اطلاعیه

بستن
هنوز اطلاعیه ای در دست نیست.

e4rat و افزایش معجزه آسای سرعت بالاآمدن سیستم

بستن
X
 
  • فیلتر کردن
  • زمان
  • نمایش
Clear All
پست های جدید

    e4rat و افزایش معجزه آسای سرعت بالاآمدن سیستم

    e4rat نرم افزار کوچیکیه که با استفاده از اون می شه به حد معجزه آسایی سرعت بالا آمدن رو سیستم افزایش داد. این نرم افزار به خصوص برای اون هایی که مستقیما وارد محیط گرافیکی می شن، توصیه می شه و زمانی رو که صرف پروسه ی بالا آمدن سیستم می شه، به شکلی کاملا محسوس کاهش می ده.

    نام e4rat مخفف ext4 – reducing access time است و به گفته ی تولید کنندگان اون بیشتر با در نظر گرفتن استانداردهای ext4 نوشته شده و روی سیستم های فایلی دیگه جواب نمی ده. پس اگر از سیستم فایلی دیگه ای مثل ورژن های قدیمی تر ext استفاده می کنید، بهتره از نصب اون خودداری کنید.

    شاید این که یک نرم افزار کوچیک می تونه چنین تاثیری روی سیستم شما بذاره به نظر عجیب برسه، اما بعد از دونستن نحوه ی کار e4rat کاملا متوجه خواهید شد که چجوری یک نرم افزار کوچیک می تونه به این شکل کارها رو سریع تر کنه.

    نحوه ی کار :
    احتمالا می دونید که فایل هایی که روی هارد دیسک شما نوشته شده اند، در یک جای دیسک متمرکز نیستن و به صورت پراکنده در نقاط مختلف پخش شده اند. تعداد فایل هایی که به هنگام بالا آمدن سیستم و ورود به رابط گرافیکی خونده می شه بسیار زیاده و با توجه به پراکندگی این فایل ها، کامپیوتر عملا باید همه ی دیسک رو دور بزنه تا بتونه به این فایل ها دسترسی پیدا کنه.

    e4rat پس از انجام سه مرحله ی ساده، این فایل ها رو جمع آوری، جاسازی مجدد و در انتها از پیش بارگذاری می کنه.

    مرحله ی اول : جمع آوری فایل ها :
    این مرحله فقط یک بار باید انجام بشه و در طی اون، فایل هایی که به هنگام بالا آمدن سیستم، استفاده می شن شناسایی و در فایل var/lib/e4rat/startup.log/ ذخیره می شه. برای انجام این مرحله فایل boot/grub/menu.lst/ رو باز کنید، و در انتهای خط kernel مربوط به گزینه ی بوتتون، عبارت init=/sbin/e4rat-collect رو اضافه کنید.
    در نهایت گزینه ی بوت لینوکس شما باید چیزی شبیه زیر باشه :

    کد PHP:
    title Arch Linux
    root 
    (hd0,1)
    kernel /boot/vmlinuz26 root=/dev/sda2 ro init=/sbin/e4rat-collect
    initrd 
    /boot/kernel26.img 
    بعد از ذخیره ی این فایل، سیستم رو ریستارت کنید و طبق معمول وارد محیط گرافیکی بشید و مرورگر مورد علاقه تون و نرم افزارهایی که معمولا در آغاز محیط گرافیکی استفاده می کنید رو باز کنید. e4rat به صورت پیش فرض به مدت ۱۲۰ ثانیه، به صورت نامحسوس نام و مکان فایل هایی رو که مورد دسترسی قرار می گیرن ذخیره می کنه.

    پس از گذشت حدود ۱۲۰ ثانیه، بررسی کنید که فایل var/lib/e4rat/startup.log/ به وجود آمده باشه. وجود این فایل به این معنیه که کار جمع آوری فایل ها به اتمام رسیده و شما می تونید مرحله ی بعد رو انجام بدین.

    مرحله ی دوم: جاسازی مجدد فایل ها :
    این مرحله ی ساده هم فقط یک بار باید انجام بشه و بعد از اون e4rat آماده به کاره. قبل از هر چیز بهتره فایل boot/grub/menu.lst/ رو به حالت اول برگردونید تا بعدا مشکلی به وجود نیاد. پس از اون، با دستور زیر وارد محیط متنی یک کاربره بشید (دستور زیر باعث راه اندازی مجدد سیستم می شه پس قبل از انجام این کار نرم افزارها رو ببندید و فایل های باز رو ذخیره کنید) :

    کد PHP:
     sudo init 1 
    پس از اینکه وارد محیط متنی شدید، با استفاده از نام کاربری و پسورد خودتون وارد بشید و دستور زیر رو اجرا کنید :

    کد PHP:
     sudo e4rat-realloc /var/lib/e4rat/startup.log 
    این دستور ممکنه کمی طول بکشه. بعد از اتمام، می تونید مرحله ی بعد رو انجام بدین.

    مرحله ی سوم : بارگزاری فایل ها به هنگام بالا آمدن :
    این مرحله از دو مرحله ی قبل ساده تره. فقط کافیه فایل boot/grub/menu.lst/ رو یک بار دیگه باز کنید و این بار در خط kernel عبارت init=/sbin/e4rat-preload رو اضافه کنید.
    در انتها گزینه ی بوت شما چیزی شبیه به زیر باید باشه :

    کد PHP:
    title Arch Linux
    root 
    (hd0,1)
    kernel /boot/vmlinuz26 root=/dev/sda2 ro init=/sbin/e4rat-preload
    initrd 
    /boot/kernel26.img 
    حالا می تونید سیستم رو مجددا راه اندازی کنید و نتیجه رو ببینید. فقط توجه کنید که احتمالا هر بار که کرنل رو آپدیت کنید، لازمه دوباره این مرحله رو انجام بدین.

    برای دانلود و نصب این نرم افزار خوب می تونید برای اوبونتو و توزیع های مبتنی بر دبیان فایل deb و یا برای کامپایل از طریق سورس برنامه فایل tar.gz رو از این لینک دانلود و نصب کنید. همچنین برای دوستانی که از آرچ لینوکس استفاده می کنن، این بسته در AUR موجوده.
    آخرین ویرایش توسط Habili; در تاریخ/ساعت 01-11-2020, 04:50 AM.

درباره انجمن منطقه لینوکسی ها

انجمن منطقه لینوکسی ها با هدف ارتقاء سطح علمی کاربران در سطح جهانی و همچنین کمک به بالا بردن سطح علمی عمومی در زمینه های تخصصی فوق پایه گذاری شده است. انجمن منطقه لینوکسی ها از طریق کارشناسان و متخصصان پاسخگوی سوالات گوناگون کاربران مبتدی یا پیشرفته میباشد تا حد امکان تلاش شده که محیطی متنوع و کاربر پسند و به دور از هرگونه حاشیه جهت فعالیت کاربران در این انجمن ایجاد شود. لذا ما به صورت مستمر برای پیشرفت کمی و کیفی محتوی و اطلاعات انجمنمان میکوشیم که این برای ما ارزشمند و حائز اهمیت است. کلیه حقوق،اطلاعات و مقالات در این انجمن متعلق به سایت منطقه لینوکسی ها میباشد، و هرگونه نسخه برداری بدون ذکر منبع مورد پیگرد قانونی خواهد شد.

شبکه های اجتماعی
در حال انجام ...
X