یکی از بخش های مهم در هر شبکه، نقاط انتهایی یا End point ها می باشند که واسط ارتباطی میان کاربر و آن شبکه محسوب می شوند. شبکه های VoIP نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نقاط انتهایی در آن از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.
در شبکه های VoIP امکان به کارگیری انواع مختلف دستگاه های سخت افزاری و نرم افزاری به عنوان نقطه انتهایی وجود دارد؛ اما به کارگیری تلفن های مبتنی بر IP و یا به عبارت بهتر IP Phoneها به عنوان دستگاه های کاملا مستقل، مهمترین روش پیشنهادی برای این منظور محسوب می شوند.
در ادامه سعی شده است تا یک راهنمای جامع برای انتخاب تلفن تحت های شبکه، به زبانی ساده ارائه شود. البته این امکان وجود دارد که در تصمیم گیری برای خرید دچار تردید شوید. در این صورت کافی است که با ما تماس بگیرید تا کارشناسان ما در این انتخاب، شما را به بهترین نحو راهنمایی کنند.
در این مقاله مطالب زیر را شرح خواهیم داد :
• IP Phone چگونه کار می کند؟
• کدک های صوتی در IP Phone
• انواع مختلف IP Phone
• انتخاب IP Phone مناسب
IP Phone چگونه کار می کند؟
تلفن تحت شبکه یا IP Phone دستگاهی سازگار با فناوری IP و پروتکل های مربوطه است که در شبکه های تلفنی مبتنی بر IP، مورد استفاده قرار می گيرند. انتقال صوت با استفاده از شبکه، از طريق تبديل سيگنال های صوتی به بسته های دیتا و ارسال بسته ها در بستر شبکه و در نهايت تبديل بسته های دريافتی به سيگنال های آنالوگ صورت می گيرد.
جزییات بیشتر را می توانید از لینک زیر دنبال کنید.
ویپ (VoIP) چیست؟
کدک های صوتی در IP Phone
تبدیل امواج آنالوگ به دیجیتال و پروسه فشرده سازی را کُدِک (Codec) گویند. کدک ها از امواج آنالوگ در فاصله های زمانی معین (time interval) نمونه برداری کرده و برای هر نمونه مقداری را اختصاص می دهند. نمونه هایی از رایج ترین کدک های معروف عبارتند از:
G.729 - 8 Kbps
G.711 - 64 Kbps
iLBC - 15 Kbps
GSM - 13 Kbps
جهت بررسی بیشتر کدک ها به لینک زیر مراجعه کنید.
کدک (Codec) چیست؟
انواع مختلف IP Phone :
یکی از نکات مهم در انتخاب تلفن تحت شبکه این است که بدانید برای چه منظوری تلفن را تهیه می کنید؛ در واقع باید نیازهای کاربر تلفن را به خوبی بشناسید و سپس وارد مرحله خرید شوید. در ادامه به برخی نکات که در هنگام انتخاب یک تلفن تحت شبکه باید در نظر داشته باشید، اشاره می شود. این اطلاعات بر اساس موقعیت کاربر در یک سازمان ارائه شده است.
مدیریت :
در سطح مدیریتی، تلفن تحت شبکه باید دارای صفحه نمایش بزرگ و ترجیحاً رنگی، امکان انتقال تماس و برقراری چندین تماس به صورت همزمان را دارا باشد؛ بنابراین پشتیبانی از چند خط، دکمه های قابل برنامه ریزی، مجهز بودن به بلندگو و برقراری کنفرانس تلفنی از امکانات مورد نیاز تلفن مدیریتی است. همچنین تلفن های تصویری از مواردی است که مورد استقبال مدیران قرار می گیرد.
کارشناسی :
امکان پشتیبانی از چند خط، برای این افراد نیز مانند مدیران مهم است. به خصوص هنگامی که این افراد مسئول فروش یا پشتیبانی هستند، برای برقراری چندین ارتباط تلفنی باید بتوانند یک تماس را پشت خط نگه داشته و پاسخگوی تماس های دیگر باشند. بنابراین تلفن این دسته از افراد در سازمان نیز باید ویژگی ها و امکاناتی نظیر انتقال تماس و کنفرانس را پوشش دهد.
پذیرش(منشی) :
تلفن تحت شبکه ای که برای مسئول پذیرش خریداری می شود، باید چندین داخلی را پشتیبانی کند و همچنین امکان افزودن extension module برای شماره گیری سریع داشته باشد. امکان اتصال هدست، دفتر تلفن و لیستی از تماس های قبلی نیز نیز از نکاتی است که باید برای منشی در نظر گرفته شود.
انتخاب IP Phone مناسب :
1. تلفن مورد استفاده چه کسی در چه رده سازمانی است؟
باید به این مساله توجه داشته باشید که برای هر فرد در سازمان، با توجه به نیازهایش، تلفن مناسبی انتخاب شود که پیش تر به این مساله اشاره شد.
2. کاربر مورد نظر در لحظه چند تماس دریافت می کند؟
این نکته مهمی است زیرا تعداد داخلی هایی را که یک تلفن تحت شبکه باید پشتیبانی کند را تعیین می کند. یک کارشناس می تواند نهایتاً با استفاده از 2 خط نیاز خود را مرتفع کند در حالی که اپراتورها، و مسئولان پذیرش، قاعدتاً به تعداد بیشتری از خطوط نیاز دارند.
3. کاربر چه خواسته هایی از تلفن دارد؟
امکاناتی از قبیل call waiting، کنفرانس تلفنی، صفحه نمایش مناسب، Hold کردن تماس، امکان اتصال هدست، دفتر تلفن و کلید های قابل برنامه ریزی از مواردی است که باید با توجه به نیاز کاربر مدنظر قرار گیرد.
4. آیا از PoE استفاده می کنید؟
اگر در حال حاضر از فناوری PoE (تأمین برق مورد نیاز از طریق شبکه) استفاده می کنید، باید تلفنی تهیه کنید که از این فناوری پشتیبانی می کند. توجه داشته باشید که استفاده از فناوری PoE جهت تامین برق مورد نیاز تلفن ها به شما این اطمینان را می دهد که هنگام قطع شدن جریان برق شهری، شما می توانید با تامین برق سوییچ PoE شبکه تلفن شرکت یا سازمان را زنده نگهدارید.
5. در سیستم تلفنی شما، از چه پروتکل ها و کدک هایی استفاده می شود؟
این نکته را در نظر داشته باشید که تلفن مورد نظر، با پروتکل ها و کدک های تحت پوشش سیستم تلفنی، سازگار باشد. بنابراین قبل از اقدام به خرید تلفن تحت شبکه درباره پروتکل ها و کدک های سیستم تلفنی مبتنی بر IP خود، آگاهی کسب کنید.
6. تخصیص بودجه لازم برای خرید تلفن تحت شبکه (IP Phone) :
اگرچه قیمت، نباید به عنوان مهمترین فاکتور در خرید تلفن تحت شبکه مطرح باشد؛ اما تخصیص بودجه مشخص، به شما کمک می کند تا با دیدگاهی منطقی گزینه مناسب را با توجه به کارایی های مورد نیاز، انتخاب کنید.
در انتها، یک جدول مقایسه از IP Phone های مختلف به صورت دسته بندی شده، آورده شده است.
در شبکه های VoIP امکان به کارگیری انواع مختلف دستگاه های سخت افزاری و نرم افزاری به عنوان نقطه انتهایی وجود دارد؛ اما به کارگیری تلفن های مبتنی بر IP و یا به عبارت بهتر IP Phoneها به عنوان دستگاه های کاملا مستقل، مهمترین روش پیشنهادی برای این منظور محسوب می شوند.
در ادامه سعی شده است تا یک راهنمای جامع برای انتخاب تلفن تحت های شبکه، به زبانی ساده ارائه شود. البته این امکان وجود دارد که در تصمیم گیری برای خرید دچار تردید شوید. در این صورت کافی است که با ما تماس بگیرید تا کارشناسان ما در این انتخاب، شما را به بهترین نحو راهنمایی کنند.
در این مقاله مطالب زیر را شرح خواهیم داد :
• IP Phone چگونه کار می کند؟
• کدک های صوتی در IP Phone
• انواع مختلف IP Phone
• انتخاب IP Phone مناسب
IP Phone چگونه کار می کند؟
تلفن تحت شبکه یا IP Phone دستگاهی سازگار با فناوری IP و پروتکل های مربوطه است که در شبکه های تلفنی مبتنی بر IP، مورد استفاده قرار می گيرند. انتقال صوت با استفاده از شبکه، از طريق تبديل سيگنال های صوتی به بسته های دیتا و ارسال بسته ها در بستر شبکه و در نهايت تبديل بسته های دريافتی به سيگنال های آنالوگ صورت می گيرد.
جزییات بیشتر را می توانید از لینک زیر دنبال کنید.
ویپ (VoIP) چیست؟
کدک های صوتی در IP Phone
تبدیل امواج آنالوگ به دیجیتال و پروسه فشرده سازی را کُدِک (Codec) گویند. کدک ها از امواج آنالوگ در فاصله های زمانی معین (time interval) نمونه برداری کرده و برای هر نمونه مقداری را اختصاص می دهند. نمونه هایی از رایج ترین کدک های معروف عبارتند از:
G.729 - 8 Kbps
G.711 - 64 Kbps
iLBC - 15 Kbps
GSM - 13 Kbps
جهت بررسی بیشتر کدک ها به لینک زیر مراجعه کنید.
کدک (Codec) چیست؟
انواع مختلف IP Phone :
یکی از نکات مهم در انتخاب تلفن تحت شبکه این است که بدانید برای چه منظوری تلفن را تهیه می کنید؛ در واقع باید نیازهای کاربر تلفن را به خوبی بشناسید و سپس وارد مرحله خرید شوید. در ادامه به برخی نکات که در هنگام انتخاب یک تلفن تحت شبکه باید در نظر داشته باشید، اشاره می شود. این اطلاعات بر اساس موقعیت کاربر در یک سازمان ارائه شده است.
مدیریت :
در سطح مدیریتی، تلفن تحت شبکه باید دارای صفحه نمایش بزرگ و ترجیحاً رنگی، امکان انتقال تماس و برقراری چندین تماس به صورت همزمان را دارا باشد؛ بنابراین پشتیبانی از چند خط، دکمه های قابل برنامه ریزی، مجهز بودن به بلندگو و برقراری کنفرانس تلفنی از امکانات مورد نیاز تلفن مدیریتی است. همچنین تلفن های تصویری از مواردی است که مورد استقبال مدیران قرار می گیرد.
کارشناسی :
امکان پشتیبانی از چند خط، برای این افراد نیز مانند مدیران مهم است. به خصوص هنگامی که این افراد مسئول فروش یا پشتیبانی هستند، برای برقراری چندین ارتباط تلفنی باید بتوانند یک تماس را پشت خط نگه داشته و پاسخگوی تماس های دیگر باشند. بنابراین تلفن این دسته از افراد در سازمان نیز باید ویژگی ها و امکاناتی نظیر انتقال تماس و کنفرانس را پوشش دهد.
پذیرش(منشی) :
تلفن تحت شبکه ای که برای مسئول پذیرش خریداری می شود، باید چندین داخلی را پشتیبانی کند و همچنین امکان افزودن extension module برای شماره گیری سریع داشته باشد. امکان اتصال هدست، دفتر تلفن و لیستی از تماس های قبلی نیز نیز از نکاتی است که باید برای منشی در نظر گرفته شود.
انتخاب IP Phone مناسب :
1. تلفن مورد استفاده چه کسی در چه رده سازمانی است؟
باید به این مساله توجه داشته باشید که برای هر فرد در سازمان، با توجه به نیازهایش، تلفن مناسبی انتخاب شود که پیش تر به این مساله اشاره شد.
2. کاربر مورد نظر در لحظه چند تماس دریافت می کند؟
این نکته مهمی است زیرا تعداد داخلی هایی را که یک تلفن تحت شبکه باید پشتیبانی کند را تعیین می کند. یک کارشناس می تواند نهایتاً با استفاده از 2 خط نیاز خود را مرتفع کند در حالی که اپراتورها، و مسئولان پذیرش، قاعدتاً به تعداد بیشتری از خطوط نیاز دارند.
3. کاربر چه خواسته هایی از تلفن دارد؟
امکاناتی از قبیل call waiting، کنفرانس تلفنی، صفحه نمایش مناسب، Hold کردن تماس، امکان اتصال هدست، دفتر تلفن و کلید های قابل برنامه ریزی از مواردی است که باید با توجه به نیاز کاربر مدنظر قرار گیرد.
4. آیا از PoE استفاده می کنید؟
اگر در حال حاضر از فناوری PoE (تأمین برق مورد نیاز از طریق شبکه) استفاده می کنید، باید تلفنی تهیه کنید که از این فناوری پشتیبانی می کند. توجه داشته باشید که استفاده از فناوری PoE جهت تامین برق مورد نیاز تلفن ها به شما این اطمینان را می دهد که هنگام قطع شدن جریان برق شهری، شما می توانید با تامین برق سوییچ PoE شبکه تلفن شرکت یا سازمان را زنده نگهدارید.
5. در سیستم تلفنی شما، از چه پروتکل ها و کدک هایی استفاده می شود؟
این نکته را در نظر داشته باشید که تلفن مورد نظر، با پروتکل ها و کدک های تحت پوشش سیستم تلفنی، سازگار باشد. بنابراین قبل از اقدام به خرید تلفن تحت شبکه درباره پروتکل ها و کدک های سیستم تلفنی مبتنی بر IP خود، آگاهی کسب کنید.
6. تخصیص بودجه لازم برای خرید تلفن تحت شبکه (IP Phone) :
اگرچه قیمت، نباید به عنوان مهمترین فاکتور در خرید تلفن تحت شبکه مطرح باشد؛ اما تخصیص بودجه مشخص، به شما کمک می کند تا با دیدگاهی منطقی گزینه مناسب را با توجه به کارایی های مورد نیاز، انتخاب کنید.
در انتها، یک جدول مقایسه از IP Phone های مختلف به صورت دسته بندی شده، آورده شده است.