اطلاعیه

بستن
هنوز اطلاعیه ای در دست نیست.

ایجاد یک swap partition جدید در لینوکس

بستن
X
 
  • فیلتر کردن
  • زمان
  • نمایش
Clear All
پست های جدید

    ایجاد یک swap partition جدید در لینوکس

    در این پست با مفهوم و کاربرد فضای swap و چگونگی ایجاد یک swap file بعنوان یک فضای swap اضافی آشنا شدید. همانطور که گفته شده، در هنگام نصب هر توزیع لینوکسی (یا هر سیستم عامل یونیکسی دیگر) ایجاد یک swap partition الزامی و اجباری است. به هر حال پس از نصب توزیع لینوکسی و به به دلیل پر شدن swap partition، می توانید یک فضای swap دیگر بصورت یک swap partition یا swap file ایجاد کنید. در این پست چگونگی ایجاد یک swap partition جدید را در لینوکس گفته می شود.برای ایجاد یک پارتیشن در لینوکس می توانید از ابزار های (دستور های)، fdisk و parted در محیط خط فرمان استفاده کنید. من از دستور fdisk در این پست برای ایجاد یک swap partition استفاده می کنم. فرض کنید می خواهیم یک پارتیشن به اندازه 512 مگابایت ایجاد کنیم. باید پارتیشن را از نوع swap ایجاد کنیم و در هنگام اجرای دستور fdisk با استفاده از کلید l خواهید دید که Partition ID مربوط به پارتیشن نوع swap با مقدار 82 خواهد بود. فرض دیگر اینکه یک هارد بر روی سیستم داریم که sda نامگذاری شده است. پس برای پارتیشن بندی آن لازم است دستور زیر را اجرا کنید.

    نخست می بایست دستور زیر را اجرا کنید :

    کد PHP:
    fdisk /dev/sda 
    برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید  نام:	swappart1.png نمایش ها:	1 اندازه:	10.8 KB شناسه:	18326

    با توجه به شکل بالا، برای ایجاد یک پارتیشن جدید باید کلید (دستور) n را اجرا کنید. اگر هارد دیسک فضای خالی داشته باشد، fdisk بصورت نرمال پارتیشن جدید را از نخستین سکتور یا سیلند در دسترس ایجاد می کند. مطابق با شکل زیر نخستین سیلند در دسترس (default یا پیشفرض)، سیلندر 6442 است. برای انتخاب آن Enter را بزنید (یا عدد معادل آن یعنی 6442 را وارد کنید). در شکل زیر پارتیشنی به اندازه 512 مگابایت ایجاد کردیم. (M یعنی مگابایت، و گزینه های دیگر K یعنی کلیلو بایت و Gیعنی گیگابات).

    برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید  نام:	swappartI2.png نمایش ها:	1 اندازه:	9.6 KB شناسه:	18327

    پس از ایجاد یک پارتشین، برای استفاده آن بعنوان Additional swap partition باید آنرا نوع آنرا به سیستم فایل از نوع swap تغییر دهیم. برای این کار باید Partition ID معادل با سیستم فایل از نوع swap را داشته باشیم. برای انکه ID معادل با پارتیشن swap را بدانیم (یا هر نوع سیستم فایل دیگر)، از دستور (کلید) l در دستور fdisk استفاده کنید. همانطور که در شکل زیر می بینید شناسه سیستم فایل swap مقدار 82 است.

    برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید  نام:	swappartI3.png نمایش ها:	1 اندازه:	49.8 KB شناسه:	18328

    برای تغییر شناسه پارتیشن باید از دستور (کلید) t در دستور fdisk استفاده کنید. پس از اجرای دستور (کلید) t، نخست باید شماره پارتیشن را وارد کنید. برای نمایش لیستی از پارتیشن ها، از دستور (کلید) p در دستور fdisk استفاده کنید. مطابق با شکل زیر، پارتیشن جدیدی که ایجاد کرده بودیم، دهمین پارتیشن است.

    برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید  نام:	swappartI4.png نمایش ها:	1 اندازه:	18.3 KB شناسه:	18329

    مطابق با شکل بالا، نوع سیستم فایل بر روی دهمین پارتیشن از نوع ext4 و با شناسه 83 است که می بایست آنرا توسط دستور (کلید) t به 82 تغییر دهیم. مانند شکل زیر انجام دهید.

    برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید  نام:	swappartI5.png نمایش ها:	1 اندازه:	7.2 KB شناسه:	18330

    پس از انجام تمامی گام های بالا، با دستور (کلید) w تمامی تغییرات اعمال شده بر روی دیسک را تثبیت کنید. در صورتی که مطابق با شکل زیر خطای 16 (error 16) نشان داده شد، از دستور reboot -f سیستم را، راه اندازی مجدد کنید. علت این خطا به این خاطر است که کرنل نتوانسته پارتیشن را به جدول پارتیشن( partition table) اضافه کند.

    برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید  نام:	swappartI6.png نمایش ها:	1 اندازه:	15.5 KB شناسه:	18331

    برای اینکه مطمئن شوید که آیا پارتیشن ایجاد شده است یا نه، می توانید دوباره دستور (کلید) p را در محیط fdisk اجرا کنید تا فهرستی از پارتیشن ها را ببینید. توجه کنید تا زمانی که یک سیستم فایل بر روی پارتیشن ایجاد نکرده باشید نمی توانید آن پارتیشن را در زیر دایرکتوری dev/ مشاهده کنید.

    پس از ایجاد پارتیشین می بایست با دستور mkswap بر روی آن پارتیشن، سیستم فایل swap را ایجاد کنید. در دستور زیر چون دهمین پارتیشن را برای فضای swap ایجاد کردیم، پس از sda10 استفاده نمودیم.

    کد PHP:
    mkswap /dev/sda10 
    برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید  نام:	swappartI7.png نمایش ها:	1 اندازه:	8.2 KB شناسه:	18332

    سپس با دستور swapon پارتیشن ایجاد شده از نوع swap را به لیست فضا های swap موجود در سیستم اضافه کنید.

    کد PHP:
    swapon /dev/sda10 
    برای مشاهده فهرستی از فضا های swap موجود بر روی سیستم، دستور زیر را اجرا کنید.

    کد PHP:
    cat /proc/swaps 
    برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید  نام:	swappartI8.png نمایش ها:	1 اندازه:	15.9 KB شناسه:	18333

    برای اعمال دائمی فضای جدید، ایجاد شده در سیستم، باید خطی معادل زیر در فایل etc/fstab/ اضافه کنید.

    کد PHP:
    dev/sda10 swap swap defaults 0 0
    برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید  نام:	swappartI9.png نمایش ها:	1 اندازه:	45.9 KB شناسه:	18334

    نویسنده نامی امیر
    آخرین ویرایش توسط Habili; در تاریخ/ساعت 01-13-2020, 03:40 AM.

درباره انجمن منطقه لینوکسی ها

انجمن منطقه لینوکسی ها با هدف ارتقاء سطح علمی کاربران در سطح جهانی و همچنین کمک به بالا بردن سطح علمی عمومی در زمینه های تخصصی فوق پایه گذاری شده است. انجمن منطقه لینوکسی ها از طریق کارشناسان و متخصصان پاسخگوی سوالات گوناگون کاربران مبتدی یا پیشرفته میباشد تا حد امکان تلاش شده که محیطی متنوع و کاربر پسند و به دور از هرگونه حاشیه جهت فعالیت کاربران در این انجمن ایجاد شود. لذا ما به صورت مستمر برای پیشرفت کمی و کیفی محتوی و اطلاعات انجمنمان میکوشیم که این برای ما ارزشمند و حائز اهمیت است. کلیه حقوق،اطلاعات و مقالات در این انجمن متعلق به سایت منطقه لینوکسی ها میباشد، و هرگونه نسخه برداری بدون ذکر منبع مورد پیگرد قانونی خواهد شد.

شبکه های اجتماعی
در حال انجام ...
X