اطلاعیه

بستن
هنوز اطلاعیه ای در دست نیست.

نحوه ساخت Datastore در ESXI

بستن
X
 
  • فیلتر کردن
  • زمان
  • نمایش
Clear All
پست های جدید

    نحوه ساخت Datastore در ESXI

    در این مقاله قصد دارم تا مفاهیم Datastore را با هم بررسی کنیم و همچنین با هم یک Datastore ایجاد کنیم. قبل از اینکه برویم سراغ ایجاد یک Datastore، نیاز به بررسی یک سری مفاهیم کلی بوده که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.


    Storage Adaptor

    سرور شما برای اتصال یا بهتر بگم برای دیدن Disk های شما نیاز به رابط دارد، این رابط میتواند Raid controller سرور شما، کارت شبکه و حتی HBA (Host Base Adaptor) باشد. در ESXI تمام این موارد به عنوان Storage Adaptor شناخته میشود.

    برای مشاهده تمام Storage Adaptor های سرور ESXI خودتان در Web client بر روی سرور مورد نظر کلیک کرده و در بخش Storage وارد بخش storage adaptor شوید تا لیست کامل storage adaptor بر روی سرور خودتان را مشاهده کنید.

    در تصویر زیر مشاهده میکنید که من چهار عدد Adaptor دارم که اولی IDE مربوط میشه به CD-ROM سرور و دومی هم HBA FC من بوده که از طریق کابل های فیبر نوری به Storage Array متصل شده سومی هم که Raid controller خود سرور بوده و اخری ISCSI بوده که برای اتصال به دیسک های راه دور که همان SAN بوده استفاده میشود.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: 1.png مشاهده: 4 حجم: 127.6 کیلو بایت


    Storage Device

    مورد دوم Storage Device ها بوده، که به تمام Device هایی گفته میشود که بوسیله Storage Adaptor به سرور شما متصل شده و قابل مشاهده باشند. این Device ها میتواند Disk ها و CD-ROM باشند و هر نوع Device دیگری که بوسیله Storage Adaptor ها قابل شناسایی باشند.

    برای مشاهده Storage Device ها در بخش Storage وارد Storage Devcies شوید تا لیست تمام Device های متصل شده به سرور را مشاهده کنید.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: 2.png مشاهده: 2 حجم: 141.0 کیلو بایت


    Datastore

    Datastore مکانی بوده که ماشین های مجازی شما در آن ذخیره میشود. برای ایجاد یک Datastore شما نیاز به Device از نوع Disk دارید که سرور شما از طریق Storage Adaptor ها به آن ها متصل است، این Disk هم میتواند بصورت local و Remote در اختیار سرور شما قرار داده شود.

    نکته مهم : برای ایجاد یک Datastore جدید شما نیاز به Disk خام دارید.

    برای مشاهده Datastore های موجود بر روی سرور شما وارد بخش Datastore میشوید تا لیست کامل از Datastore ها را به شما نشان میدهد. برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: 3.png مشاهده: 1 حجم: 132.8 کیلو بایت
    برای مشاهده لیست کامل Datastore ها، شما در vCenter وارد تب Storage شوید تا لیست کامل Datastore ها را مشاهده کنید. همچنین شما میتوانید کل فضای این Datastore و مقدار فضای باقی مانده را مشاهده کنید.

    با رفتن به سربرگ های Host لیست تمام Host هایی را که به این Datastore ها دسترسی دارند را مشاهده کنید. همچنین با رفتن به سر برگ VMs لیست تمام ماشین های مجازی که بر روی این Datastore قرار دارند هم قابل مشاهده است.برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: 4.png مشاهده: 1 حجم: 94.7 کیلو بایت
    برای اینکه شما بتوانید فایل های ذخیره شده بر روی Datastore ها را مشاهده کنید، کافی است بر روی Datastore راست کلیک کرده و Browse Datastore را انتخاب کنید.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: 5.png مشاهده: 1 حجم: 114.9 کیلو بایت


    همانطور که مشاهده میکنید لیست تمام فایل های ذخیره شده در این Datastore قابل مشاهده است و شما میتوانید این فایل ها را حذف کنید و خیلی موارد دیگر که شما میتونید انجام دهید. برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: 5.png مشاهده: 1 حجم: 126.1 کیلو بایت


    نحوه ساخت Datastore

    برای ایجاد یک Datastore جدید وارد Configuration بخش Datastore سرور شده و بر روی آیکون ساخت Datastore کلیک کنید.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: vmfs6_01.png مشاهده: 2 حجم: 12.1 کیلو بایت

    در این بخش نوع Datastore خودتان را مشخص کنید (من در این مقاله از خود فایل سیستم VMware یعنی vmfs استفاده میکنم در مقالات بعد بصورت کامل هر سه را توضیح خواهم داد).
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: vmfs6_02.png مشاهده: 1 حجم: 13.3 کیلو بایت

    در بخش بعدی لیست تمام Disk های خام بر روی سرور شما نشان داده خواهد شد.من یکی از دیسک ها ("رو" استفاده از کلمات عامیانه ممنوع، به جای رو بهتر است از کلمه "را" استفاده کنیم) را انتخاب کرده و همچنین یک نام برای Datastore خودم وارد میکنم و بر روی Next کلیک میکنم.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: vmfs6_03.png مشاهده: 1 حجم: 19.6 کیلو بایت


    در بخش بعدی ورژن vmfs را انتخاب کرده (در مقالات بعدی کامل این بخش را توضیح خواهم داد).من ورژن 6 را انتخاب میکنم و بر روی Next کلیک میکنم.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: vmfs6_04.png مشاهده: 1 حجم: 14.4 کیلو بایت

    میرسیم به مهمترین بخش ساخت Datastore که باید سایز Datastore و یکسری تنظیمات دیگر را انجام دهید. در بخش اول شما باید انتخاب کنید که چه مقدار از کل حجم Disk را نیاز دارید به این Datastore اختصاص دهید.فقط نکته مهم این بوده که اگر هارد شما مثلا یک ترابایت بوده و در این قسمت حجم رو برابر 500 گیگ قرار بدهید، نمیتوانید از باقی حجم یک Datastore دیگر ایجاد کنید، بلکه باید به همین Datastore اضافه شود.

    در بخش Block Size مقدار بلاک سایز را انتخاب کنید که کلا انتخاب شما 1 مگ بوده، به این منظور که Disk شما با Block Size یک مگ فرمت خواهد شد. یکی از تغییرات مهم بین ورژن 6 و ورژن 5 vmfs همین reclamation بوده. همانطور که میدانید، VMDK های ماشین مجازی شما میتوانند از نوع thin بوده، به این معنی که بر اساس نیاز فضای ذخیره سازی به ماشین مجازی اختصاص داده خواهد شد.

    نکته مهم : این است که اگر دیسک مجازی VM شما از نوع thin بوده و در ماشین مجازی شما یک فایل از این دیسک که قبلا کپی کرده بودید را حذف کنید فضای Datastore شما بر نخواهد گشت، کاری که باید قبل از ورژن 6 انجام میشد این بود که شما به Putty به سرور esxi متصل میشدید و با زدن یک دستور فضای حذف شده را دوباره به Datastore خودتان بر میگرداندید، که به این عمل reclamation گفته میشود.

    در ورژن vmfs 6 این کار را خود esxi میتواند انجام دهد بدون این که شما این کار بصورت دستی انجام دهید. در بخش reclamation شما مشخص میکنید که این عمل را با چه Block size انجام شود. و نکته اخر این بوده که چون عمل reclamation نیاز به پروسس بر روی سرور esxi خواهد داشت، پس باید تایین کنید که با چه الویتی reclamation انجام شود.
    بعد از انجام تنظیمات مورد نظر بر روی next کلیک کنید.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: vmfs6_05.png مشاهده: 1 حجم: 19.8 کیلو بایت

    و در صفحه اخر یک اطلاعات کلی در مورد تمام تنظیمات به شما نشان داده خواهد شد، اگر همه چی درست است، پس Finish را بزنید تا شروع به ساخت Datastore بکند.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: vmfs6_06.png مشاهده: 1 حجم: 17.2 کیلو بایت

    در مقالات بعدی در مورد انواع Datastore صحبت خواهیم کرد.

    امیداورم مفید واقع شده باشد.
    فایل های پیوست شده
    آخرین ویرایش توسط Sinamcp; در تاریخ/ساعت 08-18-2018, 10:11 AM.
    اینستاگرام انجمن لینوکس ایران : https://www.instagram.com/iranlinuxforum

درباره انجمن منطقه لینوکسی ها

انجمن منطقه لینوکسی ها با هدف ارتقاء سطح علمی کاربران در سطح جهانی و همچنین کمک به بالا بردن سطح علمی عمومی در زمینه های تخصصی فوق پایه گذاری شده است. انجمن منطقه لینوکسی ها از طریق کارشناسان و متخصصان پاسخگوی سوالات گوناگون کاربران مبتدی یا پیشرفته میباشد تا حد امکان تلاش شده که محیطی متنوع و کاربر پسند و به دور از هرگونه حاشیه جهت فعالیت کاربران در این انجمن ایجاد شود. لذا ما به صورت مستمر برای پیشرفت کمی و کیفی محتوی و اطلاعات انجمنمان میکوشیم که این برای ما ارزشمند و حائز اهمیت است. کلیه حقوق،اطلاعات و مقالات در این انجمن متعلق به سایت منطقه لینوکسی ها میباشد، و هرگونه نسخه برداری بدون ذکر منبع مورد پیگرد قانونی خواهد شد.

شبکه های اجتماعی
در حال انجام ...
X