اطلاعیه

بستن
هنوز اطلاعیه ای در دست نیست.

دعای ربنا استاد شجریان

بستن
X
 
  • فیلتر کردن
  • زمان
  • نمایش
Clear All
پست های جدید

    دعای ربنا استاد شجریان

    ربنا یا ربنای شجریان، یکی از آثار استاد محمد رضا شجریان و شامل 4 دعا از آیات قرآن است که همه با عبارت ربنا آغاز میشوند. این اثر در تیر ماه سال 1358 ضبط شده و برای مدت 30 سال، جزء برنامه های اصلی رادیو و تلویزیون ایران در ماه رمضان بوده است.
    بنا به گفته استاد محمد رضا شجریان، انگیزه اصلی وی از خواندن این دعا، تدریس آن به دو هنرجو بوده و این اثر در یکی از استودیوهای رادیو ضبط شده است.
    استاد شجریان ربنا را در دستگاه سهگا خوانده و با مرکب خوانی (مدولاسیون یا راه گردانی) سری به دستگاه ها و آوازهای دیگر ردیف موسیقی ایرانی از جمله آواز افشاری و گوشه عراق (صبا) میزند و با مهارت برمیگردد. ربنا در نواری که استاد محمد رضا شجریان با نام به یاد پدر ضبط کرده، منتشر شده است.
    در این اثر به خوبی میتوان تاثیرات شیخ نصرالدین طوبار و شیخ طه الفشنی را مشاهده کرد. این اجرا تقریبا فاقد تحریر است و به جزء چند نت، تماما به وسیله قلط و ویبراسیون اجرا شده است. ربنای استاد شجریان از ابتدا، روی نت های سی بمل و سپس دو اوج میگیرد (روی خط حامل کلید سل) و در حوالی این نت ها گردش دارد و تا نت می بمل به بالاترین نت خود میرسد.
    راغب مصطفی غلوش، قاری نامدار مصری در سفری به ایران ربنای استاد شجریان را میشنود و از این کار یک نسخه میخواهد تا امتحان کند که ایا میتواند انرا بخواند یا نه.
    استاد شجریان خود در این باره میگوید:
    بعد از دوسال دوستم او را مجددا میبیند و این قاری به او میگوید کار من نیست، چرا که خواندن اوجی که در خواندن ربنا است کار هر خواننده ای نیست.در سال 1387، زمزمه های در مورد ثبت این اثر در فهرست آثار ملی ایران به گوش میرسد که تا کنون به نتیجه نرسیده است.


    دانلود مناجات زیبای استاد شجریان :
    آخرین ویرایش توسط Habili; در تاریخ/ساعت 07-19-2014, 02:29 PM.

درباره انجمن منطقه لینوکسی ها

انجمن منطقه لینوکسی ها با هدف ارتقاء سطح علمی کاربران در سطح جهانی و همچنین کمک به بالا بردن سطح علمی عمومی در زمینه های تخصصی فوق پایه گذاری شده است. انجمن منطقه لینوکسی ها از طریق کارشناسان و متخصصان پاسخگوی سوالات گوناگون کاربران مبتدی یا پیشرفته میباشد تا حد امکان تلاش شده که محیطی متنوع و کاربر پسند و به دور از هرگونه حاشیه جهت فعالیت کاربران در این انجمن ایجاد شود. لذا ما به صورت مستمر برای پیشرفت کمی و کیفی محتوی و اطلاعات انجمنمان میکوشیم که این برای ما ارزشمند و حائز اهمیت است. کلیه حقوق،اطلاعات و مقالات در این انجمن متعلق به سایت منطقه لینوکسی ها میباشد، و هرگونه نسخه برداری بدون ذکر منبع مورد پیگرد قانونی خواهد شد.

شبکه های اجتماعی
در حال انجام ...
X