اطلاعیه

بستن
هنوز اطلاعیه ای در دست نیست.

بررسی امنیت لینوکس در مقابل بدافزارها

بستن
X
 
  • فیلتر کردن
  • زمان
  • نمایش
Clear All
پست های جدید

    بررسی امنیت لینوکس در مقابل بدافزارها

    :204:

    باسلام خدمت شما.

    در این مقاله قصد بر این هستش که کمی درمورد امنیت سیستم عامل گنولینوکس در مقابل بدافزارها صحبت کنیم. امروزه شما از هر کاربری که سیستم عامل های مختلف رو بطور نسبی میشناسد اگه سؤال کنید کدوم سیستم عامل امنیتش بالاست جوابی که دریافت خواهید کرد بیشترشون اینگونه جواب میدن که گنو لینوکس امنیتش بالاتره و البته شاید بگن امنیتش کامل هست. در حالیکه به اینصورت هم که میگن نیست و در این مقاله قصد داریم این موضوع رو کمی بازش کنیم.

    اگه بطور کلی بخواهیم قضاوت کنیم امنیت سیستم عامل گنو لینوکس خیلی بالاتر از سیستم عامل ویندوز است ولی نه اینکه صد درصد. چون ما در زمینه ی نفوذ و امنیت سایت ها و سرورها و سیستم عامل ها و اپلیکیشن ها امنیت صد درصد نیست ولی همانطور که گفتیم امنیت لینوکس خیلی بالاتر از سیستم عامل ویندوز مایکروسافت هست.

    حال چرا امنیتش بالاست؟ آیا بدافزاری برای لینوکس نوشته نشده؟ آیا بدافزاری که برای لینوکس مورد نیاز هست برنامه نویس کمتری دارد؟

    یکی از دلیلی که گنو لینوکس در مقابل بدافزارها امنیت بالایی دارد این هستش که بدافزار در گنو لینوکس به منابع اشتراکی خیلی کمی دسترسی میتواند داشته باشد بنابراین هیچ وقت ویروس نویسان و بدافزارنویسان وقتشون رو صرف این محدودیت قابل توجهی نمیکنند. این جمله به این معنی هستش که بدافزار قسمت های کمتری در گنو لینوکس را میتواند تحت تأثیر قرار بدهد در حالیکه در سیستم عامل ویندوز بد افزار دسترسی های زیادی خواهد داشت.

    دلیل دیگری که میتوان اشاره کرد اینه که گنولینوکس از لحاظ معماری خیلی بهتر از سیستم عامل ویندوز هست پس این امر باعث می شود در مقابل تهدیدات امنیتی و بدافزارها ایمن تر از ویندوز باشد.

    نکته ای که قصد دارم مطرح کنیم این هستش که خیلی از کاربران می پندارند که لینوکس یک سیستم عامل هست … این عبارت؛ لینوکس یک سیستم عامل هست؛ اشتباه هست. اگه کمی با دقت به مطالعه بپردازیم خواهیم فهمید که لینوکس در واقع یک کرنل هست و اون سیستم عاملی که ازش استفاده میکنیم گنولینوکس نامیده میشود.

    حال اون سیستم عامل هایی که ما با نام لینوکس استفاده میکنیم در واقع کرنل همشون یکی هستش ولی از جهت سیستم عاملی با یکدیگر تفاوت دارند دلیلش هم این است که گنولینوکس توزیع های زیادی رو دارا میباشد.

    شما اگر یه بدافزاری رو در نظر بگیرید که برای Debian نوشته شده است اگر این بد افزار رو برروی نسخه دیگه مثل فدورا یا سنتوس پیاده سازی کنیم عمل نخواهد کرد و برعکس! و همینطور یک بدافزار برای اینکه به قسمت های اصلی سیستم عامل گنولینوکس تأثیر بگذارید نیازمند رمز عبور root میباشد.

    شما اگر سیستم عامل ویندوز را فرض کنید خب میدونین که ما در ویندوز قادر هستیم تا یک User name بدون رمزعبور رو ایجاد کنیم و هیچ مشکلی نخواهیم داشت. در حالیکه اینکار در سیستم عامل گنولینوکس امکان پذیر نیست و بایستی حتما یک پسورد تعیین کنیم. همچنین توصیه می شود رمز عبور ما هم پیچیدگی کافی و امنیت بالایی داشته باشد.

    نکته ی قابل ذکر دیگر این هستش که یک بدافزاری که برای سیستم عامل ویندوز کدنویسی شده است نمیتواند در سیستم عامل گنولینوکس اجرا شود مگراینکه گنولینوکس ابزار Wine رو بصورت نصب شده داشته باشد و البته اون ابزار در سطح یوزر root اجرا شود. در این حالت بد افزار ما میتواند با این ابزار در گنولینوکس اجرا شود. بنابراین توصیه می شود ابزار wine نصب نشه و و اگه نصب شد در سطح یوزر root اجرا نشود.

    حال چندین راهکار و توصیه جهت افزایش امنیت سیستم عامل گنولینوکس براتون نام میبرم :
    1. از بوت لودر محافظت کنیم.
    2. موقع دادن سطح دسترسی یا همان پرمیشن به فایل ها دقت کافی داشته باشیم.
    3. از آنتی ویروس هایOpen Source که برای گنولینوکس وجود دارد استفاده کنیم.
    4. برای یوزر root پسورد قوی در نظر بگیریم.
    5. برنامه ها و بسته های نرم افزاری که نیاز ندارید روی سیستم نصب نکنید چون امکان دارد دارای باگ امنیتی باشند.


    امیدوارم این مطلب توانسته باشد رضایت شما را جلب نماید.

    :64:
    آخرین ویرایش توسط Habili; در تاریخ/ساعت 02-17-2016, 03:30 PM.

درباره انجمن منطقه لینوکسی ها

انجمن منطقه لینوکسی ها با هدف ارتقاء سطح علمی کاربران در سطح جهانی و همچنین کمک به بالا بردن سطح علمی عمومی در زمینه های تخصصی فوق پایه گذاری شده است. انجمن منطقه لینوکسی ها از طریق کارشناسان و متخصصان پاسخگوی سوالات گوناگون کاربران مبتدی یا پیشرفته میباشد تا حد امکان تلاش شده که محیطی متنوع و کاربر پسند و به دور از هرگونه حاشیه جهت فعالیت کاربران در این انجمن ایجاد شود. لذا ما به صورت مستمر برای پیشرفت کمی و کیفی محتوی و اطلاعات انجمنمان میکوشیم که این برای ما ارزشمند و حائز اهمیت است. کلیه حقوق،اطلاعات و مقالات در این انجمن متعلق به سایت منطقه لینوکسی ها میباشد، و هرگونه نسخه برداری بدون ذکر منبع مورد پیگرد قانونی خواهد شد.

شبکه های اجتماعی
در حال انجام ...
X