اطلاعیه

بستن
هنوز اطلاعیه ای در دست نیست.

بررسی Template های OVA و OVF و نحوه Import/Export کردن ماشین های مجازی

بستن
X
 
  • فیلتر کردن
  • زمان
  • نمایش
Clear All
پست های جدید

    بررسی Template های OVA و OVF و نحوه Import/Export کردن ماشین های مجازی

    در این مقاله قصد بر این است که در مورد Template های OVA و OVF در WMware ESXI صحبت کرده و تفاوت بین آنها را بررسی کنیم. هر دو فایل OVA و OVF، فرمت هایی هستند که برای Export و Import ماشین های مجازی شما از یک سرور به سرور دیگر، (در صورتی که شما از قابلیت vmotion استفاده نکنید یا سرور ها در مناطق مختلفی بوده که ارتباط فیزیکی بین سرور برقرار نیست) استفاده میشوند.

    نکته مهم در مورد این نوع فرمت ها این بوده که اغلب محصولات VMware در حال حاضر بصورت Appliance بوده. (مانند NSX, VDP, VRA) و همچنین محصولات دیگر اگر بخوام در چند کلمه هر کدام از محصولاتی که گفتم رو معرفی کنم. VDP که مخفف VMware Data Protection بوده ابزاری است که شما میتوانید به عنوان یک راهکار Backup گیری از ان در ساختار vSphere خودتون استفاده کنید محصول دیگر VRA بوده که مخفف vRealize Automation و راهکار مربوط به Cloud شرکت VMware بوده محصول بعدی که آینده SDN بوده NSX که شما میتوانید شبکه را بصورت مجازی در ساختار vSphere خودتان پیاده سازی کرداین Appliance ها به فرمت های OVA یا OVF در اختیار عموم قرار گرفته و برای استفاده شما باید آن ها را در ساختار مجازی خودتان Deploy کنید که در آخر این مقاله به این کار خواهیم پرداخت. در ادامه هر کدام از این فرمت ها را با هم بررسی کرده و در اخر نحوه Export و Import کردن را انجام خواهیم داد.


    همچنین توصیه میشود مطالعه کنید :

    معرفی انواع دیسک (Thick و Thin) در VMware ESXI



    OVF :

    مخفف Open virtualization format میباشد که برای Package کردن فایل های یک ماشین مجازی مورد استفاده قرار میشود. نکته مهم این است که این نوع فرمت یک استاندارد است. به این معنی که محصولات دیگری مثل RHEL Virtualization و Virtual Box هم از این فرمت استفاده کرده و پشتیبانی میکنند.

    پکیج OVF، شامل چندین فایل در یک Directory بوده که یکی از این فایل ها OVF File میباشد که یک فایل XML بوده و یک توضیح در مورد فایل Metadata، که شامل نام VM همچنین سخت افزارهای مورد نیاز برای این ماشین مجازی میباشد. فایل دوم، Disk فایل های مربوط به خود ماشین مجازی که در زمان Deploy کردن به ماشین مجازی اضافه خواهند شد. مثال اگر شما یک ماشین مجازی با سه Vdisk داشته باشید بعد از گرفتن OVF شما 4 تا فایل اصلی خواهید داشت که یکی خود فایل OVF و سه تای دیگر Vdisk ها بود.


    OVA :

    مخفف Open Virtualization Application/Appliance بوده که دقیقا کاری مثل OVF را انجام میدهد با این تفاوت که تمام فایل های که OVF در یک دایرکتوری به ما میداد را در قالب یک فایل در اختیار ما قرار میدهد به این شکل که دیگر ما چندین فایل مانند OVF نداشته و تمام فایل های موجود در یک فایل با پسوند OVA قرار خواهند گرفت. در مثال قبل گفتیم که ماشین در حالت OVF به شما 4 فایل میدهد اما در حالت OVA تمام آن چهار فایل در یک فایل قرار گرفت.


    نکته : در ورژن های جدید شما امکان ایجاد OVA نخواهید داشت، فقط امکان ایجاد OVF خواهید داشت. اما از لحاظ ماهیت کاملا مشابه هم بوده، شما اغلب Appliance های شرکت VMware را در قابل OVA خواهید دید.


    نکته : OVA در ورژن 6.5 امکان Export کردن OVA نداشته اما میتوانید OVA را Deploy کنید.


    در ادامه نحوه Export و Import کردن OVA و OVF را بررسی کرده.


    Host Client :

    در ابتدا یاد خواهیم گرفت که به چه صورتی میتوانیم از طریق خود کلاینت Host که منظور Host Client بوده و بدون vCenter و با vCenter این کار را انجام داد.

    در ابتدا، به سرور Esxi از طریق کلاینت Host متصل شد.

    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: 1.png مشاهده: 1 حجم: 97.4 کیلو بایت


    در قدم بعد ماشین مجازی که میخواید Export کنید را انتخاب و ماشین را خاموش کنید در صورت روشن بودن شما نمیتوانید عمل Export را انجام دهید. بر روی ماشین مجازی راست کلیک کرده و بر روی Export کلیک کنید.

    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: 2.png مشاهده: 1 حجم: 120.5 کیلو بایت


    بعد از انتخاب Export یک پیغام برای شما نمایش داده میشود که شما نیاز به دانلود دو فایل دارید. این دو فایل همان فایل OVF و همچنین VMDK ماشین مجازی میباشد. نکته مهم در مورد تعداد فایل های دانلود شده ای است که نسبت به تعداد Vdisk که ماشین مجازی شما دارند متغییر خواهد بود. مثلا اگر ماشین شما 3 عدد VMDK داشته باشد پس شما 4 فایل دانلود خواهید کرد. من بر روی OK کلیک کرده تا شروع به دانلود کردن دو فایل کند. و نکته مهم به ازای هر فایل آن پیغام برای شما نمایش داده میشود که باید بر روی OK کلیک کرده تا عمل دانلود انجام شود.

    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: 3.png مشاهده: 1 حجم: 96.5 کیلو بایت


    همانطور که میبیند فایل دوم مربوط به VMDK ماشین مجازی میباشد.

    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: 5.png مشاهده: 1 حجم: 103.4 کیلو بایت


    در تصویر زیر دو فایل دانلود شده را مشاهده میکنید که در مرحله بعد اقدام به Deploy کردن این فایل OVF خواهیم کرد.

    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: 6.png مشاهده: 1 حجم: 39.1 کیلو بایت


    برای Deploy کردن به بخش Virtual machine رفته و بر روی Create /Register VM کلیک میکنیم.

    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: 7.png مشاهده: 1 حجم: 69.9 کیلو بایت


    در این صفحه Deploy a virtual machine from OVF and OVA file را انتخاب کنید.

    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: ش.png مشاهده: 1 حجم: 83.6 کیلو بایت


    یک نام برای ماشین مجازی که قرار است از این فایل OVF ایجاد شود مشخص کرده و بر روی صفحه آبی وسط کادر کلیک کرده تا پنجره Browse برای شما باز شود تا دو فایل که Export کرده بودید را انتخاب کنید و بر روی Next کلیک کنید.

    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: ش.png مشاهده: 1 حجم: 84.9 کیلو بایت

    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Untitled.png مشاهده: 1 حجم: 102.2 کیلو بایت

    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Untit1led.png مشاهده: 1 حجم: 82.0 کیلو بایت


    در این صفحه محل ذخیره شدن این ماشین را انتخاب کنید.

    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Unt2it1led.png مشاهده: 2 حجم: 81.9 کیلو بایت


    در این بخش تعین میکنید که ماشین بعد از Deploy شدن کدام اینترفیس شبکه را به ماشین اختصاص دهد، همچنین نوع Disk را انتخاب و در آخر تیک power on automatically را هم میتوانید انتخاب کنید تا بعد از Deploy شدن ماشین روشن شود و در اخر Finish را زده تا عملیات Import را شروع کند.

    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Unt3it1led.png مشاهده: 1 حجم: 76.5 کیلو بایت

    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Unt4it1led.png مشاهده: 1 حجم: 85.0 کیلو بایت

    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Unt5it1led.png مشاهده: 1 حجم: 85.7 کیلو بایت



    vCenter :

    در ادامه نحوه Export و Import را از طریق vSphere web client انجام خواهیم داد. اول به Web client متصل شده و عمل لاگین را انجام دهید.

    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Unt6it1led.png مشاهده: 1 حجم: 114.8 کیلو بایت


    بر روی یکی از ماشین مجازی های خاموش راست کلیک کرده گزینه Template و بعد از Export OVF Template را انتخاب کنید.

    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Unt7it1led.png مشاهده: 1 حجم: 129.1 کیلو بایت


    در صفحه بعد یک نام برای Template مورد نظرتان انتخاب کرده و همچنین با انتخاب گزینه Enable advanced option میتوانید تنظیماتی مانند Bios, MAC و یک سری تنظیمات دیگر هم در این Template قرار دهید. OK را به جهت شروع انجام عملیات دانلود فایل ها انتخاب کنید.

    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Unt8it1led.png مشاهده: 1 حجم: 116.7 کیلو بایت


    فایل های دانلود

    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Unt9it1led.png مشاهده: 1 حجم: 44.2 کیلو بایت


    برای Deploy کردن مراحل بسیار ساده بوده و فقط کافی است بر روی server و یا cluster خودتان کلیک راست کرده و Deploy OVF Template را انتخاب کنید.

    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Unt910t1led.png مشاهده: 1 حجم: 126.7 کیلو بایت


    در این صفحه دو گزینه وجود دارد. اولین بخش باید یک URL که مسیر دانلود فایل های OVF و OVA بوده را وارد کرده که بیشتر برای زمانی استفاده میشود که شما نیاز داشته باشید یک Appliance مانند NSX را Deploy کنید و شما بجای اینکه از قبل خود فایل OVA مربوط به NSX را دانلود کنید برای دانلود کردن میتوانید مستقیم از خود Repository های شرکت VMware استفاده کرده اما چون فایل OVF بر روی سیستم لوکال خودمان بوده پس گزینه دوم را انتخاب و Browse را زده و 4 عدد فایل Export شده را انتخاب کرده و بر روی Next کلیک میکنیم.

    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Unt911t1led.png مشاهده: 1 حجم: 105.2 کیلو بایت


    مراحل بعدی مانند نصب یک VM که محل ذخیره سازی و همچنین مقدار Ram و CPU را مشخص کرده میباشد. در اخرین قدم قصد دارم نحوه Deploy کردن یکی از Appliance خود VMware با نام vrealize log inside را از طریق OVA انجام دهم. فقط نکته مهم به دلیل تحریم بودن، امکان استفاده از URL برا ما وجود ندارد پس من فایل OVA را دانلود کرده و از گزینه local استفاده خواهم کرد و همچنین هدف این آموزش نصب این Appliance نبوده بلکه فقط تا مراحل ابتدایی این کار انجام داده یا نحوه Deploy کردن از طریق OVA هم بررسی کرده باشیم.

    بر روی Deploy OVF Template کلیک کرده و گزینه Local را زده تا پنجره Browse باز شده و به پوشه مورد نظر که فایل OVA در ان قرار داشته رفته و آن را انتخاب کنید.

    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Uیبیبیnt911t1led.png مشاهده: 1 حجم: 117.4 کیلو بایت


    امیدوارم مفید واقع شده باشد.
    فایل های پیوست شده
    آخرین ویرایش توسط Sinamcp; در تاریخ/ساعت 01-05-2019, 09:32 AM.
    اینستاگرام انجمن لینوکس ایران : https://www.instagram.com/iranlinuxforum

درباره انجمن منطقه لینوکسی ها

انجمن منطقه لینوکسی ها با هدف ارتقاء سطح علمی کاربران در سطح جهانی و همچنین کمک به بالا بردن سطح علمی عمومی در زمینه های تخصصی فوق پایه گذاری شده است. انجمن منطقه لینوکسی ها از طریق کارشناسان و متخصصان پاسخگوی سوالات گوناگون کاربران مبتدی یا پیشرفته میباشد تا حد امکان تلاش شده که محیطی متنوع و کاربر پسند و به دور از هرگونه حاشیه جهت فعالیت کاربران در این انجمن ایجاد شود. لذا ما به صورت مستمر برای پیشرفت کمی و کیفی محتوی و اطلاعات انجمنمان میکوشیم که این برای ما ارزشمند و حائز اهمیت است. کلیه حقوق،اطلاعات و مقالات در این انجمن متعلق به سایت منطقه لینوکسی ها میباشد، و هرگونه نسخه برداری بدون ذکر منبع مورد پیگرد قانونی خواهد شد.

شبکه های اجتماعی
در حال انجام ...
X