اطلاعیه

بستن
هنوز اطلاعیه ای در دست نیست.

نحوه Mount و Unmount کردن یک ISO Image در RHEL/CentOS/Fedora و ubuntu

بستن
X
 
  • فیلتر کردن
  • زمان
  • نمایش
Clear All
پست های جدید

    نحوه Mount و Unmount کردن یک ISO Image در RHEL/CentOS/Fedora و ubuntu

    یک ISO Image یا فایل iso که مخفف (International Organization Standardization) میباشد در حقیقت یک فایل آرشیو است که شامل یک disk image به نام ISO 9660 و به فرمت فایل سیستم میباشد. هر فایل ISO شامل پسوند .ISO است که نام فرمت آن را تعریف میکند و در حقیقت از فایل سیستم ISO 9660 نشات گرفته است و به ویژه برای CD/DVD Rom's قرار میگرفت. به عبارت ساده یک iso file یک disk image است.
    برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید

نام:	how_to_burn_iso_image.png
نمایش ها:	1
اندازه:	51.1 KB
شناسه:	19735


    همانطور که مشاهده کرده اید اکثر سیستم عامل های لینوکس که از اینترنت دانلود میکنید به فرمت iso هستند. عموما یک iso image شامل نصب نرم افزارهایی همانند نصب سیستم عامل نصب games یا هر اپلیکیشن دیگری میباشد. بعضی اوقات پیش میآید که ما نیاز داریم به فایل ها و محتویات درون این iso iamge ها دسترسی داشته باشیم و بتوانیم آنها را ببینیم. اما برای این کار نمیخواهیم فضای دیسک را هدر داده و حتی زمانی برای رایت کردن آن روی یک CD/DVD صرف کنیم.

    در این مقاله نحوه Mount و Unmount کردن یک iso image روی سیستم عامل لینوکس به منظور دسترسی و لیست کردن محتوای فایل ها را شرح خواهیم داد.


    چگونه یک ISO Image را Mount کنیم :
    برای مانت کردن یک iso image روی لینوکس (RHEL, CentOS, Fedora, Ubuntu) شما باید ابتدا با یوزر Root لاگین شوید و یا اگربا یوزر معمولی هستید با استفاده از sudo به root سوییچ کنید و دستور زیر را به منظور ایجاد یک دایرکتوری برای Mount در ترمینال ایجاد کنید :
    کد:
    # mkdir /mnt/iso
    
    OR
    
    $ sudo mkdir /mnt/iso

    بعد از ایجاد mount point (پوشه ای برای mount) با استفاده از دستور mount فایل iso به نام “Fedora-18-i386-DVD.iso“ را mount میکنیم :
    کد:
    # mount -t iso9660 -o loop /home/tecmint/Fedora-18-i386-DVD.iso /mnt/iso/
    
    OR
    
    $ sudo mount -t iso9660 -o loop /home/tecmint/Fedora-18-i386-DVD.iso /mnt/iso/

    بعد از اینکه iso image با موفقیت mount شد به دایرکتوری mount شده در /mnt/iso با استفاده از دستور cd وارد میشویم و با استفاده از دستور ls محتوای آن را لیست میکنیم. به این شیوه شما تنها در مد read-only مانت خواهید شد بنابراین هیچ امکان تغییر در هیچ کدام از فایل های را ندارید :
    کد:
    # cd /mnt/iso
    # ls -l

    در اینجا لیست فایل های موجود در یک iso file را که در مرحله قبل mount کردید مشاهده خواهید کرد. برای مثال لیست کردن پوشه های موجود در Fedora-18-i386-DVD.iso image شبیه به خروجی زیر خواهد بود :
    کد:
    total 16
    drwxrwsr-x  3 root 101737 2048 Jan 10 01:00 images
    drwxrwsr-x  2 root 101737 2048 Jan 10 01:00 isolinux
    drwxrwsr-x  2 root 101737 2048 Jan 10 01:00 LiveOS
    drwxrwsr-x 28 root 101737 4096 Jan 10 00:38 Packages
    drwxrwsr-x  2 root 101737 4096 Jan 10 00:43 repodata
    -r--r--r--  1 root root   1538 Jan 10 01:00 TRANS.TBL


    چگونه یک iso image را unmount کنیم :
    شما به سادگی و با استفاده از یوزر root یا sudo دستور زیر را در ترمینال اجرا کنید تا iso image مانت شده را unmount کنید :
    کد:
    # umount /mnt/iso
    
    OR
    
    $ sudo umount /mnt/iso


    آپشن های موجود :
    -t :
    این آپشن برای نمایش نوع فایل سیستم داده شده استفاده میشود.

    ISO 9660 :
    این گزینه ساختار پیش فرض و استاندارد فایل سیستمی که روی CD/DVD roms مورد استفاده قرار میگیرد را توضیح میدهد.

    -o :
    تمامی آپشن ها باید با عبارت -o حتما همراه باشند. دقت کنید بین -o و عبارت آپشن توسط یک کاما مجزا شود.

    loop :
    دیوایس loop در حقیقت یک pseudo-device میباشد که اغلب برای mount کردن CD/DVD ISO Image مورد استفاده قرار میگیرد و این چنین فایل هایی را به عنوان یک block device قابل دسترسی میگرداند.


    با ما باشید
    محمد هابیلی

درباره انجمن منطقه لینوکسی ها

انجمن منطقه لینوکسی ها با هدف ارتقاء سطح علمی کاربران در سطح جهانی و همچنین کمک به بالا بردن سطح علمی عمومی در زمینه های تخصصی فوق پایه گذاری شده است. انجمن منطقه لینوکسی ها از طریق کارشناسان و متخصصان پاسخگوی سوالات گوناگون کاربران مبتدی یا پیشرفته میباشد تا حد امکان تلاش شده که محیطی متنوع و کاربر پسند و به دور از هرگونه حاشیه جهت فعالیت کاربران در این انجمن ایجاد شود. لذا ما به صورت مستمر برای پیشرفت کمی و کیفی محتوی و اطلاعات انجمنمان میکوشیم که این برای ما ارزشمند و حائز اهمیت است. کلیه حقوق،اطلاعات و مقالات در این انجمن متعلق به سایت منطقه لینوکسی ها میباشد، و هرگونه نسخه برداری بدون ذکر منبع مورد پیگرد قانونی خواهد شد.

شبکه های اجتماعی
در حال انجام ...
X