اطلاعیه

بستن
هنوز اطلاعیه ای در دست نیست.

نحوه نصب و استفاده از ویرایشگر متنی Nano در لینوکس

بستن
X
 
  • فیلتر کردن
  • زمان
  • نمایش
Clear All
پست های جدید

    نحوه نصب و استفاده از ویرایشگر متنی Nano در لینوکس

    Nano یک ویرایشگر متنی کامند لاینی در لینوکس میباشد که به صورت پیش فرض روی اکثر توزیع های لینوکسی نصب است. اغلب کاربران جدید به دلیل سادگی نسبت به دیگر ادیتور های متنی command line ی مانند vi/vim و emacs، این ادیتور را ترجیح میدهند. این ادیتور انواعی از قابلیت های مفید مانند رنگی کردن ساختار، شمارش خطوط، سرچ آسان و قابلیت های بیشمار دیگریست.


    نصب ویرایشگر Nano در Linux

    اگر به هر علتی نانو روی توزیع لینوکسی شما نصب نبود شما باید بتوانید به سادگی آنرا با دستورات زیر نصب کنید.
    کد PHP:
    # apt install nano [For Ubuntu/Debian]
    # yum install nano [For CentOS/Fedora] 


    کلید های میانبر Nano

    Nano از ترکیب کلیدها برای کاربردهای متفاوتی استفاده میکند. کاربردهایی مانند پیدا کردن متن در یک فایل، ایجاد یک فایل و غیره. این ترکیب کلید های میانبر (shortcut) واقعا آسان هستند و هنگامی که شما در حال ویرایش کردن فایل تان هستید این ترکیب ها قابل دیدن هستند. بسته به آن عملیاتی که شما میخواهید انجام دهید این کلیدها به صورت اتوماتیک تغییرات را اعمال میکنند.

    یک موردی که شما باید بدانید این است که یک کلید میانبر با "^" و به همراهش یک حرف (به طور مثال "^W" در حقیقت ترکیبی از کلید "Ctrl" و آن حرف مورد نظر (در اینجا Ctrl+W) میباشد.

    کلید shourtcut ترکیبی که اول آن با حرف "M" شروع میشود به این معناست که اول باید کلید Alt باید فشار داده شود و سپس حرفی که بعد از آن آمده است. در زیر آپشن هایی که شما در اولین باری که نانو را باز میکنید مشاهده خواهید لیست شده است.
    کد:
    [COLOR=#FF0000][B]G[/B][/COLOR] Get Help
    [COLOR=#FF0000][B]^[/B][B]O[/B][/COLOR] Write Out
    [COLOR=#FF0000][B]^[/B][B]W[/B][/COLOR] Where Is
    [COLOR=#FF0000][B]^[/B][B]K[/B][/COLOR] Cut Text
    [COLOR=#FF0000][B]^[/B][B]J[/B][/COLOR] Justify
    [COLOR=#FF0000][B]^[/B][/COLOR][B][COLOR=#FF0000]C[/COLOR][/B] Cur Pos
    [B][COLOR=#FF0000]M-U[/COLOR][/B] Undo
    [COLOR=#FF0000][B]^[/B][B]X[/B][/COLOR] Exit
    [COLOR=#FF0000][B]^[/B][B]R[/B][/COLOR] Read File
    [COLOR=#FF0000][B]^\[/B][/COLOR] Replace
    [COLOR=#FF0000][B]^[/B][B]U[/B][/COLOR] Uncut Text
    [COLOR=#FF0000][B]^[/B][B]T[/B][/COLOR] To Spell
    [COLOR=#FF0000][B]^_[/B][/COLOR] Go To Line
    [COLOR=#FF0000][B]M-E[/B][/COLOR] Redo



    از آنجایی که این آپشن ها همیشه جلوی چشم شما هستند، شما نیاز ندارید که آنها را حفظ کنید. شما میتوانید لیست کامل آپشن های موجود را با فشار دادن "^G" (یا فشار دادن F1) که منوی راهنمای Nano را باز خواهد کرد دریافت کنید. شما مشاهده خواهید کرد که بعضی از میانبرها تنها با یک کلید تنها میتوانند مورد استفاده قرار گیرند.

    برای مثال کلید F1 به منظور دریافت Help یا F2 برای خارج شدن از نانو میباشد.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Nano-Editor-Shortcut-Keys-1.png مشاهده: 1 حجم: 124.4 کیلو بایت






    ساخت یک فایل جدید در Nano

    با اجرا کردن دستور nano به آسانی یک فایل ایجاد کنید.
    کد PHP:
    nano 
    این دستور بالایی یک ادیتور متنی باز خواهد کرد و با ذخیره آن (با استفاده از کلیدهای "Ctrl+S") میتوانید یک فایل ایجاد کنید. از شما خواسته میشود که به آن یک نام دهید که فایل جدید با آن نام ذخیره خواهد شد.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Create-New-File-2.png مشاهده: 1 حجم: 32.0 کیلو بایت






    باز کردن یک فایل در Nano

    برای باز کردن یک فایل متنی شما میتوانید دستور زیر را اجرا کنید.
    کد PHP:
    nano ~/my_text_file.txt 
    دستور بالا تلاش خواهد کرد که فایلی با نام “my_text_file.txt” را از دایرکتوری home شما باز کند. در صورتی که فایل وجود نداشته باشد نانو آنرا ایجاد خواهد کرد.

    گاهی اوقات شما نیاز دارید یک فایل را باز کنید و به خط دقیق یا ستون مورد نظر بروید که نانو آنرا با استفاده از دستور زیر انجام خواهد داد.
    کد PHP:
    nano +line,columns file 

    مثلا :

    کد PHP:
    nano +3,~/.bashrc 

    فایل بالا فایل .bashrc شما را باز خواهد کرد و نشانگر روی سومین خط از دومین ستون قرار خواهد گرفت.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Open-File-in-Nano-3.png مشاهده: 1 حجم: 76.3 کیلو بایت






    ویرایش فایل ها در Nano

    با باز کردن یا ایجاد فایل ها شما میتوانید کار ویرایش یا نوشتن را سریعا آغاز کنید. برخلاف vim نیازی به سوییچ کردن به مد edit در nano نیست. برای حرکت نشانگر در فایل شما کافیست از کلیدهای جهت نما در کیبرد استفاده کنید.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Edit-Files-in-Nano-4.png مشاهده: 1 حجم: 74.6 کیلو بایت






    جستجوی یک عبارت در Nano

    شما میتوانید متنی را درون یک فایل با استفاده "^W" (که در حقیقت آپشن where is میباشد) جستجو کنید. این آپشن یک ورودی سرچ در بالای منو باز خواهد کرد و شما میتوانید متنی که به دنبال آن هستید را در آن وارد کنید.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Search-Text-in-Nano-5.png مشاهده: 1 حجم: 35.9 کیلو بایت




    همچنین شما مشاهده خواهید کرد که منوی پایین تغییر خواهد کرد و یکسری گزینه های اضافه تری را نمایش خواهد داد. این گزینه ها خودشان نسبتا توضیحاتی دارند، بنابراین ما در اینجا چند مورد مهمتر را بررسی خواهیم کرد.
    • جستجو با عبارات خاص (regular expressions) : از کلید های "M-R" (در حقیقت کلید های Alt+R) و سپس عبارت مورد جستجوی خود را به همراه عبارات خاصی (regular expressions) که میخواهید، استفاده کنید.
    • انتقال به خط مورد نظر : از کلید های "^T" (در حقیقت کلیدهای Ctrl+T) که به همراه آن خطی که شما میخواهید نمایشگر موس به آنجا منتقل شود را وارد کنید.
    • جایگزینی متن : از کلید های "^R" (در حقیقت کلیدهای Ctrl+R) در مد سرچ استفاده کنید و یا اگر در مد Regular هستید "^" را فشار دهید. از شما خواسته میشود تا متن مورد سرچ خود را وارد کنید، بعد از اینکه Enter زدید از شما خواسته میشود که متن مورد نظرتان که میخواهید جایگزین قبلی شود را وارد کنید. در نهایت از شما پرسیده میشود که آیا میخواهید تمامی عبارات match شده ی با متن مورد نظر شما را جایگزین کند یا تنها یک نمونه match شده. اگر شما No را انتخاب کنید نشانه گر به کلمه match شده بعدی منتقل میشود.
    • انتقال به اولین خط فایل : کلید های "^Y" (همان Ctrl+Y) را فشار دهید.
    • انتقال به آخرین خط فایل : کلید های "^V" (همان Ctrl+V) را فشار دهید.



    Copy/Paste/Cut متن در Nano

    اینترفیس Nano بسیار شبیه به ادیتورهای متنی GUI میباشد. در ادیتور گرافیکی اگر شما بخواهید متنی را copy یا cut کنید شما در ابتدا باید آنرا انتخاب کنید. در nano هم چنین امکانی موجود است برای اینکه یک متنی را مارک کنید "Ctrl+^" را فشار دهید سپس نشانه گر موس را با کلید های جهت نما بالا و پایین کنید.
    • برای copy کردن کلمه مارک شده از کلیدهای "Alt+^" استفاده کنید.
    • برای cut کردن کلمه مارک شده از کلید های "^K" (در حقیقت Ctrl+K) استفاده کنید.
    • برای paste کردن کلمه مارک شده نشانه گر موس را به موقعیت مناسب انتقال دهید سپس "^U" (در حقیقت کلیدهای Ctrl+U) را فشار دهید.



    ذخیره فایل در Nano

    اگر شما بخواهید که تغییرات جاری خود را در فایل ذخیره کنید کلیدهای ترکیبی "^O" (همان Ctrl+O) را فشار دهید. اگر شما در حال ویرایش یک فایل جدید هستید از شما خواسته میشود که به فایل یک نام اختصاص داده شود. سپس تغییرات شما ذخیره خواهند شد و همچنین Nano باز خواهد ماند در نتیجه شما میتوانید به تغییرات خود در فایل ادامه دهید.



    ذخیره فایل به همراه Backup

    گاهی اوقات در هنگام ویرایش یک فایل شما ممکن است بخواهید که کپی های موقتی از همان فایل را به صورت موردی نگه دارید. شما میتوانید از آپشن -B در nano استفاده کنید که در حقیقت بک آپی از فایلی که در حال ویرایش آن هستند ایجاد خواهد کرد. شما میتوانید این آپشن را در ترکیب با آپشن -C استفاده کنید که به nano مسیر ذخیره کردن فایل بک آپ را نیز اعلام میکند.
    کد PHP:
    nano -BC ~/backups myfile.txt 
    دستور بالا کپی های بک آپ از فایل myfile.txt را در دایرکتوری "backups" موجود در دایرکتوری home کاربر ایجاد خواهد کرد. دقت کنید که دایرکتوری Backups باید موجود باشد، در غیر اینصورت نانو به شما میگوید که دایرکتوری درست نیست.



    خارج شدن از ادیتور Nano

    برای خارج شدن از نانو به آسانی کافیست "^X" (کلیدهای Ctrl+X) را فشار دهید اگر فایل از قبل ذخیره نشده باشداز شما درخواست میکند که تغییرات را با Yes/No ذخیره کنید یا اینکه خارج شدن را لغو کنید.


    همچنین میتوانید مقالات زیر را مطالعه کنید :

    آموزش نصب و راه اندازی ویرایشگر قدرتمند متن vi/vim

    نصب ورژن جدید vim بعد از 10 سال از آخرین نسخه

    ابزار Kakoune یک ادیتور قدرتمند و نشآت گرفته از Vim



    نتیجه

    Nano یک ادیتور متنی کامند لاینی بسیار آسان که کاربران را به واسطه سادگی خودش جذب میکند. اینترفیس آن بسیار شبیه به ادیتورهای متنی گرافیکی میباشد که آنرا از هر نظر برای مبتدیان لینوکسی کامل میکند.
    آخرین ویرایش توسط Habili; در تاریخ/ساعت 02-07-2021, 12:24 PM.

درباره انجمن منطقه لینوکسی ها

انجمن منطقه لینوکسی ها با هدف ارتقاء سطح علمی کاربران در سطح جهانی و همچنین کمک به بالا بردن سطح علمی عمومی در زمینه های تخصصی فوق پایه گذاری شده است. انجمن منطقه لینوکسی ها از طریق کارشناسان و متخصصان پاسخگوی سوالات گوناگون کاربران مبتدی یا پیشرفته میباشد تا حد امکان تلاش شده که محیطی متنوع و کاربر پسند و به دور از هرگونه حاشیه جهت فعالیت کاربران در این انجمن ایجاد شود. لذا ما به صورت مستمر برای پیشرفت کمی و کیفی محتوی و اطلاعات انجمنمان میکوشیم که این برای ما ارزشمند و حائز اهمیت است. کلیه حقوق،اطلاعات و مقالات در این انجمن متعلق به سایت منطقه لینوکسی ها میباشد، و هرگونه نسخه برداری بدون ذکر منبع مورد پیگرد قانونی خواهد شد.

شبکه های اجتماعی
در حال انجام ...
X