شخصی که مسئول نصب و راه اندازی و نگهداری سیستم یا سرور میباشد در حقیقت ادمین سیستم (یا System Administrator) نامیده میشود. ادمین های سیستم ممکن است عضوی از دپارتمان IT (مخفف Information Technologhy) باشد. اکثر مباحث مطرح شده در زیر برای ادمین های سیستم ویندوز و شبکه هم صدق میکند.
وظایف یک ادمین سیستم
وظایف یک ادمین سیستم بسیار زیاد و همچنین گسترده، از سازمانی به سازمان دیگر میباشد. sysadmin ها عموما وظیفه نصب، پشتیبانی و نگهداری از سرورها یا سایر سیستم های کامپیوتری را دارند، همچنین وظیفه پاسخگویی به هر گونه قطعی های سرویس و همچنین سایر مشکلات و طراحی برای رفع آنها را نیز دارند. سایر وظایف نیز ممکن است شامل اسکریپت نویسی و یا برنامه نویسی سبک و همچنین مدیریت پروژه برای پروژه های مرتبط با سیستم نیز باشد.
ادمین های سیستم در قبال موارد زیر مسئول هستند
Cloud computing و Sysadmin ها
Cloud computing چیزی جزء تعداد زیادی از کامپیوترها که از طریق شبکه Internet/Wan به هم متصل شده اند، نیست. cloud computing در حال حاضر بخشی از تکنولوژی میباشد و sysadmin در این راستا میبایست مباحث زیر را آموزش ببیند.
چه چیزی درباره اکانت Administrator سیستم بسیار خاص است ؟
اکانت root دسترسی کامل (نامحدود) دارد بنابراین ادمین میتواند هر چیزی را در سیستم انجام دهد. به طور مثال root میتواند فایل های حیاتی سیستم را نیز حذف کند. علاوه بر این هیچ راهی نیست که شما بتوانید فایل ها را ریکاور کنید مگر اینکه از tape backup یا سیستم های بک آپ بر اساس دیسک استفاده کنید.
تسک های زیادی از مدیر سیستم را میتوان با استفاده از اسکریپت های Shell یا Perl/Phyton اتوماتیک کرد. به طور مثال :
مهم ترین توانایی یک ادمین سیستم
مدت زمان حل مشکل. حل مشکل گاهی اوقات شما را به انواع فشارها و استرس ها دچار میکند. زمانیکه در یک محیط کاری، سروری متوقف میشود و شما را برای حل مشکل فرا میخوانند شما باید قادر به ترابل شوت سریع و صحیح مشکل باشید. شما باید مشخص کنید که مشکل چیست و چگونه به بهترین شکل ممکن میتوانید آنرا در سریع ترین زمان حل کنید.
ادمین های سیستم وظایف زیر را ندارند
امیدوارم مفید واقع شده باشد.
وظایف یک ادمین سیستم
وظایف یک ادمین سیستم بسیار زیاد و همچنین گسترده، از سازمانی به سازمان دیگر میباشد. sysadmin ها عموما وظیفه نصب، پشتیبانی و نگهداری از سرورها یا سایر سیستم های کامپیوتری را دارند، همچنین وظیفه پاسخگویی به هر گونه قطعی های سرویس و همچنین سایر مشکلات و طراحی برای رفع آنها را نیز دارند. سایر وظایف نیز ممکن است شامل اسکریپت نویسی و یا برنامه نویسی سبک و همچنین مدیریت پروژه برای پروژه های مرتبط با سیستم نیز باشد.
ادمین های سیستم در قبال موارد زیر مسئول هستند
- مدیریت کاربر (نصب و نگهداری حساب های کاربری)
- نگهداری سیستم
- بررسی کردن صحت عملکرد سایر تجهیزات
- مدیریت و هماهنگی سریع برای تعمیر سخت افزار در مواقع بروز نقص در سخت افزار
- مانیتورینگ عملکرد سیستم ها
- ایجاد فایل سیستم ها
- نصب نرم افزارها
- ایجاد پالیسی های بک آپ گیری و ریکاوری
- مانیتور ارتباطات شبکه
- آپدیت کردن سیستم به محض ریلیز ورژن جدید سیستم عامل ها و برنامه های کاربردی
- پیاده سازی پالیسی ها برای استفاده از سیستم های کامپیوتری و شبکه
- پیاده سازی پالیسی های امنیتی برای کاربران (یک sysadmin باید درک عمیقی از امنیت کامپیوتر به طور مثال فایروال و سیستم های شناسایی نفوذ به سیستم را دارا باشد)
- داکیومنت سازی به شکل یک wiki داخلی
- مدیریت پسورد و احراز هویت
Cloud computing و Sysadmin ها
Cloud computing چیزی جزء تعداد زیادی از کامپیوترها که از طریق شبکه Internet/Wan به هم متصل شده اند، نیست. cloud computing در حال حاضر بخشی از تکنولوژی میباشد و sysadmin در این راستا میبایست مباحث زیر را آموزش ببیند.
- نرم افزار اتوماسیون مانند puppet, chef, Ansible و غیره
- زیر ساخت Cloud همانند AWS, Openstack و غیره
- سرویس های شبکه در cloud همانند شبکه های Content delivery (مانند Akamai, CloudFront و غیره) و سرورهای DNS
- Source control
- طراحی بهترین روش های بک آپ گیری و زیر ساخت سازی کل
چه چیزی درباره اکانت Administrator سیستم بسیار خاص است ؟
اکانت root دسترسی کامل (نامحدود) دارد بنابراین ادمین میتواند هر چیزی را در سیستم انجام دهد. به طور مثال root میتواند فایل های حیاتی سیستم را نیز حذف کند. علاوه بر این هیچ راهی نیست که شما بتوانید فایل ها را ریکاور کنید مگر اینکه از tape backup یا سیستم های بک آپ بر اساس دیسک استفاده کنید.
تسک های زیادی از مدیر سیستم را میتوان با استفاده از اسکریپت های Shell یا Perl/Phyton اتوماتیک کرد. به طور مثال :
- ایجاد کاربران جدید
- ریست پسورد کاربران
- بستن و باز کردن اکانت کاربران
- مانیتور امنیت سرور
- مانیتور سرویس های خاص
مهم ترین توانایی یک ادمین سیستم
مدت زمان حل مشکل. حل مشکل گاهی اوقات شما را به انواع فشارها و استرس ها دچار میکند. زمانیکه در یک محیط کاری، سروری متوقف میشود و شما را برای حل مشکل فرا میخوانند شما باید قادر به ترابل شوت سریع و صحیح مشکل باشید. شما باید مشخص کنید که مشکل چیست و چگونه به بهترین شکل ممکن میتوانید آنرا در سریع ترین زمان حل کنید.
ادمین های سیستم وظایف زیر را ندارند
- مهندسان نرم افزار جداسازی Cookie
- برنامه نویس حرفه ای
- عموما جزء وظایف شما نیست که نرم افزارهای کاربردی جدید را طراحی کنید.
- اما شما باید رفتار نرم افزار را به منظور استفاده از آن و ترابل شوت مشکلات کاملا درک کنید و عموما باید با چندین زبان برنامه نویسی مورد استفاده برای scripting یا اتوماسیون تسک های روتین مانند shel, awk, perl, phyton و غیره نسبتا آشنا باشید.
امیدوارم مفید واقع شده باشد.