اطلاعیه

بستن
هنوز اطلاعیه ای در دست نیست.

پروتکل H323 چیست ؟ Protocol H323

بستن
X
 
  • فیلتر کردن
  • زمان
  • نمایش
Clear All
پست های جدید

    پروتکل H323 چیست ؟ Protocol H323

    پروتکل H323 پروتکلی است از مجموعی از پروتکلهاست که به عنوان استاندارد رسانه ای سازمان بین المللی ارتباطات (ITU) برای انتقال صدا و تصویر از طریق پروتکل اینترنت استفاده می شود .
    استاندارد H.323 چندین پروتکل از جمله Q.931 (برای سیگنالینگ (H.245 ( برای تبادل پیام ) و RAS[12] (برای کنترل نشست ها) را ترکیب می کند .

    H.323 اولین استاندارد در آدرس دهی کنترل تماس ها در VOIP است که تمامی دروازه های صدای (VOICE GATEWAY)شرکت سیسکو از آن پشتیبانی می کنند .

    حتی در سگنالینگ های سیسکو بین گیت وی و گیت کیپر ها در سیسکو هنوز این پروتکل عوض نشده و جایگاه خود را دارد. یا سانترال های پاناسونیک به علاوه پروتکل اختصاصی خود این پروتکل را در مدل های قدیمی تر حمایت می کردند.

    البته هنوزه هم کاربرد آن در ارتباطات بین گیت وی و گیت کیپر هاست و مسلما کسی که خواسته باشد دیباگ شبکه های قدیمی را به عهده بگیرد باید این پروتکل را بشناسد.

    به شکل زیر نگاه کنید:
    برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید  نام:	h323-1.jpg نمایش ها:	1 اندازه:	27.6 KB شناسه:	17736

    در سمت چپ تصویر می توان لایه کاربرد را در نظر گرفت که سخت افزار ها در آنجا به ترنسلیشن کدکها مشغولند و چند پروتکل در آنجا مشغول کار است.

    پروتکل H245 : که سیگنالینگ های برقراری تماس با این پروتکل رد و بدل می شود.

    H225RAS : این پروتکل صرف جهت ارتباط گیت وی ها و گیت کیپر هاست.

    پروتکل RTCP : برخلاف باور عمومی که این پروتکل را پروتکل برقراری ارتباط می دانند ، این پروتکل فقط کار آمار گیری را بر عهده دارد مثلا چند پکت ارسال شده ، چند پکت دریافت شده و زمان مکالمه و… یعنی می توان هنگامی که QOS را اجرا می کنیم ابتدا به پروتکل RTP پرایوریتی بدهیم ولی به این پروتکل در صدی از پهنای باند را اختصاص بدهیم.(عملا نبود این پروتکل مشکلی برای ارتباط ایجاد نمی کند)

    پروتکل H225 : بعد از قبول درخواست تماس از طرف مقابل این پروتکل شروع به کار می نماید و FEATURE ها را رد و بدل می کند.

    در نهایت هم ارتباط بااینتر فیس ها برقرار میشود.

    در مثالی که در زیر دیده می شود دقت کنید :
    برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید  نام:	h323-2.jpg نمایش ها:	1 اندازه:	26.3 KB شناسه:	17737

    پس از درخواست شماره از گیت وی A این در خواست با گیت کیپر توسط پروتکل H225 RAS در میان گذاشته می شود.گیت کیپر نیز اطلاع را به طرف مقابل تماسB* میدهد.و مواردی از جمله پهنای باند، کدک و… را چک می کند.درصورت OK* بودن وضعیت اجازه را به گیت وی می دهد که باپروتکل H225 ارتباط دو گیت وی با هم برقرار شود.سپس از طریق پروتکل H245 شماره از گیت وی مورد نظر درخواست شده و اجازه ارتباط صادر می وشدو در انتها مدیا صوتی شما از طریق پروتکل RTP دو طرفه برقرار می شود.
    برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید  نام:	h323-3.png نمایش ها:	1 اندازه:	39.0 KB شناسه:	17738

    به عنوان مثالی دیگر در شمای بالا معلوم می شود که در لایه کاربردی اطلاعات به سه دسته تقسیم می شوند .اطلاعات برنامه های کاربردی که برنامه هایی از جمله برنام های فکس و … به عهده دارد ، مدیریت مدیا کدکها و سیگنالینگهای RTP ,RTCP را بعهده دارد و مدیریت پایانه ها که مدیریت ارتباط گیت وی ها و گیت کیپر ها را به عهده دارد.

    در لایه بعدی مشخص می وشد که کدام پروتکل با چه نوعی(TCP OR UDP)ارسال شود و سپس روی IP بسته ها ارسال می شود.

    با تشکر از مهندس سید مجتبی نجفی مقدم که زحمت این مقاله رو کشیدن.
    آخرین ویرایش توسط Habili; در تاریخ/ساعت 01-12-2020, 01:11 AM.

درباره انجمن منطقه لینوکسی ها

انجمن منطقه لینوکسی ها با هدف ارتقاء سطح علمی کاربران در سطح جهانی و همچنین کمک به بالا بردن سطح علمی عمومی در زمینه های تخصصی فوق پایه گذاری شده است. انجمن منطقه لینوکسی ها از طریق کارشناسان و متخصصان پاسخگوی سوالات گوناگون کاربران مبتدی یا پیشرفته میباشد تا حد امکان تلاش شده که محیطی متنوع و کاربر پسند و به دور از هرگونه حاشیه جهت فعالیت کاربران در این انجمن ایجاد شود. لذا ما به صورت مستمر برای پیشرفت کمی و کیفی محتوی و اطلاعات انجمنمان میکوشیم که این برای ما ارزشمند و حائز اهمیت است. کلیه حقوق،اطلاعات و مقالات در این انجمن متعلق به سایت منطقه لینوکسی ها میباشد، و هرگونه نسخه برداری بدون ذکر منبع مورد پیگرد قانونی خواهد شد.

شبکه های اجتماعی
در حال انجام ...
X