor و بررسی log ها در asterisk

    استریسک به شما این امکان را میدهد تا اطلاعات detailed درباره سیستم زیر بار شما به شما بدهد که شما برای ترابل شوت مشکلات و یا مانیتور کردن سیستم مورد استفاده قرار دهید.

    فایل زیر مکانیست برای تعریف فایل های log در asterisk :
    کد PHP:
    vim /etc/logger.conf 
    بعد از اعمال هرگونه تغییر در این فایل باید در کنسول استریسک دستور زیر را وارد کنید:
    کد PHP:
    Logger reload 
    فرمت تعریف این لاگ فایل ها به صورت زیر میباشد:
    کد PHP:
    filename => type,type,type,type,... 
    نمونه ای از محتوای logger.conf به صورت زیر میباشد:
    کد PHP:
    [logfile]
    consol => notice,warning,error,dtmf
    messages 
    => notice,warning,error
    ;full=> notice,warning,error,verbose 
    غیر از مورد اول که همان کنسول است بقیه فایل های تعریف شده که در مثال بالا فایل messages و فایل full میباشد در مسیر /var/log/asterisk ایجاد میشود. خروجی log فایل کنسول در حقیقت در فایل خاصی ذخیره نمیشود و در cli استریسک نمایش (print) داده میشود. پس consol فایلی است که لاگ های آن در جای خاصی در هارد ذخیره نمیشود و به صورت realtime یا live در کنسول asterisk نمایش داده میشود ولی بقیه فایل های از جمله messages و full در مسیر /var/log/asterisk به وجود میآیند.
    شما میتوانید برای خودتان یک لاگ فایل مختص به خودتان ایجاد کنید به این صورت که در همین بخش مربوطه نام فایل مورد نظرتون را بنویسید و سپس مواردی که میخواهید لاگ شود. مثلا:
    کد PHP:
    habili => warning,error 
    محتوای این فایل ها چیست؟
    این که چه مواردی لاگ شود را باید روبه روی نام فایل نوشت. مواردی که در نظر میگیریم به شرح زیر هستند:
    notice :
    این لاگ در حقیقت مواردی هست که استریسک دوست دارد به شما اطلاع دهد و در حقیقت مشکل حادی در سیستم ایجاد نمیکند مثلا استریسک به ما اطلاع میدهد که در یکی از ipphone ها یک گزینه خاص با پارامتری خاص تعریف شده (مثلا مقدار dtmfmode=rfc_2833 میباشد که در تنظیمات ipphone تعریف شده)

    warning :
    استریسک گاهی اوقات به ما هشدار میدهد این لاگ ها مواردی هستند که شاید مشکل ساز نباشند ولی هرگونه مشکل در کانفیگ (عدم کانفیگ درست) را به ما هشدار میدهد. مثلا فرض کنید بین استریسک و یک گیت وی ترانک زدیم و در تنظیمات گیت وی به اشتباه registration سرور هم معرفی کردیم (تعریف سرور ریجیستر برای زمانیست که بخواهیم پورت های گیت وی را در استریسک ریجیستر کنیم) حالا گیت وی پورت هاش رو به استریسک معرفی میکند و درخواست ریجیستر شدن آنها را دارد در حالی که استریسک اطلاعی از این قضیه ندارد و اکانتی با شماره پورت گیت وی در آن وجود ندارد در این وضعیت استریسک به ما هشدار میدهد که یوزری با شماره پورت گیت وی میخواهد ریجیستر شود و امکانش وجود ندارد.

    error :
    error ها در حقیقت پیغام های خطایی هستند که بیان کننده وجود مشکل در سرور میباشند و در مواقعی راه حل رو هم بیان میکنند. مانند خطا در برقراری یک ترانک

    verbose :
    وقتی میخواهیم وارد کنسول استریسک شویم از آپشن rv- استفاده میکنیم و حرف v را میتوان با تعداد بیشتری استفاده کرد که نمایش دهنده میزان verbosity (میزان جزئییات بیشتر لاگ) میباشد.
    verbose شامل تمامی لاگ هایست که در کنسول استریسک میآفتد. ذخیره این لاگ ها در یک فایل به همان اندازه که بسیار مفید است میتواند خطر ساز هم باشد از آنجایی که در لحظه ممکن است بالغ بر 300 یا 400 خط (یا حتی بیشتر) تنها به ازای یک تماس لاگ بیآفتد نگهداری این فایل ها فضای زیادی از هارد را پر کرده و در نهایت منجر پر شدن فضای هارد و متعاقبا اختلال در سرور و در نهایت بالا نیامدن آن به دلیل کمبود فضا خواهد شد.

    debuge :
    debuge در حقیقت برای مواقعی مفید است که شما مشکلی در استریسک مثلا در dialplan یا agi و ... روبه رو میشوید و به صورت موقت از این دیباگ برای ترابل شوت مشکل استفاده میکنید. از دیباگ به طور همیشگی استفاده نکنید از آنجایی که امکان پرشدن هارد وجود دارد.

    dtmf :
    این لاگ مربوط به dtmf میباشد.

    fax :
    این نوع از لاگ فایل پیام های مرتبط با fax را نمایش میدهد.

    * :
    زمانی که شما از علامت ستاره (*) استفاده کنید در حقیقت هر چیز را لاگ خواهید کرد اکیدا توصیه میشود از این آپشن استفاده نکنید مگر آنکه با مشکلاتی از قبیل ذخیره شدن بیش از حد دیتا در سیستم عامل و طبیعتا مشکلات بعدی و رفع آن آشنایی کامل داشته باشید.

    نکته:
    لاگ های verbouse و debug در حقیقت از خروجی موجود در کنسول استریسک (cli asterisk) در فایل های لاگ ذخیره میشود اگر کسی دستورات زیر را در کنسول وارد کنه در حقیقت ذخیره جزییات این لاگ ها در لاگ فایل شما هم متوقف خواهد شد:
    کد PHP:
    core set verbouse 0 
    کد PHP:
    core set debug 0 
    ادامه دارد ...
    آخرین ویرایش توسط Habili; در تاریخ/ساعت 03-01-2015, 07:27 PM.

درباره انجمن منطقه لینوکسی ها

انجمن منطقه لینوکسی ها با هدف ارتقاء سطح علمی کاربران در سطح جهانی و همچنین کمک به بالا بردن سطح علمی عمومی در زمینه های تخصصی فوق پایه گذاری شده است. انجمن منطقه لینوکسی ها از طریق کارشناسان و متخصصان پاسخگوی سوالات گوناگون کاربران مبتدی یا پیشرفته میباشد تا حد امکان تلاش شده که محیطی متنوع و کاربر پسند و به دور از هرگونه حاشیه جهت فعالیت کاربران در این انجمن ایجاد شود. لذا ما به صورت مستمر برای پیشرفت کمی و کیفی محتوی و اطلاعات انجمنمان میکوشیم که این برای ما ارزشمند و حائز اهمیت است. کلیه حقوق،اطلاعات و مقالات در این انجمن متعلق به سایت منطقه لینوکسی ها میباشد، و هرگونه نسخه برداری بدون ذکر منبع مورد پیگرد قانونی خواهد شد.

شبکه های اجتماعی
در حال انجام ...
X