اطلاعیه

بستن
هنوز اطلاعیه ای در دست نیست.

تنظیم Interface های شبکه (کارت های اترنت) در RedHat

بستن
X
 
  • فیلتر کردن
  • زمان
  • نمایش
Clear All
پست های جدید

    تنظیم Interface های شبکه (کارت های اترنت) در RedHat

    واسط ها یا Interface های شبکه مانند کارت های اترنت و وایرلس برای برقراری ارتباط با شبکه توسط سوئج ها استفاده می شوند. بسته به نوع سیستم عامل یونیکسی محل قرار گیری آنها متفاوت است ولی در تمامی یونیکس ها تنظیمات اینترفیس ها درون فایل هایی ذخیره می شوند و برای تغییر در اینترفیس ها باید این فایل ها تغییر کنند. تنظیمات در غالب متغیر هایی(پارامتر هایی) که دارای مقدار پیش فرض و ثابت یا مقادیر دلخواه هستند تنظیم می شوند. بطور مثال هر اینترفیس دارای نامی است متغیری که نام اینترفیس را نگه می دارد DEVICE است. تمامی این متغیر ها (پارامتر ها) با حروف بزرگ نوشته می شوند و مقادیر انتسابی آنها با حروف کوچک هستند. مقادیر یا بصورت yes/no هستند که معروف به مقادیر Boolean هستند و یا بصورت عددی که IP ها و یا Gateway ها را نشان می دهند و همچنین رشته ای که بطور مثال DEVICE نام اینترفیس را نشان می دهد.

    شکل کلی مقدار دهی پارامتر ها بصورت زیر خواهد بود.

    کد PHP:
    VARIABLE=value 
    سه نوع فایل در رابطه با انترفیس های شبکه وجود دارد.

    Interface configuration files
    Interface control scripts
    Network function files


    مسیر و نام فایل ها : Interface configuration files
    بسته به نوع توزیع لینوکسی مسیر متفاوتی وجود دارد اما شکل نام انها یکی است. در لینوکس فایل های مرتبط با کارت های اترنت بصورت ifcfg-ethx است که ifcfg مخفف interface configuration و eth مخفف ethernet و x انتهای نام فایل مرتبط با تعداد کارت های شبکه است. مقدار x از صفر شروع می شود و بسته به تعداد کارت های شبکه می تواند 1 یا بیشتر داشته باشید. بطور مثال اگر توزیع لینوکسی هم به شبکه درون سازمان و هم به اینترنت متصل باشد دارای دو کارت شبکه به نام های ifcfg-eth0 و ifcfg-eth1 است یا اگر توزیع لینوکسی بعنوان روتر باشد و مسئول مسیر یابی 4 شبکه را به عهده داشته باشد باید دارای 4 کارت شبکه ifcfg-eth2,ifcfg-eth1,ifcfg-eth0 و ifcfg-eth2 خواهد بود. اینترفیس های وایرلس نیز با بصورتی مشابه و با نام های ifcfg-wlanx وجود دارند.

    در توزیع Redhat و توزیع های مبتنی بر آن مانند CentOS,Fedora و Oracle Linux مسیر قرار گیری این فایل ها درون دایرکتوری etc/sysconfig/network-script/ است. برای مشاهده محتوای هر یک از این فایل ها از دستور زیر استفاده کنید.

    کد PHP:
    less  /etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-ethx 
    برای مشاهده اولین کارت شبکه از دستور زیر استفاده کنید.

    کد PHP:
    less  /etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth0 
    پارمتر های مهم :
    DEVICE : نام اینترفیس را نشان می دهد. با نصب سیستم عامل و شناسایی خودکار کارت شبکه، مقدار دهی می شود. بطور مثال برای اولین کارت شبکه که if-eth0 است مقدار این پارامتر eth0 خواهد بود.

    BOOTPROTO : دارای 4 مقدار زیر است. این پارامتر نیز در هنگام نصب سیستم عامل معمولن بصورت پیش فرض static تعیین می شود.

    none : از پروتوکل های no boot-time استفاده می شود.
    static : یک آدرس IP ثابت را برای کارت شبکه تعیین می کند. بطور مثال از این حالت برای سیستم هایی که یک سرویس خاص مانند dhcp یا dns را ارائه می دهند استفاده می شود.
    dhcp : با ورود به سیستم، این کارت شبکه به دنبال یک سرویس دهنده dhcp برای در یافت IP می گردد. ( راه اندازی dhcp در لینوکس بخش اول | بخش دوم)
    bootp : از پروتکل bootp استفاده می شود.

    HWADDR : آدرس MAC یا همان آدرس 48 بیتی سخت افزاری کارت شبکه را تنظیم می کند. این پارامتر نیز بصورت خودکار قدار دهی می شود. بطور مثال از مقدار این پارامتر زمانی که یک dhcp تنظیم کرده ایم و می خواهیم یک آدرس را رزرو کنیم استفاده می شود.

    IPADDR : نشان دهنده آدرس IP است. زمانی که از حالت static استفاده کردیم باید بصورت دستی مقدار دهی شود وگرنه در حالت dhcp نیازی به نوشتن این پارامتر نیست بلکه سیستم از یک سرور dhcp بصورت پویا یا dynamic آدرس در یافت می کند.

    NETMASK : تعیین کننده Subnet Mask

    GATEWAY : تعیین کننده آدرس GateWay کارت شبکه

    MAC : مانند HWADDR یک آدرس 48 بیتی سخت افزارای است که به یک کارت شبکه بصورت دستی داده می شود. وقتی از این پارامتر استفاده می کنید دیگر نباید از پارامتر HWADDR استفاده کنید.

    NETWORK و BROADCAST : به ترتیب آدرس شبکه و آدرس Broadcast شبکه را نشان می دهند. فرض کنید کارت شبکه ای با آدرس 10.10.10.20 و Subnetmask با مقدار 255.255.255.0 پس 10.10.10 تعیین کننده NetID و 20 تعیین کننده HostIDاست پس 24 بیت اول برای شبکه و 8 بیت اخر برای هاست ها و می توان نتیچه گرفت که دو ادرس 10.10.10.0 و 10.10.10.255 به ترتیب تعیین کننده آدرس شبکه ( پارامتر NETWORK) و آدرس broadcast یا پارامتر BROADCAST است. از آدرس Broadcast برای ارسال پیام ها به تمامی هاست های درون یک شبکه استفاده می شود.

    ONBOOT : پارامتری با مقادیر yes یا no که تعیین میکند که آیا کارت شبکه در هنگام بوت شدن فعال شود یا نه

    البته اینترفیس های دیگری مانند IPSEC ها نیز وجود دارند که وقتی یک اتصال IPSEC را ایجاد می کنید بصورت خودکار ساخته می شوند. این نوع اینترفیس ها از نوع DEVICE نیستند. پارامتر دیگری به نام TYPE وجود دارد که نوع اینترفیس را معین می کند. در اینترفیس های اترنت نوع یا TYPE آنها Ethernet ود نوع IPSEC نوع یا TYPE آنها IPSEC است. برای اطلاع بیشتر می توانید منابع زیر را مطالع کنید.

    برای تغییر و تنظیم هر یک از این پارامتر ها باید فایل های گفته شده در بالا را با ویرایشگر vi تغییر دهید.


    نویسنده نامی امیر
    آخرین ویرایش توسط Habili; در تاریخ/ساعت 01-13-2020, 03:17 AM.

درباره انجمن منطقه لینوکسی ها

انجمن منطقه لینوکسی ها با هدف ارتقاء سطح علمی کاربران در سطح جهانی و همچنین کمک به بالا بردن سطح علمی عمومی در زمینه های تخصصی فوق پایه گذاری شده است. انجمن منطقه لینوکسی ها از طریق کارشناسان و متخصصان پاسخگوی سوالات گوناگون کاربران مبتدی یا پیشرفته میباشد تا حد امکان تلاش شده که محیطی متنوع و کاربر پسند و به دور از هرگونه حاشیه جهت فعالیت کاربران در این انجمن ایجاد شود. لذا ما به صورت مستمر برای پیشرفت کمی و کیفی محتوی و اطلاعات انجمنمان میکوشیم که این برای ما ارزشمند و حائز اهمیت است. کلیه حقوق،اطلاعات و مقالات در این انجمن متعلق به سایت منطقه لینوکسی ها میباشد، و هرگونه نسخه برداری بدون ذکر منبع مورد پیگرد قانونی خواهد شد.

شبکه های اجتماعی
در حال انجام ...
X