اطلاعیه

بستن
هنوز اطلاعیه ای در دست نیست.

نصب RHEL/CentOS 7.0 بر روی چندین سرور با استفاده از FTP در شبکه

بستن
X
 
  • فیلتر کردن
  • زمان
  • نمایش
Clear All
پست های جدید

    نصب RHEL/CentOS 7.0 بر روی چندین سرور با استفاده از FTP در شبکه

    این راهنما نشان می دهد که چگونه می توانید RHEL و یا CentOS 7.0 را با استفاده از یک FTP سرور در شبکه نصب کنید.که به شما اجازه می دهد که لینوکس را برروی چندین سرور از طریق یک منبع نصب کنید، با استفاده از یک نسخه ی کوچک ISO برروی ماشین هایی که شما می خواهید لینوکس نصب کنید ، دی وی دی مانت شده را در مسیر ftp سرور استخراج کنید، برروی سروری که در آن منابع خود را نگه می دارید.

    برای انجام این کار، شما باید از قبل یک نصب از RHEL/CentOs 7.0 برروی یک ماشین متصل به شبکه تان را داشته باشید، اما شما می توانید همچنین از نسخه های دیگر لینوکس و یا حتی توزیع های دیگر لینوکس با یک FTP،HTTP و یا NFS سرور نصب شده برروی آن ،استفاده کنید، به این صورت که شما دی وی دی iso ی RHEL/CentOs 7.0 را مانت خواهید کرد، اما این راهنما تنها برروی vsftp سرور روی RHEL/CentOS 7.0 تمرکز خواهیم کرد.




    گام اول : آماده سازی منابع شبکه برروی سرور

    1. این مرحله vsftp سرور را برروی RHEL و یا CentOS 7 با استفاده از دستور زیر نصب خواهد کرد.
    کد:
    # yum install vsftpd
    Click image for larger version  Name:	1.jpg Views:	1 Size:	38.2 KB ID:	19547



    2. پس از اینکه vsftpd برروی سیستم تان نصب شد، سرویس آنرا استارت کرده و آدرس آی پی خارجی برای سیستم بگیرید، که بعدا برای دسترسی از طریق شبکه به منابع مورد نیاز خواهد شد.
    کد:
    # systemctl start vsftpd
    OR

    کد:
    # /etc/init.d/vsftpd start
    Click image for larger version  Name:	2.jpg Views:	1 Size:	33.2 KB ID:	19548

    کد:
    # ip addr show
    OR

    کد:
    # ifconfig
    Click image for larger version  Name:	3.jpg Views:	1 Size:	43.5 KB ID:	19549



    3. برای ایجاد دسترسی vsftp سرور به ارتباطات بیرون یک رول فایروال روی سیستم تان برای باز کردن پورت 21 با استفاده از دستور زیر ایجاد کنید و فایروال را برای اعمال تغییرات ریستارت کنید.
    کد:
    # firewall-cmd --add-service=ftp --permanent
    # systemctl restart firewalld
    Click image for larger version  Name:	4.jpg Views:	1 Size:	16.7 KB ID:	19550



    4. فرض می کنیم که قبلا فایل iso ی RHEL/CentOs را دانلود کرده اید، آنرا برروی درایو USB و یا DVD قرار دهید و آنرا به صورت فقط خواندنی در مسیر vsftp سرور مانت کنید،برای vsfpd معمولا مسیر /var/ftp/pub/ می باشد.
    کد:
    # mount -o loop,ro /dev/sr0  /var/ftp/pub/
    Click image for larger version  Name:	5.jpg Views:	1 Size:	16.6 KB ID:	19551



    5. برای دیدن نتیجه یک مرورگر از یک محل دور باز کنید و آدرس ftp://system_IP/pub/ را در آن وارد کنید.


    Click image for larger version  Name:	6.jpg Views:	1 Size:	38.2 KB ID:	19552



    همانطور که در screenshot بالا مشاهده می کنید، محتوای binary iso image شما به صورت درختی مشخص است. حالا منابع ftp برای نصب از راه دور آماده خواهد بود.



    گام دوم : اضافه کردن منابع نصب از طریق شبکه به کلاینت های راه دور

    6. حالا زمان نصب RHEL/CentOS 7 برروی سیستم های دیگر از طریق منابع نصب شده FTP در سرور پیکربندی شده می باشد. برروی سیستمی که شما نصب RHEL/CentOS را انجام می دهیدbinary iso image مینیمال قابل بوت روی USB /DVD را قرار دهید.برای ایجاد درایو قابل بوت شدن از ابزار Unetbootin Bootable استفاده کنید.

    ما از همان روشی که در مقالات قبلی برای نصب RHEL/CentOS توصیف کرده ایم استفاده می کنیم، اما کمی در مراحل نصب خلاصه سازی کرده ایم.
    پس ار اینکه شما تنظیمات تاریخ و زمان و کیبورد و زبان را پیکربندی کردید،به قسمت Network and Hostname بروید و کارت اترنت سیستم تان را به ON برای گرفتن تنظیمات اتوماتیک از سرور dhcp بروی شبکه تان قرار دهید و یا به صورت static ip address پیکربندی کنید.


    Click image for larger version  Name:	7.jpg Views:	1 Size:	53.6 KB ID:	19553

    Click image for larger version  Name:	8.jpg Views:	1 Size:	40.4 KB ID:	19554


    7. بعد از اینکه کارت شبکه فعال شد، زمان اضافه کردن منابع از طریق شبکه رسیده است. به قسمت Software->Installation Source از منوی Installation summery بروید. منابع نصب شبکه با استفاده از پروتکل FTP انتخاب کنید. و منابع پیکربندی شده را با آدرس و مسیر سرو ر FTP اضافه کنید.
    کد:
    ftp://remote_FTP_IP/pub/

    Click image for larger version  Name:	9.jpg Views:	1 Size:	57.9 KB ID:	19555

    Click image for larger version  Name:	10.jpg Views:	1 Size:	43.5 KB ID:	19556



    8. پس از اینکه شما منابع نصب شبکه را اضافه کردید، دکمه ی Done را برای اعمال تغییرات فشار دهید و منتظر بمانید که نصاب اتوماتیک پیکربندی را از طریق منابع شبکه شما انجام دهد.بعد از اینکه پیکربندی کامل شد شما می توانید پروسه ی نصب را به همان صورتی که از طریق دی وی دی انجام می دادید، ادامه دهید.

    Click image for larger version  Name:	11.jpg Views:	1 Size:	55.6 KB ID:	19557



    9. روش دیگر برای اضافه کردن منابع شبکه ست کردن آنها از طریق خط فرمان به منوی بوت توسط فشار دادن کلید TAB در منوی بوت در طول پروسه نصب و اضافه کردن خط زیر می باشد.
    کد:
    ip=dhcp inst.rep=ftp://192.168.1.70/pub/
    ip=dhcp -> به طور خودکار NIC شما را فعال می کند و با روش dhcp تنظیم می کند.
    inst.rep=ftp://192.168.1.70/pub/ -> آدرس آی پی و مسیر FTP سرور شما که منابع شبکه را نگهداری می کند.


    Click image for larger version  Name:	12.jpg Views:	1 Size:	36.1 KB ID:	19558



    10. پس از اتمام ویرایش خط فرمان بوت ، کلید Enter را برای شروع مراحل نصب فشار دهید. منابع نصب شبکه شما از طریق FTPبه صورت خودکار پروسه ی نصب را آغاز خواهد کرد.

    Click image for larger version  Name:	13.jpg Views:	1 Size:	56.9 KB ID:	19559



    این راهنما به شما نصب از طریق منابع شبکه را با استفاده از پروتکل FTP نشان میدهد، به همین صورت شما می توانید با استفاده از پروتکل های دیگر نیز این کار را انجام دهید، همچون HTTP و HTTPS، تنها تغییر در پروتکل NFS است که کپی binary source iso image شما را در مسیر دیگر در فایل /etc/export ذخیره می کند و دیگر نیازی به مانت کردن iso برروی سیستم تان ندارید.
    آخرین ویرایش توسط Habili; در تاریخ/ساعت 02-08-2021, 06:24 PM.
    اینستاگرام انجمن لینوکس ایران : https://www.instagram.com/iranlinuxforum

درباره انجمن منطقه لینوکسی ها

انجمن منطقه لینوکسی ها با هدف ارتقاء سطح علمی کاربران در سطح جهانی و همچنین کمک به بالا بردن سطح علمی عمومی در زمینه های تخصصی فوق پایه گذاری شده است. انجمن منطقه لینوکسی ها از طریق کارشناسان و متخصصان پاسخگوی سوالات گوناگون کاربران مبتدی یا پیشرفته میباشد تا حد امکان تلاش شده که محیطی متنوع و کاربر پسند و به دور از هرگونه حاشیه جهت فعالیت کاربران در این انجمن ایجاد شود. لذا ما به صورت مستمر برای پیشرفت کمی و کیفی محتوی و اطلاعات انجمنمان میکوشیم که این برای ما ارزشمند و حائز اهمیت است. کلیه حقوق،اطلاعات و مقالات در این انجمن متعلق به سایت منطقه لینوکسی ها میباشد، و هرگونه نسخه برداری بدون ذکر منبع مورد پیگرد قانونی خواهد شد.

شبکه های اجتماعی
در حال انجام ...
X