اطلاعیه

بستن
هنوز اطلاعیه ای در دست نیست.

کدام مناسبتر است، گیتوی یا کارت تلفنی ؟

بستن
X
 
  • فیلتر کردن
  • زمان
  • نمایش
Clear All
پست های جدید

    کدام مناسبتر است، گیتوی یا کارت تلفنی ؟

    امروزه شبکه های تلفنی مبتنی بر IP، از طرف مدیران شبکه و IT، شناخته شده اند و در مزایا و امکاناتی که فراهم می کنند، ابهامی وجود ندارد؛ اما راه اندازی و مباحث فنی این تکنولوژی و کاربردی کردن آن، همچنان مدیران را در تصمیم گیری و انخاب بهترین راه حل به چالش می کشد.

    یکی از این مسائل چالش بر انگیز، انتخاب راه حل مناسب برای استفاده ازخطوط PSTN در بستر IP می باشد. در ادامه راه حل های ممکن و مزایا و معایب هر یک را بررسی می کنیم تا شما را در تصمیم گیری هرچه بهتر کمک کنیم.

    فرض می کنیم شما قصد راه اندازی سیستم تلفنی مبتنی بر IP یا به عبارت دیگر IP-PBX را دارید. پس از بستر سازی شبکه و مباحث مربوط به انتخاب سرور تلفنی (مبتنی بر استریسک و …) و تجهیزات مورد نیاز کاربران، نوبت به انتخاب واسط ارتباطی با شبکه PSTN می رسد، که ممکن است لینک ارتباطی شما به صورت دیجیتال (PRI/E1) و یا آنالوگ (FXO) باشد. در این مرحله، دو راه حل پیش روی خود دارید :

    استفاده از یک دستگاه گیتوی مجزا و یا نصب کارت آنالوگ و یا دیجیتال بر روی سرور تلفنی.

    هر یک از راه حل های فوق نقاط قوت و ضعف هایی دارند، که قصد داریم آن ها را بررسی کنیم. برای این بررسی معیار هایی چون: هزینه، کارایی، پایداری و واسط کاربری را در نظر گرفته ایم.

    Click image for larger version  Name:	CardorGW.jpg Views:	1 Size:	25.5 KB ID:	18064

    هزینه :

    یکی از پارامتر های مهم که در بررسی اولیه به شدت بر روی تصمیم گیری تاثیر می گذارد، بحث هزینه است. به عبارت دیگر اینکه کدام راه حل هزینه کمتری را در راه اندازی سیستم تلفنی تحمیل کند، نقش مهمی در انتخاب دارد.

    قیمت یک کارت تلفنی، بدون در نظر گرفتن قیمت تجهیزات جانبی، خیلی کمتر از دستگاه های گیتوی که شامل یک DSP مجزا، برد های آنالوگ/دیجیتال، پورت شبکه و … هستند، می باشد. البته در صورت استفاده از کارت های تلفنی و نصب آن ها بر روی سرور تلفنی تان، باید هزینه ی خرید یک سرور که از لحاظ پردازشی قوی باشد را نیز به هزینه ها اضافه کنید. پس ممکن است هزینه ی خرید یک گیتوی و PC معمولی جهت راه اندازی سیستم تلفنی، با هزینه ی خرید یک سرور خوب و کارت تلفنی، برابری کند. به عبارت دیگر این معیار می تواند شما را در تصمیم گیری گمراه کند و بهتر است که قبل از هر گونه خرید تجهیزات، یک براورد هزینه انجام دهید.

    کارایی :
    از لحاظ performance، به دلیل آن که پردازش مربوط به تبدیل PSTN به IP در دستگاه گیتوی بر روی یک DSP مجزا اجرا می شود و تمام منابع دستگاه، مختص به یک عملکرد خاص می باشند، کارایی بالاتری دارد. هچنین در این تجهیزات، تمام اجزا با یکدیگر به بهترین نحو ممکن، منطبق هستند که این خود باعث افزایش کارایی می شود.

    در روش دوم، پردازش مربوط به عملکرد گیتوی و همچنین پردازش مربوط به سیستم تلفنی بر روی یک CPU قرار دارند و به دلیل اشتراکی بودن منابع، عملکرد پایین تر است. البته در صورتی که سرور تلفنی از لحاظ پردازشی قوی باشد، می توان بر این ضعف غلبه کرد.

    پایداری:
    پایداری به کارایی وابسته است. به عبارت دیگر، یک سیستم که کارایی بالایی دارد، احتمال اینکه از لحاظ عملکردی دچار مشکل شود، پایین تر است و در نتیجه پایداری بالایی خواهد داشت.

    دستگاه های گیتوی به دلیل موارد ذکر شده در قسمت کارایی، پایداری بالایی دارند و مدت زمان بیشتری بدون نیاز به نگهداری، عملکرد خود را حفظ می کنند. در صورتی که سرور به همراه کارت تلفنی، به نگهداری بیشتری نیاز دارد و به عنوان مثال در صورت بروز مشکل در سرور، کل ارتباط تلفنی مختل خواهد شد.

    در دستگاه های گیتوی، وابستگی به سرویس تلفنی وجود ندارد. در صورتی که در روش دوم، سرویس تلفنی و سرویس راه انداز کارت به هم مرتبط هستند و ممکن است هر گونه اختلال در سرور، پایداری سیستم را به خطر بیندازد.

    واسط کاربری:
    دستگاه های گیتوی، اغلب دارای واسط کاربری گرافیکی وب می باشند. از طریق این واسط به راحتی می توان دستگاه را کانفیگ کنید. از طریق این واسط می توانید تنظیمات مربوط به پورت های آنالوگ و دیجیتال، نحوه ی مسیر دهی به سیستم تلفنی و غیره را انجام دهید. تنظیمات از طریق واسط وب بسیار ساده تر بوده و می توان گفت به دانش فنی بالایی نیاز ندارد.

    انجام تنظیمات مربوط به کارت های تلفنی پیچیده تر بوده و از طریق فایل های کانفیگ مربوط به سیستم تلفنی صورت می گیرد. همچنین نباید عملیات نصب کارت، نصب درایور مربوطه بر روی سیستم عامل و تنظیمات مربوط به کارت را فراموش کرد. این نوع تنظیمات به دانش فنی بیشتری نیاز دارد و این ممکن است شما را به تیم پشتیبانی نیازمند کند.

    برخی نکات جانبی:
    نصب کارت های تلفنی بر روی سرور، قابلیت گسترش را امکان پذیر می کند. به عبارت دیگر در صورت نیاز جهت افزایش ظرفیت، می توانید مجددا کارت اضافه نمایید. در صورتی که گیتوی ها ظرفیت های مشخصی دارند.
    دستگاه های گیتوی به صورت پیش فرض از کدک g729 پشتیبانی می کنند، در صورتی که در صورت استفاده از کارت، باید این کدک را به سیستم تلفنی خود اضافه کنید؛ که می توانید برای اطلاعات بیشتر از لینک زیر ادامه مطلب را پیگیری کنید.

    محاسبه پهنای باند لازم برای مکالمات VoIP

    کارت های تلفنی دارای گزینه Echo Canceller به صورت سخت افزاری هستند، در صورتی که تعداد معدودی از گیت وی ها همچون Sangoma دارای Echo Canceller سخت افزاری می باشند و اکثرا به صورت نرم افزاری (G.168) پیاده سازی می شوند.

    همانطور که دیده می شود هر یک از این روش ها، نقاط ضعف و قوت هایی دارند و نیاز است در زمان تصمیم گیری برای انتخاب بهترین روش، یک تعادل میان معیار های فوق در نظر گرفته و سپس اقدام به خرید نمایید. همچنین برخی معیارها برای مدیران IT وزن بیشتری دارند که این خود می تواند نتایج انتخاب ها را از هم متمایز کند.

    نویسنده سهیل تهرانی پور
    آخرین ویرایش توسط Habili; در تاریخ/ساعت 02-13-2021, 06:22 PM.

    من قلبی بزرگ با رویاهایی بزرگ دارم. دانسته هایمان را با هم به اشتراک بگذاریم.

    #2
    با سلام . بسیار جالب بود . من قصد خرید سیستم ویپ را دارم و این مقاله خیلی به من کمک کرد . با سپاس

    کامنت


      #3
      دوست عزیز مطلبتون بسیار عالی بود و واسه من مفید بود ، ممنون .
      او به من آموخت ، من به تو می آموزم و تو هم به او ...
      نگذار این چرخه قطع شود:279:

      کامنت

      درباره انجمن منطقه لینوکسی ها

      انجمن منطقه لینوکسی ها با هدف ارتقاء سطح علمی کاربران در سطح جهانی و همچنین کمک به بالا بردن سطح علمی عمومی در زمینه های تخصصی فوق پایه گذاری شده است. انجمن منطقه لینوکسی ها از طریق کارشناسان و متخصصان پاسخگوی سوالات گوناگون کاربران مبتدی یا پیشرفته میباشد تا حد امکان تلاش شده که محیطی متنوع و کاربر پسند و به دور از هرگونه حاشیه جهت فعالیت کاربران در این انجمن ایجاد شود. لذا ما به صورت مستمر برای پیشرفت کمی و کیفی محتوی و اطلاعات انجمنمان میکوشیم که این برای ما ارزشمند و حائز اهمیت است. کلیه حقوق،اطلاعات و مقالات در این انجمن متعلق به سایت منطقه لینوکسی ها میباشد، و هرگونه نسخه برداری بدون ذکر منبع مورد پیگرد قانونی خواهد شد.

      شبکه های اجتماعی
      در حال انجام ...
      X