اطلاعیه

بستن
هنوز اطلاعیه ای در دست نیست.

مجازی سازی چیست؟

بستن
X
 
  • فیلتر کردن
  • زمان
  • نمایش
Clear All
پست های جدید

    مجازی سازی چیست؟

    از تکنولوژی هایی که طی دهه های اخیر بهبود چشمگیری در بهره وری و راندمان سازمان ها داشته است مجازی سازی یا Virtualization است. به طور کلی مجازی سازی در علوم کامپیوتر به معنای ساخت یک نسخه مجازی از یک شی است . این شئ میتواند بخش های مختلف نرم افزاری یا سخت افزاری باشد. در این نوشته قصد داریم این تکنولوژی را از ابعاد گوناگون مورد بررسی قرار دهیم . تاریخچه مجازی سازی


    اولین گام های پیدایش مجازی سازی در سال 1960 میلادی بر روی سیستم های X64 آغاز شد که هدف آن استفاده بهینه از ابر رایانه ها به منظور کاهش هزینه ها بود. در آن دوره رایانه ها به صورت ارزان امروزی نبودند و برای تجهیز کردن آن ها نیاز به صرف هزینه های زیادی بود .

    از نخستین شرکت هایی که برای این تکنولوژی پیش قدم شدند می توان به Mainframe شرکت IBM ( International Business Machines ) اشاره کرد که پلتفرم مجازی سازی VMWare مشابه نسخه X86 همان تکنولوژی Mainframe است . Virtualization یا مجازی سازی چیست؟


    تعریف های بسیار زیادی برای این تکنولوژی وجود دارد اما راحت ترین تعریف عبارت زیر است :

    ایجاد نسخه نرم افزاری از شیء سخت افزاری. به عنوان مثال سرور فیزیکی به عنوان شیء سخت افزاری و ماشین مجازی به عنوان نسخه نرم افزاری .

    از معروف ترین شرکت های ارائه دهنده تکنولوژی Virtualization می توان به موارد زیر اشاره کرد :

    VMWare

    KVM

    Microsoft

    Citrix

    Oracle اشکال مجازی سازی


    مجازی سازی عموما به 2 شکل انجام می شود : bare-metal hypervisor


    مدل درست پیاده سازی مجازی سازی در سازمان ها می باشد. در این مدل پلتفرم مجازی سازی به صورت مستقیم بر روی سرور فیزیکی پیاده سازی می شود . سیستم مجازی در ادامه منابع سخت افزاری خود را بین ماشین های مجازی که درخواست منابع دارند تقسیم می کند. Nested hypervisor


    این مدل از Hypervisor به صورت نرم افزاری می باشد که بر روی سیستم عامل خود به منظور تست و لابراتوار می توانید پیاده سازی کنید. منطقی است که مقدار منابع در اختیار Hypervisor در این مدل بسیار کمتر از حالت اول است زیرا که سیستم منابع مورد نیاز خود را ابتدا بر میداد و مقدار اضافه را به پلتفرم مجازی سازی می دهد .

    به طور مثال اگر کامپیوتر شما سیستم عامل ویندوز را پشتیبانی می کند به راحتی با این برنامه می‌توانید سیستم عامل محبوب و کاربردی مانند لینوکس را روی آن اجرا کنید و از ویژگی های هر 2 سیستم عامل استفاده کافی را ببرید .

    از معروف ترین نرم افزارهایی که این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهند می‌توان به VMWare Workstation اشاره کرد که با رابط کاربری آسان و مناسبی که دارد به پرکاربرد ترین نرم افزار بین این دسته نرم افزار ها تبدیل شده است . انواع Virtualization


    به طور کلی مجازی سازی به انواع زیر تقسیم بندی می‌شود :
    مجازی سازی سرور (Server Virtualization)
    مجازی سازی دسکتاپ ( Desktop Virtualization )
    مجازی سازی ذخیره ساز ( Storage Virtualization )
    مجازی سازی شبکه ( Network Virtualization )
    مجازی سازی برنامه (Application Virtualization)
    هر کدام از این سرفصل ها خود ، توضیحی طولانی دارد و نیازمند ساعت ها یادگیری و تمرین برای آشنایی و استفاده درست از آن ها می باشد . مزایای استفاده از مجازی سازی



    به طور کلی می‌توان گفت دلیل اصلی استفاده از تکنولوژی Virtualization برای سازمان ها کاهش هزینه ها است.اگر بتوانیم تکنولوژی مجازی سازی را به صورت بهینه پیاده سازی کنیم می توانیم تا ۷۰ درصد کاهش هزینه ها را شاهد باشیم.از دیگر مزایای مجازی سازی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم :
    صرفه جویی و کاهش چشم گیر در زمان
    بالا بردن دقت و راحتی نظارت و کنترل سیستم ها
    نگهداری ساده تر و آسان تر از دیتا ها و اطلاعات
    بالا بردن راندمان استفاده از سخت افزار های موجود در سیستم
    بالا بردن امنیت اطلاعات
    پشتیبانی بهتر اطلاعات
    بالا تر رفتن پایداری سرور و شبکه آن
    استفاده کمتر از نیروهای انسانی و در نتیجه کاهش هزینه ها
    استفاده چند سیستم عامل به طور همزمان و در نتیجه استفاده از ویژگی های خاص هر کدام
    کاهش چشم گیر استفاده از فضاهای
    پایین آمدن احتمال خرابی و خطا در سیستم
    دسترسی راحت به اطلاعات و اعمال تغییرات در آن ها
    امروزه شما می‌توانید با یک سیستم شخصی خانگی تا رایانه های قوی تر سازمانی و هاست های دیتایی قوی با سخت افزار های قدرت مند تر یک سرور مجازی را به وجود بیاورید و تمام کاربرد های نام برده شده را در آن ها اعمال کنید و تفاوت وجود و عدم وجود مجازی سازی را حس کنید .
    آخرین ویرایش توسط Habili; در تاریخ/ساعت 01-10-2020, 02:21 AM.

درباره انجمن منطقه لینوکسی ها

انجمن منطقه لینوکسی ها با هدف ارتقاء سطح علمی کاربران در سطح جهانی و همچنین کمک به بالا بردن سطح علمی عمومی در زمینه های تخصصی فوق پایه گذاری شده است. انجمن منطقه لینوکسی ها از طریق کارشناسان و متخصصان پاسخگوی سوالات گوناگون کاربران مبتدی یا پیشرفته میباشد تا حد امکان تلاش شده که محیطی متنوع و کاربر پسند و به دور از هرگونه حاشیه جهت فعالیت کاربران در این انجمن ایجاد شود. لذا ما به صورت مستمر برای پیشرفت کمی و کیفی محتوی و اطلاعات انجمنمان میکوشیم که این برای ما ارزشمند و حائز اهمیت است. کلیه حقوق،اطلاعات و مقالات در این انجمن متعلق به سایت منطقه لینوکسی ها میباشد، و هرگونه نسخه برداری بدون ذکر منبع مورد پیگرد قانونی خواهد شد.

شبکه های اجتماعی
در حال انجام ...
X