اطلاعیه

بستن
هنوز اطلاعیه ای در دست نیست.

بررسی مفاهیم HA در vSphere بخش ششم

بستن
X
 
  • فیلتر کردن
  • زمان
  • نمایش
Clear All
پست های جدید

    بررسی مفاهیم HA در vSphere بخش ششم

    با سلام، در ادامه مقالات مربوط به HA به بررسی بخش Failure and respond در تنظیمات HA خواهیم پرداخت.

    برای شروع کار و بررسی این بخش، به تنظیمات HA در Cluster وارد شوید. همانطور که مشاهده میکنید شامل انتخاب های زیادی بوده که به بررسی آنها خواهیم پرداخت.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Untitled.png مشاهده: 1 حجم: 97.7 کیلو بایت
    در بخش اول گزینه Enable Host Monitoring را مشاهده خواهید کرد، نکته مهم این بوده که با برداشتن این گزینه کلا HA شما غیر فعال شده و هیچگونه Failure اتفاق نخواهد افتاد. در مقالات قبلی توضیح داده شده است که چرا از این گزینه باید استفاده کرد، زمانی که سرور شما برای یک سری موارد Maintenance نیاز به ریستارت یا هر چیز دیگری که HA به عنوان Fail یک سرور تشخیص میدهد استفاده میشود. اما شما برای این کار یک گزینه دیگر هم دارید، شما به جای غیر فعال کردن کلی HA بر روی کلاستر از گزینه Disable میتوانید استفاده کنید که HA را Disable خواهد کرد. تفاوت اصلی Disable کردن و برداشتن تیک Host monitoring این بوده که Disable، سرویس HA را Stop میکند اما با غیر فعال کردن Host monitoring کلا HA از کلاستر شما حذف شده و اگر دوباره Host monitoring را در حالت فعال قرار دهید اقدام به نصب Agent کرده و از دوباره Cluster HA را Configure خواهد کرد و مراحل Election از اول انجام خواهد شد.

    نکته : برای Reconfigure کردن HA تیک Host monitoring را بردارید اما برای مباحث Maintenance از گزینه Disable استفاده کنید.

    برای Disable کردن HA وارد بخش Host Failure Response شوید و گزینه Disable را انتخاب کرده. گزینه دیگری هم با نام Restart بوده که در صورت Failure هاست اگر این گزینه یعنی Restart انتخاب بتشد ماشین مجازی بر روی سرور های دیگر در کلاستر ریستارت خواهد شد.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Untitled.png مشاهده: 1 حجم: 91.7 کیلو بایتدر همان بخش Host Failure Response تنظیم دیگری است با نام Default VM Restart Priority، این گزینه الویت ریستارت شدن ماشین های مجازی را بر اساس Failure مشخص خواهد کرد. اما نکته مهم این بوده که، این تنظیم بصورت کلی بوده یعنی تمام ماشین ها در این کلاستر با الویت Medium ریستارت خواهند. اگر شما یک سری ماشین های مجازی مهم دارید که اهمیت آن ها بسیار بالا بوده و نیاز دارید که الویت آن ها را بالا ببرید و در عین حال باقی ماشین های مجازی الویتشان در حالت Medium باشد چه باید کرد؟ برای حل کردن این مشکل شما میتوانید تمام تنظیماتی که در این بخش مشاهده میکنید را به صورت جداگانه برای ماشین های مجازی خاص تنظیم کنید به اصطلاح override خواهید کرد که در مقالات بعدی بصورت کامل بررسی خواهد شد.

    برای تغییر الویت کافی است که، در Dropbox گزینه مورد نظر خودتان را انتخاب کنید.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Untitled.png مشاهده: 2 حجم: 81.0 کیلو بایت
    قسمت بعدی در مورد Dependency میباشد که برای بهبود کار HA مفید و کاربردی است. در قسمت قبل در مورد الویت ها صحبت کردیم و گفتیم که اگر ماشینی با الویت High و ماشینی با الویت Medium داشته باشیم در زمان ریستارت اول ماشین با الویت High روشن میشود و بعد آن ماشین با الویت Medium، اما نکته این بوده که چه زمانی ماشین مجازی با الویت Medium روشن خواهند شد. در این بخش شما چندین انتخاب خواهید داشت که در ادامه بررسی خواهیم کرد.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Untitled.png مشاهده: 1 حجم: 84.7 کیلو بایت
    Resource allocated

    به این مفهوم که وقتی تمام ماشین مجازی های با الویت بالا تر بر روی سرور های دیگر کامل ریستارت شدند منابع مورد نیاز به آن ها اختصاص داده شد، میتواند ماشین با الویت کمتر رو را هم انتقال داد.

    power on

    به این مفهوم که بعد از انتقال تمام ماشین مجازی با الویت بالا و همچنین اختصاص منابع، باید ماشین های مجازی روشن شوند تا HA اقدام به انتقال ماشین ها با الویت پایین بکند.

    Guess heartbeat detection

    دقیقا مشابه گزینه بالا اما با این تفاوت که بعد از روشن شدن ماشین باید از ماشین های مجازی با الویت بالا به HA بوسیله VMtools پیام های Heartbeat فرستاده شود تا ماشین با الویت پایین تر را منتقل کند.

    App heartbeat detection

    مانند گزینه بالا اما با این شرط که حتی نرم افزار نصب شده برروی ماشین مجازی های با الویت بالا تر باید Heartbeat ارسال کنند. برای استفاده از این گزینه باید از برنامه های جانبی مانند Symantec استفاده شود.


    نکته : انتاخب گزینه ای 3 و 4 این امکان را به شما میدهد که کاملا مطمین شوید که ماشین مجازی با الویت بالاتر کاملا بالا آمده اند و بعد ماشین های الویت پایین تر منتقل و ریستارت خواهند شد، اما خوب زمان بسیار زیادی طول خواهد کشید که ماشین مجازی با الویت پایین تر هم ریستارت شوند.

    در ادامه دو گزینه بسیار مهم قرارداشته که با هم بررسی خواهیم کرد

    Additional delay

    فرض کنید که در بخش قبلی شما guess heartbeat detection را انتخاب کرده اید. بعد از اینکه تمام ماشین های مجازی با الویت مثلا High بر روی سرور های دیگر در Cluster ریستارت شدند و از سمت VMtools پیام Heartbeat سمت HA فرستاده شد، HA به سراغ ماشین های با الویت کمتر مثلا Medium خواهد رفت. شما در Additional delay مشخص میکنید که چند ثانیه بعد سراغ ریستارت کردن ماشین ها با الویت کمتر برود. بطور مثال فرض کنید ماشین های الویت HA تمام بصورت موفقیت آمیز ریستارت شده، الان HA در جا بدون وقفه سراغ ماشین ها با الویت پایین تر رفته و اقدام به ریستارت کردن آن ها خواهد کرد. اگر در Additional delay ما مثلا 20 ثانیه را تنظیم کرده باشیم، HA بعد از 20 ثانیه که ار روشن شدن کامل ماشین های مجازی با الویت بالا سراغ ماشین های مجازی با الویت پایین تر خواهد رفت.

    VM dependency restart condition timeout

    بعضی وقت ها امکان دارد که به هر دلیلی تمام ماشین ها با الویت بالا بصورت کامل ریستارت نشوند، پس با این اوصاف هیچ وقت شرط ما محقق نخواهد شد و HA سراغ ماشین های الویت پایین نخواهد رفت، چون هنوز تمام ماشین مجازی با الویت بالاتر بصورت موفقیت آمیز ریستارت نشده اند. برای جلوگیری از این مشکل شما میتوانید از این گزینه استفاده کنید، به این مفهوم که اگر شرط اول برای ماشین های با الویت بالا در یک زمان خاص محقق نشد، سراغ ماشین های مجازی الویت پایین تر رفته و اقدام به ریستارت آن ها کرده.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Untitled.png مشاهده: 1 حجم: 79.8 کیلو بایت
    Host isolation response

    در مقالات قبل در مورد Isolation صحبت کردیم، در این بخش شما تعیین میکنید که اگر Master یک سرور را به عنوان Isolated تشخیص داد، چه اتفاقی برای ماشین های مجازی بر روی آن سرور بیوفتد.

    گزینه اول Poweroff، اگر سرور شما در حالت Isolated قرار گرفته باشد HA ماشین های مجازی آن را بر روی سرور های دیگر ریستارت نخواهد کرد بلکه آن ها را در Poweroff خواهد کرد.
    گزینه دوم Shutdown and restart بوده که ماشین های مجازی را خاموش خواهد کرد. خاموش شدن مانند خاموش کردن از خود سیستم عامل بوده به این منظور تمام فایل های باز بسته شده و سرویس ها Stop شده و بعد ریستارت خواهد شد.

    گزینه سوم poweroff and restart این گزینه ماشین رو یک جا خاموش خواهد کرد و هیچ گونه کار هایی که در حالت Shutdown انجام میشود را انجام نخواهد داد. شاید سوال پیش آید که تا گزینه Restart است چرا از گزینه Poweroff استفاده کنیم، خوب نکته این بوده که برای Shutdown حتما باید VMtools برروی سیستم ها نصب باشد. اگر ما گزینه دوم را انتخاب کرده باشیم و بر روی تعدادی ماشین مجازی VMtools نصب نشده باشد اتفاقی که خواهد افتاد این بوده که ماشین های ریستارت نخواهند شد.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Untitled.png مشاهده: 1 حجم: 101.2 کیلو بایت

    در مقالات بعدی ادامه گزینه ها را بررسی خواهیم کرد.

    امیدوارم مفید واقع شده باشد.
    فایل های پیوست شده
    آخرین ویرایش توسط Sinamcp; در تاریخ/ساعت 09-04-2018, 07:05 PM.
    اینستاگرام انجمن لینوکس ایران : https://www.instagram.com/iranlinuxforum

درباره انجمن منطقه لینوکسی ها

انجمن منطقه لینوکسی ها با هدف ارتقاء سطح علمی کاربران در سطح جهانی و همچنین کمک به بالا بردن سطح علمی عمومی در زمینه های تخصصی فوق پایه گذاری شده است. انجمن منطقه لینوکسی ها از طریق کارشناسان و متخصصان پاسخگوی سوالات گوناگون کاربران مبتدی یا پیشرفته میباشد تا حد امکان تلاش شده که محیطی متنوع و کاربر پسند و به دور از هرگونه حاشیه جهت فعالیت کاربران در این انجمن ایجاد شود. لذا ما به صورت مستمر برای پیشرفت کمی و کیفی محتوی و اطلاعات انجمنمان میکوشیم که این برای ما ارزشمند و حائز اهمیت است. کلیه حقوق،اطلاعات و مقالات در این انجمن متعلق به سایت منطقه لینوکسی ها میباشد، و هرگونه نسخه برداری بدون ذکر منبع مورد پیگرد قانونی خواهد شد.

شبکه های اجتماعی
در حال انجام ...
X