اطلاعیه

بستن
هنوز اطلاعیه ای در دست نیست.

بررسی و ایجاد Virtual LAB در Veeam Backup - بخش پنجم

بستن
X
 
  • فیلتر کردن
  • زمان
  • نمایش
Clear All
پست های جدید

    بررسی و ایجاد Virtual LAB در Veeam Backup - بخش پنجم

    با سلام در ادامه مقالات Sure Backup به بررسی Virtual LAB خواهیم پرداخت. Virtual LAB یک محیط مجازی کاملا ایزوله بوده که Veeam از آن استفاده خواهد کرد تا VM ها را تست کند. در Virtual lab اتفاقی که خواهد افتاد این بوده که veeam ماشین های مجازی در app group را بر اساس تنظیمات شما روشن کرده و شروع به تست سرویس های درون VM میکند.


    همچنین توصیه میشود مطالعه کنید.

    بررسی Recovery Verification در Veeam Backup (معرفی Veeam vPower NFS Service) - بخش اول

    بررسی Recovery Verification در Veeam Backup - بخش دوم

    بررسی Recovery Verification در Veeam Backup (نحوه ایجاد Application Pool ها) - بخش سوم

    بررسی تنظیمات Recovery Verification Option and Test در Veeam Backup - بخش چهارم

    بررسی و ایجاد Virtual LAB در Veeam Backup - بخش پنجم

    دانلود Veeam Backup 9.5 (همه ورژن ها به همراه کرک)



    نحوه ساخت Virtual LAB

    نکته : قبل از ایجاد Virtual LAB حتما بر روی آن سرور Host که میخواهید Virtual LAB را نصب کنید یک VMkernel داشته باشید، این VMK برای ارتباط با vPower NFS استفاده خواهد شد.

    در قدم اول وارد Console سرور veeam خودتون شوید و در بخش Backup Infrastructure بر روی Sure Backup راست کلیک کرده و Add Virtual Lab را بزنید.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: vlab_launch.png مشاهده: 1 حجم: 88.9 کیلو بایت



    یک نام و توضیحات برای Virtual LAB خودتان مشخص کنید.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: vlab_name.png مشاهده: 1 حجم: 8.1 کیلو بایت



    در این صفحه شما Host ای را انتخاب خواهید کرد که قرار Virtual LAB بر روی آن قرار بگیرد. شما هم میتوانید یک Standalone Host یا یک Host که در Cluster سرور vCenter را انتخاب کنید.

    برای هر Virtual LAB سرور veeam یک فولدر و یک Resource pool ایجاد خواهد که بصورت پیش فرض اسم خود Virtual LAB تان را بر روی آن ها قرار میدهد، شما میتوانید این نام ها را تغییر دهید.

    نکته : شما بر روی Cluster که قابلیت DRS فعال نیست نمیتوانید Resource pool ایجاد کنید، پس از Host انتخابی شما در Cluster ای باشد که DRS بر روی آن فعال نیست گزینه ساخت Resource pool غیر فعال خواهد شد.

    نکته : شما نمیتوانید بر روی Standalone سرور ها و حتی سرور هایی که به vcenter اضافه شدند اما بصورت Standalone به veeam اضافه شده توسط veeam فولدر درست کنید (منظور این بوده که Host شما به vCenter اضافه شده است اما Host بصورت Standalone به veeam اضافه شده) برای سناریوی دوم شما باید vCenter ها به veeam متصل کنید.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: vlab_host_backup.png مشاهده: 1 حجم: 11.1 کیلو بایت

    نکته : از زمان روشن شدن ماشین تا اتمام تست، هر تغییری بر روی ماشین مجازی در یک فایل با نام redo log ذخیره میشود و بعد از خاموش شدن ماشین این فایل حذف میشود.
    در این بخش شما باید Datastore ای را انتخاب کنید که این log فایل در آن قرار خواهد گرفت.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: vlab_datastore.png مشاهده: 1 حجم: 9.6 کیلو بایت

    در این صفحه شما باید Proxy appliance را انجام بدهید. برای ارتباط veeam backup و محیط virtual lab شما نیاز به proxy appliance خواهید داشت. proxy appliance یک ماشین مجازی لینوکس بوده که در حین ساخت Virtual lab بر روی سرور host که برای این virtual lab انتخاب کردید Deploy خواهد شد و ارتباط بین virtual lab و سرور veeam را برقرار خواهد کرد. بدون proxy appliance تنها اتفاقی که خواهد افتاد این بوده که فقط ماشین مجازی در virtual lab روشن میشود و فقط تست heartbeat انجام میشود و باقی تست ها انجام نخواهد شد بدلیل اینکه هیچ ارتباطی بین virtual lab و veeam شما نیست.

    به صورت پیش فرض نام proxy appliance مشابه اسم virtual lab شما خواهد بود که البته میتوانید نام رو تغییر دهید.

    در بخش Production network شما باید نتورکی را مشخص کنید که بتوان ارتباط با veeam برقرا شود و همچنین اگر شما DHCP دارید خوب میتوانید اجازه دهید که proxy applaince شما اتوماتیک آیپی بگیرد در غیر اینصورت ip آدرس را static تنظیم کنید.

    شما همچنین از طریق Proxy appliance میتوانید تنظیم کنید که ماشین های مجازی در virtual lab اینترنت هم داشته باشند، شما فقط کافی است که تنظیمات proxy را تنظیم کنید. برای استفاده از این قابلیت شما حتما باید یک proxy server داشته باشید.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: vlab_proxy_appliance.png مشاهده: 1 حجم: 15.1 کیلو بایت

    در این بخش شما باید تنظیمات نتورک برای virtual lab خودتان را مشخص کنید. سه مفهوم بوده که در ادامه بررسی خواهیم کرد :


    Basic single-host

    اگر تمام ماشین های مجازی شما موجود در app group محیط عملیاتی شما در یک نتورک بوده از این گزینه استفاده کنید. ( منظور این بوده که ماشین های مجازی شما در یک port group باشند)


    Advanced single-host

    اگر ماشین های مجازی شما در app gorup نتورک های متفاوتی در محیط عملیاتی داشته اما تمام بر روی یک Host هستند این گزینه رو انتخاب کنید.


    Advanced multi-host

    اگر ماشین های شما در نتورک های متفاوت و همچنین در Host های مختلف بهترین گزینه این بوده.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: vlab_networking.png مشاهده: 1 حجم: 18.6 کیلو بایت

    در این بخش شما باید شبکه عملیاتی ماشین های های مجازی و همچنین آن شبکه Isolate در virtual lab را انتخاب کنید.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: vlab_create_network.png مشاهده: 1 حجم: 13.2 کیلو بایت

    در این صفحه شما یک IP برای proxy applaince خودتان در virtual lab مشخص میکنید و همچنین میتوانید یک DHCP سرور هم بر روی شبکه ای isole خودتان ایجاد کنید.

    اگر شما در محیط isole خودتان چندین نتوک دارید میتوانید تیک Route network traffic between vNICs را زده تا بین نتورک های شما Route برقرار شود.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: vlab_network_settings.png مشاهده: 1 حجم: 16.1 کیلو بایت


    در بعضی از سنارویو ها شما نیاز دارید برای تست نرم افزار ها بصورت کامل اجازه دهید که یک سری کاربران در production بتوانند به ماشین ها در virtual lab دسترسی داشته باشند، یک مثال خوب برای این سناریو تست نرم افزار exchange بوده، به این صورت که شما نیاز دارید که یک سری کاربرانتان از خارج از محیط isolate بتوانند به mailbox ها در mailbox سرور در محیط ایزوله متصل شده و یک سری موارد را تست کنند.

    برای این کار باید از Static IP Mapping استفاده کنید، نحوه کار به این صورت بوده که شما باید یک IP در رنج virtual lab در محیط عملیاتی خودتان رزرو کنید و این آیپی رزرو شده را به آیپی ماشین مجازی در محیط ایزوله Map کنید.

    در مثال زیر یک کاربر در محیط production نیاز دارد به ماشین مجازی در محیط virtual lab متصل شود. شما ip آدرس 192.168.1.99 را رزرو کنید و Map کنید به آیپی 1.20 که آیپی vm در virtual lab بوده، و الان کاربر با استفاده از آیپی 1.99 میتواند به آیپی 1.20 در Virtual LAB متصل شود.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: static_mapping.png مشاهده: 1 حجم: 24.5 کیلو بایت

    نحوه ایجاد Static IP Mapping مطابق زیر بوده.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: vlab_static_mapping.png مشاهده: 1 حجم: 15.3 کیلو بایت

    و در اخر Apply را زده تا تنظیمات شما اعمال شود.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: vlab_summary.png مشاهده: 1 حجم: 13.8 کیلو بایت

    امیدوارم مفید واقع شده باشد.
    آخرین ویرایش توسط Habili; در تاریخ/ساعت 01-05-2019, 01:31 PM.
    اینستاگرام انجمن لینوکس ایران : https://www.instagram.com/iranlinuxforum

درباره انجمن منطقه لینوکسی ها

انجمن منطقه لینوکسی ها با هدف ارتقاء سطح علمی کاربران در سطح جهانی و همچنین کمک به بالا بردن سطح علمی عمومی در زمینه های تخصصی فوق پایه گذاری شده است. انجمن منطقه لینوکسی ها از طریق کارشناسان و متخصصان پاسخگوی سوالات گوناگون کاربران مبتدی یا پیشرفته میباشد تا حد امکان تلاش شده که محیطی متنوع و کاربر پسند و به دور از هرگونه حاشیه جهت فعالیت کاربران در این انجمن ایجاد شود. لذا ما به صورت مستمر برای پیشرفت کمی و کیفی محتوی و اطلاعات انجمنمان میکوشیم که این برای ما ارزشمند و حائز اهمیت است. کلیه حقوق،اطلاعات و مقالات در این انجمن متعلق به سایت منطقه لینوکسی ها میباشد، و هرگونه نسخه برداری بدون ذکر منبع مورد پیگرد قانونی خواهد شد.

شبکه های اجتماعی
در حال انجام ...
X