لینوکس و دنیای نرم افزار آزاد، دنیایی با ساختار های مخصوص به خود است. یکی از ویژگی های جالب این فضا تغییرپذیری و قابلیت خصوصی سازی بسیار بالای آن است.
شاید همه ی کسانی که مشغول مطالعه ی این مطلب باشند نسبت به آرچ لینوکس و PacMan مدیر بسته های این توزیع آشنایی مقبولی داشته باشند. یکی از موضوعات بسیار دلچسب در مورد PacMan قابلیت بسیار بالای این مدیر بسته در خصوصی سازی و انعطاف پذیری آن در برآورد نیاز های کاربر است. در این سری مقالات آموزشی، هدف، ارائه روش هایی جهت افزایش کارایی Pacman در آرچ لینوکس و دیسترو های وابسته است.

برای بزرگتر شدن عکس روی آن کلیک کنید  نام:	Pacman_logo.gif نمایش ها:	1 اندازه:	10.9 KB شناسه:	18070


بهبود سرعت دسترسی به پایگاه داده ها :
همه ی اطلاعات بسته ها در تعدادی فایل کوچک که هر یک به یک بسته اختصاص دارد با مدیریت Pacman بسته بندی می شود. به گونه ای که هر فایل به یک بسته اختصاص دارد. بهبود سرعت دسترسی به پایگاه داده زمان صرف شده جهت عملیات وابسته به آن را کاهش می دهد. راحت ترین و سریع ترین روش اجرای فرمان زیر با کاربر ریشه است :

کد PHP:
 # pacman-optimize 
این فرمان همه ی فایل های کوچک در کنار یک دیگر قرار می دهد که در نتیجه head هارد دیسک نیازی به حرکات متعدد جهت دسترسی به همه ی فایل ها ندارد. این روش آسان و امن انجام می گیرد و وابسته به فایل سیستم و فضای استفاده شده و میزان یکپارچگی فضای خالی دیسک است. در روش دیگر ابتدا بسته های پاک شده را از کش حذف و مخازن غیر قابل استفاده را حذف می کند سپس بهینه سازی را انجام می دهد :

کد PHP:
 # pacman -Sc && pacman-optimize 
بهبود سرعت دانلود :
تذکر: اگر سرعت دانلود شما بسیار آهسته شده است؛ مطمئن شوید از آینه ها (Mirror) استفاده می کنید. به دلیل آنکه سرعت سرور اصلی آرچ (ftp.archlinux.org) طبق توافق مارس 2007 بر حد اکثر 50 کیلو بایت بر ثانیه قفل شده است.

سرعت دانلود بسته ها با Pacman، قابل افزایش است. می توان از سایر نرم افزار های دانلود فایل به جای دانلودر Build-in استفاده نمود.

در همه ی این موارد لازم است قبل از هر کاری از وجود آخرین بسته ی Pacman بر سیستم خود اطمینان حاصل کنید. پس :

کد PHP:
 # pacman -Syu 
استفاده از Powerpill :
Powerpill همچون یک جامه برای Pacman است که با دانلود های موازی و قطعه قطعه سرعت دانلود را در Pacman افزایش می دهد (تقریبا شبیه IDM در ویندوز). در شرایط عادی Pacman تنها یک بسته را دانلود می کند و تا پایان دانلود آن شروع به دانلود بسته بعدی نمی کند. Powerpill مسیر های مختلفی را در پیش می گیرد به این معنی که در یک زمان بیشترین تعداد بسته ای که قابل دانلود است را در صف دانلود قرار می دهد.

ویکی Powerpill به شما در این زمینه کمک می کند ( در ادامه ی سلسله مقالات بهینه سازی Pacman بیشتر در این مورد صحبت خواهد شد).

اسکریپتی به نام powerpill-light با pacman2aria2 پدید آمده بود که چاره ی موقتی بود پس از بی میلی زیاد به نسخه اصلی Powerpill که با Perl نوشته شده بود. هم اکنون Powerpill از نو کد نویسی شده است و این راه حل نیز منسوخ شده است.

استفاده از wget :
اگر نیاز به تنظیم پروکسی قدرتمند تر از پیش فرض PacMan دارید، این روش بسیار کاربردی تر است.

ابتدا wget را با دستور :

کد PHP:
 #pacman -S wget 
نصب کنید سپس فایل /etc/pacman.conf را با افزودن خط زیر به بخش [options] آن ویرایش نمایید :

کد PHP:
 XferCommand = /usr/bin/wget -c –passive-ftp -%
توجه: به دلیل آنکه Daemon نرم افزار wget حتی در iso آرچ لینوکس هم اجرا می شود؛ می توان از این روش جهت افزایش سرعت نصب آنلاین این سیستم بهره جست.

به جای افزودن پارامتر wget به فایل پیکر بندی Pacman می توان مستقیما فایل پیکر بندی wget را اصلاح نمایید. فایل کلی /etc/wgetrc و فایل مربوط به هر کاربر $HOME/.wgetrc است.

استفاده از aria2 :
Aria2 ابزار دانلود سبکی با قابلیت مکث و همچنین دانلود تکه تکه بر بستر HTTP، HTTPS و FTP است. aria2 اجازه چندین اتصال همزمان به HTTP، HTTPS و FTP سرور جهت دانلود یک بسته در هر آینه ی آرچ لینوکس می دهد که نتیجه ی آن، افزایش سرعت دانلود بسته ها و جلوگیری از اتلاف زمان است.

اخطار: در صورت وارد ساختن دستور استفاده از aria2 در XferCommand در Pacman قابلیت دانلود چند بسته در یک زمان از بین می رود. Pacman در یک زمان XferCommand را احضار می کند و تا اتمام دانلود یک بسته، منتظر مانده و پس از اتمام آن برای بسته ی جدید احضار را انجام می دهد. برای دانلود همزمان چند بسته دستور استفاده از Powerpill را مطالعه کنید.

ابتدا aria2 را با دستور :

کد PHP:
 # pacman -S aria2 
نصب کنید سپس فایل پیکر بندی Pacman، /etc/pacman.conf را با اضافه کردن خط زیر در بخش [options] ویرایش نمایید :


XferCommand = /usr/bin/aria2c –allow-overwrite=true -c –file-allocation=none –log-level=error -m2 –max-connection-per-server=2 –max-file-not-found=5 –min-split-size=5M –no-conf –remote-time=true –summary-interval=60 -t5 -d / -o %o %u
ادامه دارد…