اطلاعیه

بستن
هنوز اطلاعیه ای در دست نیست.

معرفی HA (High Availability) در vSphere 6.7 (بخش اول)

بستن
X
 
  • فیلتر کردن
  • زمان
  • نمایش
Clear All
پست های جدید

    معرفی HA (High Availability) در vSphere 6.7 (بخش اول)

    با سلام در این مقاله قصد دارم به معرفی سرویس HA (High Availability) در VMware vSphere بپردازم و با مفاهیم ابتدایی این سرویس شما را آشنا سازم و در مقالات بعدی به مباحث عملی خواهیم پرداخت. یکی از مواردی که از قدیم تا به حال در مباحث سرویس دهی بوده و هست، در دسترس پذیری است. HA یا همان در دسترس پذیری به این معنی است که اگر یک Failure در یک بخشی از سازمان شما اتفاق افتاد سرویس دهی شما دچار مشکل نشود و سرویس از کار نیوفتد. اگر بخواهیم بحث را به سمت مجازی سازی ببریم این مفهوم اهمیتش بیشتر خواهد شد.


    همچنین توصیه میشود مطالعه کنید.

    معرفی اجزای HA و نحوه فعال سازی HA بر روی Cluster (بخش دوم)

    بررسی مفاهیم Slave و Master و مکانیزم های Heartbeating (بخش سوم)

    بررسی Partition و Isolated شدن و VM Protection (بخش چهارم)




    اهمیت HA در مجازی سازی

    دلیل اهمیت HA در ساختار مجازی سازی این بوده که، شما بر روی یک سرور یا همان Host Esxi تعداد زیادی ماشین مجازی خواهید داشت که سرویس های متفاوتی را ارایه میدهند، اگر به هر دلیلی یکی از این سرور ها از مدار خارج شود، شما چندین سرویس را از دست خواهید داد. پس به این دلیل پیاده سازی این ویژگی در ساختار مجازی سازی شما بسیار مهم بوده و به شما این امکان را میدهد که در صورت هر گونه Failure سرویس شما از دست نخواهد رفت.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: 1 4Gd9j4aimAHUTaLE9f2T-Q.png مشاهده: 2 حجم: 38.9 کیلو بایت









    نحوه کار HA

    نحوه کار HA به این صورت بوده که اگر به هر دلیلی سرور شما از مدار خارج شد تمام ماشین های مجازی بر روی سرور های دیگر Restart خواهد شد و راه اندازی مجدد خواهد شد، صرف نظر از نوع سیستم عامل نصب شده بر روی ماشین مجازی این عمل انجام خواهد شد.

    نکته : HA یکی از ویژگی های Cluster بوده، به این معنی که شما برای پیاده سازی HA نیاز به vCenter سرور خواهید داشت.


    همچنین توصیه میشود مطالعه کنید.

    آموزش نصب VCenter 6.7


    یکی از قابلیت های دیگر علاوه بر Failure در مقابل از دست داد یک سرور، این بوده که شما میتوانید در سطح Guest OS این قابلیت را فعال کنید. نحوه کار در guest OS به این شکل بوده که HA از VMware Tools استفاده میکند تا سلامت ماشین مجازی شما را بررسی کند. HA و VMware tools در ثانیه به هم یک heartbeat ارسال میکنند تا HA مطمئن شود که ماشین مجازی بدرستی کار میکند. اگر به هر دلیلی ماشین مجازی شما هنگ کند یا قادر به سرویس دهی نشود، VMware tools قادر به ارسال heartbeat نخواهد بود پس در نتیجه HA اقدام به ریستارت کردن ماشین مجازی خواهد کرد. HA همچنین از I/O بر روی دیسک هم میتواند سلامت ماشین مجازی را بررسی کرده.

    نکته : قابلیت guest OS نیاز به نصب VMware tools بر روی ماشین های مجازی داشته.


    همچنین توصیه میشود مطالعه کنید.

    آموزش نصب VMWare Tools در لینوکس

    آموزش نصب VMWare Tools در ویندوز


    شما علاوه بر host و vm میتوانید نرم افزار های نصب شده بر روی ماشین های مجازی را بررسی کرده و اگر به هر دلیلی نرم افزار قادر به سرویس دهی نباشد، ماشین مجازی ریستارت خواهد شد.

    نکته : برای مانیتور کردن نرم افزار ها بر روی ماشین مجازی شما نیاز به استفاده از یک نرم افزار third-party مانند Symantec میباشد.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: 1.png مشاهده: 3 حجم: 167.1 کیلو بایت









    همانطور که گفتم برای فعال سازی HA شما نیاز به vCenter دارید، اما نکته مهم این بوده که HA در سطح Hypervisor کار میکند به این معنی که اگر vCenter شما از نوع VCSA بوده و به عنوان یک ماشین مجازی بر روی سرور یا Host قرار گرفته باشد که Fail شده، باز هم HA کار خواهد کرد و تمام ماشین های مجازی بر روی آن سرور و همچنین vCenter شما بر روی یک سرور دیگر ریستارت خواهند شد. شما برای فعال سازی و انجام تنظیمات بر روی HA نیاز به vCenter خواهید داشت، اما HA برای انجام عمل ریستارت به vCenter وابسته نخواهد بود.

    پیش نیاز های HA

    برای فعال سازی HA شما نیاز به یک سری پیش نیاز ها خواهید داشت که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

    پیش نیاز ها

    حداقل دو عدد سرور Esxi
    حداقل 4 گیگ رم برای هر Host
    داشتن vCenter سرور
    یک Shared Storage که تمام Host های موجود در Cluster HA قادر به ارتباط با آن Shared Storage باشند.
    یک عدد Gateway که توسط Host ها قابل ping شدن باشد ( در مباحث آینده دلیل نیاز داشتن به یک Gateway را بررسی خواهیم کرد}.

    در مقالات بعد به نحوه راه اندازی HA خواهیم پرداخت.

    امیدوارم مفید واقع شده باشد.
    فایل های پیوست شده
    آخرین ویرایش توسط Habili; در تاریخ/ساعت 09-04-2018, 10:42 AM.
    اینستاگرام انجمن لینوکس ایران : https://www.instagram.com/iranlinuxforum

درباره انجمن منطقه لینوکسی ها

انجمن منطقه لینوکسی ها با هدف ارتقاء سطح علمی کاربران در سطح جهانی و همچنین کمک به بالا بردن سطح علمی عمومی در زمینه های تخصصی فوق پایه گذاری شده است. انجمن منطقه لینوکسی ها از طریق کارشناسان و متخصصان پاسخگوی سوالات گوناگون کاربران مبتدی یا پیشرفته میباشد تا حد امکان تلاش شده که محیطی متنوع و کاربر پسند و به دور از هرگونه حاشیه جهت فعالیت کاربران در این انجمن ایجاد شود. لذا ما به صورت مستمر برای پیشرفت کمی و کیفی محتوی و اطلاعات انجمنمان میکوشیم که این برای ما ارزشمند و حائز اهمیت است. کلیه حقوق،اطلاعات و مقالات در این انجمن متعلق به سایت منطقه لینوکسی ها میباشد، و هرگونه نسخه برداری بدون ذکر منبع مورد پیگرد قانونی خواهد شد.

شبکه های اجتماعی
در حال انجام ...
X