اطلاعیه

بستن
هنوز اطلاعیه ای در دست نیست.

آموزش کامل دستور Shutdown

بستن
X
 
  • فیلتر کردن
  • زمان
  • نمایش
Clear All
پست های جدید

    آموزش کامل دستور Shutdown

    آموزش کامل دستور Shutdown

    در این آموزش می خواهیم دستور Shutdown را به طور کامل به شما دوستان و علاقه مندان به شبکه آموزش دهیم. امیدواریم تا پایان این آموزش همراه ما باشید.
    همانطور که از نام دستور Shutdown پیداست ، این دستور برای خاموش کامپیوتر استفاده می شود. خاموش کردن یک کامپیوتر حالت های متفاوتی دارد مانند Restart ، Hibernate ، Log off ، خاموش کردن پس از یک بازه زمانی خاص، خاموش کردن سریع و ... که این حالت های مختلف به کمک سوئیچ های دستور Shutdown عملی می شود.

    کار با دستور Shutdown
    برای شروع CMD را باز کنید و دستور Shutdown را در آن تایپ و Enter کنید. اگر تا بحال از این دستور استفاده نکرده اید باید بدانید که با این کار کامپیوتر شما خاموش نمی شود و جای نگرانی نیست ! بلکه فقط Help این دستور که در 2 بخش است به شما نمایش داده می شود. مانند تصویر زیر:

    برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید

نام:	shutdown1-01-shutdown.gif
نمایش ها:	1
اندازه:	40.2 KB
شناسه:	21009

    در بخش اول که به رنگ زرد است، تمامی سوئیچ های دستور Shutdown و توضیحات آن ها را می بینید.
    اما بخش دوم :
    دلایل متفاوتی می تواند باعث Shutdown شدن یک کامپیوتر شود. بعضی از این دلایل ممکن است غیر منتظره باشد، مثل قطع ناگهانی برق. بعضی از این دلایل هم ممکن است برایتان غیر منتظره نباشد مثل Restart شدن سیستم پس از نصب درایور کارت گرافیک. برای ثبت این توضیحات که چرا کامپیوتر Shutdown شده است کدهایی وجود دارد که در تصویر زیر با رنگ سبز مشخص شده اند و شما با استفاده از این ها می توانید دلیل Shutdown شدن کامپیوتر را ثبت کنید.

    برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید

نام:	shutdown1-02.gif
نمایش ها:	1
اندازه:	32.6 KB
شناسه:	21010

    بسیار خب ! آموزش سوئیچ های دستور Shutdown را به همان ترتیبی بررسی می کنیم که در Help مشاهده کردید.
    Shutdown /i

    این سوئیچ یک محیط گرافیکی را به شما نمایش می دهد که می توانید در آن تنظیمات و توضیحات لازم را برای خاموش شدن کامپیوتر وارد کنید. عبارت زیر را در خط فرمان تایپ و Enter کنید.
    Shutdown /i

    برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید

نام:	shutdown1-03-Shutdown--i.gif
نمایش ها:	1
اندازه:	25.9 KB
شناسه:	21011

    در پنجره Shutdown /i توضیح بخش ها به صورت زیر است:
    : Add -1در این بخش نام کامپیوتر یا همان Computer Name را وارد کنید.
    What do you want these computers to do -2 : در این بخش 3 گزینه وجود دارد :
    Shutdown ، Restart و Annotate Unexpected Shutdown. در قسمت Warn Users of the action می توانید شمارش معکوس برای Shutdown شدن را مشخص کنید. در صورتی که تیک این گزینه را بردارید، پس از OK کردن بلافاصله عمل Shutdown یا Restart شدن اتفاق می افتد.
    Option -3 : در این بخش علت Shutdown کردن کامپیوتر را می توانید انتخاب کنید. اگر هیچ کدام از دلایل را انتخاب نکردید باید در بخش 5دلیلی را ذکر کنید و کامنتی بنویسید.
    Comment -4 : در این بخش می توانید برای Shutdown کردن ، کامنت بنویسید. این کامنت بلافاصله پس از OK کردن به کاربر نمایش داده خواهد شد. اگر این بخش را خالی بگذارید، هیچ پیامی به کاربر نمایش داده نمی شود و کاربر به طور عادی متوجه نمی شود که قرار است به زودی کامپیوترش خاموش شود.
    توجه کنید در صورتی که از بخش 4 دلیلی انتخاب نکردید باید حتما در این بخش کامنت بگذارید در غیر اینصورت دکمه OK غیر فعال خواهد بود.
    در نهایت برای اجرا OK کنید.

    Shutdown /L
    با زدن دستور Shutdown /L بلافاصله کامپیوتر Log off می شود. درصورتی که همه Document ها را Save کرده اید امتحان این گزینه ضرری ندارد ! این سویچ را نمی توانید با برخی سویچ های دیگر استفاده کنید مثل /t و /m و /d. این سوئیچ ها در ادامه توضیح داده خواهند شد.
    Shutdown /S
    درصورتی که دستور Shutdown /S را در خط فرمان وارد کنید کامپیوتر شما به طور پیشفرض پس از 30 ثانیه Shutdown می شود. البته بلافاصله پس از این که دستور Shutdown /S را وارد کردید ، پیغام " Windows will Shut down in less than a minute. " به شما نمایش داده خواهد شد.
    تصویر شماره 1 مربوط به ویندوز 7 و تصویر شماره 2 مربوط به ویندوز 8 می باشد.

    برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید

نام:	shutdown1-04-s.gif
نمایش ها:	1
اندازه:	18.8 KB
شناسه:	21012

    دستور Shutdown /S را می توانید با سوئیچ های دیگر مثل /t به صورت ترکیبی استفاده کنید که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

    Shutdown /r
    عمل Restart کردن کامپیوتر از طریق خط فرمان به کمک دستور Shutdown /r انجام می شود. بلافاصله پس از زدن این دستور مانند دستور قبل ، پیغامی به شما نمایش داده می شود که کامپیوتر شما در کمتر از یک دقیقه Shutdown می شود . به طور پیشفرض پس از 30 ثانیه کامپیوتر Restart خواهد شد.

    Shutdown /g
    این دستور یکی از جالبترین دستورات CMD است مانند دستور Shutdown /r کامپیوتر را Restart می کند با این تفاوت که پس از این که کامپیوتر بالا آمد و وارد محیط ویندوز شدید هر Application رجیستر شده ای که قبل از Shutdown در کامپیوتر باز کرده بودید را دوباره برای شما باز می کند!

    به عنوان مثال اگر قبل از استفاده از دستور Shutdown /g نرم افزارهای Office و IE و Windows Media Player و Calculator و Snipping Tool و Foxit در کامپیوتر شما در حال اجرا بوده باشند، به جز Foxit بقیه نرم افزار ها دوباره اجرا خواهند شد.

    Shutdown /a
    به کمک این دستور خیلی کلیدی می توانید هر نوع عمل Shutdown ای را کنسل کنید. به عنوان مثال شما دستور Shutdown /S یا Shutdown /R یا Shutdown /g را در CMD وارد کرده اید و همانطور که قبلا گفتیم به طور پیشفرض پس از 30 ثانیه کامپیوتر شما Shutdown می شود. اما در صورتی که هنوز فرصت باقیست و شمارش معکوس برای خاموشی به پایان نرسیده ، با زدن دستور Shutdown /a می توانید این عملیات را لغو کنید و Shutdown را خنثی کنید !
    در صورتی که عمل کنسل کردن موفقیت آمیز باشد، پیغام زیر نمایش داده خواهد شد.

    برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید

نام:	shutdown1-05a.gif
نمایش ها:	1
اندازه:	6.1 KB
شناسه:	21013

    Shutdown /p
    این دستور به سرعت کامپیوترتان را خاموش می کند و هیچ پیغام و Timeout ای در اختیار کاربر نمی گذارد. استفاده از این دستور دقیقا مثل فشردن دکمه Shutdown در ویندوز است. می توانید این سوئیچ را با سوئیچ های /f و /d که در ادامه توضیح داده خواهند شد به طور ترکیبی استفاده کنید.

    Shutdown /h
    می توانید با کمک دستور Shutdown /h کامپیوتر را Hibernate نمایید.

    Shutdown /hybrid ویژه ویندوز 8
    به کمک این سوئیچ جدید که در ویندوز 8 اضافه شده ، می توانید کامپیوتر را با سرعت بیشتری خاموش کنید. این سوئیچ با سوئیچ /S به صورت زیر به کار می رود:

    Shutdown /S /hybrid


    برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید

نام:	shutdown1-06-hybrid.gif
نمایش ها:	1
اندازه:	13.3 KB
شناسه:	21014

    Shutdown /e
    این سوئیچ یک سوئیچ ترکیبی است و برای ثبت علت خاموش کردن یک کامپیوتر Remote استفاده می شود. در ادامه با نحوه خاموش کردن یک کامپیوتر در شبکه آشنا خواهید شد. به طور کلی نحوه استفاده از این دستور به صورت زیر است :

    Shutdown /e /m \\Hiva-pc /d p:4:1
    Shutdown /o ویژه ویندوز 8

    به کمک سوئیچ /o و سوئچ /R می توانید کامپیوتر را در حالت Advanced Option ریستارت کنید. همانطور که می دانید برای استفاده از حالت Recovery و Safe Mode در ویندوز 8باید وارد Advanced Option شویم و این دستور به ما این امکان را خواهد داد.
    در صورتی که بخواهید به صورتی ویزاردی و بدون استفاده از این دستور وارد Advanced Option شوید باید دکمه Shift را نگه دارید و سپس بر روی Restart کلیک کنید. اما برای رفتن به این محیط با استفاده از خط فرمان می توانید از دستور زیر استفاده کنید:

    Shutdown /R /t 10 /o

    Shutdown /m \\<computer name>
    به کمک این دستور می توانید در شبکه ، کامپیوتر مقصد را برای اعمال دستور Shutdown تعیین کنید. این سوئیچ به طور ترکیبی با سوئیچ های دیگر استفاده می شود. همچنین برای این که بتوانید کامپیوتری را در شبکه خاموش کنید نیاز به Run بودن سرویس خاصی در آن کامپیوتر هست. همچنین برای انجام این کار شما به دستور Net Use نیاز خواهید داشت.
    Shutdown /t yyy

    با استفاده از Shutdown /t می توانید برای عمل Shutdown ، مدت زمان تعیین کنید.زمان وارد شده برحسب ثانیه در نظر گرفته می شود. این سوئیچ به طور ترکیبی با سوئیچ های دیگر دستور Shutdown مانند /S و /R به کار می رود و به تنهایی کاربرد ندارد.
    روش استفاده از این دستور به صورت زیر است:

    Shutdown /S /t 120
    برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید

نام:	shutdown1-06-t.gif
نمایش ها:	1
اندازه:	12.9 KB
شناسه:	21015

    پس از زدن این دستور در خط فرمان ، پیغامی به صورت زیر به شما نمایش داده می شودکه تصویرشماره 1 مربوط به ویندوز 7 و تصویر شماره 2 مربوط به ویندوز 8 است :


    برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید

نام:	shutdown1-07-t-120.gif
نمایش ها:	1
اندازه:	21.1 KB
شناسه:	21016


    نکته دیگر در مورد Shutdown /t این است که حداقل مقدار زمان برای آن 0 و حداکثر زمان 315360000 (معادل 10 سال ) می باشد.
    آخرین ویرایش توسط Habili; در تاریخ/ساعت 03-22-2016, 06:37 PM.

درباره انجمن منطقه لینوکسی ها

انجمن منطقه لینوکسی ها با هدف ارتقاء سطح علمی کاربران در سطح جهانی و همچنین کمک به بالا بردن سطح علمی عمومی در زمینه های تخصصی فوق پایه گذاری شده است. انجمن منطقه لینوکسی ها از طریق کارشناسان و متخصصان پاسخگوی سوالات گوناگون کاربران مبتدی یا پیشرفته میباشد تا حد امکان تلاش شده که محیطی متنوع و کاربر پسند و به دور از هرگونه حاشیه جهت فعالیت کاربران در این انجمن ایجاد شود. لذا ما به صورت مستمر برای پیشرفت کمی و کیفی محتوی و اطلاعات انجمنمان میکوشیم که این برای ما ارزشمند و حائز اهمیت است. کلیه حقوق،اطلاعات و مقالات در این انجمن متعلق به سایت منطقه لینوکسی ها میباشد، و هرگونه نسخه برداری بدون ذکر منبع مورد پیگرد قانونی خواهد شد.

شبکه های اجتماعی
در حال انجام ...
X