اطلاعیه

بستن
هنوز اطلاعیه ای در دست نیست.

نحوه کار بار Snapshot در VMware vSphere ESXI بخش 2

بستن
X
 
  • فیلتر کردن
  • زمان
  • نمایش
Clear All
پست های جدید

    نحوه کار بار Snapshot در VMware vSphere ESXI بخش 2

    در این مقاله به بررسی ادامه مبحث مربوط به Snapshot خواهیم پرداخت. در مقاله قبل (نحوه کار با Snapshot در VMware ESXI) در مورد نحوه کارکرد Snapshot و همچنین نحوه گرفتن snapshot از ماشین ها و Restore کردن Snapshot را بررسی کردیم. در ادامه مباحث تکمیلی برای Snapshot را مورد بررسی قرار خواهیم داد.


    Snapshot Files
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنیدنام: 2.pngمشاهده: 2حجم: 80.1 کیلو بایت




    بعد از اینکه از یک ماشین مجازی Snapshot گرفته میشود یک سری فایل ها در مسیر ذخیره شده ماشین مجازی ایجاد خواهد شد که در ادامه این فایل ها را بررسی میکنیم.



    Delta Disk Files :

    این دیسکی است که به صورت اتوماتیک بعد از گرفتن Snapshot ایجاد میشود و هر Write که بعد از Snapshot بر روی ماشین مجازی انجام میشود بر روی این دیسک نیز ذخیره میشود. وقتی شما از یک ماشین مجازی Snapshot میگیرید به هیچ عنوان به VM اجازه داده نمیشود که بر روی Disk اصلی که به ان Base Disk گفته میشود چیزی Write بشود در اصل یک Delta Disk ایجاد میشود وتمام تغییرات در آن ذخیره میشود در تصویر بالا (دیسک Win10_0-00002.vmdk) به عنوان Delta Disk میباشد و Win10_0.vmdk همان دیسک اصلی ما یا Base Disk میباشد.


    Database File :

    فایلی که با پسوند vmsd بوده شامل اطلاعات مربوط به تمام Snapshot ها میباشد و snapshot manager از این فایل برای نشان دادن Snapshot ها و سایر اطلاعات دیگر استفاده میکند. این فایل را میتوان با یک ویرایشگر متن باز کرد که اگر اینکار را انجام دهید اطلاعاتی شامل ارتباط بین snapshot ها و همچنین اطلاعات مربوط به Base Disk هر Snapshot را مشاهده خواهید کرد.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنیدنام: 1.pngمشاهده: 1حجم: 40.0 کیلو بایت





    Memory Files :

    فایلی که با پسوند vmsn بوده خود فایل Snapshot میباشد و همچنین حالت VM را در خود نگهداری میکند منظور از حالت این است که در همان حالتی که از ماشین Snapshot گرفته شده به همون حالت ماشین را Restore خواهد کرد با کمک فایل بعدی با پسوند vmem که در اصل Content memory بوده منظور محتوای درون Ram.



    نحوه حذف Snapshot :

    شما میتوانید یک Snapshot یا تمام Snapshot ها را حذف کنید. بعد از حذف اتفاقی که میافتد این است که state فعلی ماشین اصلا تغییری پیدا نخواهد کرد تنها اتفاقی که حاصل میشود این است که تمام تغییرات که در Delta Disk ذخیره شده بود در Base Disk نوشته خواهد شد که به این عمل Consolidate کردن دیسک گفته میشود. بعد از حذف Snapshot و بعد از کپی شدن Delta disk در Base disk تمام فایل های مورد استفاده آن Snapshot از جمله Delta disk حذف شده، نکته مهم عمل حذف I/O expensive است، به این معنی که Performance را بخاطر مصرف بالای I/O در زمان حذف تحت تاثیر قرار خواهد داد. اگر پروسه حذف Snapshot در زمان Consolidate به Error خورد، شما میتوانید این کار را بصورت دستی انجام دهید. نکته آخر در مورد Consolidate میباشد. اگر به هر دلیلی به صورت دستی هم خطا داد تنها روشی که میتوانید این مشکل را حل کنید این است که از ماشین در محل قبل منظور در همان Datastore یک Clone بگیرید، چون در زمان پروسه Clone گرفتن یکی از کار ها Consolidate دیسک و حذف کردن تمام Snapshot ها میباشد.

    برای حذف Snapshot ابتدا وارد Manage snapshots شده و در بالا دو گزینه وجود دارد. اولی Delete all که تمام Snapshot ها را حذف میکند.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنیدنام: 3.pngمشاهده: 1حجم: 49.0 کیلو بایت




    دومی Delete Snapshot بوده که زمانی فعال میشود که یک Snapshot خاص را انتخاب کنید.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنیدنام: 4.pngمشاهده: 1حجم: 52.6 کیلو بایت




    من چون یک Snapshot بیشتر ندارم پس Delete all را انتخاب میکنم.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنیدنام: 5.pngمشاهده: 1حجم: 56.8 کیلو بایت



    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنیدنام: 6.pngمشاهده: 1حجم: 76.2 کیلو بایت




    بعد از اتمام پروسه حذف اگر یک بار دیگر به فایل های ماشین مجازی نگاهی بیندازیم دیگر خبری از فایل های قبلی نبوده.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنیدنام: 7.pngمشاهده: 1حجم: 77.7 کیلو بایت




    یکی از نکات مهم در مورد Snapshot اگر شما فایل Snapshot را برای مدت طولانی نگه داشته باشید و در زمان حذف Snapshot به مشکل خوردید میتوانید از Consolidate Disk استفاده کنید. بصورت دستی یا بعضی وقت ها بر روی ماشین مجازی یک پیغام داده میشود به نام Consolidate Needed که از Consolidate میتوانید استفاده کنید که اگر این روش هم جواب نداد اخرین راه Clone میباشد.

    برای Consolidate به صورت دستی مطابق تصویر زیر این کار را انجام بدهید.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنیدنام: 8.pngمشاهده: 2حجم: 119.9 کیلو بایت




    مورد بعدی نحوه Exclude کردن یک دیسک خاصی برای عمل Snapshot میباشد. مثلا فرض کنید که شما بر روی یک سرور چندین Vdisk دارید که نیازی نیست از دو تا از اون دیسک ها Snapshot بگیرید یا بهتر بگویم در عمل نمیخواهید در Snapshot این دو عدد دیسک شرکت کنید. اگر وارد Edit setting ماشین مجازی خود بشوید و بخش Hard disk را باز کنید یک مفهومی وجود دارد با نام Disk Mode و شامل سه نوع بوده که در ادامه با هم بررسی خواهیم کرد.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنیدنام: 9.pngمشاهده: 1حجم: 81.8 کیلو بایت





    Dependent :

    این Mode پیش فرض بوده و اگر هر دیسکی برابر Dependent تنظیم شده باشد در عمل Snapshot شرکت خواهد کرد.


    Independent-persistent :

    اگر Mode دیسک بر روی این گزینه بود، در عمل Snapshot شرکت نخواهد کرد و تمام Data ها که بر روی این نوع دیسک نوشته میشود که بلافاصله Write خواهد شد.


    Independent-non persistent :

    اگر Mode دیسک بر روی این گزینه بوده در عمل Snapshot شرکت نخواهد کرد و نکته مهم این است هر تغییری که بر روی این دیسک نوشته میشود بعد از Restart یا Power-off کردن ماشین از بین خواهد رفت. از لحاظ تجربه من دو جا این را استفاده کردم یکی در ساختار VDI و دیگری برای VM هایی که در دسترس عموم بوده مانند کیوسک ها.


    به عنوان مورد آخر بد نیست یک نگاهی به محدودیت های استفاده از Snapshot بپردازیم.
    1. از ماشین های مجازی که با RDM و Iscsi initiator کانفیگ شده باشد Snapshot پشتیبانی نخواهد شد.
    2. ماشین های مجازی که تنظیم Independent بر روی آن ها تنظیم شده است حتما باید خاموش باشند تا Snapshot گرفته شود.
    3. از ماشین مجازی در حالت Suspended پشتیبانی نمیشود.
    4. از ماشین مجازی با تنظیم PCI vSphere Direct Path I/O پشتیبانی نمیشود.
    5. از ماشین مجازی با تنظیم Bus Sharing پشتیبانی نمیشود.

    با آرزوی موفقیت ....
    فایل های پیوست شده
    آخرین ویرایش توسط Sinamcp; در تاریخ/ساعت 07-01-2018, 11:33 AM.
    اینستاگرام انجمن لینوکس ایران : https://www.instagram.com/iranlinuxforum

درباره انجمن منطقه لینوکسی ها

انجمن منطقه لینوکسی ها با هدف ارتقاء سطح علمی کاربران در سطح جهانی و همچنین کمک به بالا بردن سطح علمی عمومی در زمینه های تخصصی فوق پایه گذاری شده است. انجمن منطقه لینوکسی ها از طریق کارشناسان و متخصصان پاسخگوی سوالات گوناگون کاربران مبتدی یا پیشرفته میباشد تا حد امکان تلاش شده که محیطی متنوع و کاربر پسند و به دور از هرگونه حاشیه جهت فعالیت کاربران در این انجمن ایجاد شود. لذا ما به صورت مستمر برای پیشرفت کمی و کیفی محتوی و اطلاعات انجمنمان میکوشیم که این برای ما ارزشمند و حائز اهمیت است. کلیه حقوق،اطلاعات و مقالات در این انجمن متعلق به سایت منطقه لینوکسی ها میباشد، و هرگونه نسخه برداری بدون ذکر منبع مورد پیگرد قانونی خواهد شد.

شبکه های اجتماعی
در حال انجام ...
X