اطلاعیه

بستن
هنوز اطلاعیه ای در دست نیست.

نحوه ریست کردن پسورد فراموش شده root در سیستم های RHEL

بستن
X
 
  • فیلتر کردن
  • زمان
  • نمایش
Clear All
پست های جدید

    نحوه ریست کردن پسورد فراموش شده root در سیستم های RHEL

    در این مقاله سعی داریم به شما آموزش reset کردن پسورد فراموش شده root خود را در توزیع هایی مبتنی بر RedHat، مانند Fedora, CentOS, Rocky و Alma را فرادهیم. برای بازیابی / ریست / ریکاوری رمز عبور یوزر root نیاز به چندین دستورالعمل آسان داریم و بعد از آن قادر خواهیم بود با استفاده از پسورد جدید به لینوکس خود لاگین کنیم.















    نحوه ریست پسورد فراموش شده root


    ابتدا سرور linux خود را ریست کنید و در منوی گراب، کرنلی که میخواهید با آن بوت شوید (غالبا اولین آپشن) را انتخاب و سپس کلید 'e' را از روی کیبرد فشار دهید.





    ریست پسورد root در redhat










    ریست پسورد روت در ردهت










    در پنجره بعدی، شما پارامترهای بوت کرنل را همانند زیر مشاهده خواهید کرد در اینجا خطی که با عبارت kernel= میبینید پیدا کرده و پارامتر rd.break در انتهای آن همانند زیر اضافه کنید و سپس کلید Ctrl+x را فشار دهید.





    ریست پسورد روت در centos 8








    در پنجره بعدی شما به محیط emergency mode وارد خواهید شد، در اینجا کلید Enter را فشار دهید تا shell prompt (خط فرمان لینوکس) به شما داده شود. اکنون با استفاده از دستور زیر مطمئن شوید که دایرکتوری sysroot را با سطح دسترسی read و write مانت شده باشد. به صورت پیش فرض این دایرکتوری با مد read-only (که با ro نمایش داده میشود) مانت شده است.
    کد:
    # mount | grep sysroot




    ریست پسورد root در centos8








    سپس با استفاده از دستور زیر دایرکتوری sysroot را با سطح دسترسی read و write مجدد mount کنید.
    کد:
    # mount -o remount,rw /sysroot/


    ریست پسورد روت در فدورا








    مجددا با استفاده از دستور mount از اعمال پرمیژن ها مطمئن شوید. در این لحظه پرمیژن ها باید از ro (منظور read-only هست) به rw (پرمیژن read/write) تغییر کرده باشد.
    کد:
    # mount | grep sysroot





    سپس، فایل سیستم root را در مد read/write با استفاده از دستور زیر mount کنید.
    کد:
    # chroot /sysroot






    در اینجا، دستور passwd را برای ریست پسورد root اجرا کنید. پسورد جدید را وارد کرده و در ادامه آنرا تایید کنید.
    کد:
    # passwd


    ریست پسورد روت در لینوکس






    در این لحظه شما با موفقیت پسورد یوزر root را ریست کردید. تنها بخش باقی مانده relable کردن تمام فایل ها با کانتکس های درست SELinux میباشد. سرانجام، عبارت exit را تایپ کنید.
    کد:
    # touch /.autorelabel
    # exit

    ریکاوری پسورد root در لینوکس








    و برای اینکه SELinux پروسه relable کردن را آغاز کند دستور logout را وارد کنید.
    کد:
    # logout

    تغییر پسورد root در لینوکس









    این مرحله عموما چند دقیقه ای زمان برده و به محض اینکه تمام شود سیستم ریبوت خواهد شد و صفحه لاگین برای شما نمایش داده میشود. سپس شما میتوانید با یوزر root و پسورد جدید وارد شوید.


    ریست پسورد فراموش شده در linux











    نتیجه

    همانطور که مشاهده کردید ما میتوانیم با چندین مرحله آسان پسورد فراموش شده روت خود را در توزیع های ردهت بیس مانند : راکی، آلما، فدورا، سنت او اس را بازیابی کنیم که شامل دسترسی به بوت سیستم تغییر پارامترهای کرنل و استفاده از چندین کامند خاص برای ریست رمز عبور یوزر روت میباشد. موفق و سربلند باشید.​ 🙏💙💙💙
    آخرین ویرایش توسط Habili; در تاریخ/ساعت 04-17-2024, 12:02 AM.

درباره انجمن منطقه لینوکسی ها

انجمن منطقه لینوکسی ها با هدف ارتقاء سطح علمی کاربران در سطح جهانی و همچنین کمک به بالا بردن سطح علمی عمومی در زمینه های تخصصی فوق پایه گذاری شده است. انجمن منطقه لینوکسی ها از طریق کارشناسان و متخصصان پاسخگوی سوالات گوناگون کاربران مبتدی یا پیشرفته میباشد تا حد امکان تلاش شده که محیطی متنوع و کاربر پسند و به دور از هرگونه حاشیه جهت فعالیت کاربران در این انجمن ایجاد شود. لذا ما به صورت مستمر برای پیشرفت کمی و کیفی محتوی و اطلاعات انجمنمان میکوشیم که این برای ما ارزشمند و حائز اهمیت است. کلیه حقوق،اطلاعات و مقالات در این انجمن متعلق به سایت منطقه لینوکسی ها میباشد، و هرگونه نسخه برداری بدون ذکر منبع مورد پیگرد قانونی خواهد شد.

شبکه های اجتماعی
در حال انجام ...
X