اطلاعیه

بستن
هنوز اطلاعیه ای در دست نیست.

بهترین روش برای ویرایش فایل های group,passws و shadow

بستن
X
 
  • فیلتر کردن
  • زمان
  • نمایش
Clear All
پست های جدید

    بهترین روش برای ویرایش فایل های group,passws و shadow

    چرا نباید از ویرایشگر متنی مانند vi برای ویرایش دستی فایل های etc/group , /etc/passwd/ و etc/shadow/ استفاده کرد؟
    فرض کنید کاربر root در حال ویرایش فایل ها توسط یک ویرایشگر مانند vi است در همین لحظه یک کاربر اقدام به تعویض گذرواژه خود می کند اما به دلیل اینکه فایل توسط کاربر root و با یک ویرایشگر و معمولی باز شده است تغییرات کاربر در فایل نوشته نمی شود. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی از دو دستور vipw و vigr به ترتیب برای ویرایش فایل etc/passws/ و etc/group/ استفاده می کنیم.

    وقتی فایل ها را با این دو دستور باز می کنید، این فایل ها قفل می شوند و در آن لحضه فقط کاربری که آنرا باز کرده می تواند در آن بنویسد. (توجه داشته باشید که این فایل ها فقط خواندنی یا Read-only هستند و فقط کاربر root حق تغییر آنها را دارد ولی همه کاربران می توانند فایل های passwd و group را بخوانند ولی این کاربران حتی حق خواندن فایل های shadow و gshadow را ندارند). برای استفاده از این دستور ها تنها نوشتن نام آنها کافیست و نیازی به نوشتن مسیر منتهی به خود فایل ندارید.

    فرض کنید کاربر root با دستور vipw را باز کرده است و می خواهد با دستور useradd یک کاربر جدید را هم ایجاد کنید.اما سیستم اجازه این کار را نمی دهد و به محض اجرای دستور useradd USER_NAME خطای زیر را نشان می دهد. این خطا می گوید که چون فایل etc/passwd/ در حال حاضر توسط دستور vipw باز شده است، امکان نوشتن در آن وجود ندارد.

    کد PHP:
        vipw lockfile (/etc/ptmpis present 
    بطور خلاصه می توان بصورت زیر گفت :

    کد PHP:
        vipw -> open /etc/passwd 
    کد PHP:
        vigr -> open /etc/group 
    نویسنده نامی امیر
    آخرین ویرایش توسط Habili; در تاریخ/ساعت 01-12-2020, 12:16 AM.

درباره انجمن منطقه لینوکسی ها

انجمن منطقه لینوکسی ها با هدف ارتقاء سطح علمی کاربران در سطح جهانی و همچنین کمک به بالا بردن سطح علمی عمومی در زمینه های تخصصی فوق پایه گذاری شده است. انجمن منطقه لینوکسی ها از طریق کارشناسان و متخصصان پاسخگوی سوالات گوناگون کاربران مبتدی یا پیشرفته میباشد تا حد امکان تلاش شده که محیطی متنوع و کاربر پسند و به دور از هرگونه حاشیه جهت فعالیت کاربران در این انجمن ایجاد شود. لذا ما به صورت مستمر برای پیشرفت کمی و کیفی محتوی و اطلاعات انجمنمان میکوشیم که این برای ما ارزشمند و حائز اهمیت است. کلیه حقوق،اطلاعات و مقالات در این انجمن متعلق به سایت منطقه لینوکسی ها میباشد، و هرگونه نسخه برداری بدون ذکر منبع مورد پیگرد قانونی خواهد شد.

شبکه های اجتماعی
در حال انجام ...
X