سالی که گذشت سال بسیار خوبی برای دنیای نرم افزارهای آزاد و متن باز بود؛ سالی سرشار از پیشرفت ها و تحول های بنیادین آن هم به رهبری دنیای آزاد … در سال میلادی 2011، تحولات اساسی در زمینه رابط های گرافیکی و میزکارها را شاهد بودیم. از تغییرات اساسی مفاهیم ارتباطی توسط میزکار گنوم گرفته تا تولد Unity و ابتکارات متعدد Linux Mint برای دست یابی به رابطی بهتر … از ظاهر که بگذریم، پیشرفت های فناوری پردازش ابری به رهبری فدورا و اپن سوزه و نیز آزاد/متن باز شدن سیستم عامل هایی نظیر WebOS و بادا از دیگر رخداد های چشمگیر بوده است. می توان این گونه تعبیر کرد که سازندگان در سطح کلان به اهمیت مشارکت و تکیه بر جامعه کاربری و برنامه نویسان آزاد پی برده اند. گرچه این شرکت ها چندان اهمیتی به اصل آزادی نمی دهند و بیشتر به این مدل توسعه بعنوان راهی برای پیشرفت می نگرند ولی خواسته یا ناخواسته روز به روز آزادی ها بیشتر شده، انحصار نرم افزاری به حاشیه رانده می شود و توجه افراد بیشتری به بحث آزادی جلب می شود. حال این وظیفه ی ماست که از اصل آزادی غافل نشویم و اصول آزادی نرم افزار را از یاد نبریم.

سال جدید را می توان سال بهتری برای نرم افزارهای آزاد و متن باز دانست. در این سال اگر اوبونتو را بر روی تلویزیون خود و یا آندروید را در حال اجرا در یخچال فریزر خانه خود دیدید اصلا نباید تعجب کنید! از هم اکنون مشخص است که خیل عظیمی از تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری و حتی لوازم خانگی همچون سامسونگ ، پاناسونیک و… برنامه هایی دارند که از نرم افزارها و سیستم عامل های آزاد و متن باز برای لوازم الکتریکی هوشمند خود استفاده کنند. یکی از این دلایل می تواند آن باشد که این نرم افزارها و سیستم عامل ها به دلیل باز بودن سورس برنامه (بعنوان یکی از اولین اصول آزادی) و همچنین رایگان بودن در اکثر مواقع، به گرینه ای مقرون به صرفه برای این شرکت ها تبدیل شده اند؛ به گونه ای که آندروید با گذشت زمان اندکی از زمان عرضه توانست به موفقیت چشم گیری دست یابد.

برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید  نام:	open_source-300x225.png نمایش ها:	1 اندازه:	108.4 KB شناسه:	18258

همین چند وقت پیش بود که کانونیکال در نمایشگاه CES که در لاس وگاس برگزار می شود، از Ubuntu TV با شعار TV for human beings پرده برداری کرد و توانست نظرات زیادی را به خود جلب کند. کاربران از تلوزیون خود انتظار سرگرم شدن، لذت بردن از فیلم، انجام کارهای بیشتر با کنترل از راه دور به شکل مناسب و کارا را دارند که اوبونتو با تکیه بر قدرت گنو/لینوکس می تواند تمام این نیازها را به بهترین نحو پوشش دهد. Ubuntu TV به همراه میز کار Unity 2D به همراه بهینه سازی هایی برای استفاده در تلوزیون های هوشمند ارائه می شود که به راحتی می توان آن را در نسخه دسکتاپ اوبونتو نیز نصب نموده و از آن بهره برد.

این حرکت جالب از طرف کنونیکال از چند جهت قابل بررسی است. اول، نشان داد که کانونیکال تفکری فراتر از بازار سنتی گنو/لینوکس بر روی دسکتاپ ها دارد — البته اوبونتو این حرکت را بسیار صریح و بی واهمه انجام داد. این حرکت نشان دهنده این نکته نیز هست که اوبونتو قصد دارد بازار بیشتری را علاوه بر کاربران گنو/لینوکس و یا حتی کاربران کامپیوتر برای خود رقم بزند و حتی به کاربران خانگی و تلوزیون هم می اندیشد. همچنین این حرکت می تواند به کاربران نشان دهد که این اوبونتو است! و آن ذهنیت غلط دشواری استفاده از گنو/لینوکس را در ذهن کاربران بشکند! و همچنین به نظر می رسد این حرکت به خوبی در حال اجرا و شروع شدن است؛ چرا که کانونیکال مکانی را برای معرفی این کار در نظر گرفت که یکی از بزرگترین رویدادها در زمینه محصولات الکترونیکی و دنیای دیجیتال همه ساله در آن برگذار می شود.

برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید  نام:	tv-feature-tv-channels-300x137.jpg نمایش ها:	1 اندازه:	13.9 KB شناسه:	18259

برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید  نام:	01ubuntutv-300x111.jpg نمایش ها:	1 اندازه:	14.2 KB شناسه:	18260

البته مدیا سنتر قدرتمند و پر سابقه ای همچون XBMC نیز می تواند یک گزینه آزاد و مناسب برای کاربرانی باشد که می خواهند از امکانات چند رسانه ای بر روی تلوزیون خود و دیگر دستگاه ها همچون Apple TV استفاده کنند. XBMC مدیا سنتری است که قابلیت نصب بر روی اکثر سیستم عامل ها را داراست و حتی می توان آن را به صورت یک فایل ISO از سایت آن دریافت نموده و به صورت دیسک زنده (XBMC Live CD) از آن استفاده نمود.

برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید  نام:	6336671-459-337-300x220.jpg نمایش ها:	1 اندازه:	26.7 KB شناسه:	18261

همچنین در سال 2011 شاهد حضور پلاسما اکتیو، Tizen، منبع باز شدن Bada، و خبر ادغام بادا و Tizen بودیم که این نوید را می دهند که سال آینده سال پربارتری برای دستگاه هایی باشد که از گنو/لینوکس و نرم افزار های آزاد به عنوان سیستم عامل خود استفاده می کنند. سرمایه گذاری و پشتیبانی شرکت های بزرگی چون سامسونگ و اینتل از بنیاد لینوکس نیز نوید آن را می دهد که این حرکات به صورت جدی تر دنبال شده و سریع تر وارد چرخه مصرف کاربران شوند.

برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید  نام:	Infinity-I-Kitchen-Bem-Legaus-1-300x300.jpg نمایش ها:	1 اندازه:	23.9 KB شناسه:	18262

همچنین لینوکس چه در قالب آندروید و چه در قالب نرم افزارها و سیستم عامل های دیگر بر روی خیل عظیمی از دستگاه های هوشمند از یخچال فریزر گرفته تا اجاق گاز مورد استفاده قرار خواهد گرفت! با تمام مشکلاتی که بر سر راه آینده نرم افزارهای آزاد و متن باز وجود دارد، سال 2012 سال پربارتری برای دستگاه هایی که از گنو/لینوکس ، لینوکس و سایر نرم افزارهای آزاد استفاده می کنند ، خواهد بود.

یکی از کلیدی ترین عوامل موفقیت نرم افزارهای آزاد در سال های اخیر را می توان به عواملی چون شفاف بودن برنامه ها به دلیل وجود کد منبع، امکان تغییر کد و تناسب آن مبتنی بر نیازهای شرکت های سازنده سخت افزارها و محصولات، و از همه مهم تر صرفه جویی در هزینه ها نسبت داد.

نوشته شده توسط : احسان ترک