اطلاعیه

بستن
هنوز اطلاعیه ای در دست نیست.

فعال کردن ip forward در لینوکس

بستن
X
 
  • فیلتر کردن
  • زمان
  • نمایش
Clear All
پست های جدید

    فعال کردن ip forward در لینوکس

    این قابلیت بصورت پیش فرض در اغلب توزیع های لینوکسی غیر فعال است.برای انکه بخواهید Static Route یا سرویس های NAT و VPN و … راه اندازی کنید باید ویژگی ip forward را فعال کنید. این ویژگی تحت هسته لینوکس و توسط فایل ip_forward برای IPV4 کنترل می شود. عدد صفر در این فایل یعنی غیر فعال بودن و عدد یک در این فایل به معنی فعال بودن این ویژگی می باشد.برای فعال کردن آن راه حل های متفاوتی وجود دارد که آنها را بررسی می کنیم.

    اول بررسی می کنیم که ایا این ویژگی فعال است یه نه دو روش وجود دارد: روش اول خواندن فایل ip_forward با دستور cat در مسیر زیر :

    کد PHP:
    cat /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

    output 

    روش دوم اسستفاده از دستور sysctl با پارامتر ورودی net.ipv4.ip_forward بصورت زیر :

    کد PHP:
    sysctl net.ipv4.ip_forward

    output 
    net.ipv4.ip_forward 
    در هر دو حالت خروجی صفر به معنی غیر فعال بودن این ویژگی می باشد.برنامه sysctl برای پیکربندی پارامتر های هسته (کرنل) لینوکس در زمان اجرای سیستم است.

    فعال کردن ویژگی ip_forward :

    دو روش برای فعال کردن ip_forward وجود دارد : روش اول استفاده از دستور sysctl به همراه گزینه w- بصورت زیر که مقدار یک را به پارامتر net.ipv4.ip_forward قرار می دهیم :

    کد PHP:
    sysctl -w net.ipv4.ip_forward=
    یا اینکه با دستور زیر مستقیما مقدار یک را در فایل ip_forward بریزیم :

    کد PHP:
    echo > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward 
    این تغییرات فورا اعمال می شوند اما پس از خاموش کردن یا Reboot کردن سیستم از بین می روند. دلیل آن هم اینکه فایل ip_forward در دایرکتوری proc وجود دارد و خود این دایرکتوری بصورت فیزیکی و دائمی نیست بلکه در هنگام بوت شدن سیستم و اجرای هسته لینوکس در حافظه اصلی یا همان RAM قرار می گیرد و پس از خاموش شدن یا ری بوت شدن سیستم از بین می رود.

    تو جه داسته باشد برای غیر فعال کردن بجای عدد 1 در دو دستور بالا عدد 0 را جایگزین کنید.

    اعمال همیشگی و دائمی :
    دستور های بالا تغییذات دائمی داشتند. دستور SYSCTL فایلی در مسیر etc/ به نام sysctl.conf دارد که پارمتر net.ipv4.ip_forward را در خو دارد که بصورت پیش فرض با عدد 0 را مقدار دهی شده است. با هر کداماز ویرایشگر ها فایل را باز کرده و بجای عدد 0 عدد 1 را برای پارامتر net.ipv4.ip_forward جایگزین کنید. این تغییر در فایل ip_forward هم بطور دائمی اعمال می شود.

    برای اعما تغییرات به فایل sysctl.con دستور زیر را اجرا نمایید :

    کد PHP:
    sysctl -p net.ipv4.ip_forward 
    ودر نهاست سرویس network را restart می کنیم :

    کد PHP:
    etc/init.d/network restart 
    نویسنده نامی امیر
    آخرین ویرایش توسط Habili; در تاریخ/ساعت 01-12-2020, 01:02 AM.

درباره انجمن منطقه لینوکسی ها

انجمن منطقه لینوکسی ها با هدف ارتقاء سطح علمی کاربران در سطح جهانی و همچنین کمک به بالا بردن سطح علمی عمومی در زمینه های تخصصی فوق پایه گذاری شده است. انجمن منطقه لینوکسی ها از طریق کارشناسان و متخصصان پاسخگوی سوالات گوناگون کاربران مبتدی یا پیشرفته میباشد تا حد امکان تلاش شده که محیطی متنوع و کاربر پسند و به دور از هرگونه حاشیه جهت فعالیت کاربران در این انجمن ایجاد شود. لذا ما به صورت مستمر برای پیشرفت کمی و کیفی محتوی و اطلاعات انجمنمان میکوشیم که این برای ما ارزشمند و حائز اهمیت است. کلیه حقوق،اطلاعات و مقالات در این انجمن متعلق به سایت منطقه لینوکسی ها میباشد، و هرگونه نسخه برداری بدون ذکر منبع مورد پیگرد قانونی خواهد شد.

شبکه های اجتماعی
در حال انجام ...
X