اطلاعیه

بستن
هنوز اطلاعیه ای در دست نیست.

آموزش دستورات Diskpart – بخش اول

بستن
X
 
  • فیلتر کردن
  • زمان
  • نمایش
Clear All
پست های جدید

    آموزش دستورات Diskpart – بخش اول

    آموزش دستورات Diskpart – بخش اول

    همواره در طول تاریخ یکی از حساس ترین و ترسناک ترین کارها در کامپیوتر ، مدریت هارد دیسک بوده است. پارتیشن بندی ، فرمت کردن یک پارتیشن ، اتصال دو پارتیشن به هم ، جدا کردن پارتیشن ها از یک دیگر، مدیریت بیش از یک هارد دیسک، دیسک های داینامیک ، دیسک های مجازی ، پنهان کردن یک درایو از دست بیگانگان و ... همه و همه بخشی از مدیریت هارد دیسک می باشند. در همین حوزه بسیاری از نرم افزار ها نیز برای آسانتر کردن مدیریت هارد دیسک وارد میدان می شوند. نرم افزار هایی مانند Acronis و EaseUS که به احتمال زیاد با آن ها آشنا هستید. یکی دیگر از ابزار های کارا در مدیریت هارد دیسک، Disk Management خود ویندوز است که بدون شک یکی از قدرتمند ترین ابزارهای مدیریت دیسک می باشد، هر چند ممکن است کمتر کاربری از ویژگی های آن آگاه باشد. کار با Disk management از جمله مباحثی است که در دوره MCITP در Configuring Windows 7 در حوزه مدیریت دیسک ها در کلاینت و در Application Infrastructure در حوزه مدیریت دیسک ها در سرور مفصلا بحث می شود.
    یکی دیگر از قدرتمندترین ابزارهای مایکروسافت برای مدیریت دیسک ها Diskpart است که از توانایی ها و مزایای بیشتری نسبت به Disk management برخوردار است و ما در گروه آموزشی هیوا شبکه قصد داریم تا شما را با این ابزار هیجان انگیز و قدرت مند آشنا کنیم .

    Diskpart چیست ؟

    Diskpart یک ابزار خط فرمان یا به اصطلاح Command-Line ای برای مدیریت دیسک ها و پارتیشن ها است که از Windows 2000 جایگزین fdisk شد.
    diskpart ابزاری مستقل از CMD است و پوسته یا Shell مختص به خود را دارد هرچند این پوسته شبیه به CMD است. برای درک بهتر موضوع CMD را در حالت عادی ( غیر Administrator ) اجرا کنید. در خط فرمان عبارت diskpart را تایپ و Enter کنید. خواهید دید که یک پنجره خط فرمانی جدید برای شما باز می شود که دستورات CMD در آن کار نمی کند.

    شروع کار با Diskpart

    همانطور که قبلا گفتیم Diskpart ابزار قدرتمندی است و درصورتی که کاربر مهارت لازم برای کار با آن را نداشته باشد ، ممکن است باعث آسیب رساندن به دیسک ها و پارتیشن ها و اطلاعات ذخیره شده در آن ها شود. به همین دلیل به طور پیشفرض برخی از قابلیت های Diskpart غیر فعال است و تنها زمانی فعال می شوند که در سطح Administrator اجرا شود.
    برای اجرای Diskpart در سطح Administrator به دو روش می توانید عمل کنید:
    روش اول : که اکثر کاربران از این روش استفاده می کنند به این صورت است که ابتدا CMD را با Run as Administrator باز کنید و سپس DiskPart را تایپ و Enter کنید.

    روش دوم: در Start ویندوز DiskPart را جست وجو کنید. پس از آن که DiskPart.exe ظاهر شد آن را با Run as Administrator باز کنید.
    در صورتی که بخواهید قبل از بالا آمدن سیستم عامل و در محیط Boot از آن استفاده کنید، کامپیوتر تان را با DVD ویندوز یا WinPE بوت کنید. در DVD ویندوز وقتی به بخش انتخاب پارتیشن رسیدید کلیدهای Shift+F10 را بزنید تا CMD باز شود. سپس DiskPart را تایپ کنید. به تصویر زیر توجه کنید:


    برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید

نام:	Diskpart01-1.gif
نمایش ها:	1
اندازه:	77.9 KB
شناسه:	20996


    دستورات DiskPart به ترتیب الفبا
    توجه: برای بکار بردن اغلب فرمان ها نیاز به فرمان های جانبی است.در تصاویر این متن آموزشی، فرمان اصلی با رنگ زرد و فرمان های جانبی با رنگ سبز مشخص شده اند.
    توجه2: در صورتی که قصد اجرا و تست دستورات آموزش داده شده در این مقاله را دارید، پیشنهاد می کنیم حتما از نرم افزار های مجازی سازی مانند VirtualBox ، Hyper-V یا VMWare و در صورت عدم دسترسی به آن ها از یک فلش مموری استفاده کنید. تست این دستورات بر روی Disk اصلی کامپیوترتان ممکن است باعث پاک شدن و از دست رفتن اطلاعات گردد.

    Active
    Active کردن یک پارتیشن در یک دیسک Basic به این معناست که Loader کامپیوتر باید از این پارتیشن برای راه اندازی سیستم عامل استفاده کند. به عبارت دیگر به کامپیوتر می فهمانیم که فایل های مورد نیاز برای راه اندازی سیستم عامل در این پارتیشن قرار دارد.
    در صورتی که به روش معمولی ویندوز نصب می کنید ، حتما توجه کرده اید که برای نصب ویندوز 7 یک پارتیشن 100 مگابایتی و برای ویندوز 8 یک پارتیشن 350 مگابایتی به طور خودکار ایجاد می شود. این پارتیشن همان پارتیشنی است که فایل های مورد نیاز برای راه اندازی سیستم عامل در آن قرار دارد و همان پارتیشن Active کامپیوتر شماست.

    در هنگام استفاده از دستور Active به این نکات وجه کنید :
    1- برای استفاده از ای دستور به دسترسی سطح Administrator نیاز دارید.
    2- فقط Partition قابل Active کردن می باشد. ( نه Disk و نه Volume )
    3- فقط پارتیشن های Primary قابل Active کردن هستند. شما نمی توانید پارتیشن های Logical را Active کنید.
    4- فقط یک پارتیشن از هر دیسک قابل Active کردن می باشد.
    5- Diskpart صحت محتویات پارتیشنی را که Active می کنید چک نمی کند. بنابراین اگر پارتیشنی که حاوی فایل های Startup سیستم عامل نمی باشد را Active کنید، در این صورت ممکن است سیستم عامل شما Start نشود.
    دقت کنید که قبل از استفاده از دستور Active باید پارتیشن مورد نظر را Select کنید.

    Select Disk 0
    List Partition
    Select Partition 1
    Active

    برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید

نام:	Diskpart02-Active.gif
نمایش ها:	1
اندازه:	26.3 KB
شناسه:	20997

    ما در اینجا فقط یک دیسک داریم.
    برای دیدن تمامی دیسک ها از دستور List Disk استفاده کنید.

    ADD
    ازدستور Add برای ایجاد یک Volume از نوع Mirror از استفاده می شود. برای ساخت Volume از نوع Mirror باید تعداد دیسک ها زوج و از نوع Dynamic باشند. برای استفاده از دستور Add باید Volume ای را که می خواهید آن را Mirror کنید Select کنید . سپس دیسک داینامیک دیگر را Add کنید. مانند تصویر زیر :

    List disk
    List volume
    Select volume 0
    Select disk 0
    Add disk 0

    برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید

نام:	Diskpart03add.gif
نمایش ها:	1
اندازه:	28.7 KB
شناسه:	20998

    نکته: این فرمان از ویندوز 7 و ویندوز سرور 2008 به بعد کار می کند.
    آخرین ویرایش توسط Habili; در تاریخ/ساعت 03-22-2016, 06:23 PM.

درباره انجمن منطقه لینوکسی ها

انجمن منطقه لینوکسی ها با هدف ارتقاء سطح علمی کاربران در سطح جهانی و همچنین کمک به بالا بردن سطح علمی عمومی در زمینه های تخصصی فوق پایه گذاری شده است. انجمن منطقه لینوکسی ها از طریق کارشناسان و متخصصان پاسخگوی سوالات گوناگون کاربران مبتدی یا پیشرفته میباشد تا حد امکان تلاش شده که محیطی متنوع و کاربر پسند و به دور از هرگونه حاشیه جهت فعالیت کاربران در این انجمن ایجاد شود. لذا ما به صورت مستمر برای پیشرفت کمی و کیفی محتوی و اطلاعات انجمنمان میکوشیم که این برای ما ارزشمند و حائز اهمیت است. کلیه حقوق،اطلاعات و مقالات در این انجمن متعلق به سایت منطقه لینوکسی ها میباشد، و هرگونه نسخه برداری بدون ذکر منبع مورد پیگرد قانونی خواهد شد.

شبکه های اجتماعی
در حال انجام ...
X