اطلاعیه

بستن
هنوز اطلاعیه ای در دست نیست.

بررسی VMkernel و VMkernel Port

بستن
X
 
  • فیلتر کردن
  • زمان
  • نمایش
Clear All
پست های جدید

    بررسی VMkernel و VMkernel Port

    در این مقاله قصد دارم مفاهیم مربوط به VMkernel و VMkernel Port را با هم مورد بررسی قرار دهیم. در ابتدا امکان دارد که این دو عبارت خیلی از افراد را به اشتباه بیندازد، در کل این دو عبارت با هم متفاوت بوده که در ادامه هر کدام را جداگانه بررسی خواهیم کرد.


    VMkernel

    مانند هر سیستم عامل که یک هسته مرکزی دارد که به کرنل معروف است سیستم ESXI هم از این قاعده مستثنا نبود. VMkernel یک سیستم عامل با Performance بسیار بالا بوده که توسط شرکت VMware ایجاد شده و مستقیم بر روی سخت افزار اجرا میشود. یکی از وظایف اصلی VMkernel مدیریت منابع سرور مانند RAM, CPU, Network و Storage و همچنین در دسترس قرار دادن این منابع برای ماشین مجازی میباشد. مثلا VMkernel برای مدیریت Storage با Storage subsystem (شامل کنترولر دیسک و همچنین دیسک ها می باشد) ارتباط برقرار میکند که از انواع و اقسام پروتکل های ارتباطی شامل SCSI, SAS, ISCSI, FCOE و FC پشتیبانی میکند.

    پس مهمترین وظیفه VMkernel، کنترل و مدیریت منابع سخت افزاری سرور ها بوده و یکی از وظایف دیگر آن، پخش کردن Process های vCPU ماشین مجازی بر روی CPU های سرور فیزیکی و همچنین مدیریت Ram و اختصاص به ماشین مجازی میباشد.

    یکی دیگر از مهمترین وظایف VMkernel، شناسایی تمام سخت افزار ها در اولین مرتبه ای که سرور Boot میشود، سپس بعد از شناسایی تمام سخت افزار ها بهترین درایور را پیدا کرده و در خود Load میکند تا سخت افزار قابل استفاده شود.

    در آخر VMkernel یک رابط بین ماشین های مجازی و سخت افزار بوده و بسته به تنظیمات انجام شده برای هر ماشین منابع در اختیار ماشین های شما قرار میدهد و این کار را طوری انجام میدهد که ماشین مجازی تصور کند که واقعا تمام منابع مال خود بوده و کاملا فیزیکی هستند.



    VMkernel Port

    VMkernel Port یک Interface خاص بوده که vSphere host برای ارتباط با دنیای خارج استفاده میکند. هدف اصلی این Interface این بوده که بتواند سرویس ها در لایه 2 و لایه 3 را برای سرور ESXI ما انجام دهد. VMkernel port همانطور که گفتم چندین سرویس را در اختیار ESXI قرار میدهد که در زیر لیست این سرویس ها شامل (Provisioning, vMotion traffic, FT, Management traffic, vSphere replication, vSAN, ISCSI, NFS) بوده البته نکته مهم شما در زمان ساخت VMkernel سرویس های ISCSI و NFS را مشاهده نخواهید کرد ، بدلیل اینکه این دو سرویس در خود VMkernel بوده و نیازی به فعال کردن ندارد و فقط کافی است که بر روی VMkernel خود یک IP آدرس تنظیم کنید.

    نکته مهم : بعد از نصب ESXI یک VMkernel port با نام vmk0 ایجاد میشود که برای Management استفاده میشود و اگر بخواهم بهتر بگویم میشه همان IP که شما بعد از نصب بر روی سرور خودتان تنظیم میکنید و همچنین بصورت اتوماتیک تیک Management traffic برای این vmk0 فعال میشود برای اینکه بتوانید به سرور ESXI متصل شوید.

    در زیر دو تصویر از تنظیمات VMkernel port را مشاهده میکنید اولین تصویر زمانی هست که از طریق Host client و دومی از طریق vCenter به سرور ESXI متصل شده اید. نکته مهم هر دو عکس شامل یک تنظیم مشابه بوده فقط هدف نشان دادن تنظیمات VMkernel هم از Host client و هم vCenter بوده.

    نکته مهم سرویس vSan زمانی قابل مشاهده بوده که شما از vCenter استفاده میکنید.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: 072016_1338_vSphereNetw3.png مشاهده: 1 حجم: 9.2 کیلو بایت
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: 072016_1338_vSphereNetw4.png مشاهده: 1 حجم: 45.7 کیلو بایت

    همچنین توصیه میشود مطالعه کنید.

    نحوه جابجا کردن یک ماشین مجازی به هارد/دیتا استور دیگر (Storage Vmotion)

    انواع Disk Type (یا Thick و Thin) در VMware ESXI در ماشین مجازی

    بررسی Template های OVA و OVF و نحوه Import/Export کردن ماشین های مجازی

    نحوه کار با Snapshot در VMware ESXI بخش 1

    بررسی Virtual NIC Adaptor ها در VMware VSphere ESXI


    امیدوارم مفید واقع شده باشد.
    آخرین ویرایش توسط Habili; در تاریخ/ساعت 07-16-2018, 03:05 PM.
    اینستاگرام انجمن لینوکس ایران : https://www.instagram.com/iranlinuxforum

درباره انجمن منطقه لینوکسی ها

انجمن منطقه لینوکسی ها با هدف ارتقاء سطح علمی کاربران در سطح جهانی و همچنین کمک به بالا بردن سطح علمی عمومی در زمینه های تخصصی فوق پایه گذاری شده است. انجمن منطقه لینوکسی ها از طریق کارشناسان و متخصصان پاسخگوی سوالات گوناگون کاربران مبتدی یا پیشرفته میباشد تا حد امکان تلاش شده که محیطی متنوع و کاربر پسند و به دور از هرگونه حاشیه جهت فعالیت کاربران در این انجمن ایجاد شود. لذا ما به صورت مستمر برای پیشرفت کمی و کیفی محتوی و اطلاعات انجمنمان میکوشیم که این برای ما ارزشمند و حائز اهمیت است. کلیه حقوق،اطلاعات و مقالات در این انجمن متعلق به سایت منطقه لینوکسی ها میباشد، و هرگونه نسخه برداری بدون ذکر منبع مورد پیگرد قانونی خواهد شد.

شبکه های اجتماعی
در حال انجام ...
X