اطلاعیه

بستن
هنوز اطلاعیه ای در دست نیست.

چهار راه برای kill نمودن یک فرآیند در گنو/لینوکس

بستن
X
 
  • فیلتر کردن
  • زمان
  • نمایش
Clear All
پست های جدید

    چهار راه برای kill نمودن یک فرآیند در گنو/لینوکس

    دستور kill علیرغم اسم زشت و خشنی که دارد اصلا قاتل نیست و قرار هم نیست که قتلی را انجام بدهد. این فرمان مظلوم، یک قاصدک است و فقط اطلاع رسانی می نماید وقتی شما این فرمان را وارد می نمایید، kill به سیستم عامل از طریق system call اطلاع می دهد که برو و به فلان پروسس بگو که به فلان دلیل بایستی سیستم را ترک نماید و سیستم عامل پس از کنترل های فراوان به پروسس مقصد اطلاع رسانی می نماید فلان دلیل همان شماره سیگنال است که به پروسس ارسال می گردد و پروسس مقصد می تواند سیگنال را ندیده گرفته و به فعالیت خودش ادامه دهد.
    دستور kill در لینوکس








    نکته مهم: هیچگاه به پروسس هایی که مشغول نوشتن برروی فایل هستند و مخصوصاً پایگاه های داده، سیگنال 9 نفرستید که این سیگنال پدر پروسس را در می آورد. و اصطلاحاً گوش پروسس را گرفته و آنرا بیرون می اندازد و خدا می داند که احتمالا چه بلایی به سر پایگاه داده در خواهد آمد.

    در هر حال، روش های زیادی برای خارج نمودن یک پروسس از حافظه وجود دارد که در زیر به توضیحاتی مختصر در این باره خواهیم پرداخت.



    همچنین توصیه میشود مقالات زیر را مطالعه کنید :

    آنچه که شما باید درباره process ها در لینوکس بدانید

    دستور ps در لینوکس برای مانیتور یا پیدا کردن process ها

    آموزش نحوه پیداکردن پروسس در حال اجرا و kill کردن آن در لینوکس

    راهنمای دستورات Kill - PKill و Killall برای بستن یک پروسس در لینوکس

    چگونه با استفاده از PID Number نام یک Process را در لینوکس پیدا کنیم

    نحوه پیدا کردن Process های در حال اجرا که CPU و RAM زیادی در Linux مصرف میکنند

    متوقف کردن و غیر فعال کردن سرویس های ناخواسته در لینوکس

    آموزش نحوه پیداکردن پروسس در حال اجرا و kill کردن آن در لینوکس

    نحوه Kill کردن Process های بی مسئولیت با استفاده از دستور xkill در لینوکس



    در خاتمه توصیه می گردد که با فرمان man نیم نگاهی به دستورات signal ,kill بیاندازید ( man 2 kill ) و ( man 7 signal ). همچنین می توانید برای مشاهده لیست سیگنال ها از دستور ( kill –l ) استفاده نمایید.

    از دستور kill بمنظور ارسال یک سیگنال به پروسس و یا از بین بردن آن استفاده می شود. بطور معمول در صورت دانستن PID پروسس از دستور kill بصورت kill –SIGNAL PID استفاده می شود. همچنین راه های مختلفی جهت kill نمودن پروسس وجود دارد بعنوان مثال kill نمودن به واسطه نام پروسس، kill نمودن به واسطه قسمتی از نام پروسس، kill نمودن به واسطه نشان گر موس در محیط گرافیکی سیستم عامل لینوکس و …


    در این راهنما به چهار روش جهت kill نمودن پروسس پرداخته خواهد شد.

    دستور kill – از بین بردن و یا به اصطلاح کشتن یک پروسس بوسیله PID
    دستور kill جهت ازبین بردن یک پروسس به واسطه PID آن مورد استفاده قرار می گیرد.
    در تمام مثال های زیر در رابطه با دستور kill یک سیگنال پایان دهی ( Termination ) به پروسس مشخصی فرستاده می شود. تمامی این سیگنالها را می توان یا از طریق نام آنها و یا از طریق شماره آنها مورد استفاده قرار داد. همچنین شما میباسیت PID پروسس مربوطه را برای این فرایند بدست آورید و از آن بعنوان یک استدلال برای دستور kill بهره گیرید.

    کد PHP:
    kill -TERM pidkill -SIGTERM pidkill -15 pid 
    در زیر یک نمونه مثال برای kill نمودن پروسس firefox آورده شده است.

    کد PHP:
    ps -ef grep firefox1986 Sl 7:22 /usr/lib/firefox-3.5.3/firefoxkill -9 1986 


    دستور killall – از بین بردن و یا به اصطلاح کشتن یک پروسس بوسیله نام آن پروسس

    کاربرد این دستور نیز بمانند دستور kill می باشد با این تفاوت که بجای مشخص نمودن یک فرایند از طریق PID، می توانید از نام آن فرایند جهت فرستادن سیگنال در دستور killall بهره گیرید. لازم به ذکر است اگر بیش از یک فرایند با آن نام اجرا شده باشد همه آنها به واسطه این دستور از بین خواهند رفت.

    به مثال زیر دقت کنید:

    کد PHP:

    ps -grep httpd

    1445 
    ?         00:01:00 httpd
    15961 
    ?        00:00:00 httpd
    15962 
    ?        00:00:00 httpd
    15963 
    ?        00:00:00 httpd
    15964 
    ?        00:00:00 httpd
    15965 
    ?        00:00:00 httpd
    15966 
    ?        00:00:00 httpd
    15967 
    ?        00:00:00 httpd
    15968 
    ?        00:00:00 httpd
    killall -9 httpd 


    دستور pkill – از بین بردن و یا به اصطلاح کشتن یک پروسس بوسیله نام آن پروسس

    شما می توانید از طریق مشخص نمودن نام کامل یا قسمتی از نام یک پروسس با استفاده از دستور pkill اقدام به ارسال سیگنال نمایید. لذا برای استفاده از این دستور نیازی به پیدا نمودن PID پروسس برای ارسال سیگنال به آن نمی باشد، در مثال زیر سیگنال پایان دهی ( Termination ) را برای همه پروسس هایی که در نام آنها کلمه sample وجود دارد می فرستیم.

    کد PHP:
    pkill sample 
    مثالی در رابطه با دستورpkill :
    قبل از فرستادن یک سیگنال در صورت ندانستن PID و نام صحیح یک پروسس، به واسطه دستور pgrep می توانید به جستجوی نام کامل و PID یک پروسس و پروسس های وابسته بپردازید و ببینید که کدام PID متعلق به کدام پروسس می باشد.

    کد PHP:
    pgrep -l sample12406 sample-server.p12425 sample-server.p12430 sample-garbagec
    pkill -USR1 samplepkill -9 sample 


    دستور xkill – از بین بردن و یا به اصطلاح کشتن یک پروسس از طریق رابط گرافیکی

    دستور xkill یکی از ساده ترین راه ها به جهت از بین بردن برنامه هایی که بصورت ناقص به اجرا درآمده اند می باشد. هنگامی که شما می خواهید یک پروسس را در محیط گرافیکی ازبین ببرید xkill می تواند به واسطه مکان نمای انتخابی امکان kill کردن آن پروسس را به واسطه کلیک نمودن مکان نمای ماوس بر روی آن فراهم آورد. به نوعی می توان گفت این دستور جایگزین Ctrl+Alt+Delete در لینوکس می باشد.

    با اجرای دستور xkill در ترمینال یا در بخش اجرای دستورات (Alt+F2) نشانگر ماوس به شکل یک ضربدر در آمده و هر پنجره ای که روی آن کلیک کنید را ریشه کن می کند.

    اگر می خواهید راحت تر این کار را انجام دهید و نخواهید که دستوری برای این کار وارد کنید باید برای این دستور یک کلید میانبر تعریف کنید تا هروقت مثلا Ctrl+Alt+Shift را زدید این دستور به کار افتاده و هر پنجره ای که روی آن کلیک کنید را منهدم کند.
    کد PHP:
    xkill 


    معرفی چند سیگنال کاربردی

    SIGTERM 15

    سیگنال پایان دهی 15 را میتوان بطور پیشفرض توسط یکی از فرامین بالا مانند killall به پروسس مد نظر فرستاد. این اگرچه ارسال این سیگنال به یک پروسس سبب پایان دهی آن می شود اما برخلاف سیگنال SIGKILL می توان آن را به تعویق انداخته و یا نادیده گرفت. بنابراین SIGTERM به معنی یک درخواست محترمانه از پروسسی مانند mysql می باشد که به آن می گوید هر وقت کار شما به اتمام رسیده لطفآ خارج شوید. به همین دلیل در بسیاری از سیستم های یونیکسی در هنگام خاموش شدن ابتدا سیگنال SIGTERM به پروسس هایی که باید به کار آنها پایان داده شود فرستاده خواهد شد و بعد از چند ثانیه انتظار سپس به پروسس های باقی مانده به زور سیگنال SIGKILL فرستاده خواهد شد.



    SIGSTOP 17,19,23 – SIGCONT 19,18,25

    زمانی که SIGSTOP به یک پروسس فرستاده می شود موجب توقف روند معمول در وضعیت فعلی آن فرایند می شود و فقط در صورتی می تواند به کار خود ادامه دهد که سیگنال SIGCONT به همان پروسس ارسال شود. بعنوان مثال گاهی اوقات در حال کامپایل یک برنامه از طرف مدیر یک کار فورس ماژور به شما محول می شود و نیاز می باشد تا پروسس کامپایل را غیر فعال کنید تا بتوانید از منابع سیستمی بیشتری جهت انجام آن کار استفاده نمایید و بعد از اتمام کار، پروسس کامپایل را که تا نصف انجام شده بود را ادامه دهید و مراحل را از سر نگیرید. در این صورت می توانید با استفاده از SIGSTOP در همان لحضه پروسس را موقتاً STOP نمایید و بعد از انجام کار محول شده از سمت مدیر، پروسس کامپایل را جهت ادامه کار با ارسال سیگنال SIGCONT به آن ادامه دهید. به مثال زیر توجه کنید.
    کد PHP:
    ps aufx grep cronroot      1303  0.0  0.0  19116  1032 ?        Ss   08:14   0:00 cron
    killall -SIGSTOP cron
    ps aufx grep cronroot      1303  0.0  0.0  19116  1032 ?        Ts   08:14   0:00 cron
    kill -SIGCONT cron
    ps aufx grep cronroot      1303  0.0  0.0  19116  1032 ?        Ss   08:14   0:00 cron 
    امیدوارم مفید واقع شده باشه.
    آخرین ویرایش توسط Habili; در تاریخ/ساعت 11-01-2021, 12:22 AM.

درباره انجمن منطقه لینوکسی ها

انجمن منطقه لینوکسی ها با هدف ارتقاء سطح علمی کاربران در سطح جهانی و همچنین کمک به بالا بردن سطح علمی عمومی در زمینه های تخصصی فوق پایه گذاری شده است. انجمن منطقه لینوکسی ها از طریق کارشناسان و متخصصان پاسخگوی سوالات گوناگون کاربران مبتدی یا پیشرفته میباشد تا حد امکان تلاش شده که محیطی متنوع و کاربر پسند و به دور از هرگونه حاشیه جهت فعالیت کاربران در این انجمن ایجاد شود. لذا ما به صورت مستمر برای پیشرفت کمی و کیفی محتوی و اطلاعات انجمنمان میکوشیم که این برای ما ارزشمند و حائز اهمیت است. کلیه حقوق،اطلاعات و مقالات در این انجمن متعلق به سایت منطقه لینوکسی ها میباشد، و هرگونه نسخه برداری بدون ذکر منبع مورد پیگرد قانونی خواهد شد.

شبکه های اجتماعی
در حال انجام ...
X