اطلاعیه

بستن
هنوز اطلاعیه ای در دست نیست.

معرفی اجزای HA و نحوه فعال سازی HA بر روی Cluster (بخش دوم)

بستن
X
 
  • فیلتر کردن
  • زمان
  • نمایش
Clear All
پست های جدید

    معرفی اجزای HA و نحوه فعال سازی HA بر روی Cluster (بخش دوم)

    در مقاله قبل ما به صورت مختصر توضیحی برای HA (مخفف High Availability) در VMware vCenter دادیم و در ادامه قصد داریم به بررسی بخش های مختلف HA و همچنین نحوه فعال سازی HA بر روی یک Cluster بپردازیم.


    همچنین توصیه میشود مطالعه کنید.

    معرفی HA (High Availability) در vSphere 6.7 (بخش اول)

    بررسی مفاهیم Slave و Master و مکانیزم های Heartbeating (بخش سوم)

    بررسی Partition و Isolated شدن و VM Protection (بخش چهارم)



    بخش های تشکیل دهنده HA

    فعال سازی HA بر روی یک کلاستر بسیار ساده بوده و شما برای فعال سازی این قابلیت فقط کافی است که چندین بار کلیک کنید، اما نکته مهم این بوده که بعد از فعال سازی، گزینه های زیادی در اختیار شما قرار خواهد گرفت که شما برای optimized کردن سرویس HA نیاز دارید که تنظیم کنید. برای فعال سازی HA فقط کافی است که بر روی کلاستر خودتان HA را فعال کنید و Host های خودتان را در آن Cluster قرار دهید.

    نکته : بعد از اینکه Host های خود را در Cluster اضافه کردید، یک Agent با نام FDM (Fault Domain Manager) بر روی هاست های شما نصب خواهد شد.

    نکته : بعد از فعال سازی HA بر روی Cluster یک عملی با نام Election انجام خواهد شد که یک سرور را به عنوان Master انتخاب خواهند کرد تا سلامتی هاست های دیگر که به آن ها Slave گفته میشود را بررسی کند. نکته مهم این بوده که Master و Slave این کار را با ارسال heartbeat انجام خواهند داد.

    نکته : ترافیک heartbeat های رد و بدل شده بین Master و Slave ها بر روی VMkernel مربوط به Management سرور های انجام خواهد شد.


    همچنین توصیه میشود مطالعه کنید.

    بررسی vmkernel و vmkernel port در vmware esxi



    HA برای عملکرد خودش به سه چیز وابسته بوده، که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Untitled.png مشاهده: 1 حجم: 44.4 کیلو بایت




    FDM (Fault Domain manager)

    اولین و مهمترین بخش اصلی که HA برای عملکرد به آن وابسته بوده FDM میباشد. بعد از اینکه Host شما به یک کلاستر که بر روی آن HA فعال است اضافه شود یک Agent بر روی سرور ها نصب خواهد شد که به این Agent به اصطلاح FDM گفته میشود. FDM وظایف زیادی بر عهده داشت از جمله این وظایف، بدست آوردن اطلاعات مربوط به ماشین های مجازی و همچنین تنظیمات HA و ارسال به تمام Host در کلاستر، مدیریت مکانیزم مربوط به heartbeat ها، تعیین محل مناسب برای قرار دادن ماشین ها در اثر Fail شدن یک host و همچنین پروسه ریستارت ماشین های مجازی هم توسط FDM انجام میشود.

    نکته : FDM برای ارتباط با سرور های esxi وابسته به DNS نبوده و از IP استفاده خواهد کرد. اینامر به این مفهوم نبوده که شما نیاز دارید که Host ها با IP به vCenter اضافه کنید.

    نکته : همیشه پیشنهاد میشود که سرور های Host خود را بوسیله نام به vCenter اضافه کنید برای راحتی کار در مباحث عیب یابی و مانیتورینگ پیشنهاد میشود.



    HOSTD agent

    یکی از مهمترین Agent بر روی esxi ها HOSTD است. این Agent وظایف بسیار زیادی مانند روشن کردن ماشین های مجازی را بر عهده دارد. نکته مهم این بوده که FDM بصورت مستقیم با HOSTD در ارتباط بوده. FDM کاملا وابسته به HOSTD بوده، دلیل وابستگی این بوده که FDM اطلاعات مربوط به ماشین های مجازی موجود در هر سرور esxi را از طریق HOSTD دریافت میکند.

    نکته : FDM بسیار وابسته به HOSTD بوده لذا در صورتی که HOSTD در دسترس نباشد و FDM قادر به ارتباط با HOSTD نباشد، عملکرد FDM غیر فعال شده و هیچگونه protection برای ماشین مجازی بر روی آن سرور وجود نخواهد داشت.



    vCenter

    vCenter سرور هسته اصلی تنظیمات مربوط به Cluster بوده لذا vCenter هم یکی از مهمترین بخش های عملکرد HA بوده. vCenter وظایفی زیادی را بر عهده دارد. از مهمترین وظایف vCenter در HA موارد زیر بوده :
    • نصب HA بر روی سرور های Esxi
    • اعمال تنظیمات بر روی HA
    • عمل Protection برای ماشین های مجازی.

    همانطور که در بالا اشاره کردم یکی از وظایف vCenter نصب Agent بر esxi بوده. نکته مهم این بوده که vCenter این کار را بصورت همزمان انجام میدهد، به این منظور که نصب Agent را میتواند همزمان بر روی چندین سرور انجام دهد، که این باعث سریع تر شدن پروسه نصب Agent ها خواهد شد.

    HA از vCenter استفاده میکند برای اینکه اطلاعات کاملی از وضعیت ماشین مجازی (خاموش بودن یا روشن بودن ماشین ها) را بدست آورد. HA بوسیله اطلاعات ماشین های مجازی اقدام به ریستارت کردن آن ها میکند. اگر بخواهم با یک مثال این بحث را کامل کنم، فرض کنید که 20 عدد ماشین مجازی بر روی یک سرور دارید که 5 تا از این ماشین ها خاموش بوده. اگر بهر دلیلی سرور esxi که این 20 عدد ماشین مجازی بر روی آن قرارداشته دچار مشکل شود، HA فقط 15 ماشین مجازی روشن را بر روی سرور های دیگر در کلاستر ریستارت خواهد کرد و 5 عدد ماشین مجازی مجازی که خاموش بود را ریستارت نخواهد کرد و در حالت خاموش بر روی سرورهای دیگر منتقل خواهد کرد.



    فعال کردن HA بر روی Cluster

    برای فعال سازی HA بر روی یک کلاستر شما نیاز دارید که بر روی کلاستر کلیک کرده و در بخش Manage وارد بخش Setting شده. در بخش Setting وارد vSphere HA شده و بر روی گزینه Edit کلیک کرده تا صفحه تنظیمات HA برای شما نمایان شود.

    برای فعال سازی ابتدایی کافی هست که Turn on vSphere HA را فعال کرده و در بخش پایین Host monitoring را زده و OK کرده. بعد از فعال سازی HA بر روی Cluster، ویسنتر اقدام به نصب HA Agent بر روی Host میکند.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: vSphere-HA-cluster-configuration-in-the-web-client.png مشاهده: 2 حجم: 41.8 کیلو بایت






    نکته : اگر شما HA را فعال کنید اما تیک Host monitoring را فعال نکنید، HA شما کار نخواهد کرد. دلیل کار نکردن بدلیل عدم مانیتور کزدن Host ها توسط HA میباشد.

    اما امکان دارد که برای شما یک سوال پیش آید که چرا اصلا گزینه Host monitoring موجود بوده، دلیل این بوده که شما امکان دارد که یک سری اعمال Maintenance بر روی تعدادی از سرور های درون کلاستر انجام دهید بطور مثال آپگرید کردن Esxi که نیاز به ریبوت داشته، حالا در این شرایط اگر Host monitoring فعال باشد و بعد از نصب آپدیت ها بر روی سرور شما سرور را ریستارت کنید، HA این عمل را به عنوان Failure تشخیص داده و شروع به ریستارت کردن ماشین های مجازی بر روی سرور های دیگر در کلاستر خواهد کرد، در حالی که این یک Failure نبوده.

    برای جلوگیری از این نوع مواردی که در بالا اشاره شد شما میتوانید به مدت کوتاهی تیک Host monitoring را در حالت غیر فعال قرار داده و بعد از اتمام آپگرید یا هر مورد دیگری دوباره Host monitoring را فعال کنید.

    در مقالات بعدی به بررسی تنظیمات HA خواهیم پرداخت.

    امیدوارم مفید واقع شده باشد.
    فایل های پیوست شده
    آخرین ویرایش توسط Habili; در تاریخ/ساعت 09-04-2018, 10:43 AM.
    اینستاگرام انجمن لینوکس ایران : https://www.instagram.com/iranlinuxforum

درباره انجمن منطقه لینوکسی ها

انجمن منطقه لینوکسی ها با هدف ارتقاء سطح علمی کاربران در سطح جهانی و همچنین کمک به بالا بردن سطح علمی عمومی در زمینه های تخصصی فوق پایه گذاری شده است. انجمن منطقه لینوکسی ها از طریق کارشناسان و متخصصان پاسخگوی سوالات گوناگون کاربران مبتدی یا پیشرفته میباشد تا حد امکان تلاش شده که محیطی متنوع و کاربر پسند و به دور از هرگونه حاشیه جهت فعالیت کاربران در این انجمن ایجاد شود. لذا ما به صورت مستمر برای پیشرفت کمی و کیفی محتوی و اطلاعات انجمنمان میکوشیم که این برای ما ارزشمند و حائز اهمیت است. کلیه حقوق،اطلاعات و مقالات در این انجمن متعلق به سایت منطقه لینوکسی ها میباشد، و هرگونه نسخه برداری بدون ذکر منبع مورد پیگرد قانونی خواهد شد.

شبکه های اجتماعی
در حال انجام ...
X