اطلاعیه

بستن
هنوز اطلاعیه ای در دست نیست.

نکاتی مهم درباره Open Suse 13.1 که باید بدانید

بستن
X
 
  • فیلتر کردن
  • زمان
  • نمایش
Clear All
پست های جدید

    نکاتی مهم درباره Open Suse 13.1 که باید بدانید

    در دو روز گذشته نسخه ۱۳.۱ توزیع اوپن سوزه منتشر شد و ایمیج های آن در اختیار کاربران قرار گرفت. مطمئنا هنگام انتشار نسخه ای جدید از یک توزیع لینوکس، در کنار تمام خوبی ها و امکانات بی شمار، نکاتی مهم و ایراداتی کوچک وجود دارد که واقف بودن به آن ها پیش از استفاده از آن توزیع، امری ضروری و نجات بخش ساعت ها جستجو است. اوپن سوزه ۱۳.۱ هم از این امر مستثنا نیست و نکات و ایرادات کوچکی دارد که در ادامه با هم مرور می کنیم.

    ۱. نصب توزیع :

    ۱.۱. راهنمای نصب توزیع :
    به منظور دریافت اطلاعات بیشتر و راهنمای مشروح درباره نصب توزیع، به این آدرس مراجعه فرمایید. یک راهنمای نصب سریع به زبان فارسی هم توسط امید نظری عزیز آماده شده.

    ۱.۲. عدم دسترسی به شبکه بعد از نصب :
    بلافاصله بعد از نصب توزیع، سرویس NetworkManager به طور خودکار راه اندازی نشده و دسترسی به شبکه بی سیم میسر نخواهد بود؛ اما این مشکل تنها همین یک بار ایجاد شده و با ری استارت سیستم دیگر این مشکل را نخواهید داشت.

    ۱.۳. درایور انحصاری انویدیا :
    حساب کاربری ساخته شده هنگام نصب و حساب هایی که به صورت دستی و بعد از نصب ساخته می شوند دیگر به صورت پیشفرض به گروه video اضافه نخواهند شد؛ این در حالیست که درایور انحصاری انویدیا خواستار دسترسی کاربران به فایل ‎/dev/nvidia است که تنها برای کاربران عضو گروه video میسر است. برای افزودن حساب کاربری خود به این گروه، فرمان زیر را تحت کاربر ریشه اجرا کنید (به جای USER، نام کاربری خود را قرار دهید) :

    کد PHP:
    html-scriptfalse ]usermod -aG video USER

    html-scriptfalse ]usermod -aG video USER 

    ۲. نکات کلی :

    ۲.۱. مستندات اوپن سوزه :
    دستورالعمل های مرحله به مرحله در مورد نصب، کار با میزکارهای GNOME و KDE و آشنایی با لیبره آفیس را میتوانید در این آدرس یافته یا با نصب بسته opensuse-startup-$LANG ، از مسیر ‎/usr/share/doc/manual/opensuse-manuals_$LANG به آن دسترسی داشته باشید (دقت کنید که به جای ‎$LANG باید زبان مورد نظر خود را قرار دهید – برای مثال en برای زبان انگلیسی).

    ۲.۲. ماژول هایی حذف شده از YaST
    ماژول های ذکر شده در زیر منسوخ شده و استفاده از آن ها کاهش یافته بود :

    yast2-autofs
    yast2-dbus-client
    yast2-dirinstall
    yast2-fingerprint-reader
    yast2-irda
    yast2-mouse
    yast2-phone-services
    yast2-power-management
    yast2-profile-manager
    yast2-sshd
    yast2-tv


    این ماژول ها به دلیل مدیریت بهتر ماژول های پر استفاده و تمرکز بیشتر بر آن ها از YaST حذف شده اند.

    ۲.۳. (UEFI (Unified Extensible Firmware Interface
    پیش از نصب اوپن سوزه، بررسی برای آپدیت فیرمور مورد استفاده شدیدا پیشنهاد می شود، و اگر آپدیتی موجود است حتما آن را اعمال کنید. اگر تنها سیستم عامل سیستم شما در ابتدا ویندوز ۸ بوده، به احتمال قوی سیستم شما با UEFI کار می کند.

    نکته: بعضی از فیرمورهای UEFI شامل یک باگ به خصوصی هستند که در صورت نوشتن «مقدار زیادی» داده در حافظه UEFI، فیرمور را خراب کرده و سیستم را غیر قابل بوت می سازند. هیچ کس نمی داند که «مقدار زیاد» چقدر است؛ به همین دلیل، اوپن سوزه با نوشتن کمترین میزان داده مورد نیاز برای بوت سیستم، ریسک خرابی را به حداقل می رساند – کمترین میزان داده به معنای مطلع ساختن فیرمور از مکان بوت لودر اوپن سوزه است. همچنین ویژگی های هسته لینوکس که از حافظه UEFI برای ذخیره سازی اطلاعات راه اندازی و خطا (pstore) استفاده می کنند به صورت پیشفرض غیر فعال شده اند. با این حال همچنان پیشنهاد می شود که در صورت وجود آپدیت برای فیرمور، حتما آن را اعمال کنید.

    ۲.۴. ویژگی بوت امن در YaST
    این مورد تنها متوجه سیستم هایی است که از UEFI در حالت بوت امن استفاده می کنند.
    YaST به طور خودکار بوت امن را شناسایی نکرده و به صورت پیشفرض یک بوت لودر امضا نشده را نصب می کند. این درحالیست که یک بوت لودر امضا نشده مورد پذیرش فیرمور نخواهد بود. برای حل این مشکل (نصب بوت لودر امضا شده) گزینه Enable Secure Boot را باید به صورت دستی فعال کنید.

    ۲.۵. بوت لودر UEFI
    این مورد تنها متوجه سیستم هایی است که از UEFI استفاده می کنند.
    هنگام نصب سیستم از یک دیسک زنده (ایمیج های Live اوپن سوزه)، YaST حالت UEFI را شناسایی نکرده و بوت لودر بایوس را نصب می کند که نتیجه آن، یک سیستم غیر قابل بوت است. برای رفع این مشکل باید بوت لودر را از grub2 به grub2-efi تغییر دهید.

    ۲.۶. LVM کدگذاری شده در حالت UEFI
    این مورد تنها متوجه سیستم هایی است که از UEFI استفاده می کنند.
    در قسمت پارتیشن بندی هنگامی که گزینه استفاده از LVM را (که برای کدگذاری کامل دیسک مورد نیاز است) انتخاب می کنید، YaST پارتیشنی جداگانه برای ‎/boot قرار نمی دهد که نتیجه آن، قراردهی فایل کرنل و initrd در پارتیشنی کدگذاری شده و فرای دسترس بوت لودر است. برای رفع این مشکل باید دیسک را به صورت دستی پارتیشن بندی کرده و پارتیشنی جداگانه برای ‎/boot در نظر بگیرید.

    ۳. آپگرید به اوپن سوزه ۱۳.۱

    ۳.۱. فعال کردن سرویس NetworkManager در systemd
    در حالت پیشفرض، با استفاده از قسمت تنظیمات شبکه درYaST (قسمت yast2 network) می توان سرویس NetworkManager را فعال کرد.
    متغیر NETWORKMANAGER مربوط به sysconfig در فایل ‎/etc/sysconfig/network/config جای خود را به سیم لینک network.service در systemd داده است، که با فرمان زیر ساخته می شود :
    ;
    کد PHP:
     html-scriptfalse ]systemctl enable NetworkManager.service 
    این فرمان لینک network.service را به عنوان یک نماینده (یا alias) برای NetworkManager.service ساخته، و در نتیجه اسکریپت ‎/etc/init.d/network را غیرفعال می کند. با اجرای فرمان زیر می توان از سرویس فعلی منتخب برای مدیریت شبکه مطلع شد :

    کد PHP:
     html-scriptfalse ]systemctl -p Id show network.service 
    برای فعال کردن NetworkManager بدین صورت عمل کنید :

    ابتدا سرویس فعلی را متوقف کنید :
    کد PHP:
    html-scriptfalse ]systemctl is-active network.service && \
    systemctl stop network.service 
    سرویس NetworkManager را اضافه کنید :

    کد PHP:
     html-scriptfalse ]systemctl –force enable NetworkManager.service 
    و در آخر با استفاده از نماینده ساخته شده آن را فعال کنید :

    کد PHP:
     html-scriptfalse ]systemctl start network.service 
    برای غیر فعال کردن آن بدین شکل عمل کنید :

    ابتدا سرویس فعلی را متوقف کنید:
    کد PHP:
    html-scriptfalse ]systemctl is-active network.service && \
    systemctl stop network.service 
    سرویس NetworkManager را حذف کنید :

    کد PHP:
     html-scriptfalse ]systemctl disable NetworkManager.service 
    اسکریپت یا سرویس ‎/etc/init.d/network را فعال کنید :

    کد PHP:
     html-scriptfalse ]systemctl start network.service 
    و برای مطمئن شدن از عملکرد صحیح، فرمان زیر را مجددا برای نمایش سرویس اصلی مورد استفاده اجرا کنید :

    کد PHP:
     html-scriptfalse ]systemctl -p Id show network.service 
    در صورتی که خروجی فرمان بالا Id=NetworkManager.service باشد، بدین معناست که سرویس NetworkManager فعال و در حال استفاده است، و اگر خروجی آن Id=network.service باشد، اسکریپت ‎/etc/init.d/network مدیریت شبکه را بر عهده گرفته است.

    ۳.۲. متغیر حذف شده SYSLOG_DAEMON :
    متغیر SYSLOG_DAEMON از این نسخه حذف شده است. سابقا از این متغیر برای انتخاب دیمن syslog سیستم استفاده می شد، اما از نسخه ۱۲.۳ اوپن سوزه، تنها یک نوع syslog در سیستم قابل نصب است که به صورت خودکار برای استفاده انتخاب و فعال خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر به صفحه منیوال (‎syslog(8 مراجعه فرمایید.

    ۴. نکات فنی :
    ۴.۱. فعال سازی درایورهای گرافیک با KMS (یا Kernel Mod Setting)

    از اوپن سوزه ۱۱.۳ به بعد، سوئیچ به KMS در گرافیک های Intel, ATI و NVIDIA صورت گرفت و اوپن سوزه ۱۳.۱ هم از این قاعده پیروی می کند. در صورتی که در استفاده از پشتیبانی KMS (در درایورهای intel,radeon,nouveau) با مشکل مواجه شدید، می توانید با اضافه کردن nomodeset به خط فرمان کرنل در هنگام بوت، KMS را غیرفعال کنید. برای غیرفعال کردن دائم آن، در صورتی که از GRUB2 به عنوان بوت لودر استفاده می کنید، فایل ‎/etc/default/grub را باز کنید و در مقابل خط GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT، کلمه nomodeset را اضافه کنید. پس از آن با اجرای فرمان زیر بوت لودر خود را با تنظیمات جدید آپدیت کنید :

    کد PHP:
     html-scriptfalse ]grub2-mkconfig -/boot/grub/grub.cfg 
    در صورت استفاده از GRUB Legacy، کلمه ذکر شده را در فایل ‎/boot/grub/menu.lst مقابل خط فرمان هسته اضافه کنید.

    با استفاده از این گزینه، درایور مناسب (به عنوان ماژول) با گزینه modeset=0 در initrd بارگذاری خواهد شد که نتیجه آن همان غیر فعال کردن KMS است.

    در موارد نادری هنگامی که بارگذاری ماژول DRM از initrd مشکلی کلی و بی ربط به KMS است، می توان ماژول DRM را کاملا از initrd حذف کرد. برای این کار متغیر NO_KMS_IN_INITRD مربوط به sysconfig در YaST را روی yes قرار دهید. پس از آن فایل initrd مجددا ساخته خواهد شد و برای فعال سازی آن می بایست سیستم خود را ری استارت کنید.

    توجه داشته باشید که گرافیک Intel در صورت نبود KMS قادر به بارگذاری ماژول مناسب خود نیست و برای فراهم کردن محیط گرافیکی از درایور fbdev استفاده می کند (به زبان تکنیکی به آن فال بک می کند). اما اگر گرافیک Intel شما قدیمی باشد، می توانید با نصب بسته xorg-x11-driver-video-intel-legacy از درایور قدیمی استفاده کنید که هنوز از UMS (یا User Mode Setting) پشتیبانی می کند. توجه داشته باشید که کارت های جدید AMD و NVIDIA نیز در صورت وجود پارامتر nomodeset به درایور fbdev فال بک می کنند.

    ۴.۲. پیکربندی Postfix :
    در اوپن سوزه ۱۲.۳، SuSEconfig.postfix به ‎/usr/sbin/config.postfix تغییر یافت. اگر متغیرهای مربوط به sysconfig را در فایل های ‎/etc/sysconfig/postfix یا ‎/etc/sysconfig/mail قرار داده اید، بایستی به صورت دستی فرمان ‎/usr/sbin/config.postfix را تحت کاربر ریشه اجرا کنید.

    ۴.۳. تنظیم کلید میانبر برای تغییر زبان در میزکار GNOME :
    در میزکار GNOME می توانید با نصب بسته gnome-tweak-tool و اجرای آن از طریق Activities > Tweak Tool، به قسمت Typing رفته و ترکیب کلید مد نظر خود را انتخاب کنید.

    ۴.۴. تغییر سیستم logging در xinetd :
    در اوپن سوزه ۱۳.۱ سیستم logging در xinetd از ‎/var/log/xinetd به system log واگذار شده است. این بدین معناست که تمامی پیام های xinetd از این به بعد در system log به عنوان یک دیمن ساختاری و سطح اطلاعاتی لاگ نمایش داده خواهند شد.

    اگر می خواهید به روش سابق بازگردید، گزینه مناسب را در فایل ‎/etc/xinetd.conf قرار دهید. برای اینکار میتوانید از الگوی موجود در فایل ‎/usr/share/doc/packages/xinetd/logrotate کمک بگیرید.

    ۴.۵. نسخه ۲.۴ Apache :
    نسخه ۲.۴ برنامه Apache با تغییراتی در زمینه فایل های پیکربندی همراه است. برای اطلاعات بیشتر در مورد به روز رسانی به این نسخه، به این آدرس مراجعه فرمایید.

    ۴.۶. تغییر سیستم logging در tomcat :
    اسکریپت راه اندازی tomcat زین پس داده خروجی را به جای فایل ‎/var/log/tomcat/catalina.out ، از طریق tomcat.service (یا tomcat-jsvc.service) به system log می فرستد.

    ۴.۷. نیاز به refresh سازی فایل های cache در Darktable :
    اگر از نسخه های پیشین به اوپن سوزه ۱۳.۱ آپگرید می کنید، فایل های cache باقی مانده برای برنامه Darktable ممکن است دیگر عمل نکنند. در این صورت حذف ‎~/.cache/darktable/mipmaps امری ضروریست.

    امیدواریم مطالب فوق پاسخ گوی سوالات و مشکلات احتمالی شما با این توزیع بوده باشد. در صورت رویارویی با مشکلی دیگر که در بالا ذکر نشده یا در صورت بروز مشکل در اعمال راه حل های ذکر شده، ما را مطلع فرمایید.
    آخرین ویرایش توسط Habili; در تاریخ/ساعت 01-13-2020, 02:37 AM.

درباره انجمن منطقه لینوکسی ها

انجمن منطقه لینوکسی ها با هدف ارتقاء سطح علمی کاربران در سطح جهانی و همچنین کمک به بالا بردن سطح علمی عمومی در زمینه های تخصصی فوق پایه گذاری شده است. انجمن منطقه لینوکسی ها از طریق کارشناسان و متخصصان پاسخگوی سوالات گوناگون کاربران مبتدی یا پیشرفته میباشد تا حد امکان تلاش شده که محیطی متنوع و کاربر پسند و به دور از هرگونه حاشیه جهت فعالیت کاربران در این انجمن ایجاد شود. لذا ما به صورت مستمر برای پیشرفت کمی و کیفی محتوی و اطلاعات انجمنمان میکوشیم که این برای ما ارزشمند و حائز اهمیت است. کلیه حقوق،اطلاعات و مقالات در این انجمن متعلق به سایت منطقه لینوکسی ها میباشد، و هرگونه نسخه برداری بدون ذکر منبع مورد پیگرد قانونی خواهد شد.

شبکه های اجتماعی
در حال انجام ...
X