اطلاعیه

بستن
هنوز اطلاعیه ای در دست نیست.

آموزش دستورات Diskpart – بخش دوم

بستن
X
 
  • فیلتر کردن
  • زمان
  • نمایش
Clear All
پست های جدید

    آموزش دستورات Diskpart – بخش دوم

    آموزش دستورات Diskpart – بخش دوم

    توجه: برای بکار بردن اغلب فرمان ها نیاز به فرمان های جانبی است.در تصاویر این متن آموزشی، فرمان اصلی با رنگ زرد و فرمان های جانبی با رنگ سبز مشخص شده اند.
    توجه2: در صورتی که قصد اجرا و تست دستورات آموزش داده شده در این مقاله را دارید، پیشنهاد می کنیم حتما از نرم افزار های مجازی سازی مانند VirtualBox ، Hyper-V یا VMWare و در صورت عدم دسترسی به آن ها از یک فلش مموری استفاده کنید. تست این دستورات بر روی Disk اصلی کامپیوترتان ممکن است باعث پاک شدن و از دست رفتن اطلاعات گردد.

    Attach
    با این فرمان می توانید یک فایل VHD را به عنوان یک دیسک مجازی(VDisk) Attach کنید. البته قبل ازین کار باید فایل VHD را Select کرد.
    [Attach VDisk [noerr

    می توانید این فایل VHD را به صورت ReadOnly ، Attach کنید:

    [Attach VDisk ReadOnly [noerr

    برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید

نام:	Diskpart10-Attach.gif
نمایش ها:	1
اندازه:	23.8 KB
شناسه:	20993



    Clean
    از این دستور استفاده نکنید برای Format کردن Partition یا Volume . این دستور مختص Disk است.
    این فرمان هارد دیسک مورد نظر را به طور کامل پاک می کند و حتی هر گونه تنظیمات مربوط به پارتیشن بندی و فرمت ها را هم از بین می برد.دقت کنید که این فرمان فقط روی Disk اعمال می شود نه Partition یا Volume.

    برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید

نام:	Diskpart12-Clean.gif
نمایش ها:	1
اندازه:	24.7 KB
شناسه:	20994


    توجه
    : قبل از استفاده از این دستور حتما به Disk ای که Select می کنید توجه کنید. در صورتی که یک Disk را اشتباها Select کنید ، تمامی Partition ها و اطلاعات آن ها را از دست خواهید داد.
    نکته فنی: فقط زمانی از Clean All استفاده که واقعا ضروری باشد، در غیر این صورت Clean بسیار سریع تر است. دلیل این توصیه، زمان گیر بودن Clean All و پاک کردن هارد دیسک به گونه ای که احتمال ریکاوری کردن اطلاعات قبلی خیلی پایین است، می باشد. برای یک فلش 8 گیگابایتی حدود 25 دقیقه طول کشید تا Clean All شود!! تصور کنید برای یک هارد 500 گیگا بایتی یا 1 ترابایتی چقدر طول خواهد کشید.


    Compact
    همان طور که از نامش پیداست در فشرده سازی مورد استفاده قرار می گیرد. ولی تصور نکنید که هر فایلی را می تواند فشرده کند!
    فایل های VHD بسیار سودمندند و حتی می توان روی آن ها یک سیستم عامل مجزا نصب کرد و روی هر کامپیوتری پیاده سازی کرد. اما حجم فایل های VHD ممکن است ناخوشاید! باشد. برای کاهش حجم فایل های VHDمی توانید از Compact استفاده کنید.


    برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید

نام:	Diskpart13-Compact.gif
نمایش ها:	1
اندازه:	26.3 KB
شناسه:	20995


    نکته اول: برای فشرده کرده حتما باید فایل VHD را به صورت ReadOnly ، Attach کنید.
    نکته دوم: فقط فایل های VHD که از نوع Expandable هستند قابلیت فشرده شدن را دارند.

    Convert
    با دستور Conver می توانید نوع دیسک را تغییرمی دهد. اما نوع دیسک چیست؟ چند نوع دیسک وجود دارد ؟
    هر دیسک به بخش های کوچکتری تقسیم میشود که Sector نام دارد. هر پارتیشن مجمومه ای از Sector هاست. آدرس شروع و طول هر پارتیشن و Sector های زیر مجموعه آن، در یک جدول(در داخل خود دیسک) ذخیره می شود. به سیستم و فرمت خاص ذخیره شدن این جدول در هارد، MBR گفته می شود. فایل های مربوط به MBR در هنگام Boot شدن کامپیوتر توسط BIOS خوانده می شوند تا پارتیشن یاپارتیشن هایی که می توانند کامپیوتر را Boot کنند پیدا شوند. هم چنین سیستم عامل برای پیدا کردن آدرس پارتیشن ها و اطلاعات مربوط به آنها به جدول MBR مراجعه می کند.
    البته MBR ، پارتیشن هایی با ظرفیت حداکثر 2 ترابایت را شناسایی می کند به همین دلیل برای پارتیشن های بیش از 2 ترابایت GPT طراحی شد که محدودیتهای MBR را نداشته باشد.
    نکته: در هنگام Clean کردن یک هارد، جدول MBR یا GPT آن هم پاک میشود. برای تبدیل هاردِ MBR به GPT و بالعکس، حتما باید هارد را از قبل Clean کرده باشید.
    نکته دوم: برای پارتیشن های کمتر از 2 ترابایت تفاوتی میان MBR و GPT مطرح نمی شود.
    کافیست List Disk را وارد کنید تا این قضیه را در مورد دیسک های خود بررسی کنید. کامپیوتر من دو دیسک دارد(هارد و فلش) برای هر دوی آنها گزینه GPT فعال نیست(بدون ستاره اند) و این یعنی از نوع MBR هستند.
    آخرین ویرایش توسط Habili; در تاریخ/ساعت 03-22-2016, 06:22 PM.

درباره انجمن منطقه لینوکسی ها

انجمن منطقه لینوکسی ها با هدف ارتقاء سطح علمی کاربران در سطح جهانی و همچنین کمک به بالا بردن سطح علمی عمومی در زمینه های تخصصی فوق پایه گذاری شده است. انجمن منطقه لینوکسی ها از طریق کارشناسان و متخصصان پاسخگوی سوالات گوناگون کاربران مبتدی یا پیشرفته میباشد تا حد امکان تلاش شده که محیطی متنوع و کاربر پسند و به دور از هرگونه حاشیه جهت فعالیت کاربران در این انجمن ایجاد شود. لذا ما به صورت مستمر برای پیشرفت کمی و کیفی محتوی و اطلاعات انجمنمان میکوشیم که این برای ما ارزشمند و حائز اهمیت است. کلیه حقوق،اطلاعات و مقالات در این انجمن متعلق به سایت منطقه لینوکسی ها میباشد، و هرگونه نسخه برداری بدون ذکر منبع مورد پیگرد قانونی خواهد شد.

شبکه های اجتماعی
در حال انجام ...
X