اطلاعیه

بستن
هنوز اطلاعیه ای در دست نیست.

نحوه کار با Snapshot در VMware ESXI بخش 1

بستن
X
 
  • فیلتر کردن
  • زمان
  • نمایش
Clear All
پست های جدید

    نحوه کار با Snapshot در VMware ESXI بخش 1

    در این مقاله قصد بررسی Snapshot در ساختار VMware vSphere خواهیم پرداخت و یاد خواهیم گرفت به چه شکل میتوان از ماشین مجازی Snapshot تهیه کرد. Snapshot چیست؟ Snapshot یک حالت یا بهتر است بگوییم یک State از ماشین مجازی در یک زمان خاص بوده که میتوان به عنوان یک راهکار Recovery از آن استفاده کرد، اما نکته مهم به هیچ وجه یک Snapshot به عنوان Backup نبوده بلکه به عنوان یک راهکار برای Restore کردن به همان State یا به همان زمانی که Snapshot گرفته شده تلقی شده که در ادامه در مورد سناریو های موجود که میتوان از Snapshot استفاده کرد صحبت خواهیم کرد.

    Snapshot یک ویژگی است، و در سناریوهای بیشتر مفید خواهد بود که سریعا بخواهید یک VM را بدلیل بوجود آمدن Failure ریکاوری و یا برگرداندن یک VM به زمان قبل از رخ دادن Failure استفاده کنیم. اگر بخوام به چند نمونه از سناریوهای پرکاربرد در مورد Snapshot اشاره کنم، میتوانیم از موارد زیر استفاده کنیم :
    • قبل هر از هرگونه Patch کردن و Update سیستم های بسیار مهم
    • قبل از Update و Upgrade سیستم عامل ماشین مجازی و همجنین نرم افزار های بسیار مهم
    • در کلاس های آموزشی و کلا محیط های Lab

    البته سناریوهای دیگر هم هستند که من فقط به این سه مورد اشاره کردم.


    اما قبل از اینکه بریم نحوه Snapshot گرفتن را با هم بررسی کنیم سه نکته مهم در مورد Snapshot که خیلی هم مهم هستن را با هم نگاهی بیندازیم.

    1 - شما برای استفاده از Snapshot نیازی به vCenter نداشته و با اتصال به خود Esxi شما میتوانید اینکار را انجام دهید، حتی شما میتوانید از طریق CLI با استفاده از Shell سرور Esxi و یا POwerCLI این کار را انجام دهید.
    2 - هر VM ماکزیمم میتواند 32 عدد Snapshot داشته باشد، هر چند که بسیار بسیار پیشنهاد شده ماکزیمم سه عدد Snapshot را برای هر VM بخاطر داشتن Performance بهتر نگهداری کنید.
    3 - نکته مهم در مورد مدت زمان نگهداری Snapshot بوده که پیشنهاد شده که Snapshot ها را برای مدت بیشتر از 3 روز نگه ندارید چون به مرور زمان Vdisk دوم که بصورت اتوماتیک بعد از گرفتن Snapshot ایجاد میشود، حجمش زیاد شده و باعث کاهش Perfprmance و همچنین به هدر رفتن فضا بر روی Datastore خواهد شد.



    همچنین توصیه میشود مطالعه کنید :

    نحوه Import و Export کردن فایل های OVA و OVF در VMware ESXI

    معرفی انواع دیسک تایپ (Thick, Thin) در VMware ESXI

    نحوه انتقال یک ماشین مجازی به Datastore دیگر (Storage Vmotion)



    نحوه گرفتن Snapshot :

    در اولین قدم از طریق Host Clirent به سرور متصل شده بر روی ماشین مجازی کلیک راست کرده و بعد Snapshot و Take snapshot را زده. البته قبلش من یک Notepad باز کرده و یک متن در آن تایپ میکنم که بهتر مفهوم Snapshot را درک کنیم.

    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Untitled.png مشاهده: 1 حجم: 387.2 کیلو بایت




    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Untitled1.png مشاهده: 1 حجم: 124.7 کیلو بایت





    در صفحه بعد شما یک نام و یک توضیح در مورد Snapshot خودتون وارد کرده اما دو گزینه مهم دیگه هم بوده که تائین کننده نحوه حالتی یا State ماشین مجازی بعد از Restore بوده و نکته مهم که این دو گزینه در زمانی که ماشین مجازی شما خاموش بوده غیر فعال بوده چون State ماشین خاموش بوده پس هر زمان که ماشین Restore میشود بعد از Restore ماشین در حالت خاموش بوده. درادامه هر کدام را بررسی خواهیم کرد.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Untitled2.png مشاهده: 1 حجم: 95.6 کیلو بایت








    Snapshot the virtual machine's memory :

    گزینه "Snapshot the virtual machine's memory" بصورت پیش فرض انتخاب شده است و کاری که میکند تمام محتوای موجود در RAM را روی هارد قرار داده و بعد Snapshot گرفته میشود و به ما این امکان را میدهد که ماشین بعد از Restore شدن دقیقا به حالت قبل از Snapshot برگردد. اگر بخوام یک مثال بزنم، فرض کنید که یک فایل Word باز دارید و آنرا ویرایش کردید اما عمل Save را انجام نداده اید حالا اگر در این حالت با استفاده از گزینه اول Snapshot بگیرید بعد از Restore کردن باز هم شما آن فایل Word را بدون از دست دادن اطلاعاتی و تمام برنامه مانند قبل در حال اجرا خواهید داشت. اگر گزینه اول را از حالت انتخاب در آورده و همچنین گزینه دوم "Quiesce guest file system (needs VMware tools installed)" را هم انتخاب نکرده باشید سپس Snapshot گرفته شود این Snapshot در حالت Crash-consistent گرفته خواهد شد. به این معنی که ماشین بعد از Restore شدن در حالت خاموش قرار گرفته میشود و باید به صورت دستی ماشین را روشن کنیم. (حتی اگر در حالت روشن از ماشین Snapshot گرفته باشیم.) نکته اخر با انتخاب مموری هنگام Snapshot گرفتن زمان بیشتری را برای انجام Snapshot صرف خواهد کرد.



    Quiesce guest file system :

    اولین مورد برای استفاده از "Quiesce guest file system" شما حتما باید VMware tools را بر روی ماشین مجازی خودتان نصب کرده باشید. این گزینه کاربردش بیشتر در سناریوهای Backup گیری بوده مانند Veeam و Backup exec و محصولات دیگر، مخصوصا Backup گیری در سطح Application مثل Exchange, SQl و Active directory و موارد دیگر چون کاری که این گزینه برای ما انجام میدهد این است که نوشتن بر روی هارد و حتی Process ها را Pause کرده که عمل Backup گیری بهتر انجام شود. Quiesce برای عملکرد نیاز به فعال کردن گزینه اول نداشته چون اگر شما گزینه اول را انتخاب کنید امکان انتخاب این گزینه غیر فعال شده، گزینه اول کار Quiesce guest file system را برای ما انجام خواهد داد ولی Quiesce guest file system برای سناریو Backup گیری مورد استفاده قرار میگیرد که خود نرم افزار های Backup این کار را انجام خواهند داد.

    پس من گزینه اول را در حالت انتخاب قرار داده و Take Snapshot را انتخاب میکنم.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Untitled3.png مشاهده: 1 حجم: 83.9 کیلو بایت



    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Untitled4.png مشاهده: 1 حجم: 85.4 کیلو بایت





    بعد از تمام شدن پروسه گرفتن Snapshot شما میتوانید برای دیدن Snapshot ها بر روی ماشین مجازی کلیک راست کرده و بعد Snapshot سپس Manage Snapshot را انتخاب کنید. همانطور که میدانید یک Snapshot با نام Before Update وجود دارد که Snapshot گرفته شده ما میباشد.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Untitled5.png مشاهده: 1 حجم: 111.2 کیلو بایت




    همانطور که میدانید یک Snapshot با نام Before Update وجود دارد که Snapshot گرفته شده ما است.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Untitled6.png مشاهده: 1 حجم: 55.0 کیلو بایت







    نحوه Revert کردن Snapshot ها :

    برای Revert کردن ما به دو شکل میتوانیم این کار را انجام بدهیم. اولین روش استفاده از Restore Snapshot که بصورت اتوماتیک ماشین مجازی را به اخرین State موجود Revert خواهد کرد و دومین روش این است که خودتان انتخاب کنید که ماشین به کدام Snapshot موجود Revert شود اگر چندین Snapshot داشته باشید.

    من برای این سناریو قبل از Snapshot گرفتن یک فایل Notepad باز داشتم که این فایل را الان بدون Save کردن میبندم.و فایل را پاک میکنم.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Untitled7.png مشاهده: 1 حجم: 353.8 کیلو بایت





    نکته مهم که باز هم تاکید میکنم این است اگر Snapshot شما بدون محتوای رم باشد بعد از Revert ماشین در حال خاموش قرار میگیرد و شما باید بصورت دستی عمل روشن کردن ماشین را انجام بدهید. ما چون گزینه مربوط به رم را در حالت انتخاب گذاشته و بعد Snapshot را گرفتیم پس ماشین ما بعد از Revert در حالت روشن باقی خواهد ماند.

    بر روی ماشین مجازی کلیک راست کرده و Snapshot را انتخاب کنید.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Untitled8.png مشاهده: 1 حجم: 142.5 کیلو بایت





    گزینه Restore Snapshot اخرین Snapshot موجود را برای شما Revert خواهد کرد.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Untitled9.png مشاهده: 1 حجم: 114.2 کیلو بایت





    اما اگر شما چندین Snapshot دارید و نیاز به Revert کردن به زمان قبل از اخرین Snapshot دارید، بر روی گزینه Manage Snapshot کلیک کرده تا تمام Snapshot ها را مشاهده کرده و Snapshot مورد نیازتان را انتخاب و Restore Snapshot را زده تا عملیات restore شروع شود.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Untitled11.png مشاهده: 1 حجم: 61.1 کیلو بایت





    گزینه Restore را زده تا عمل restore کردن شروع شود.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Untitled12.png مشاهده: 2 حجم: 60.2 کیلو بایت



    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Untitled13.png مشاهده: 1 حجم: 85.8 کیلو بایت





    بعد از اتمام پروسه برگرداندن Snapshot من به کنسول ماشین مجازی متصل میشوم، که باید فایل Notepad را در حالت قبل در restor مشاهده و در حال اجرا ببینم.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Untitled14.png مشاهده: 1 حجم: 165.8 کیلو بایت





    امیدوارم مفید واقع شده باشد.
    فایل های پیوست شده
    آخرین ویرایش توسط Habili; در تاریخ/ساعت 07-01-2018, 10:32 AM.
    اینستاگرام انجمن لینوکس ایران : https://www.instagram.com/iranlinuxforum

درباره انجمن منطقه لینوکسی ها

انجمن منطقه لینوکسی ها با هدف ارتقاء سطح علمی کاربران در سطح جهانی و همچنین کمک به بالا بردن سطح علمی عمومی در زمینه های تخصصی فوق پایه گذاری شده است. انجمن منطقه لینوکسی ها از طریق کارشناسان و متخصصان پاسخگوی سوالات گوناگون کاربران مبتدی یا پیشرفته میباشد تا حد امکان تلاش شده که محیطی متنوع و کاربر پسند و به دور از هرگونه حاشیه جهت فعالیت کاربران در این انجمن ایجاد شود. لذا ما به صورت مستمر برای پیشرفت کمی و کیفی محتوی و اطلاعات انجمنمان میکوشیم که این برای ما ارزشمند و حائز اهمیت است. کلیه حقوق،اطلاعات و مقالات در این انجمن متعلق به سایت منطقه لینوکسی ها میباشد، و هرگونه نسخه برداری بدون ذکر منبع مورد پیگرد قانونی خواهد شد.

شبکه های اجتماعی
در حال انجام ...
X