اطلاعیه

بستن
هنوز اطلاعیه ای در دست نیست.

خودکشی CentOS یا به بازی گرفتن صنعت IT و DevOPS

بستن
X
 
  • فیلتر کردن
  • زمان
  • نمایش
Clear All
پست های جدید

    خودکشی CentOS یا به بازی گرفتن صنعت IT و DevOPS

    در اخبار تکان دهنده ای که چند روز پیش اعلام شد، پروژه CentOS توزیع لینوکسی خودش را تغییر داده و به جای اینکه روی یک نسخه پایدار باشه، روی نسخه Beta که غیرپایدار است انتقال داده میشود و در حقیقت به عنوان محیط تستی RedHat Enterprise Linux مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین در تاریخ 31 دسامبر 2021 به روز رسانی CentOS 8 به اتمام رسیده و کلا پایان این پروژه اعلام میشود تا به جای اینکه دو نسخه داشته باشند و هر بار روی این دو نسخه برای توسعه تلاش کنند آنها را یک نسخه کرده که یک هدف مشخص داشته باشند که بتوانند به افرادی که از CentOS استفاده میکنند در آینده یک نسخه پایداری را ارئه دهند و این سردرگمی هم که در اکو سیستم لینوکس وجود دارد، که از CentOS استفاده کنیم یا Red-Hat، از بین برود.


    پروژه CentOS بعد از آن تاریخ با نام جدید CentOS Stream منتشر خواهد شد که در قالب یک شاخه Beta برای بازسازی پروژه Red Hat ایجاد میشود تا مشارکت کنندگان و گروه های علاقه مند بتوانند قبل از ارسال نرم افزار در ردهت مشکلات را حل، گزارش و ترابل شوت کرده و باگ ها و مسائل دیگر را مورد بررسی قرار دهند. به عبارت دیگر قبل از انتشار نسخه جدید Red-Hat اینها از CentOS به عنوان موش آزمایشگاهی استفاده خواهند کرد. و در حقیقت به عنوان یک بستری برای بازسازی و رفع مشکلات نسخه ردهت 8 از آن استفاده خواهند کرد و Open Stream به عنوان شاخه بالادستی و یا نسخه قابل توسعه RedHat 8 میشود.
    اتمام پروژه centos





    از لحاظ تاریخی ردهت همه پکیج های RPM خودش رو به صورت عمومی در اینترنت منتشر میکرد سپس پروژه CentOS کاری که میکرد این بود که بسته ها را میگرفت و آنها را Build و Compile میکرد و با مارک تجاری CentOS استفاده و منتشر میکرد. سپس CentOS تا هر نسخه ای که ارائه میداد به مدت 10 سال آنرا به روز رسانی و پشتیبانی میکرد که امروز همه این تعهداتی که داده بود و با توجه به برنامه ریزی جدید همه روی این پروژه لغو خواهد شد. از نظر برخی این خیانت بزرگتر از این حرف ها میباشد و میتوان گفت منافع یک شرکت رهبری یک جامعه را بر عهده میگیرد. پروژه CentOS تقریبا قربانی شعار های بازاریابی خودش شده است و میشود گفت کل دوآپس و صنعت IT را به بازی گرفته اند. با توجه به اینکه سنت او اس اعلامیه قبلی خودشان را نقض کرده، مهندسان DevOPS توی این شرایط یکسال بیشتر فرصت ندارند که زیرساخت های خودشان را از CentOS به یک زیر ساخت دیگری مانند Debian یا Ubuntu یا غیره منتقل کنند و این درحالی است که قبلا برای پشتیبانی CentOS 8 تا سال 2029 وعده داده بودند یعنی از مدت زمان شروع پابلیش نسخه تا 10 سال تعهد داده بودند که پشتیبانی میکنند. CentOS به صورت گسترده در صنعت مورد استفاده قرار گرفته و بر خلاف RedHat نیاز به شارژ ماهیانه ندارد و هر کسی میتوانست آنرا بارگیری و به صورت رایگان استفاده کند. از این رو شما در اصل یک لینوکس RedHat Enterprise رایگان را با بسته های مشابه و به روز رسانی های مشابه داشتید. توسعه دهنده ها میتوانند یک سرور CentOS را برای ماشین های محلی خودشان داشته باشند و کاملا بدانند که نرم افزارهایی که آنها توسعه میدهند بر روی آن نصب میشود و 100٪ با توزیع ردهت سازگار هست و اگر روزی بخواهند خیلی راحت میتونند از سنت او اس به ردهت مهاجرت کنند.

    پایان عمر سیستم عامل centos



    البته کسانی که هنوز علاقه مند هستند میتوانند بسته های SRPM را از RedHat بگیرند و خودشان یه پروژه جدید را مشابه CentOS شروع کنند اما همه قطعا میدانند برای ایجاد یک همچنین پروژه ای زمان زیادی لازم است و سرمایه گذاری و تلاش جمعی از کارشناسان را خواهد طلبید تا اشتباهات این چنینی دیگر تکرار نشود. این حرکت از نظر ردهت یا IBM کاملا قابل درک هست و کاملا واضح هست که بتوانند هم از مدیران IT پول دریافت کنند و هم از CentOS به RedHat مهاجرت کنند و همچنین با این کار از تلاش برای مهاجرت از CentOS به گزینه های دیگری جلوگیری کنند. مهاجرت از CentOS به Red Hat خیلی آسانتر هست زیرا CentOS از همان سورس کدی استفاده میکنه که RedHat استفاده میکند و حتی نسخه های پکیج های مشابهی را ارائه میدهد. اما مهاجرت از CentOS به سیستم عامل دیگری مثل دبیان یا اوبونتو یا غیره که یک روند کاملا متفاوتی دارند خیلی سخت هست. زیرا این توزیع ها کاملا به روش متفاوتی ساخته و مدیریت میشوند. بنابراین برای مهاجرت از CentOS به توزیع های Debian نیازمند به زمان و تلاش و مدیریت بیشتری میباشد.


    باید منتظر عکس العمل مدیران IT و توسعه دهندگان DevOPS در آینده باشیم که قائدتا از جمله خود من و اکثر همکاران که صحبت میکردم تن به جابجایی از CentOS به RedHat نخواهیم داد و توزیع های دیگر خانواده دبیان را بررسی خواهیم کرد.
    آخرین ویرایش توسط Habili; در تاریخ/ساعت 12-20-2020, 11:19 PM.

درباره انجمن منطقه لینوکسی ها

انجمن منطقه لینوکسی ها با هدف ارتقاء سطح علمی کاربران در سطح جهانی و همچنین کمک به بالا بردن سطح علمی عمومی در زمینه های تخصصی فوق پایه گذاری شده است. انجمن منطقه لینوکسی ها از طریق کارشناسان و متخصصان پاسخگوی سوالات گوناگون کاربران مبتدی یا پیشرفته میباشد تا حد امکان تلاش شده که محیطی متنوع و کاربر پسند و به دور از هرگونه حاشیه جهت فعالیت کاربران در این انجمن ایجاد شود. لذا ما به صورت مستمر برای پیشرفت کمی و کیفی محتوی و اطلاعات انجمنمان میکوشیم که این برای ما ارزشمند و حائز اهمیت است. کلیه حقوق،اطلاعات و مقالات در این انجمن متعلق به سایت منطقه لینوکسی ها میباشد، و هرگونه نسخه برداری بدون ذکر منبع مورد پیگرد قانونی خواهد شد.

شبکه های اجتماعی
در حال انجام ...
X