اطلاعیه

بستن
هنوز اطلاعیه ای در دست نیست.

بررسی VMFS و NFS در vSphere

بستن
X
 
  • فیلتر کردن
  • زمان
  • نمایش
Clear All
پست های جدید

    بررسی VMFS و NFS در vSphere

    با سلام در این مقاله قصد دارم در ادامه مقالات Storage به بحث مربوط به انواع فرمت های Datastore بپردازم.

    همانطور که در مقاله مربوط به ساخت Datastore گفته شد، ما برای ساخت Datastore میتوانیم از vmfs و nfs استفاده کنیم، که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

    VMware Virtual Machine File System (VMware VMFS)

    vmfs فایل سیستم Cluster شرکت VMware بوده که توسط همین شرکت Developed شده است. این فایل سیستم دارای performance بسیار بوده که در ساختار VMware vSphere برای ذخیره سازی فایل های ماشین مجازی، Snapshot و همچنین فایل های ISO و موارد دیگر استفاده میشود.

    نکته :فایل سیستم vmfs برای ذخیره سازی فایل های با حجم بالا optimized شده است.

    همانطور که گفته شد، vmfs یک فایل سیستم Cluster بوده به این معنی که، چندین سرور esxi میتوانند از آن برای ذخیره کردن فایل های ماشین مجازی استفاده کنند و در یک زمان بر روی آن عمل خواندن و نوشتن انجام دهند.

    در vSphere 6 نسخه جدید vmfs معرفی شد که vmfs 6 بود. در زیر یک لیست کامل از تفاوت های اصلی بین ورژن 5 و 6 قرار داده شده است.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Difference-between-VMFS-5-VMFS-6.jpg مشاهده: 1 حجم: 140.6 کیلو بایت




    NFS(Network file system)

    همانطور که میدانید NFS یکی از فایل سیستم های مورد استفاده در NAS Storage بوده. سرور Esxi از NAS Storage ها برای ذخیره سازی ماشین مجازی و حتی ISO فایل ها استفاده میکند و قادر خواهد بود. سرور Esxi تنها از NFS به عنوان فایل سیستم برای NAS Storage پشتیبانی میکند.

    NAS Storage ها نسبت به SAN Storage ها بسیار ارزان تر بوده و برای بسیاری از شرکت ها تنها راه استفاده شده. در زیر به چندین مورد مهم که شما در صورت استفاده از NFS در ساختار vSphere از دست خواهید داد ااره شده است.

    NAS Storage ها ساخته شده اند برای ذخیره سازی فایل ها نه برای بلاکی از دیتا، پس Performance بسیار پایین تر بوده و در بسیاری از مواقع تفاوت performance در ماشین های مجازی قابل لمس بوده. مورد دوم NFS از Multipathing پشتیبانی نخواهد کرد. اگر شما از NFS استفاده کنید امکان استفاده از Advanced features ها بوده به غیر از Storage VMotion. و در آخر امکان Boot from NAS نبوده یعنی شما نمیتوانید سرور Esxi را بر روی NAS نصب کنید و از آن روش عمل boot کردن را انجام دهید.

    نکته : در حال حاظر آخرین ورژن NFS 4.1 بوده.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: NFSv41-edit.png مشاهده: 1 حجم: 28.0 کیلو بایت

    امیدوارم مفید واقع شده باشد.
    آخرین ویرایش توسط Sinamcp; در تاریخ/ساعت 08-19-2018, 12:59 PM.
    اینستاگرام انجمن لینوکس ایران : https://www.instagram.com/iranlinuxforum

درباره انجمن منطقه لینوکسی ها

انجمن منطقه لینوکسی ها با هدف ارتقاء سطح علمی کاربران در سطح جهانی و همچنین کمک به بالا بردن سطح علمی عمومی در زمینه های تخصصی فوق پایه گذاری شده است. انجمن منطقه لینوکسی ها از طریق کارشناسان و متخصصان پاسخگوی سوالات گوناگون کاربران مبتدی یا پیشرفته میباشد تا حد امکان تلاش شده که محیطی متنوع و کاربر پسند و به دور از هرگونه حاشیه جهت فعالیت کاربران در این انجمن ایجاد شود. لذا ما به صورت مستمر برای پیشرفت کمی و کیفی محتوی و اطلاعات انجمنمان میکوشیم که این برای ما ارزشمند و حائز اهمیت است. کلیه حقوق،اطلاعات و مقالات در این انجمن متعلق به سایت منطقه لینوکسی ها میباشد، و هرگونه نسخه برداری بدون ذکر منبع مورد پیگرد قانونی خواهد شد.

شبکه های اجتماعی
در حال انجام ...
X