اطلاعیه

بستن
هنوز اطلاعیه ای در دست نیست.

آموزش تغییر دادن مسیر دایرکتوری MySQL در لینوکس

بستن
X
 
  • فیلتر کردن
  • زمان
  • نمایش
Clear All
پست های جدید

    آموزش تغییر دادن مسیر دایرکتوری MySQL در لینوکس

    شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که به دلایلی قصد تغییر مسیر دایرکتوری MySQL از مسیر استاندارد /var/lib/mysql به پارتیشن یا دایرکتوری جدید را داشته باشید . برای مثال پارتیشن / حجم کمی دارد و ظرفیت لازم برای نگهداری از فایل های پر حجم دیتابیس MySQL را ندارد . یا مثلا قصد انتقال mysql دیتابیس به هارد ssd را دارید و خیلی موارد دیگر …

    در این وضعیت ۲ راه وجود دارد . یکی بکاپ گرفتن از کل سایت ها و ریلود کردن سیستم عامل لینوکس و ایجاد تغییرات در پارتیشن ها و دایرکتوری ها در هنگام نصب لینوکس و راه دوم تغییر مسیر دادن به پارتیشن و دایرکتوری mysql . مسلما روش اول اصولی تر و روش دوم سریع تر است . اگر به هر دلیلی تصمیم به انجام راه حل دوم گرفته اید کافی است تا آموزش زیر رو مطالعه کرده و با دقت اجرا کنید .

    تغییر مسیر و دایرکتوری mysql به هارد ssd یا دایرکتوری جدید
    برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید  نام:	mysql_labs.png نمایش ها:	1 اندازه:	8.8 KB شناسه:	18664

    توجه داشته باشید که جابجایی فایل های دیتابیس سرور mysql بسیار بسیار حساس است . بنا بر این به شما هشدار میدهیم اولا اگر تجربه کافی ندارید اقدام به انجام این کار نکنید و در ثانی حتما قبل از انجام هر گونه تغییر مسیر در mysql ابتدا از دیتابیس های سرور خود بکاپ بگیرید . برای مثال یکی از مشتریان کانفیگ ما در حین انتقال فایل های دیتابیس با دستور MV دچار قطعی اینترنت شده بود که در نتیجه انتقال نیمه کاره مانده بود و یکی از تیبل های دیتابیس corrupt شده بود که با هیچ روشی هم بازیابی نشد و اطلاعات ایشون از دست رفت . پس بکاپ فراموش نشه . در ضمن حتما تغییرات رو در ریموت دسکتاپ ویندوز سرور انجام بدید تا نوسانات و قطعی های اینترنت تاثیری در روند کار شما ایجاد نکند .

    اگر دیتابیس های سرور شما حجیم و بزرگ هستند بهتر از به ۳ روش از دیتابیس بکاپ بگیرید . اولین راه کپی کردم محتویات /var/lib/mysql در یک هارد جداگانه است . راه دوم استفاده از دستور mysqldump در ssh و روش سوم استفاده از اسکریپت mysql dumper می باشد .

    آموزش تغییر دادن مسیر دایرکتوری MySQL در لینوکس :
    بعد از اطمینان از سالم بودن فایل های بکاپ انتقال فایل های mysql به مسیر جدید را به صورت زیر آغاز میکنیم :

    کد PHP:
    sudo su 
    قبل از انتقال سرویس mysql را stop میکنیم . این سرویس معمولا با نام mysqld و در بعضی از موارد و مخصوصا در ورژن های ۵.۵ به بعد با نام mysql در لینوکس فعال است .

    کد PHP:
    service mysqld stop 
    حالا با دستور mv* پوشه فعلی mysql رو به محل مورد نظر منتقل میکنیم . نام این دایرکتوری جدید کاملا شخضی و به عهده شماست . مثلا دایرکتوری opt رو در همان مسیر /var/lib برای این منظور انتخاب میکنیم :

    کد PHP:
    mv /var/lib/mysql/ /opt
    با کمک symlink مسیر /var/lib/mysql رو به مسیر جدید تعیین شده توسط شما متصل و لینک میکنیم . با این روش نیازی به تغییر مسیر mysql در فایل my.cnf نخواهد بود . مسیر /var/lib/mysql به صورت خودکار به آدرس تعیین شده هدایت خواهد شد .

    کد PHP:
    ln -/opt/mysql /var/lib/

    ls -la /var/lib/mysql 
    حالا سرویس mysql رو مجددا استارت کنید .

    کد PHP:
    service mysqld start 
    همانطور که مشاهده میکنید کار پیچیده ای نبود . اگر قصد انتقال دیتابیس ها به هارد ssd رو دارید هم روند کلی همین مواردی بود که به آن اشاره شد و فقط در مرحله اول به جای opt آدرس پارتیشن ssd که قبلا mount و فرمت شده است را باید معرفی کنید . برای حد اکثر میزان بازدهی و بیشترین سرعت ممکن بهتر است در هنگام فرمت کردن هارد ssd از سیستم فایل ext4 استفاده کنید .
    نویسنده Babak Ajideh
    آخرین ویرایش توسط Habili; در تاریخ/ساعت 01-11-2020, 11:24 PM.

درباره انجمن منطقه لینوکسی ها

انجمن منطقه لینوکسی ها با هدف ارتقاء سطح علمی کاربران در سطح جهانی و همچنین کمک به بالا بردن سطح علمی عمومی در زمینه های تخصصی فوق پایه گذاری شده است. انجمن منطقه لینوکسی ها از طریق کارشناسان و متخصصان پاسخگوی سوالات گوناگون کاربران مبتدی یا پیشرفته میباشد تا حد امکان تلاش شده که محیطی متنوع و کاربر پسند و به دور از هرگونه حاشیه جهت فعالیت کاربران در این انجمن ایجاد شود. لذا ما به صورت مستمر برای پیشرفت کمی و کیفی محتوی و اطلاعات انجمنمان میکوشیم که این برای ما ارزشمند و حائز اهمیت است. کلیه حقوق،اطلاعات و مقالات در این انجمن متعلق به سایت منطقه لینوکسی ها میباشد، و هرگونه نسخه برداری بدون ذکر منبع مورد پیگرد قانونی خواهد شد.

شبکه های اجتماعی
در حال انجام ...
X